Techniek > Honda Transalp

Elektra op Transalp 650

(1/1)

PALMSTAD:
Hallo allemaal,

Al een tijdje lid op het forum, maar nu pas mijn eerste bericht. Ik ben Steven uit Amsterdam en heb een Transalp 600 uit 93 en inmiddels ook een 650 uit 2003, heerlijke motoren!

Ik zou graag gebruik willen maken van de aanwezig kennis hier voor het volgende probleem. Mijn nieuwe model is waarschijnlijk een ex-politiemodel waar de elektra nogal een uitdaging is. Momenteel doet mijn claxon + grootlicht het niet. Heb er al aardig wat uurtjes in zitten om te checken waar het probleem zit, maar kom er niet achter. Zekeringen allemaal doorgemeten, werken allemaal prima. De grootlicht indicator op de cockpit gaat ook niet aan. Het lijkt in het elektra-schema alsof de claxon & grootlicht wel ergens bij elkaar komen... (alhoewel de zekeringen apart zijn) maar ik heb inmiddels geen idee meer waar ik moet gaan kijken.

Heeft iemand eerder problemen gehad met een combinatie van deze twee en zou die mij kunnen aangeven waar ik nog kan kijken? Het ziet er namelijk naar uit dat ik de motor moet gaan wegbrengen... wil het altijd graag zelf proberen maar dit is een lastig probleem. Alle hulp is welkom, alvast bedankt!

Arjen:
Steven, dit kan heel veel oorzaaken hebben, maar ik zal eens een schot voor open doel maken.

Is je koplamp nog wel goed? Heb je het 'bolletje' al eens vervangen?
Is je claxon niet gewoon stuk? Heb je al een andere claxon geprobeerd?

Heb je de schakel-unit op het stuur er al afgehaald en open gemaakt? Grootlicht en claxon zitten namelijk aan dezelfde kant. Ik zou beginnen om te kijken of dat allemaal wel ok is. Er zijn verhalen bekend dat één of meerdere knopjes voor andere doeleinden worden gebruikt om ruimte te besparen op het stuur. Denk aan een PTT-button op het grootlicht-sein.

Nu ik dat zo typ, doet het knopje om te seinen het wel? Voor de claxon knop zou ik me kunnen indenken dat de politie daar misschien wel iets van licht/geluid op heeft geschakeld. (daar trek je immers ook aandacht mee).

Als de schakelaar op het stuur verder in orde is, zou ik de kabelboom volgen. Wat van die stuurschakelaar afkomt, eindigt in een paar losse blokjes onder je dash. Pak het schema erbij zoals het moet horen en vogel zo uit of het klopt.

Robertehv:
Hele goede reactie Arjen,

Ik heb ook een voormalige overheidsfiets en inderdaad is de grootlicht seintoets de PRR-toets. Die werkt dus niet meer voor waar 'ie eigenlijk bedoeld is.

FF open schroeven dat ding en de draadjes volgen. Komt vanzelf goed, het is geen beun die dat soort dingen op een motor aanlegt dus het is netjes gemaakt.

TransAlpGhost:
En de claxon wordt ook anders ingezet, bij mijn ex dientsfiets lag het draadje los achter het claxon zelf,
Uit mijn hoofd links voor die ronde cirkel die je net ziet zitten en met moeite bij kunt. Omhet weer aan te sluiten.

Licht zou heel goed ook het bulbje kunnen zijn, met veel gefrubel kun je die wisselen zonder iets los te halen.

Welkom trouwens, amsterdam en omgeving is ook mijn speeltuin ook op een dienstfiets

PALMSTAD:
Beetje laat maar bedankt voor de snelle, en hulpvolle, reacties! Zodra ik weer even tijd heb om te sleutelen ga ik er mee aan de slag.

@Ghost, bedankt! Wellicht zie ik je nog eens rijden!

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View