Auteur Topic: Transalp start niet, oude benzine?  (gelezen 4860 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline vis90

Transalp start niet, oude benzine?
« Gepost op: 01 september 2014, 20:11 »
Dag allemaal,

Morgen AVD examen! Kan niet wachten tot ik op mijn transalp kan rijden, hij staat namelijk al ruim 4 maanden voor mijn deur te niksen. Wellicht is dat ook de reden dat hij nu niet meer wil starten. Althans, het lijkt alsof ie start, maar hij valt dan ook gelijk weer uit.
Choke staat open, dodemansknop staat uit, hij staat in z'n vrij, standaard is ingeklapt en de accu is vol, dus dat zijn de problemen in ieder geval niet. Nou heb ik het wel is eerder gehad dat ie wat moeilijk startte, maar als ik dan direct na het starten wat gas bij gaf, dan bleef ie wel doordraaien. Nu gebeurd er helemaal niks als ik wat gas bij geef. Hij valt gewoon vrijwel direct weer uit.

Nu had ik ergens gelezen dat het kan komen door oude benzine, prut wat dan de boel laat verstoppen. Is het aannemelijk dat dit het probleem is?
Ik heb een paar weken geleden een rondje gereden op mijn motor en toen voelde ik dat ie op een gegeven moment een beetje stotterde. Zou er mee te maken kunnen hebben?

Is dit iets wat een leek als ik zelf kan oplossen of moet ik de anwb maar bellen?

Bedankt!

Offline Sandra

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2014, 22:27 »
Nieuwe benzine erin met een carburateurreiniger die je aan de benzine toevoegd (bij Halfords te koop merk Wyns geloof ik), ik zou daar eens mee beginnen..
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline EelkoL

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2014, 22:48 »
starten zonder choke en de gaskabel net 1 mm strak helpt ook, choke heb ik nooit nodig bij temperaturen boven nul... Maar als er oude benzine in zit helpt niets...
'99 TA

Offline Robertehv

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2014, 12:15 »
Check eerst even of je benzinekraan open staat....
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Bikkel

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2014, 12:22 »
Als hij 4 mnd geleden wel gewoon starte, zou hij het nu gewoon moeten doen met de huidige benzine.
Als die van mij de winter heeft stilgestaan start hij ook wat moeilijker dan wanneer ik hem wat meer gebruik.
Maar na 4 mnd is de benzine echt nog niet slecht zolang de tank maar dicht is, tenzij er natuurlijk al troep inzat
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Arjen

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #5 Gepost op: 02 september 2014, 14:42 »
Watvoor Transalp heb je? Heeft je motor 4 maanden binnen of buiten gestaan?

Als hij al een beetje aan het stotteren was zou het vocht/(regen)water in je tank kunnen zijn. Het komt voor dat de tankdop water doorlekt.

Als hij niet wil of heel slecht wil lopen, zou ik naar de bouwmarkt gaan voor een stukje slang. Tank leegzuigen en vullen met nieuwe benzine. Als er water in je tank zit, drijft de benzine op het water. Dat zou je dan eventueel kunnen zien als je een beetje doorschijnende opvangbak/jerrycan gebruikt.

Wat je eventueel nog kan proberen voordat je hem leegzuigt, is een scheut spiritus van 50-100cl in je tank gooien. Dat mengt met water en benzine en brand net iets beter dan water. Als er veel water in zit werkt dit niet, of moeizaam. Het kan natuurlijk ook nog steeds zijn dat er een ander probleem is. Denk aan verstopte sproeiers of vuile carburateurs. Ook even naar het vacuum slangetje kijken dat van je blok naar je tank loopt.

Wanneer je motor aanslaat na mengen met spiritus is het wel zaak om die tank zo vlot mogelijk leeg te rijden en te vullen met verse.
“Never Stop Exploring”

Offline vis90

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #6 Gepost op: 02 september 2014, 15:12 »
Bedankt voor de reacties. Het bleek uiteindelijk iets heel stoms te zijn... Er zat gewoon net iets te weinig benzine in de tank. Toen ik hem op de reservestand zette, deed hij het gewoon weer! Vanmiddag geslaagd voor mijn rijbewijs, dus ik ga hem snel volgooien en toeren maar!

Groetjes

Offline Arjen

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #7 Gepost op: 02 september 2014, 15:38 »
Gefeliciteerd... en snel gaan tanken ;)
“Never Stop Exploring”

Offline dropken

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #8 Gepost op: 02 september 2014, 16:16 »
gefeliciteerd en snel tanken en dan lid worden van de gezelligste motorclub van Nederland

Offline Robertehv

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2014, 16:42 »
Check eerst even of je benzinekraan open staat....

Sigaar!!
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Oldtimer

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2014, 17:03 »

Geslaagd, kost je een rondje hiero. >:D >:D
Foto van jou en je alp, dan weten we ook wanneer we moeten toeteren.

Welkom bij de club en we zien je wel op een activiteit hoop ik.




Toppie Robert.

Had ik zelfs niet aan gedacht.  :-*

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Robertehv

Re: Transalp start niet, oude benzine?
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2014, 20:24 »
Niet vragen hoe ik daarbij kom hè Marien.

(Denkt nu terug aan de eerste mooie lentedag van 2002, met mooi gepoetste Shadow, zwetend in het leer en een steeds afslaande motor)
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.