Auteur Topic: Varadero en 1,70 kan dit?  (gelezen 11897 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Clemens

Varadero en 1,70 kan dit?
« Gepost op: 08 oktober 2014, 00:52 »
Hallo allemaal, ik ben al een tijdje lid maar door omstandigheden nog niet in het bezit van een motor.
Hier wil ik in het voorjaar van 2015 verandering in gaan brengen.
Ik zou ontzettend graag een Varadero gaan rijden maar ik vraag mij af of dat wel kan en of het verstandig is met mijn (1,70) lengte.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet echt ervaren  ben met motorrijden maar heb mijn rijbewijs inmiddels 5 jaar.  Zo af en toe rijd ik op een Honda shadow 1100 en een KTM superduke 900.  Allebij niet bepaald mijn keuze.
Een Transalp zou voor mij als beginnend motorrijder misschien een betere keuze zijn maar heb er een keer mee gereden en ik vind ze nog al veel toeren maken bij 120-150 km p/u en de Varadero is dan denk ik mede door de 6e versnelling een stuk rustiger,  iets wat ik zelf erg prettig vind.  Ik hou van stille motoren.
Wie kan mij hier in adviseren  en we heeft hier ervaring mee.    Alvast heel erg bedankt.    Clemens

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2014, 01:16 »
Hallo Clemens
Ik heb mijn motorrijbewijs inmiddels meer dan 40 jaar en heb in de periode 1974 t/m 1987 210.000 km gereden, aardig wat ervaring opgedaan dus in die tijd. Mijn laatste motorfiets was een Honda Goldwing met een gewicht van dik door de 300 kg maar met een lage zithoogte. In december 2011 ben ik weer gaan motorrijden en heb toen een Honda Varadero gekocht, een lager gewicht maar een hoge zithoogte. Ik ben zelf 1.80 mtr. en heb de Dero voor en achter 3 cm verlaagd en ook mijn zadel 2 cm verlaagd.
Ik heb inmiddels meer dan 30.000 heerlijke km met de Dero gereden maar blijf problemen houden met de hoogte. Niet tijdens het rijden (dan is het net of ik op mijn racefiets zit, ga ook niet veel harder ;D) maar wel in vervelende situaties waarbij je zeer snel de voeten op de grond moet zetten en zeer korte bochten.
De ervaring die ik vroeger heb opgedaan, daar heb ik niets meer aan, en dat heeft vooral te maken met de hoogte en het hoge zwaartepunt van de Varadero. Jij bent 10 cm korter dan ik dus ik denk dat de Varadero een zware kluif gaat worden voor jou.
Maar misschien heb jij lange benen, maak een proefritje en kijk of je goed met je voeten bij de grond kunt komen, je kunt hem altijd nog zonder veel moeite 5 cm verlagen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2014, 01:38 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Two Plugs

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2014, 10:56 »
Hou er rekening mee dat de Dero een hoog zwaartepunt heeft... maar met mijn ruim 2m lengte heb ik makkelijk praten ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Clemens

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2014, 11:00 »
Hallo Cas  en Bernard  Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Tja  hier was ik al bang voor.  Ik heb 1 keer op een Varadero gezeten en toen leek het wel mee te vallen.   Beide allebei de bal van de voeten aan de vloer en op 2 cm na de hak ook.  Maar ja dat is met een volledig rechte ondergrond.  Wat bv bij stoplichten met met die sleuven door vrachtwagens.  Als ik daar niet elke keer op zou letten lig ik denk ik wel om. Niet dat ik er terrein mee wil rijden maar bv stoppen op een helling? Lijkt mij ook niet zo'n succes.  Ik baal hier wel enorm van.  Vind het zo'n prachtige motor.    De transalp is sinds 1988 al een droom van mij maar ben wel van plan om er mee te gaan reizen.  En aangezien ik een echte rookie ben op motor gebied weet ik echt niet of de transalp 650 of 700 daarvoor een fijne motor is.  Als het met verlagen op te lossen zou zijn is dat natuurlijk prima. Ik ben echter ook geen 1.80 dus dat is nog de vraag haha.   groeten,  Clemens

Offline Goobi

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2014, 11:29 »
Vraag eens advies bij 'Oldtimer' op dit forum. Heeft geloof ik nog een Varadero in de aanbieding en is een paar turven kleiner dan Bernard.

