Auteur Topic: Olie lekkage, onder luchtfilter?  (gelezen 3351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stijnstijn

Olie lekkage, onder luchtfilter?
« Gepost op: 12 juli 2014, 21:47 »
Hoi allemaal,

Ik heb een leuke trip gemaakt naar Tsjechië en ben tot de ontdekking gekomen dat mn Transalp een vrouwtje blijkt te zijn in plaats van een stoere vent.
Oftewel, hij, ahum, zij verliest wat olie.

Nou ben ik op zoektocht geweest naar waar het vandaan komt. En gaan googlen wat het allemaal is.

Bovenop de achterste cilinder zit een buisje met daaraan een slang, deze wordt geleid naar een bakje onder het luchtfilter. Aan dat bakje zit ook weer een slangetje en daaruit lekt de olie.

Na wat onderzoek denk ik dat het de carteronluchting is. Is dat juist?

Zo ja, wat nu? Is het een bekende Transalp kwaal?

Ik heb voor vertrek 1 liter olie bij moeten vullen, dit is op enkele duizenden kilometers geweest, nooit eerder gecheckt dus beetje dom.
Daarnaast heb ik voor vertrek de kleppendekselpakking vervangen en de kleppen gesteld (pakking vanwege lekkage) (kleppen puur ter controle maar stonden nagenoeg goed)
Verder heb ik gewoon regulier maar onbelangrijk om te noemen (in mijn opinie) onderhoud gedaan.

Nou lees ik dat waarschijnlijk de carterdruk te hoog is door een versleten zuiger. Om dit zeker te weten moet je een compressietest laten doen.
Ben hier in Tsjechië al langs enkele zaken gegaan maar op zaterdag word hier niet echt hard gewerkt dus ga maandag weer op pad.

Heb graag jullie hulp, want ik raak de weg een beetje kwijt.
 :angel: :angel: :angel:
Honda XL600V Transalp '96

Offline The Headless Horseman

Re: Olie lekkage, onder luchtfilter?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2014, 21:57 »
Je heb idd de carterontkuchting ontdekt  :)
Is niet typisch iets voor de Alp, élke motorfiets heeft een dergelijk systeem.
De slang vanuit de luchtfilterkast hoort overigens wel afgedopt te zijn, ivm met het milieu uiteraard.

Ik zou me op je vakantie niet al te druk maken over de oorzaak van evt olieverbruik.
Vakantie is bedoeld om te ontstressen, niet om meer zorgen te krijgen  ;)
Zorg gewoon dat je de olie op peil houd en verder lekker genieten van je vakantie  8)
De boel onderzoeken kan straks thuis wel weer!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline stijnstijn

Re: Olie lekkage, onder luchtfilter?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2014, 22:07 »
He René,

Bedankt voor je antwoord. Echter heb ik er nu weer een liter olie in gegooid (ongeveer 1300 tot 1500 km gereden en ik kan mn oliepeil nog niet checken, dus ik ben best wel veel verloren.

Is het de bedoeling dat die olie via de ontluchting ook weer terug moet lopen in de motor?
Dan snap ik dat deze afgedopt moet worden.

Groetjes

Stijn
Honda XL600V Transalp '96

Offline The Headless Horseman

Re: Olie lekkage, onder luchtfilter?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2014, 22:38 »
Da's idd wel een pittig verbruik ja  :-\
Maar goed, je was toch zeker niet van plan in Tsjechië je blok te (laten) reviseren?  :o

Gewoon het peil goed in de gaten houden en op tijd bijvullen! Olie kun je bij ieder tankstation kopen, dus dat kan het probleem niet zijn.

Het is niet de bedoeling dat de olie die er uit gegooid word opnieuw het blok in gaat.
Er is altijd wat overdruk in een carter. Dat moet weg kunnen. Daarom is er een ontluchting gemaakt.
Echter, in die lucht zitten ook altijd oliedeeltjes. Logisch, het komt uit je carter. Dat mag niet in het milieu terecht komen, vandaar loopt er een slang naar het luchtfilter. De meeste oliedamp gaat dan via de luchtfilterkast en de carbs weer het blok in en verbrand daar. Er slaat echter ook altijd wat neer en dat loopt vanzelf in dat aparte bakje onderaan je luchtfilterkast.
En dat kun je dan weer afvoeren via de slang die er aan zit.
In die slang zit een doorzichtig deel, zodat je kunt zien wanneer de slang bijna vol is. Dan dopje er af halen, prut afvoeren en je kunt weer  :)

Bij jou gaat er wellicht wat meer olie op die manier uit, maar ik kan hiervandaan niet beoordelen wat precies de oorzaak is  :-\

Overigens als je teveel olie bijgevuld hebt word dat er ook via de carterontluchting weer uitgegooid, dus het is wel van belang dat je de juiste procedure van oliepeilen toepast: motor warmdraaien, afzetten, peilstok er uit draaien, afvegen en dan óp het vulgat plaatsen (niet er in draaien) dan motor eventjes rechtop houden op de wielen, weer op de zijstandaard zetten en dan het peil aflezen.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS