Auteur Topic: Allroad hoog door de Pyreneen  (gelezen 18054 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline richardm

Allroad hoog door de Pyreneen
« Gepost op: 05 oktober 2014, 12:38 »
In september heb ik 1 van mijn dromen verwezenlijkt om eens zoveel als mogelijk offroad vanaf de middellandse zee naar de atlantische kust te rijden door de spaande pyreneen. Helemaal onverhard lukt natuurlijk niet, maar ik ben enorm verrast door de mogelijkheden die er zijn aan de spaanse kant om offroad te rijden. Het leek me leuk hier een paar ervaringen te delen, omdat het zeker de moeite waard is om in plaats van de alpen of marocco eens deze kant op te gaan.

Aan de spaanse kant kun je tot op de wandelpaden hoog in de bergen legaal rijden. Je komt dan alleen nog enkele wandelaars tegen en een enkele local in zijn 4x4 auto. Vaak reed ik uren zonder iemand tegen te komen, maar het was dan ook naseizoen. De uitzichten zijn fenomenaal, de wegen er naar toe kronkelig, soms zeer pittig en soms erg mooi om lekker op door te rijden.

Ik ben op mijn transalp in 4 dagen vanaf belgie binnendoor naar de grens van spanje gereden. Vanaf daar heb ik de offroad route opgepakt die ik van te voren op internet had gevonden en verder had aangepast naar mijn eigen wensen. Vervolgens ben ik in 7 dagen (met een rustdag) naar de atlantische kust gereden. Offroad haalde ik soms maar 20 km/uur gemiddeld, veel in 1e en 2e versnelling vanwege de uitdagende paden, steil en stenig. Ik reed alleen en altijd met bagage dus ik deed het relatief rustig aan. Soms trof ik mooie gravelpaden waar ook in de 3e versnelling gereden kon worden. Ongeveer 150 km op een dag was mijn maximum. 

Offline richardm

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:45 »
De Transalp heeft het voortreffelijk gedaan. Geen enkele klap verkeerd in de 5500 km die ik afgelegd heb. Door het offroaden zijn er enkele beugeltjes kapot getrild, die heb ik on the road gerepareerd. Het kofferrek heeft de klappen soms moeten opvangen als ik eens omviel, maar niks kapot. De transalp liep zelfs tijdens het offroaden heel zuinig, onder 1:18 ben ik bijna niet gekomen bij vlot rijden. Wel heb ik voor het eerst meegemaakt dat op de echt zware etappes de ventilator even aansprong.

Ik reed op een tkc80 band voor en een k60 scout achter. Voor mij de perfecte combinatie omdat deze banden mij zowel onverhard als op het asfalt erg veel vertrouwen geven. Omdat ik relatief veel asfaltkilometers heb gereden, is de k60 scout aan zijn einde. Dat zal ook met mijn rijstijl te maken hebben, maar het was toch even spannend of ik de terugreis er mee ging halen. Ik hoor anderen over veel hogere kilometerstanden, maar ik merkte dat de band ook op de gravelpaden en de paden met stenen behoorlijk hard sleet. 

Offline richardm

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:49 »
Ter hoogte van Pamplona heb ik even de pyreneen verlaten op het park Bardenas te bezoeken. Waanzinninge rotsformaties en nog mooiere pisten waar je 100+ km/uur zou kunnen rijden. Grote stofwolk achter de motor en lekker de bochtjes door glijden. Hier kun je ca 200km legaal pistes rijden in een waanzinnige omgeving. Een echte aanrader voor een dagtocht of even omrijden. In het naseizoen treef je hier een enkele toerist en verder is het leeg en verlaten!


Offline richardm

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2014, 12:57 »
Vanaf Bardenas ben ik weer terug de bergen in gereden om het laatste stuk offroad naar de atlantische kust te rijden. Dit stuk route was vrij moeilijk. Ook in spanje heeft het veel geregend en voor de hele route gold dat veel paden waren uitgespoeld en daardoor verradelijke gaten en geulen hadden. Dit laatste stuk was ook nog eens kleiig en daardoor erg glad. Als er dezelfde dag een heftige bui zou vallen, kom je hier nog maar moeilijk weg omdat de paden dan te glad worden. Gelukkig was het droog genoeg om mijn rit toch af te maken.

Vanaf de atlantische kust ben ik over de kleinste asfaltweggetjes weer terug naar de middellandse kust gereden, soms aan de franse kant en soms aan de spaanse kant. In dat stuk zaten veel hoogtemeters vanwege de vele colletjes die ik ben op gereden. Echt fantastisch. Elke dag vele honderden bochten en super mooie landschappen.

Al met al was dit een van de mooiste motorervaringen die ik heb mee mogen maken, ondanks dat ik al op veel plekken in de wereld heb rond gereden. Als iemand meer informatie wilt over de voorbereiding of de route, dan hoor ik dat graag!