Groet,
Geert-jan
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2014, 11:58 »
Hou er rekening mee dat de Dero een hoog zwaartepunt heeft... maar met mijn ruim 2m lengte heb ik makkelijk praten ;)

Volgens mij is 2m de ideale lengte voor de Varadero, alleen zitten de voetsteunen dan te hoog. Mijn zithouding op de Dero is perfect.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:04 »
Hallo Cas  en Bernard  Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Tja  hier was ik al bang voor.  Ik heb 1 keer op een Varadero gezeten en toen leek het wel mee te vallen.   Beide allebei de bal van de voeten aan de vloer en op 2 cm na de hak ook.  Maar ja dat is met een volledig rechte ondergrond.  Wat bv bij stoplichten met met die sleuven door vrachtwagens.  Als ik daar niet elke keer op zou letten lig ik denk ik wel om. Niet dat ik er terrein mee wil rijden maar bv stoppen op een helling? Lijkt mij ook niet zo'n succes.  Ik baal hier wel enorm van.  Vind het zo'n prachtige motor.    De transalp is sinds 1988 al een droom van mij maar ben wel van plan om er mee te gaan reizen.  En aangezien ik een echte rookie ben op motor gebied weet ik echt niet of de transalp 650 of 700 daarvoor een fijne motor is.  Als het met verlagen op te lossen zou zijn is dat natuurlijk prima. Ik ben echter ook geen 1.80 dus dat is nog de vraag haha.   groeten,  Clemens

Je voeten staan dan waarschijnlijk recht naar beneden, het is erg prettig als je je voeten kunt spreiden.
Ik wil best een keer langskomen dan kun je eens op mijn, 5 cm verlaagde, Dero zitten en kijken hoe het voelt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:15 »
Vraag eens advies bij 'Oldtimer' op dit forum. Heeft geloof ik nog een Varadero in de aanbieding en is een paar turven kleiner dan Bernard.

Groet,
Geert-jan

Ik heb Marien zien toveren met zijn Dero alsof het een fiets was, die heeft een bak ervaring. Zijn Dero is alleen aan de achterzijde 3 cm verlaagd en heeft er geen probleem mee. Ik denk dat Marien ongeveer mijn lengte heeft maar ervaring en goed kunnen manoeuvreren bij stilstand en lage snelheid zijn met zo'n zware, hoge motorfiets toch prettige dingen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Two Plugs

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #8 Gepost op: 08 oktober 2014, 12:20 »
Volgens mij is Willem de Weert nog kleiner... als je het over toveren met een Dero hebt...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #9 Gepost op: 08 oktober 2014, 14:00 »
Heb het weleens aan een kleine motoragent gevraagd in Utrecht daar rijden
ze ook op Varadero en hij zij geen enkel probleem te hebben met die hoogte
en hoge zwaartepunt van de Dero.En dat ventje was ook denk 170 ofzo.
Het is bij iedereen weer anders,maar als je zoal weinig motor ervaring hebt
zou ik niet zomaar effe een Dero kopen.
eerst effe proberen een uurtje.

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #10 Gepost op: 08 oktober 2014, 15:05 »
Heb het weleens aan een kleine motoragent gevraagd in Utrecht daar rijden
ze ook op Varadero en hij zij geen enkel probleem te hebben met die hoogte
en hoge zwaartepunt van de Dero.En dat ventje was ook denk 170 ofzo.
Volgens mij is Willem de Weert nog kleiner...

Het moet dus kunnen als je 1.70 m bent.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #11 Gepost op: 08 oktober 2014, 15:37 »
Psst, niet lullen allemaal.

Ik ben 1,71 meter en heb inderdaad weinig problemen met de hoogte.
Wel is de Dero 3 cm verlaagd met de ophanging achter en heb ik een iets lager zadel.

Voor de rest kan ik zeggen dat je heel snel went aan de gewichtsverdeling en ook bij stoplichten en hellingen heb ik niet echt problemen.
Natuurlijk ben ik wel eens omgedonderd, maar dat gebeurt met elke motor wanneer je je voet toevallig in een greppeltje plaatst.
Maar dat heeft weer niks met je lengte te maken.

Maar je mag op mijn Varadero proefrijden hoor.
Misschien worden we het zelfs over de prijs nog wel eens.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #12 Gepost op: 08 oktober 2014, 21:17 »
Ik ben ook ±1.70 lang, en heb niet echt lange beentjes, gaat prima.

De motor is wel verlaagd, achter Nikotech driehoeken, en voor 35 mm doorgestoken.
Na het verlagen kan ik aan de ene kant mijn voet plat op de grond zetten, bij de andere voet staan mijn tenen gewoon op de grond, maar blijft mijn enkel ±5 cm van de grond af.
Voor het verlagen moest ik de motor echt schuin laten zakken om mijn voet op de grond te zetten bij het stoplicht, dat voelde echt minder vertrouwd.

Wat betreft omvallen met de motor, sluit me aan bij Oldtimer (vorige post), ben op een grasveld (met lang gras) ook wel eens in een kuiltje gestapt, en toen heeft de motor me ook verrast.

Mijn zadel is trouwens nog niet versmald/verlaagd, dus kan daar ook nog zeker 4 cm beenlengte winnen mocht het echt nodig zijn.

