Auteur Topic: Givi Kofferrek + Allit koffers, stevigheid/ophanging koffers  (gelezen 2372 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Saik0

  • In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
  • Nog geen TCN Lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Oh, hi.

  • Ongelezen
    Reacties
Dag allemaal, in de aanloop naar een grote reis aankomend jaar ben ik mijn motor (rd07a 1999) aan het aanpassen.

Ik heb een allit koffersetje gekocht via een duitse leverancier voor 90 euro samen en een tweedehands kofferrekje van givi. Het rekje lijkt in de basis best stevig maar ik vraag me of er mensen ervaring hebben met deze rekjes met wat zwaardere belading. De strips aan de bovenzijde ogen wat fragiel als ik de koffers erop gemonteerd heb. Ik kan er nu voor kiezen om de strips aan de bovenzijde te verstevigen of te vervangen voor buis (ik heb al het gereedschap en materiaal in huis om het aan te passen. Is dit nodig of zijn de rekjes an sich al sterk genoeg om over een langere trip het makkelijk uit te houden met volle koffers? Sowieso ga ik rond de koffers een extra beugel maken die de klap kan opvangen als de motor omvalt, zodat ze niet direct op de koffers vallen maar op de beugel zelf.

Daarnaast vroeg ik mij ook af waarom men ervoor kiest om de bevestiging te maken met die ronde kunstof schijven? Toen ik ermee bezig was met pa vroeg hij me waarom ik het op deze manier wilde doen, ik kan ook 4 lipjes lassen aan de valbeugels en daar een moer achter lassen, dan van binnenuit het op dezelfde manier bevestigen met een bout die met de hand aan te draaien is. Is er een specifieke reden waarom men ervoor kiest om het schijven systeem te gebruiken met draaibare lipjes? Of zou een systeem waarbij je de boutjes rechtstreeks aan t rekje verbind net zo goed voldoen?

Thnx guys,

groetjes Paul

Offline PimW

Re: Givi Kofferrek + Allit koffers, stevigheid/ophanging koffers
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2014, 09:14 »
Misschien dat een schijven systeem voor een fabrikant eenvoudiger is en de koffers makkelijk monteerbaar maakt op verschillende rekken?
Ik ken die schijven niet, maar als je onverhoopt met je koffer achter een object blijft hangen (koe, lantaarnpaal, auto etc ;D ) breken dan misschien die schijven los?

Dat is misschien prettiger dan je motor 360graden draaien of de koffer in tweeen breken.

Dat gezegd hebben zitten mijn koffers met buisklemmen aan mijn rek ;D

Offline Sandra

Re: Givi Kofferrek + Allit koffers, stevigheid/ophanging koffers
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2014, 14:30 »
Dag allemaal, in de aanloop naar een grote reis aankomend jaar ben ik mijn motor (rd07a 1999) aan het aanpassen.

Ik heb een allit koffersetje gekocht via een duitse leverancier voor 90 euro samen en een tweedehands kofferrekje van givi. Het rekje lijkt in de basis best stevig maar ik vraag me of er mensen ervaring hebben met deze rekjes met wat zwaardere belading. De strips aan de bovenzijde ogen wat fragiel als ik de koffers erop gemonteerd heb. Ik kan er nu voor kiezen om de strips aan de bovenzijde te verstevigen of te vervangen voor buis (ik heb al het gereedschap en materiaal in huis om het aan te passen. Is dit nodig of zijn de rekjes an sich al sterk genoeg om over een langere trip het makkelijk uit te houden met volle koffers? Sowieso ga ik rond de koffers een extra beugel maken die de klap kan opvangen als de motor omvalt, zodat ze niet direct op de koffers vallen maar op de beugel zelf.

Daarnaast vroeg ik mij ook af waarom men ervoor kiest om de bevestiging te maken met die ronde kunstof schijven? Toen ik ermee bezig was met pa vroeg hij me waarom ik het op deze manier wilde doen, ik kan ook 4 lipjes lassen aan de valbeugels en daar een moer achter lassen, dan van binnenuit het op dezelfde manier bevestigen met een bout die met de hand aan te draaien is. Is er een specifieke reden waarom men ervoor kiest om het schijven systeem te gebruiken met draaibare lipjes? Of zou een systeem waarbij je de boutjes rechtstreeks aan t rekje verbind net zo goed voldoen?

Thnx guys,

groetjes Paul
Fotootjes?
Ik heb ook een Givi rek op de transalp. Herbert heeft aan de achterzijde een zelfde ''verstevigings'' beugel gelast als bij de Hebco en Becker systemen. Om te voorkomen dat de koffers aan de onderkant gaan wiebelen.
Die beugel is  in een v vorm waarvan de punt van de v achter de nummerplaat valt en de andere uiteinden richting de kofferdrager gaan.
Helaas kan ik geen foto's plaatsen. Mislukt altiijd...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: Givi Kofferrek + Allit koffers, stevigheid/ophanging koffers
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2014, 19:30 »
Dag Paul, heb je al overwogen om ipv alu koffers zachte tassen mee te nemen? Die zijn een stuk lichter, maar geven ook mee bij een val.

Je kunt de koffers en het rek zo stevig (en zwaar  :-\) maken als je wilt, maar dat gaat uiteindelijk de krachten ook weer overbrengen op je frame. En een krom of gescheurd frame is ook wat onhandig  ;)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Saik0

  • In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
  • Nog geen TCN Lid
  • *
  • Berichten: 10
  • Oh, hi.

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Givi Kofferrek + Allit koffers, stevigheid/ophanging koffers
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2014, 23:33 »
Hi René,

Dat is juist het probleem, dat ik teveel aan het overwegen ben ;-) Voor nu lijkt dit me een prima oplossing, ze worden met wat hulp goed waterdicht en kan t ook makkelijk weer kwijt in de tent enzo, bedankt in ieder geval voor de inzichten. Ik ga de rekken zelf niet veel aan doen, alleen een beugeltje om de koffer kan geen kwaad denk ik, zodat de koffer niet meteen totaal los is. Het is ook zo dat ik niet direct alleen maar offroad ga rijden, maar dat het tot een mogelijkheid behoort. Het zal meer dienst doen als valbescherming op lage snelheden, want op hoge snelheden gaat toch alles kapot als je valt, of t nou hard of zacht is :) Verder moet ik zeggen dat deze koffers ook geen drol wegen, amper 2 kilo per stuk, dat zal het verschil niet maken. Vind t wel praktisch dat er een slotje op zit, dan kun je t gewoon even laten zitten als je bijv moet afrekenen bij een tankstation.

Thnx voor het delen van de kennis,

groet, Paul


Dag Paul, heb je al overwogen om ipv alu koffers zachte tassen mee te nemen? Die zijn een stuk lichter, maar geven ook mee bij een val.

Je kunt de koffers en het rek zo stevig (en zwaar  :-\) maken als je wilt, maar dat gaat uiteindelijk de krachten ook weer overbrengen op je frame. En een krom of gescheurd frame is ook wat onhandig  ;)

Grtz,
René