Alle hulde aan de Transalp want die is voor deze rit de ideale motor gebleken. Betrouwbaar, goede wegligging en voor alle situaties inzetbaar.

Offline EelkoL

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:06 »
Prachtig! Wat een avontuur. Ik zou het alleen niet durven....
Heb je een track opgenomen? Die zou ik wel willen hebben, geen concrete plannen, maar ik kom er vast nog eens.
'99 TA

Offline Jacco

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2014, 13:28 »
Het ziet er erg uitdagend uit! Super dat je deze onderneming alleen hebt getrotseerd.

Als ik de foto's bekijk, moet het een gaaf gevoel geven.
Transalp XL 650 V 2003

Offline The Headless Horseman

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #6 Gepost op: 05 oktober 2014, 15:23 »
Leuk verslag en mooie foto's Richard! Bedankt voor het delen hier  8)
Bijzondere combi zijkoffers heb je  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline richardm

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #7 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:16 »
 8) ja die koffers, ahum, op eentje staat zelfs yamaha. Ik ben wel handig met mijn handjes en maak graag met weinig kosten iets wat goed werkt. Vandaar de eigenbouw kofferrekken en verschillende koffers die ik zo her en der vond.

Een track heb ik niet opgenomen tijdens het rijden. Ik heb zelf vooraf een track gemaakt voor op de navigatie en ben gewoon gaan rijden. Nergens hoeven omkeren of verdwaald, dus dat ging prima.

Offline Robertehv

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #8 Gepost op: 05 oktober 2014, 16:28 »
Mooi hoor. Zou je die route willen delen, zou het wel eens op de lijst willen zetten.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Arjen

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2014, 00:11 »
Mooi stuk voor de Transalper! :)
“Never Stop Exploring”

Offline Menno

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2014, 08:16 »
Volgens mij meer het bewijs dat het forum een uitstekende plek is voor mooie verhalen en papier achterhaald is. Om nu hetzelfde stukkie tekst met veel geld en moeite op papier in mijn brievenbus te krijgen is toch echt zonde...


maar wat een geweldig verslag van een reis die op mijn bucket list eigenlijk niet mag ontbreken.

Offline Two Plugs

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2014, 11:56 »
Ik hoop over een paar jaar dit mooie gebied weer (eens) te bezoeken. De Pyreneeën zijn gewoon zo mooi, jammer alleen dat ze ook zó ver weg liggen in vergelijking met bv de Alpen of de Dolomieten.
Het is al weer té lang geleden - was in combi met het VIM6 in Portugal dat ik o.a. Andorra (Aldosa van vd Wal) met de motor bezocht. Helaas ontbrak toen de tijd om o.a. verder te gaan ri de Picos.

Ik deel je mening Arjan... Denk dat een verslagje geillustreerd met die prachtige foto's hierboven, ontzettend mooi uitkomen in de Transalper!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline cobramarw

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2014, 17:46 »
Hoi Richardm, kan je me de routes mailen?
cobramarw apestaartje gmail punt com

Dank bij voorbaat!

Offline xrvtuur

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2014, 22:46 »
gaaf hoor, mooi de foto's erbij ook.
Varadero SD02  2004

Offline Hanarend

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:31 »
Hoi Richard,

Gaaf, dank voor je verslag. En ik sluit mij bij anderen aan, ik vind het getuigen van onvoorstelbaar veel lef dat je zo'n tocht alleen hebt durven ondernemen (ik heb zelf in een grijs verleden eens mee  gedaan aan een Vstrom Adventure in de Pyreneeen, drie dagen off road rijden in groepsverband en dat vond ik al zo'n- onwijs gaaf -  avontuur). En het blijkt maar weer dat zo'n Transalp onverwoestbaar is!
Om met de jeugd te spreken: respect!

Offline hoofdweg 79

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #15 Gepost op: 08 oktober 2014, 14:08 »
Prachtig Verslag mooie foto's daar ga ik zeker eens naar toe.

@twin

Offline JJ

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2014, 11:43 »
Geweldige tocht en mooie foto's!!!

Ben heel benieuwd naar je route.
Woon op het ogenblik in Zuidfrankrijk en heb zelf ook plannen voor een soortgelijke tocht.
Dus vandaar

Offline blackie

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #17 Gepost op: 09 oktober 2014, 17:55 »
graag ook route voor leuke plannen  :)

Offline EDxrv

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #18 Gepost op: 09 oktober 2014, 19:53 »
Leuke naam voor de nieuwe Africa Twin:  TransPyr ipv TransAlp.

