Auteur Topic: afstellen transalp  (gelezen 1575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen_Sp

afstellen transalp
« Gepost op: 16 juli 2014, 11:22 »
Zoals jullie weten ben ik net trotse eigenaar van een '05 transalp 650. Ik werk voornamelijk veel aan (hobbymatig) amerikaanse grote v8 motoren. Die draaien nadat ik ze heb afgesteld met gemak 400-500 toeren en dan kan je een euro op zn zijkant op de kleppendeksels zetten.

Nu valt mij op dat de transalp als v twin iets meer trilling kent. Is dit normaal? Als ik in zn vrij bijvoorbeeld 5000 rpm draai dan voel je een licht trilling door de motor heen. Is dit normaal of moet de motor helemaal trillings vrij zijn? Ik kan begrijpen dan een 50 graden twin niet trillingvrij kan draaien, maar wellicht is er nog iets te winnen.

Ik zit er toch aan te denken de carbs te synchroniseren, ik heb de haynes manual. Maar heeft iemand nog een leukere / betere omschrijving om dit werk uit te voeren? Ook zal ik de carbs aan de 4 gas meter hangen en waar mogelijk afstellen.

Ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen. Wellicht iemand in de buurt van eindhoven van wie ik zijn transalp eens mag zien lopen. Dan heb ik vergelijkingsmateriaal.

Offline Waffie

Re: afstellen transalp
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2014, 12:42 »
hallo,

het is onmogelijk om de het motorblok van de transalp trillings vrij te laten lopen

de blokhoek en de afwijkenende fire sequence maken dit zonder balans as niet mogeljk

je kunt wel synchroniseren na het stellen van de kleppen maar dat is dan ook het maximale
uiteraard is  blue printen van het blok nog een verder gaande stap maar dat weegt niet op tegen de kosten

 als je de gas meting gaat doen  dient te gebeuren voor iedere cylinder afzonderlijk dus je zult de probe in de uitlaatbocht  van iedere uitlaat moeten prikken

gat boren en  een blindklinkmoer met boutje plaatsen

daarna kun je dit gat gebruiken voor de meting
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jeroen_Sp

Re: afstellen transalp
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2014, 13:28 »
Duidelijk verhaal, dat van de balasas wist ik niet. Mijn vorige v-twin (aprilia met rotax) had die wel en dat merkte je. Ik weet dat motoren met deze kleine hoek inderdaad gevoelliger zijn voor onbalans. Het is eigenlijk niet noemenswaardig maar alle verbetring is altijd mooi.

Ik dacht bij de uitlaat twee gaten te zien om af te stellen, maar na nog eens goed kijken zie ik inderdaad dat deze alleen voor de montage van een hitteschild zijn. Gaten boren etc ga ik niet doen in de mooie rvs uitlaat.

Dank voor je tips, dan blijft het voor mij alleen even bij synchroon zetten.

Zijn er nog andere bekende modificaties welke ik eventueel zou kunnen uitvoeren?

Offline Arjen

Re: afstellen transalp
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2014, 13:32 »
Zoals gezegd, ik woon vlakbij. Heb een 650 en een 600 in de garage staan.
Stuur maar even een PM als je eens wil luisteren, rij gerust even naar je toe ;)
“Never Stop Exploring”