Auteur Topic: Achterwiellagers  (gelezen 1412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Puggy

Achterwiellagers
« Gepost op: 03 oktober 2014, 18:46 »
Ivm een lekke achterband had ik een poosje geleden mn achterwiel uitgebouwd. Toen ik gisteravond alles weer wilde monteren bekeek ik het achterwiel en viel me op dat ik het lager (aan de kant vd remschijf) erg stroef draait.

Mijn vraag is nu of dit wel goed is. Zo'n lager hoort toch juist heel soepel te draaien? Met mn vinger in het asgat moest ik hveel kracht zetten om een beetje te draaien ( had ook het idee dat er een zwaar punt in zat)

Ik heb de boel afgemonteerd ( heb er nog niet mee gereden) maar dan merk je er niks van.

Hoort dit zo of moet ik de lagers vervangen?

En zo ja weet iemand misschien een goed/voordelig adres waar ik deze kan kopen? ( ik informeerde vanmiddag bij mport en die gaven ca 17 euro per lager en ook zoiets voor keerringen.  Dus dat is ca 5x 17
R1200GS LC / Suzuki DRZ400E

Offline Cas

Re: Achterwiellagers
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2014, 18:56 »
Dat het lager zwaar draait komt door de stofafdichting. Een zwaar punt hoort er niet in te zitten maar als het verder soepel gaat en je hebt geen speling op je achterwiel dan zal het allemaal wel meevallen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Achterwiellagers
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2014, 18:58 »
Als een lager correct gemonteerd zit hoort deze soepel te lopen, maar niet zonder weerstand. Er zit namelijk vet in het lager en een rubber afdichting.
Als je een ''putje'' voelt is het lager stuk. Als het lager heel zwaar loopt kan het ook zijn dat deze onder spanning staat, dan zou je de tussenbus die in de naaf zit moeten inspecteren.

Als je het wiel monteert kun je proberen hem te kantelen. Voel je beweging dan is het lager stuk.

Ik wet de lagers van een 650 niet uit mijn hoofd, maar als je ze demonteert en meeneemt naar een technische groothandel kunnne ze je aan nieuwe lagers helpen voor een paar euro t stuk. Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen kan ik je aan adressen helpen, anders moet je zelf even zoeken.

Offline Puggy

Re: Achterwiellagers
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2014, 20:39 »
Thnks voor de reacties

Gemonteerd zit er geen speling op het achterwiel en als ik het wiel draai merk je er helemaal niks van.
Het zal dan wel meevallen zeker ?

Ik kijk het wel ff aan
R1200GS LC / Suzuki DRZ400E