Auteur Topic: Koppelingsplaten  (gelezen 4649 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bully043

Koppelingsplaten
« Gepost op: 03 oktober 2014, 16:41 »
Ik vermoed dat mijn koppelingsplaten ver op zijn, ik vermoed dit omdat ik vandaag nogal hard op de motor afremde en toen een geluid hoorde dat leek op slippen van een band (als je de rem te hard in trapt). Ook als ik de motor start en de koppeling intrek hoor ik een raar schurend geluid.
Kan het de platen zijn? zo ja is hier ook een how to te vinden hoe ze te vervangen?

Offline Cas

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2014, 17:45 »
Het schurende geluid zou je druklager kunnen zijn, niet je platen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Jeroen_Sp

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2014, 09:47 »
slippende koppeling is meestal het symptoom voor versleten platen, niet het schurend geluid. Daar zou ik me iets meer zorgen over maken en ik denk dat het vervangen van de platen niet perse het geluid weg haalt.

Offline Motormuus

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2014, 14:57 »
Ga ongeveer 50 km/u rijden in de hoogste versnelling en geef vol gas. Versleten koppelingsplaten slippen dan door.

Heb je er wel genoeg olie in?
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline bully043

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2014, 08:38 »
Ja het oliepeil is in orde.
Als ik de motor start is niks aan de hand als ik de koppeling intrek hoor ik een raar geluidje, daarom dacht ik aan versleten platen.
Een paar dagen geleden nogal hard op de motor afgeremd en toen hoorde ik zo een jankend geluid (alsof je de hond een trap geeft ;))
Zou het ook kunnen liggen aan de olie? Ik heb putoline half synt. 10 w 40

Offline Cas

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2014, 09:44 »
Wat bedoel je precies met "hard op de motor afremmen"? Bij een hoog toerental in een lage versnelling je gas loslaten?
Het jankende geluid zou je ketting kunnen zijn, ik zou de kettingspanning controleren.
De platen zult je niet horen als ze doorslippen, die draaien in de olie.
Wat je wel kunt horen als je de koppeling intrekt is je druklager.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline bully043

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2014, 12:06 »
Ja in een hoog toeren tal terugschakelen en de koppeling wat snel op laten komen, toen hoorde ik de hond huilen en het was net of de koppeling doorslipte. Het was niet de ketting.
Straks nog maar eens de zelfde handeling doen, eens kijken of we dan iets wijzer worden.

Offline PimW

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2014, 12:35 »
Ik vermoed dat mijn koppelingsplaten ver op zijn, ik vermoed dit omdat ik vandaag nogal hard op de motor afremde en toen een geluid hoorde dat leek op slippen van een band (als je de rem te hard in trapt).

Als je te hard op de koppeling remt kan je wiel ook blokkeren hè...

Offline EelkoL

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2014, 12:38 »
Straks nog maar eens de zelfde handeling doen,
De eerste keer dat ik op een Alp reed blokkeerde mijn achterwiel ook bij het terugschakelen voor de rotonde. Spectaculair!
Ofwel, doe het niet in de bocht....
'99 TA

Offline TransAlpGhost

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2014, 16:29 »
Terugschakelen bij hoog toerental.

Ik zou eerst je ketting maar eens controleren voor je terugschakel capriolen uitprobeerd. En inderdaad let op, zeker met nat wegdek, het is een raar gevoel als je achterwiel blokeerd bij terug schakelen.
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline bully043

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2014, 10:54 »
Mensen het is niet het achterwiel wat blokkeert ik weet wel hoe dat aan voelt. Naar mijn gevoel was het de koppeling. Kan het zijn dat door, of verkeerde olie de platen slippen, of de platen versleten zijn.
Ik denk dat ik de deksel eraf moet gaan halen om duidelijkheid te krijgen :-\

Offline TransAlpGhost

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2014, 11:40 »
Over olie weet ik niets maar de koppeling kun je testen, zoals al gezegd, rij met 50 km in een zware versnelling en trek het gas open als de toeren dan snel stijgen is er iets mis
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Waffie

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2014, 12:31 »
Mensen het is niet het achterwiel wat blokkeert ik weet wel hoe dat aan voelt. Naar mijn gevoel was het de koppeling. Kan het zijn dat door, of verkeerde olie de platen slippen, of de platen versleten zijn.
Ik denk dat ik de deksel eraf moet gaan halen om duidelijkheid te krijgen :-\

ik ben van mening dat je terug hebt geschakeld terwijl je snelheid te hoog is geweest

de koppeling gaat dan ook slippen /blokkeren
normaal gesproken blokkert het achterwiel dan ook  maar als de krachten te groot zijn gebeurt dit in het koppelings huis.

als nu de koppeling gewoon  werkt zonder dat deze slipt  zou ik me verder geen zorgen maken.
zelfs bij demontage kun je hier weinig aan zien echter de kosten van demontage (ook al is het om te controleren) rechtvaardigen een vervanging van de complete set dus gevoerde platen, stalen platen,veren, en olie

en dat enkel om zeker te zijn.

daarom ook de stelregel.. bij twijfel vervangen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bully043

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2014, 11:12 »
Kijk op zo een antwoord zat ik te wachten ;) inderdaad slipte de koppeling maar ook jankte deze toen ik terug geschakeld had en de koppeling te snel op liet komen.
Nu begrijp ik van Waffie dat het dan geen kwaad kan. Dank je Waf ;)

Offline The Headless Horseman

Re: Koppelingsplaten
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2014, 17:08 »
Ik verdenk nog steeds de achterband van dat 'gilletje' bij hoogtoerig terugschakelen  :-\ Zeker als je op dat moment ook al aan het remmen bent, dus relatief weinig druk op het achterwiel, wil een achterwiel makkelijk eventjes blokkeren, met (soms) een geluidje tot gevolg.

Jij verdenkt je koppeling er van, maar ik heb de koppeling van mijn Alpen nog nooit geluid horen maken bij zo'n actie  :D

Verder met Ad eens, en zoals al eerder gemeld, niet druk over maken, maar lekker doorkarren  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS