Auteur Topic: Lekkende keerring ingaande koppelings-as kan brand veroorzaken!  (gelezen 2027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Motormuus

Tijdens de laatste off road rit in Twente zag een paar fietsen met een lekke keerring van de koppelings-as. Ik vroeg waarom niet even vervangen?.... "Jaa..is veel werk en het is maar een klein beetje olie en hij loopt er wel om"

Ik heb ze beloofd mijn verhaaltje even op het forum te zetten met wat foto's.

Als brandweerinstructeur moet ik jullie er toch op wijzen dat hete olie op een heet blok of de nog hetere uitlaatbocht spontaan kan gaan branden, dus is het wel ze verstandig om dit op tijd te vervangen! Motorbrand is in 90% het gevolg van olielekkage en bijna nooit brandstof! (vlampunt olie rond 250 gr.)

Heb het onlangs zelf gedaan en het valt errug mee :-) Het kost je wel wat tijd omdat je nogal wat moet verwijderen zoals:

- onderbak
- valbeugel
- zadel
- zijkappen
- uitlaatbochten
- Koppelingskabel
- olie eraf laten lopen
- zijkant blok (koppelingsdeksel)
- koppelings-as
- oude pakking (is het meeste werk)
- oude keerring (nieuwe kost een paar euro)

Die van mij kwam er echt in stukken uit en wat half vergaan (zie foto's)
Het koppelingsdeksel was ook lastig te verwijderen (zat erg vast) en had een paar flinke tikken met een houten hamer nodig

Koop naast een nieuwe pakking en olie keerring ook even een paar nieuwe pakkingen voor de uitlaatbochten, want die gaan meestal stuk.

Ik heb de gelegenheid gebruikt om olie en oliefilter te vervangen, kleppen gesteld, nieuwe bougies, carburateurs gesynchroniseerd en een paar benzine slangen vervangen die gaar waren...

De keerring zelf vervangen was maar 5 minuten werk ;-)










de oude en de nieuwe keerring






Mocht je vragen hebben, mag je me altijd even bellen op 0640534242 en als het in de buurt is, wil ik ook wel even helpen.

groeten, Jan
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Waffie

Re: Lekkende keerring ingaande koppelings-as kan brand veroorzaken!
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2014, 11:29 »
beste jan,

je uitleg is geheel correct aangaande herstelling echter in de meeste gevallen is de lekkage(zweten) minimaal waardoor herstelling vaak uitgesteld kan worden tot eveneens de vervanging van de koppelingsplaten.
En als de herstelling uitgevoerd wordt door de dealer staat voor de herstelling toch ca 3-3.5 uur werk op de boek.
simpel gezegt ca 250-300 euri
daar koop je heel wat olie voor.

zelf doen is dan een goede optie maar dan moet je wel die vaardigheden hebben.

aangaande de risico's.. tja er kan van alles mis gaan maar ik heb nog zelden een melding gehad dat een motorfiets brand heeft gevat  via die betreffende lekkage wat niet weg neemt dat het zou kunnen.
en de enige plaats waar de temp hoog genoeg kan komen om als ontstekingsbron te dienen is  de uitlaat
meer kans op brand zit hem in het elektrische systeem waarbij de spanningsregelaar op 1 staat of tijdens een valpartij waarbijt de brandstof  het probleem is
tenslotte zit alles heel dicht bij elkaar

In tegenstelling tot automobielen.. het is hier mijn ervaring dat deze veel meer onder de olie zitten, een veel uitgebreider elektrisch systeem hebben en vooral minder schoongemaakt worden op die plaatsen waarover jij spreekt als potentieel risico gebied
dit neem niet weg dat het simpel opgelost kan worden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Motormuus

Re: Lekkende keerring ingaande koppelings-as kan brand veroorzaken!
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2014, 14:42 »
Dat klopt Ad...

Niet zo vaak, maar in extreme temperaturen (zoals zaterdag 35 gr)  en de lekkages die ik heb heb gezien waar de olie er bijna uitgutste kan het wel degelijk pyroliseren, oftewel verdampen tot een brandbaar gas. Ik heb dit in de 37 jaar dat ik brandweerman ben al een paar keer meegemaakt.

Ik ben het met je eens dat een beetje zweten totaal geen probleem hoeft te zijn. Ik mijn geval was dat ook zo, tot na een snelle rit toen het er werkelijk opeens uitstroomde.

Maar nogmaals, mocht iemand in Twente hulp nodig hebben, wil ik graag een keer helpen met sleutelen!

Gr, jan
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Damian

Re: Lekkende keerring ingaande koppelings-as kan brand veroorzaken!
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2014, 22:53 »
Ahem  ::) .. ja bij mij lopen er af en toe straaltjes over de koppelings deksel inmiddels.
Dank voor de info Jan. Ik ga eea aanpakken voordat ik nog al te ver van huis ga.