Auteur Topic: start motor doet het niet  (gelezen 3692 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline transrijder

start motor doet het niet
« Gepost op: 20 september 2014, 18:34 »
Ik heb een eind gereden gestopt wil weer weg rijden start de motor niet start motor gaat niet rond of maakt geluid nood stop is aan de lampen gaan wel iets minder brand bij indrukken start knop . Ik denk dat start motor kapot is.Is dit namelijk te vernieuwen en weet iemand een prijs van een nieuwe start motor. Ik kan hem nu wel aan drukken maar dat is niet handig.Of heeft iemand een handleiding startmotor vernieuwen transalp xl 600 v

Offline Oldtimer

Re: start motor doet het niet
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2014, 18:38 »
start relais kan stuk zijn.
Kun je proberen door de 2 punten door te verbinden en als de startmotor draait is het relais stuk.

Maar ik heb eventueel nog een prima startmotor liggen voor als die defect is.
Je mag ook langskomen in Duiven. Kijken we samen even.

Voor afspraak stuur maar pm
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: start motor doet het niet
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2014, 18:39 »
Hoor je een klik wanneer je op de knop drukt? Zo nee, kan het het startrelais zijn. Verder, controleer je accu. Wanneer de accu stuk is heeft hij niet genoeg ḱracht' om de startmotor rond te krijgen. Ik zou echt eerst beter zoeken voordat je een andere startmotor er in lepelt.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline ta89

Re: start motor doet het niet
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2014, 07:50 »
Ik denk accu stuk
Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Cb550f1 '76
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89
Honda  Cb750F Bol’dor ‘81 (te koop)

Offline transrijder

Re: start motor doet het niet
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2014, 12:21 »
Hoe verbind ik start relais door kan iemand mijn zegen waar die zit en hoe je dit doet

Offline Floor

Re: start motor doet het niet
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2014, 13:01 »
Als je op de startknop drukt en je hoort iets constant tikken, dan weet je dat de startrelais in orde is. Hoor je dat niet, dan is het een goede kans dat dat het is inderdaad.

Hij zit achter de linkerachter (die bij het zadel) zijkap als ik het goed heb. Doorverbinden doe je door een schroevendraaier de verbinding te laten vormen tussen de twee polen. (beide polen raken dezelfde schroevendraaier zodat de stroom niet meer door het relais geleid wordt maar door de schroevendraaier.) Er zit daar ook een zekering. Even checken misschien.

En de massa die naar het blok toeloopt even controleren of die goed vast zit en schoon is. Heeft ons al eens 6000 km aandrukken van de motor berzorgd.  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 september 2014, 13:34 door Floor »

Offline PimW

Re: start motor doet het niet
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2014, 13:16 »
Rechter zijkap, links naast je accu.

Offline Brombeer

Re: start motor doet het niet
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2014, 13:19 »
Hoi Floor,

Je bent me net voor.

Sowieso, als eerste, kijk je zekeringenkastje na, ook die bovenop het startrelais zit. Controleer of de accuklemmen op de polen van de accu en op het relais zelf goed vast zitten. Meet met een multimeter de spanning van de accu over de polen, in rust. Die moet +/- 12,5 V zijn.

Heb je die meter niet, je dimlicht moet je gewoon 10 minuten kunnen laten branden en moet fel blijven. Dan kun je ervan uit gaan dat de accu wel redelijk tot goed is en ook de startmotor rond moet kunnen gaan.

Om de accu echt uit te sluiten als oorzaak, vervang hem door één waarvan je weet dat hij gezond is. Die hoef je niet te kopen, maar kun je ook lenen. Met wat inventiviteit lukt een auto-accu ook.

Zoals geopperd, kun je het  startrelais omzeilen door met een (punt)tang de beide dikke plus-kabels met elkaar te verbinden. Zorg vooral dat je alleen die 2 polen aanraakt, en niet ook per ongeluk het frame of een andere massa.

Als dan de startmotor wel ronddraait is het relais stuk. Als de startmotor niet ronddraait, kun je de startmotor verdenken.

Werk in stappen en doe het methodisch.

Succes!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floor

Re: start motor doet het niet
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2014, 13:34 »
Hij zit achter de linkerachter (die bij het zadel) zijkap als ik het goed heb.

Rechter zijkap, links naast je accu.

Rechts dus!