Auteur Topic: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur  (gelezen 8223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wifra

Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Gepost op: 01 september 2014, 19:40 »
Hallo TCNers,weet iemand wat beter is een transalp of een at,en waarom en wat is het verschil,
En welk type at is het beste. :D,en zit er ook verschil in de bouwjaren?.
Ben benieuwt naar ieders reaktie.mijn voorkeur gaat uit naar een at rd03 of rd04.
Groetjes wim.

Offline dropken

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2014, 20:33 »
Als de prijs het verschil mag maken is de Trans alp de meest goedkope en heb je veel meer keus bij aankoop.
De Twin is ondertussen een soort cult fiets en de prijs is daar ook in mee gestegen, en een goede twin moet je zoeken met een lampje aan.

Offline The Headless Horseman

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2014, 21:13 »
Ik sluit me aan bij Dropken!
Onderdelen (ook slijtagedelen) zijn voor de Alp wat beter verkrijgbaar. De Alp is ook in veel grotere aantallen verkocht.

Kwa rijden maakt het allemaal niet zo veel uit imho. Een Twin heeft wat meer vermogen, maar is ook weer zwaarder kwa gewicht.
Als je zelf wat groter bent dan is een Twin denk ik wel de betere fiets. Maar hou dan bij een 03 of 04 wel rekening met de uitsparingen in de tank, waar je knieën wel in moeten passen. Een 07 heeft daar geen last van.

Maar een proefrit moet uitsluitsel geven  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline wifra

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2014, 22:17 »
Okee bedankt ,goeie tips om rekening mee te houden,moet wel zeggen mijn hart gaat naar een AT uit.maar kun je bij een trans alp ook dubbele koplampen zetten,zeg maar is dit ook te krijgen hiervoor. :)

Offline The Headless Horseman

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2014, 22:41 »
Boano heeft een vervangende kuip waar een dubbele koplamp in gaat. Dure grap hoor  :-\


TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2014, 22:55 »
Alternatief is een Alp om te bouwen met een Twin tank en koplampen. Er zijn er wel een paar zo gek op dit forum dat ze dat gedaan hebben... ;D

Maar dat is best veel werk achteraf gezien hoor.

Offline Two Plugs

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2014, 23:34 »
Kan uit je posting niet opmaken waarvoor je de motor wilt gaan inzetten en wat je budget is, maar als dit wegeoriënteerd is, kijk dan ook eens naar een injectie Varadero van na 2003.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Bikkel

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #7 Gepost op: 02 september 2014, 01:49 »
Alternatief is een Alp om te bouwen met een Twin tank en koplampen. Er zijn er wel een paar zo gek op dit forum dat ze dat gedaan hebben... ;D

Maar dat is best veel werk achteraf gezien hoor.

Dat is dus geilen op een Porsche en in een omgebouwde lelijke eend gaan rijden

Er gaat dus niks boven een echte AT
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Floor

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #8 Gepost op: 02 september 2014, 09:06 »
Dat is dus geilen op een Porsche en in een omgebouwde lelijke eend gaan rijden

Er gaat dus niks boven een echte AT

Ik ga voor de lelijke eend zonder ombouw.  ;D

Ligt eraan wat je ermee wilt doen, wat je uit wilt geven, hoe groot en zwaar je bent etc...

Alp is goedkoper, kleiner, lichter en wordt vaker door wat kleinere mensen gereden (ik ook  ::) ;) )
Twin is net wat groter, zwaarder en duurder. Geldt zeker voor de RD03 onderdelen.

In betrouwbaarheid ontloopt het elkaar niet heel veel heb ik het idee.
CDI + spanningsregelaar zijn zwakke punten bij de alp.
Bij de twin zijn de zwakke punten de cdi+spanningsregelaar + benzinepomp.
Pluspunt van de alp tov van de twin vind ik het ontbreken van de benzinepomp.

Maar als je hart uitgaat naar de Twin en je hebt het geld ervoor, lijkt me de keus niet moeilijk.  ;D

Zoiets?  ;)
« Laatst bewerkt op: 03 september 2014, 04:20 door Floor »

Offline PimW

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2014, 11:33 »
Dat is dus geilen op een Porsche en in een omgebouwde lelijke eend gaan rijden

Er gaat dus niks boven een echte AT

Alp is lichter, goedkoper, meer onderdelen verkrijgbaar alleen mist misschien looks (das persoonlijk) en een grote tank. Dat is op te lossen en dan zie ik het probleem niet. Dan vind ik em zelfs beter dan een Twin.
De Twin is imho veel te duur voor wat je krijgt  :)

Offline wifra

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2014, 21:35 »
Hallo tcn ers,fijn dat er zo word meegedacht,ik wil mijn motor in ieder geval gaan gebruiken voor toertochten en ook een beetje off road,en in de toekomst wel lid worden van tcn om aan evenementen deel te nemen.en ik denk ik ga toch maar voor de at,geen varadero,en een ombouw met geen originele delen vind ik geen optie,ik hou wel van origineel.ben zelf 189 cm dus een at zou beter bij mij passen?en wat mijn budget betreft dat zit wel goed,zoek in ieder geval geen afgetrapte machine.maar als ik een at zou kopen en hij heeft 79000 op de teller staan geeft dit dan problemen,en hoeveel km lopen deze motoren zonder problemen?en vanaf hoeveel km kun je een at kopen.
Groetjes wim.