Offline richardm

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2014, 18:00 »
Leuk om jullie reacties te lezen, hopelijk heb ik een aantal enthousiast gemaakt om er ook eens naar toe te gaan. Met wat offroad ervaring en een goed voorbereidde motor ga je een hoop plezier beleven! Ik heb de route die ik zelf als basis heb gebruikt, toegevoegd als bijlage. Ik zal dus niet iedereen apart de route toesturen. Ik heb zelf nu al weer zin om er heen te gaan en nieuwe weggetjes te gaan ontdekken  :D
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 14:30 door richardm »

Offline cobramarw

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2014, 11:44 »
Leuk om jullie reacties te lezen, hopelijk heb ik een aantal enthousiast gemaakt om er ook eens naar toe te gaan. Met wat offroad ervaring en een goed voorbereidde motor ga je een hoop plezier beleven! Ik heb de route die ik zelf als basis heb gebruikt, toegevoegd als bijlage. Ik zal dus niet iedereen apart de route toesturen. Ik heb zelf nu al weer zin om er heen te gaan en nieuwe weggetjes te gaan ontdekken  :D

Ik zie geen bijlage zitten hoor...
« Laatst bewerkt op: 21 november 2014, 01:14 door varaderohuibje »

Offline hoofdweg 79

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2016, 19:24 »
Ik ga deze route rijden in juni 2016. niet met de africa twin maar met de Yamaha TTR.  :) Richard straks gaaf de andere reis omschrijven die je nu maakt ;-)

Offline EelkoL

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #22 Gepost op: 21 april 2016, 08:35 »
Ik ga ook die kant op in juni. Heeft iemand de route al van Richard? Ik lees dat hij hem als bijlage zou toevoegen, maar zie hem niet...
'99 TA

Offline wifra

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #23 Gepost op: 21 april 2016, 21:06 »
Ik zou deze route ook graag willen , dus als iemand hem heeft hou ik me aanbevolen , wil deze rit ook wel gaan rijden.
Moet alleen even bekijken wanneer.

Offline hoofdweg 79

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #24 Gepost op: 27 april 2016, 12:08 »
mijn maat heeft hem gemaakt zal hem eens vragen of we het kunnen delen. mail me anders even pm

Offline OM Frank

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #25 Gepost op: 27 april 2016, 13:47 »
Ik vertek 1 mei met als waarschijnlijk doel de pyreneeën. Wil zoveel als mogelijk de kleinere weggetje opzoeken. Ben wel alleen, en ook geen ervaren off-road rijder, dus wil het ook niet te gek maken.
Vond een leuke route op wikiloc welke als leidraad kan dienen.
Zoeken bij www.wikiloc.com op;   trans pirineos.
  Let life surprise you

Offline len_tour

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #26 Gepost op: 27 april 2016, 14:11 »
Leuk verslag! Ik herken een paar plekjes, wat is het daar toch mooi! Trans pireneos is een leuke route! Soms wel pittig op een volgeladen Alp. Neem weinig mee en zorg dat je bagage niet kan bewegen. Dus geen rotzooi die in je koffer oid kan gaan rammelen of heen en weer kan zwiepen.

De Barreltrip Pyreneeën op youtube is de helft van de Trans Pirineos. Dan weet je wat je te wachten staat.

Wbt bagage, ik had 24 liter koffers, een topkoffer en een roltas. De topkoffer was vrijwel leeg en in vergelijking met mijn zwaarder beladen vrinden had ik het veul makkelijker. Vooral een setje givi koffers weegt  al een hele hoop, dan zijn tassen weer veel beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 27 april 2016, 14:15 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline OM Frank

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #27 Gepost op: 27 april 2016, 16:13 »
Bedankt voor de tips! Ik heb de filmpjes op YouTube bekeken, complimenten heel leuk en ook inspirerend.
Ik ga de route “Trans Pirineos” gebruiken als leidraad en kies een andere route als het me iets te heftig wordt. Ik zie wel even hoe het gaat heb niet echt een route gepland.
Ik heb de spulletjes vorige week nog eens opgeladen en een stukje gereden. Ging op zich goed maar zal nog even kijken of het inderdaad niet kan bewegen, anders toch nog een extra spin er overheen.

Frank
  Let life surprise you

Offline len_tour

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2016, 17:35 »
Die tanktas gaat hopeloos in de weg zitten bij het staan, vooral omdat ie zo hoog is.

Rubbertjes van de steps halen en evt. stuurverhogers om het staan makkelijker te maken, echt waar staan helpt enorm en is comfortabeler op stuiterpaden. Wanneer je dat niet trekt, probeer eens zonder bagage zo'n piste te rijden en dan wel staan. Je krijgt dan een beetje het gevoel en daarna is staan makkelijker, ook met bagage.

https://youtu.be/aPC23_IMIf0
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline alain

Re: Allroad hoog door de Pyreneen
« Reactie #29 Gepost op: 27 april 2016, 17:48 »
Je vertrekt op 1 mei. Hou rekening met de ijsheiligen !! Het kan prachtig weer zijn, maar het kan er ook nog sneeuwen. In 2004 heb ik omstreeks 15 mei nog honderden kilometers moeten omrijden om een weg te vinden waar ik met de motor kon (mocht) oversteken huiswaarts toe. Dat jaar werd er nog tot half mei geskied in de Maestrazgo (ten zuiden van Zaragossa).

PD06(1994) - PD06(1993)