Auteur Topic: verschil tussen RD 04 en RD 07  (gelezen 6353 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Africaanse Twins

verschil tussen RD 04 en RD 07
« Gepost op: 29 september 2014, 17:47 »
Hoi,

Jarenlang (18) op een 04 gereden maar deze is zo langzamerhand veranderd in een rijdende schroothoop. Ben nu al een tijdje rond aan het kijken Gs/KTM/Highland/Elefant maar ik kom eigenlijk steeds weer terug bij de AT. Eigenlijk vooral omdat ik niet van sleutelen hou en de 04 zijn nukken nu wel een beetje ken.
Nu de vraag: ik heb nog nooit op een 07 (ander frame) gereden en vroeg mij af of die nu wezenlijk anders rijd dan de 04.
Zijn er behalve het frame eigenlijk nog meer wezenlijke verschillen?

Groet.

Offline Waffie

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2014, 01:34 »
eh.. niet echt   andere cdi unit en de ophanging van de uitlaat is wat anders

gewoon doen,
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:52 »
Ad, volgens mij bedoel jij nu het verschil tussen een 07 en een 07A..?

Ik vind het verschil tussen een 04 en 07 behoorlijk. Frame van de 07 is veel stijver, fiets stuurt echt strakker, mede door een wat lager en meer gecentraliseerd zwaartepunt en door een andere plaatsing van de tankinhoud en luchtfilter.
Verder is bijna alles gewijzigd.
Wat er(op wat details na) hetzelfde is aan beide modellen zijn:
- Voorvork
- Achterbrug
- Voorwiel + remmerij (in detail we verschillend)
- Blok
- Tripmaster
- Allerlei klein spul wat niet relevant is voor het rijgedrag.

Dus het grootste verschil zit 'm eigenlijk in het stuur/weggedrag.


Offline V-Twin

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2014, 21:36 »
Er zijn inderdaad verschillen maar als je zo lang al op een 04 rijdt zal iedere verandering wennen zijn en aanvankelijk als negatief worden beoordeeld. Ik kocht na 12 jaar 04 rijden een 07A er bij en had na een uur rijden al een soort van spijt. Het heeft me een jaar rijden en aanpassen gekost voordat het 'mijn' motor werd. Daarna kon ik pas objectief naar de 04 kijken en vaststellen dat een RD07A met aanpassingen wel wat strakker rijdt dan een 04. Desondanks ruim ik de 04 niet op, te veel mee beleefd. De 04 heeft wel meer karakter zowel qua rijden als qua uiterlijk maar ja dat is smaak.
Als je gaat proefrijden op een 07(A) en je rijdt nu met een 04 met aangepaste vering, zadel hoogte etc, dan weet je niet wat je overkomt als je met een standaard 07(A) gaat rijden en zeker als dat ding nog op 'oude' Anakees staat. Wat een dweil van een motor is het dan.

Succes, één ding is zeker, het wordt hoe dan ook wennen en je bent niet de eerste die na lang en veel km's rijden op een 04 na aanschaf van een andere motor enorm gaat twijfelen of je wel de juiste beslissing hebt genomen ondanks dat je er bijv meer pk's etc etc bij gaat krijgen. Je zal moeten gaan ontgroeien.

Succes met al je overwegingen.

Erik

  • Gast
Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2014, 00:22 »
Ik heb nog wel een mooie en zowel technisch als qua onderhoud zo goed als nieuwe '94 RD07 staan  8)

Komt binnenkort te koop te staan.

Offline Africaanse Twins

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2014, 01:02 »
Bedankt voor de reacties!

 Ik heb wel eens op een andere 04 gereden en dat vond ik al naadje... Zolang dezelfde motor berijden brengt idd met zich mee dat er veel automatismen aan de gang zijn. Moment van insturen, bepaalde mate van naar voren leunen als je gas geeft, enz. enz. Allemaal van die gein waar ik me helemaal niet bewust van ben als ik op mijn eigen gebakje rijd.

Van de week eens op een een triumph tiger gereden. Kanonne wat loopt dat snel hard zeg, vond de gewicht verdeling niet fijn en het gaat mij te snel te snel. Blok heeft ook geen karakter, het zoemt alleen maar. En het is geen allroad.

Offline daandus

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2014, 23:25 »
eh.. niet echt   andere cdi unit en de ophanging van de uitlaat is wat anders

gewoon doen,


Uhm - De RD04 en de RD07(A) zijn heel erg verschillend; zelfs het complete frame zoals reeds beschreven.
Of zijn een alp-600 en 'n alp-650 ook hetzelfde?

Tussen de RD07 en RD07A zijn ook een aantal verschillen, o.a.:
Voorkuip
aftap voorpoten
ventiel voorpoten
instelbaarheid achterdemper
CDI
Carbs (gaspositiesensor)
uitlaat
topkuipframe
koplampbedrading (sommige modellen)
etc.

Ik mag geen mening hebben over de betrouwbaarheid van de AT's.... maar durf wel te zeggen dat ik bekend ben met de technische verschillen!
... was ooit lid ...

Offline hoofdweg 79

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2014, 19:35 »
De Rd04 bezit ik nu 11 jaar is de meest mooie africatwin en ondertussen zeldzaam aan het worden. De Africatwin Rd03 is ook heel anders zo ook de rd07 serie echt niet normaal wat een verschillen.

Ik zou niet snel een rd07 kopen 1) Rijgedrag 2)  vanwege zithoogte 3) terreinvaardigheid. gevoel dat de rd04 echt de beste twin is.

Alp is ook super als beginmotor was mijn eerste nieuwe motor in 1992 maar rijdt echt totaal anders.

succes met afweging




Offline Jan F.

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2014, 21:44 »
Tsja klinkt een beetje vreemd hier maar ondanks dat ik mn RD04 een hele fijne woon-werk fiets vind is de emotiefaktor op mn elefant veel hoger. Geluid en trekkracht van het ducati blok is echt uniek.....maar de betrouwbaarheid he..... ;)

Groet, Jan

Offline Africaanse Twins

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2014, 12:42 »
Ja, de Elefant... Qua emo zeker mijn favoriet.
Jammer van de betrouwbaarheid, al lees ik ook wel verhalen van mensen die er 2 ton mee draaien.
De lekkerst sturende allroad waar ik ooit op gereden heb en dat geluid...

Offline hoofdweg 79

Re: verschil tussen RD 04 en RD 07
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2016, 12:20 »
Ondertussen een rd04 opgereden en een rd07 gehad paar maanden maar want het beviel gewoon niet. Nu weer een afrcatwin rd04 gekocht in Duitsland en geïmporteerd met slechts 57000km en uit 1991 en een zgan uitgaande as. Heerlijk wat een fijne motor blijft het toch. Excel wielen kuipje omgezet en nu wordt mijn oude opnieuw gereviseerd door maat er is alleen maar iets persoonlijks over te zeggen en voor iedereen anders maar voor mij is er gewoon niks anders.

Nu sparen voor een reserve twin in case off ;-)