Auteur Topic: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?  (gelezen 9822 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Gepost op: 07 oktober 2014, 12:30 »
Mijn huidige Schubert S1 helm begint nu wel erg af te takelen. Ben niet erg onder de indruk geraakt van de kwaliteit van Schubert. Heb afgelopen weekend een HJC RPHA Max evo (xl) gepast en toch ook maar een C3. De C3 voelde vertrouwd aan, alleen was 60/61 net te groot en 58/59 is te klein bij mijn kin (kleinere schaal). Daarnaast weet ik niet of ik wel weer 399,- voor een Schubert C3 over heb: het binnenwerk van mijn S1 begon al snel af te takelen en het vizier was en is nog steeds een drama (coating, afbrekende nokjes, weerstand die steeds verder afneemt waardoor het vizier ondertussen niet meer open blijft staan). Het meest vervelende vind ik nog wel het niet goed afsluiten van de afdichting. Bij regen heb ik altijd last van druppels aan de binnenkant van het vizier.

Daarnaast heb ik dus ook een HJC RPHA max evo gepast. Past goed, is licht en volgens de testen ook best stil. Maar ook niet goedkoop. Arjen, wat is jouw ervaring ondertussen? En wat was je vorige helm?

Helaas geen vrijwillige keuze, toch blij met mijn laatste aankoop:



(HJC rpha max evo)



Nog andere suggesties?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #1 Gepost op: 07 oktober 2014, 12:32 »
De nolan N 104 evo
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2014, 13:19 »
Ik heb er nu dik 5000km op zitten met Rpha Max Evo. Vind het nog steeds een prettige helm.

Het sluitmechanisme op het vizier was even wennen, maar kan ik nu erg waarderen. Dicht is ook echt dicht. Het kinstuk wat openklapt blijft soepel functioneren, maar ook zeer stevig aanvoelen. Ventilatie vind ik ook prima in orde en best goed te stellen omdat je zowel bovenop als op de kin open/dicht kan zetten. Draagcomfort is gewoon goed. Van de zomer dagen achtereen op mijn hoofd gehad en geen moment last van gehad.

Qua geluid ook prima in orde. Ik kan er goed zonder oordoppen mee rijden, ook op de snelweg. Desondanks doe ik toch vaak oordoppen in, omdat het extra geluid gewoon vermoeid op lange ritten.

Hiervoor had ik een HJC SyMax3. Ook een prima helm, maar duidelijk minder "premium". De Rpha is gewoon net wat luxer uitgevoerd.

Ik had hetzelfde probleem als jij met Schuberts, misschien een HJC hoofd? Als hij goed zit, zou ik het gewoon doen. Ik zou hem ook zo weer kopen.

Tot slot, de perfecte helm bestaat volgens mij niet: licht, geluidsarm, mooi uitgevoerd, systeemhelm, etc, etc,etc. Het is altijd even wennen bij een nieuwe helm, daarna moet het gewoon binnen de acceptabele marges... voor mij dan. De Rpha max was ongeveer een uurtje wennen (sluitingen kinstuk en vizier net iets anders dan de Symax3), maar daarna alles blind en geen verrassingen :)

Als je 1 nov toevallig in Hoevelaken bent (iets met activiteiten bespreken) mag je wel een ritje maken met mijn helm. Ik draag ook XL.
“Never Stop Exploring”

Offline voorstad

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2014, 15:25 »
@Ad: Nolan n104 is zwaarder en (volgens tests) luidruchtiger. Heb ook naar het glasfiber (lichtere) broertje gekeken: de X-lite X-1003. Wel lichter, niet stiller (volgens tests). Maar jij kan het vergelijken met je C3.... :-) Helaas passen de Nolan en X-lite me niet.

@Arjen: dank voor je aanbod, maar ik mag 'm van de motorzaak ook een keertje uitproberen. Ben ook benieuwd naar je ervaring met regen/slecht/koud weer. Ik gebruik de Alp dagelijks voor woon-werk (en rijd altijd met oordoppen), maar wil wel graag zicht bij regen.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Menno

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2014, 16:17 »
N104 en n104 evo verschillen nogal...

Offline Arjen

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2014, 19:18 »
Van de zomer (helaas) ook veel regen gehad. Prima zicht, het loopt er goed af. Ik maak het vizier altijd schoon met een stukje keukenpapier dat ik even nat maak met gewoon kraanwater. (Dus géén glasex o.i.d.)

Heb er wel meteen een pinlock in gezet, want ik ben ook zo iemand die met weer en wind rijd :)
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2014, 16:45 »
Citaat
Pinlock, nog nooit geen beslagen vizier gehad

Dus altijd een beslagen vizier.  :P

Maar ik heb inderdaad bijna dezelfde problemen, alleen het sluiten van het vizier gaat alleen met enige druk.
Als je hem alleen dichtklapt, sluit hij niet helemaal.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Robertehv

Re: HJC Rpha max evo, Schubert C3 of...?
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2014, 16:58 »
Helemaal dichtzetten moet je idd even wat meer aan het vizier duwen. Klachten herken ik ook. Zou denk ik toch weer dezelfde helm kopen....
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.