(Gelijk even een vraag voor de kenners hier, als er progressieve vering in de voorvork/achterschokbreker wordt geplaatst, hoeveel hoger zal de motor dan ongeveer worden?)



Offline Clemens

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2014, 21:54 »
Geweldig die reacties allemaal,  bedankt daar voor.
Ik ben zelf niet bepaald een ligt gewicht dus heb nogal wat bij te zetten.   Ik ben in ieder geval wat positiever geworden over de mogelijkheden.    @Oldtimer,  hartelijk bedankt voor je aanbod, ik zou hier graag gebruik van willen maken maar zal eerlijk toegeven dat ik voor het komend voorjaar opzoek ben naar een Varadero van af 2005.  Of een transalp   ik ben daar nog steeds niet echt zeker van.
En omdat ik nou ook weer niet zo heel veel geld heb wil ik graag een goed overwogen keus maken waar ik geen spijt van krijg.

Nogmaals dank voor alle reacties tot nu toe,  Met vriendelijke groeten,  Clemens



Offline Oldtimer

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2014, 22:16 »
Citaat
als er progressieve vering in de voorvork/achterschokbreker wordt geplaatst, hoeveel hoger zal de motor dan ongeveer worden?)

Veranderd niets aan de hoogte, maar wel aan het veergedrag.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ron overkleeft

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #15 Gepost op: 09 oktober 2014, 00:40 »
Als je een nieuwe achterschokbreker bij hyperpro koopt dan kunnen
ze de veer ook een centimeter korter maken.Of zelf meer maar dan gaat
dat ten kosten van het veercomfort.

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2014, 10:15 »
Als je een nieuwe achterschokbreker bij hyperpro koopt dan kunnen
ze de veer ook een centimeter korter maken.Of zelf meer maar dan gaat
dat ten kosten van het veercomfort.

Een nieuwe achterschokbreker laat het budget momenteel even niet toe, ik ga nu eerst voor een nieuwe veer om de oude schokbreker, kijken wat dat al doet.
Veerlengtes worden allemaal standaard, dan kan ik de motor weer terug naar origineel bouwen bij eventuele verkoop.

Offline Clemens

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #17 Gepost op: 09 oktober 2014, 22:08 »
Hoi  zoals ik al eerder zei,  ik ben echt een rookie wat motoren en motor rijden.  Jullie hebben het over veren vervangen,  is dit nodig dan of waar voor is dit nodig?

groeten  Clemens

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2014, 10:23 »
Veranderd niets aan de hoogte, maar wel aan het veergedrag.

Helaas, dit is bij de mijne niet helemaal uitgekomen, de motor is nu weer iets hoger als dat ie was.
De nieuwe voorvorkveren zijn zo'n 3 cm langer als de veren die eruit kwamen, en er is gekozen voor een standaard set, zou dezelfde rijhoogte moeten zijn.
Achter ook iets hoger, blijkbaar was de standaard veer zo slap dat ie met mijn gewicht aardig ver inveerde.

Hoi  zoals ik al eerder zei,  ik ben echt een rookie wat motoren en motor rijden.  Jullie hebben het over veren vervangen,  is dit nodig dan of waar voor is dit nodig?
groeten  Clemens

De standaard veren op een Varadero zijn niet echt optimaal, er valt goed mee te rijden, maar als je strakker weggedrag wil kun je kiezen voor progressieve veren.
Het is iets dat je niet hoeft te doen, maar ik ging me er op een gegeven moment wat aan ergeren, wat deinend op de snelweg, en soms iets onzeker insturen, dat is nu vrijwel weg.

Wat leesvoer, mocht je meer willen weten, gebruik de zoekfunctie, is al zeer veel over geschreven.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=5929.msg51665#msg51665
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8255.msg79043#msg79043
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6129.msg53933#msg53933



Offline AJRvH

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2014, 16:33 »
Ook ik ben sinds 2 maanden de trotse bezitter van een Honda Varadero. Het is idd wel even wennen op zo'n hoge bike, maar oefening baart kunst. Mijn lengte is 1,79 m., gewicht, uhh..., daar praat een heer niet over, :) maar de fiets zakt wel iets in als ik erop zit. Mijn Varadero, of Dero zoals de fiets hier op het forum wordt genoemd, heeft de originele hoogte. Het is toch soms nog wel een uitdaging, want ik heb mijn rijbewijs in augustus 2014 behaald. Het blijft bij bepaalde situaties idd even nadenken, waar ik 'm het gunstigste neer zet. Het afstappen doe ik door eerst de zijstandaard uit te zetten, daarna afstappen en op de bok. Geen probleem. Bij het oriënteren van, welke fiets ik zou willen hebben, kwam ik telkens weer terug bij de Varadero, de reviews die ik las en het enthousiasme van bezitters, hebben mij overtuigd, maar het enige wat mij zou doen beslissen of de aanschaf door zou gaan was, de hoogte. Na een proefrit, waarbij ik meteen even de bijzondere verrichtingen heb geoefend en de hellingproef gedaan, was ik verkocht. Zoals je kunt lezen heb ik mij door mijn lengte niet laten tegenhouden om één van Honda's paradepaardjes aan te schaffen. Wat betreft de keuze tussen de Transalp en Varadero, met de Dero heb je effe iets meer paarden onder je bips, wat ik zelf erg prettig vind, vooral op de snelweg hier in de Randstad. De zithoogte van beide fietsen is nagenoeg gelijk. Ik zou zeggen ga lekker proefrijden bij een dealer. Verlagen kan je altijd nog. 