Offline Sandra

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2014, 23:50 »
kijk eens op mobile.de
In duitsland heb je nog wel eens geluk dat je een motor met weinig km's op de teller vind. En vaak goed onderhouden!
Ik vond 5 jaar geleden een transalp in absolute nieuwstaat van 10 jaar oud en maar 5700km op de teller.
Ik heb hem/haar nog steeds. Wel 24.000 kilometers meer inmiddels
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Motormuus

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #12 Gepost op: 03 september 2014, 08:58 »
Zelf rij ik nu al weer ruim 10 jaar een AT. Mijn vrouw een transalp. Haar alpje stuurt wat gemakkelijker (heeft wel WP vering) en vind ik voor iemand met een lengte van 1,90m, net even te klein. Een AT is wat hoger en forser maar qua vermogen maakt het niet zoveel uit. We doen wel eens een wedstrijdje bij de stoplichten maar dan merk je geen verschil. Ook is een alp wat onrustiger en gevoeliger voor zijwind op de snelweg.

Ik eind mei van dit jaar ook een "duitse" AT (wit) gekocht met 30.000 op de teller (zie foto helemaal onderaan) en nagenoeg in een nieuwstaat. De motor was perfect onderhouden en had nog nooit zand gezien, dat is nu wel anders ;-)

Voor iemand van mijn lengte en rond de 100 kg is een AT beter geschikt (vind ik) Wel is hij wat zwaarder in het terrein, maar door wat meer gas te geven kom je er wel! Nu inmiddels 37.000 op de teller en nog steeds super tevreden!

Hier mijn vorige AT die nu bezig is met een wereldreis.

KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Timy

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #13 Gepost op: 03 september 2014, 22:15 »
ben zelf 189 cm dus een at zou beter bij mij passen?
Ja, uit ervaring met 2 vrienden van mij (beide 185-190) denk ik dat dat beter past dan een Alp. Allebei zijn zij op de Alp begonnen, waarmee zij veel hebben gereden. Maar uiteindelijk is de één op de At en de andere op de Dero gestapt. Met name omdat het qua 'pasvorm' net even prettiger was op de langere stukken.
maar als ik een at zou kopen en hij heeft 79000 op de teller staan geeft dit dan problemen
Lastige vraag...Ligt aan het onderhoud, het gebruik,etcetcetc.. Feit is dat de motoren het bij prima onderhoud (goed hoeft niet eens..) heel lang volhouden. Ik heb zelf een AT staan met ruim 150.000km op de teller. Deze motor gebruikt nauwelijks olie, start altijd en rijdt als een zonnetje. En er zijn AT's met nog veel meer km's.
en hoeveel km lopen deze motoren zonder problemen?
Zie boven  ;)
en vanaf hoeveel km kun je een at kopen.
Ligt aan het budget! Als je ruim 5000euro wil spenderen lukt dit prima maar als je onderaan de markt gaat zoeken is +/= 1500euro echt wel een beetje de bodem.
Als je een motor zoekt die helemaal goed is kan je tussen 2500-3500 echt wel een goede fiets vinden.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline hoofdweg 79

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2014, 19:11 »
Ik heb ze alle drie gehad dwz de transalp, de rd03 en de rd04.

De Africatwin is echte reismotor en ook goed voor offroad afhankelijk van de banden die je hebt. De Alp is wat makkelijker wat lichter zuiniger met brandstof maar ze gaan allebei nooit kapot.

Die Alp die ik nu heb is een offroad geworden zie foto.

Africatwin van mij heeft nu 220000 gelopen en de alp 45000 of 145000 of 245000>? Maakt niet uit gewoon mee rijden en je voelt vanzelf of het een goede is.




Offline wifra

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2014, 18:57 »
Hallo motormensen,ik ga toch voor een at,moet alleen nog de juiste zien te vinden,d.w.z. Prijs kwaliteit verhouding,by the way ik zoek een rdo3 of een rd04,en koffers natuurlijk.dus voor tips hou ik me aanbevolen.
Groetjes toekomstige AT rijder.

Offline hoofdweg 79

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2014, 20:45 »
Vraag eens bij Berry Wichers in Vriezenveen. Goede spullen goudeerlijke en aardige kerel met veel ervaring. Ben je rond de 1,90 meter lang koop een rd04.

Edwin

Offline hoofdweg 79

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2014, 20:52 »
Vraag eens bij Berry Wichers in Vriezenveen. Goede spullen goudeerlijke en aardige kerel met veel ervaring. Ben je rond de 1,90 meter lang koop een rd04.

Edwin

Offline wifra

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #18 Gepost op: 29 september 2014, 21:23 »
hallo,bedankt iedereen voor het meedenken,maar heb inmiddels een rd03 AT gekocht van bwj 1989,moet van de winter nog wat aan gebeuren,maar dat komt goed.Ben van plan om volgend jaar wat evenementen mee te rijden en of andere activiteiten mee te doen. :)

Offline Two Plugs

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #19 Gepost op: 29 september 2014, 23:13 »
hallo,bedankt iedereen voor het meedenken,maar heb inmiddels een rd03 AT gekocht van bwj 1989,moet van de winter nog wat aan gebeuren,maar dat komt goed.Ben van plan om volgend jaar wat evenementen mee te rijden en of andere activiteiten mee te doen. :)

RD03, das toch de 650? Proviciat met je classic! Wees d'r zuinig op!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline The Headless Horseman

Re: Afrika twin of transalp welke heeft voorkeur
« Reactie #20 Gepost op: 30 september 2014, 12:42 »
Gefeliciteerd met je aanwinst Wim  :). Mooi hoor zo'n RD03  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS