Auteur Topic: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)  (gelezen 5912 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Gepost op: 06 augustus 2014, 23:57 »
Afgelopen weekend bezoek gehad van een goede vriendin die ik afgelopen voorjaar tijdens het 16de Varadero & Crosstourer International Meeting VCIM in Noorwegen heb mogen ontmoeten ;) We hebben een fantastisch weekeinde achter de rug waarop we beide XLV's mee uit rijden hebben genomen; in Groningen, Drenthe en zelfs op 'memory lane', de plek waar we als TCN ooit een ITT hebben georganiseerd.

Nadat ik Kristin op Schiphol had afgehaald, vertrokken we op vrijdag voor een bijna 300 km lange rit door Zuidoost Groningen en Drenthe. De eerste stop was bij het middeleeuwse klooster in Ter Apel:



We vervolgden onze rit door de bossen op de Drentse hondsrug richting Eexterhalte waar we de lunch genoten



Vervolgens via de Staatsbossen richting het historische dorpje Orvelte (bekend van het TCN weekeinde 'Drentenieren') om van daaruit naar het Nationale park Dwingelderveld te rijden, het grootste aaneengesloten natte heidegebied in West Europa. Een pauze in de Bospub bij Lhee (Dwingeloo) is dan een verplichte stop!



Ze hebben d'r ook een GIANT smoker!



We vervolgden onze rit richting een 2e nationale park, nml het Drents Friesche Wold en het uitgestrekte hoogveen van het Fochteloërveen (bekend vanwege de populatie kraanvogels) om vervolgens in het voor een Werelderfgoedstatus beoogde Veenhuizen te belanden. De Groningenrit van afgelopen maand voerde oa door Veenhuizen, maar wij namen uiteraard wel de tijd om de beroemde bierbrouwerij Maallust te bezoeken... een bierproeverij was onvermijdelijk na bijna 250 km met bijna 30 graden Celsius ;) Uiteraard kleine glazen!







Om vervolgens de dag na 300 km af te sluiten met een Nederlands-Noorse kaasplank en een mooie, bijpassende portwijn in de tuin van 'Case TwoPlugia' ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Two Plugs

Dag 2: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2014, 00:06 »
Dag 2, zaterdag. Het was zelfs nog warmer dan op vrijdag, dus we plannen de rit richting de Groningse waddenkust. Uiteraard een totaal ander landschap dan Drenthe, maar zeker niet minder aantrekkelijk als je de juiste (stuur-) weggetjes weet te vinden. Onze eerste stop was bij de wereldberoemde 'hangende' keukens in het middeleeuwse stadje Appingedam:





Na Appingedam rijden we via Spijk, Polen en Oude Schip naar de Eemshaven met z'n vele windturbines en de historische poldermolen 'Goliath'. Goliath verbleekt tot een dwerg naast zijn moderne opponenten. Hier liggen ook nog enkele mooie gravelpistes waarop de bijna 30 jaar oude XLV's wederom ons verbaasden door hun goede wegligging.











Vanuit de Eemshaven rijden we verder richting het noorden voor onze lunch in de kleinste- en meest noordelijke getijdenhaven van Nederland, Noordpolderzijl. De lunch was - uiteraard - typisch Gronings, mosterdsoep met spekjes en prei! Vanaf de dijk heb je een uniek vergezicht over de Wadden, tot aan de waddeleilanden Schiermonnikoog, Rottummeroog en het Duitse waddeneiland Borkum.





Het historische café 'Zielhuus' in Noordpolderzijl is een must-visit!





We vervolgden onze toer en reden de XLV's via Pieterburen en Zoutkamp richting de stad Groningen voor een 'afternoon tea' bij één van de meest bijzondere restaurants in de provincie Groningen, 'Garnwerd aan Zee' in het dorpje Garnwerd. Een bezoek aan het wierdedorp Ezinge kon uiteraard ook niet uitblijven; zoals zoveel middeleeuwse dorpjes in dit gebied, op een wierde gebouwd om het te beschermen tegen de overstromingen van de Noordzee. Wierde = Gronings voor terp.







Het terras van 'Garnwerd aan Zee' ligt letterlijk IN het reitdiep! De plezierboten varen écht langs het terras, een unieke sfeer:



Wederom een mooie dag met een mooie afsluiting als Kristin en ik worden uitgenodigd voor een heerlijke BBQ bij oud- TCN lid Mense en Lidy.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Two Plugs

Zondag, alweer de laatste dag van dit mooie toerweekeinde. Dit keer richting de Duitse grens met een lunchstop bij het beroemde Biker Hotel Holtgast waar de TCN in 2001 een ITT heeft georganiseerd, en in 2003 het 5e VIM heeft plaatsgevonden. Al weer zo lang geleden! Na het overlijden van de eigenaar, Herbert, heeft het Biker Hotel een nieuwe eigenaar gekregen die ook de kamers en de keuken een grote opknapbeurt heeft gegeven. Twee dingen zijn echter niet verandert: de fantastische motorsfeer en de heerlijke schnitzels!







