Auteur Topic: Verschil in tank gat  (gelezen 4097 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen_Sp

Verschil in tank gat
« Gepost op: 30 juli 2014, 11:35 »
De tank van mijn motor heeft 2 beschadigingen bovenop. Hier knalt, als je niet oplet, het handvat van het tankpistool tegenaan. Ik heb dan ook 1 groot gat in de tank zitten onder de op. Dit gat heeft een diameter van ik gok 40mm.

Nu was ik laatst bij Arjen en bekeek ik zijn 650. Hij kende het probleem namelijk niet. Nu blijkt dat er in zijn motor in dat "grote gat" een kleiner plaatje gelast zit met daarin een kleiner gat waar het pistool precies in past. Dit gat is naar schatting 20mm.

Wie weet waarom dit verschil er is? Dat deze bij de mijne verwijderd is lijkt me niet van toepassing, want nergens zie je sporen van boren of slijpen. Ook ligt er niks los onderin de tank. Wel is de mijne van de "facelift" versie. Dus met andere uitlaat, witte knippers etc.

Graag zou ik ook willen vragen of iemand weet of er zo een "carbon-look" tanksticker te krijgen is voor rond de tankdop, op deze manier kan ik beschadigingen in de toekomst voorkomen.

Offline EelkoL

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2014, 12:00 »
Bedoel je zoiets: http://www.drsticker.nl/shop/108-motor-stickers.html ?
Ik weet niet of deze van het dikkere soort zijn die tegen een stootje kunnen...
'99 TA

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2014, 13:33 »
Dat ingelaste plaatje heeft te maken met gelood/ongelood tanken. Inmiddels natuurlijk een achterhaald verhaal, want er bestaat geen gelode brandstof meer.

Ongelode benzine is nodig bij motoren met een katalysator, zoals de 650. Brandstof met lood er in zou de kat verzieken.
Om vergissing te voorkomen werd er destijds voor gekozen om het vulpistool voor ongelode brandstof kleiner te maken en ook de vulopening van de tank werd hierop aangepast, met een ingelast plaatje dus.
Het dikkere pistool voor gelode brandstof krijg je er dus niet in.

Duidelijk zo?  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Jeroen_Sp

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2014, 21:12 »
dat van gelood en ongelood is me duidelijk.

Maar waarom zit er dan in een 2001 model wel zo een plaatje en in mijn 2005 model niet.

Offline Jeroen_Sp

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2014, 21:15 »
Bedoel je zoiets: http://www.drsticker.nl/shop/108-motor-stickers.html ?
Ik weet niet of deze van het dikkere soort zijn die tegen een stootje kunnen...

Nee meer iets als deze, dan alleen de buitenste ring:


Offline The Headless Horseman

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2014, 21:22 »
dat van gelood en ongelood is me duidelijk.

Maar waarom zit er dan in een 2001 model wel zo een plaatje en in mijn 2005 model niet.

Ehhhhhh, ik heb geen idee Jeroen  :-\  Ik ging er gemakshalve even vanuit dat je zelf een 600 hebt  :-[
Wellicht was gelode brandstof in 2005 al uit de handel en was het plaatje toen al niet meer nodig? :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline mauppie

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2014, 21:29 »
dat van gelood en ongelood is me duidelijk.

Maar waarom zit er dan in een 2001 model wel zo een plaatje en in mijn 2005 model niet.

Omdat je in 2001 nog gelood kon tanken, sinds 2004 in EU verboden dus plaatje in 2005 niet meer nodig misschien? ::)
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Jeroen_Sp

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2014, 23:34 »
lijkt een goede verklaring! Handiger maakt dit het tanken echter niet

Offline Arjen

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2014, 23:46 »
Wie heeft er een XL650v van bouwjaar 2005 en nieuwer en wil even een foto maken van de opening (van de brandstof tank) met het deksel eraf? :)
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2014, 09:23 »
Ik heb een 2004 Varadero en daar kun je zelfs het dieselpistool voor vrachtauto's inhangen. ;) ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jeroen_Sp

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2014, 09:44 »
Net nog even gekeken en het lijkt erop dat er toch zo een plaatje ooit in gezeten heeft. Ik zit wat warme verkleuringen op 3 plaatsen zitten was volgens mij van een punt las is gekomen. Waarom het plaatje er dan ooit is uitgehaald? Ik zou het niet weten. Arjen wist mij echter te vertellen dat het nogal moeilijk was om goed te kunnen tanken en dat er vaak (bij pistool niet helemaal goed geplaatst) er wat benzine overheen spuit. Wellicht is dat de reden voor een van de vorige eigenaren geweest het te verwijderen.

Hieronder een foto.

Offline xrvtuur

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2014, 09:45 »
Ik heb een 2004 Varadero en daar kun je zelfs het dieselpistool voor vrachtauto's inhangen. ;) ;)

Maar jij hebt dan ook geen katalysator ;)   misschien is dat nog een reden van groot of klein gat, wel of geen kat....
Varadero SD02  2004

Offline chaos

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2014, 21:57 »
ik heb een 2004 model varadero en daar kan je ook een dieselpistool in hangen en ik heb een katalysator.

Offline Oldtimer

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2014, 13:06 »
Weet je wat.
We doen een wedstrijdje voor het grootste gat.   ;D ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: Verschil in tank gat
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2014, 18:27 »
Hee Oldie ga je moanen, dat hoop ik toch niet !!!