Na Holtgast vervolgen we de mooie bochtenrijke binnenwegen langs de rivieren Leda en Eems richting Papenburg, waar we bij de sluizen een ijsje genieten met uitzicht op de beroemde Meyerwerf. Hier worden de grootste cruise schepen ter wereld gebouwd, o.a. de schepen van de beroemde Disney rederij. Dat hierdoor de rivier Eems moest worden uitgediept wat heeft geresulteerd tot een rivier waar het natuurlijke leven vrijwel gedecimeerd is, schijnt niemand iets te deren...  :(

Net voor de grens worden de XLV's verwend met lekkere goedkope Super+ (het prijsverschil met NL is nog altijd ruim 20 eurocent per liter!) besloten we ook zelf bij te tanken op het door lindebomen beschaduwde dorpsplein van het historische vestingstadje Bourtange. Bourtange stamt uit de 16e eeuw en is destijds gebouwd om de handelsroute tussen Groningen en Münster te beschermen tijdens de 80-jarige oorlog met de Spanjaarden. Verboden terrein voor auto's, maar motoren mogen d'r gewoon naar binnen ;)











Het historische exercitie peloton presenteerde een live show:







Om de dag - wederom - goed af te sluiten met een heerlijke vis BBQ in mijn tuin!



Een fantastisch motorweekeinde achter de rug, mede dankzij het leuke gezelschap! Het bewijst, dat verre- en exotische bestemmingen wellicht meer aantrekkelijk zijn, maar dat je dicht bij huis vaak hele mooie, leuke mogelijkheden over het hoofd dreigt te zien. Door Kristin rond te leiden (haar wens was letterlijk: laat me je eigen buurt zien!) werd ik eigenlijk 'gedwongen' (op een plezierige manier!) om dit wederom in te zien - nog meer als tijdens het uitzetten van bv de Groningenrit - en eerlijk is eerlijk, dat was zeker geen teleurstelling.

In 3 dagen tijd klokten we per motor ruim 600 km, maar de afstand was hemelsbreed nooit meer dan 75km van mijn huis. Zelfs ik was aangenaam verrast hoe veel leuke toermogelijkheden er letterlijk om de hoek klaar liggen. Dit weekeinde bewijst ook, dat je geen dikke, vette 1200cc+ motor nodig hebt. Beide 30 jaar oude Honda XLV750R's presteerden uitmuntend goed, ondanks de hoge temperaturen (vergeet niet, dat de XLV een luchtgekoelde motor heeft!). Daarnaast was het gewoon kicken om beide XLV's na zo'n lange tijd weer eens gezamenlijk op de weg te hebben.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Jeroen_Sp

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2014, 07:59 »
das een mooi ritje geweest! Vorig jaar ben ik (voor het eerst) naar noord nederland geweest, wel met de auto, en dat is me toe erg goed bevallen!

Offline len_tour

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #4 Gepost op: 07 augustus 2014, 11:42 »
Als Fries kan ik niet anders zeggen dat Groningen er verdomd leuk uitziet zo. Bedankt voor de toertips!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Fred

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #5 Gepost op: 07 augustus 2014, 20:43 »
Dag Bernard,

Een mooi reisverslag rondom huis.... en in een goed gezelschap zo te zien.  ;)

Die hangende keukens kan ik me nog herinneren van de LM2010 rally.

Ik lees dit soort verslagen van jou graag.  :)

Groet,
Fred

Offline Two Plugs

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2014, 11:31 »
Goed voorbeeld doet volgen,  Fred! Ben al aan het broeden voor een extended versie voor de Transalper... kan ik ook direct Noorwegen meenemen!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline The Headless Horseman

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2014, 21:39 »
Leuk verslag Bernard  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Arjen

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2014, 23:19 »
Leuk man! Inmiddels alweer een paar weken geleden ben ik in die regio op pad geweest. Heb me óók verbaasd over het prachtige landschap.

Maareh, die tuin en bbq van jou ziet er ook goed uit  :P
“Never Stop Exploring”

Offline Two Plugs

Re: 1 weekend, 2 XLV's, 600km 'slechts' een blokje om... ;)
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2014, 23:33 »
Ach, Arjan... leef niet echt op grote voet... 2.000 vierkante meter tuin en een WOZ van nog geen ton ;) Lang leve de krimpregio!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180