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #20 Gepost op: 13 oktober 2014, 17:56 »
Het afstappen doe ik door eerst de zijstandaard uit te zetten, daarna afstappen en op de bok.
`

Ik ben dus niet de enige  ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2014, 18:07 »
De Dero is inderdaad een heerlijke motor om op te rijden. Ik had er indertijd 3 op mijn lijstje staan, een motor waarvan ik hier de naam niet durf te noemen, een Pan en op de laatste plaats de Varadero vanwege de ketting wat ik nog steeds een onding vind.
De Pan was te breed, die kreeg ik hier niet achter en het is uiteindelijk de Dero geworden.
Gisteren weer een tochtje gemaakt, windstil en het blok draaide alsof het een Goldwing was, veel zuurstof in de lucht. Het tochtje werd een tocht van 400 km  :))
Met Hyperpro veren voor en een öhlins demper achter stuurt de Dero als een mes en drempels daar lach je mee.
Mijn Dero is voor 35 mm verlaagd en achter 30 mm. Bagster zadel is 2 cm verlaagd. Ik vind de zithoogte zo prima en lager gaan is onverantwoord. Het is een kwestie van tijd en jij gaat je motor ook verlagen want je voetjes goed op de grond kunnen zetten is niet alleen erg prettig maar ook erg veilig, omvallen is niet leuk met zo'n beest.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline AJRvH

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2014, 12:30 »
Mijn Dero is voor 35 mm verlaagd en achter 30 mm. Bagster zadel is 2 cm verlaagd. Ik vind de zithoogte zo prima en lager gaan is onverantwoord.


Hoe zit het met de zijstandaard en de middenbok, wordt dat niet moeilijker? Of moet je die vervangen?
O ja hoe krijg je dat citaat zo mooi, blauw omlijnd😠😠😠
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2014, 14:32 door varaderohuibje »

Offline varaderohuibje

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2014, 14:35 »

O ja hoe krijg je dat citaat zo mooi, blauw omlijnd😠😠😠

door de haakjes [ en ] te laten staan waar ze stonden  ;D

Offline Cas

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2014, 15:48 »

Hoe zit het met de zijstandaard en de middenbok, wordt dat niet moeilijker? Of moet je die vervangen?
O ja hoe krijg je dat citaat zo mooi, blauw omlijnd😠😠😠

Op de bok zetten gaat een groot probleem worden, of de bok verlagen, of de motor met de banden op een verhoging zetten of de ondergrond verlagen :)
De zijstandaard lukt wel maar de motor komt wel veel rechter te staan.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline AJRvH

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2014, 18:58 »
door de haakjes [ en ] te laten staan waar ze stonden  ;D


Bedankt

Offline AJRvH

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2014, 19:30 »
Op de bok zetten gaat een groot probleem worden, of de bok verlagen, of de motor met de banden op een verhoging zetten of de ondergrond verlagen :)
De zijstandaard lukt wel maar de motor komt wel veel rechter te staan.

Dan maar van die ouderwetse "soul"schoenen

Offline Two Plugs

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2014, 21:18 »
Je hoeft echt niet perse de volledige achtershock te vervangen.  Een injectie dero is sowieso al lager als een carbudero, met de 'triangels' bij de achterveer kun je eenvoudig centimeters winnen.

Verlagen heeft nog een voordeel... De dero gaat er nog beter van sturen!

Informeer desnoods bij onze techniek Goeroe Ad Mies wat de mogelijkheden zijn. Met een stukje zelfwerkzaamheid onder begeleiding van Ad kun je de kosten heel goed binnen de perken houden!

En idd... de Dero is de ideale Honda allroad voor lange afstanden, ook voor 'rookies'! ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Simonshavenaar

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2014, 10:46 »
Je hoeft echt niet perse de volledige achtershock te vervangen.  Een injectie dero is sowieso al lager als een carbudero, met de 'triangels' bij de achterveer kun je eenvoudig centimeters winnen.
Verlagen heeft nog een voordeel... De dero gaat er nog beter van sturen!

Volledige achtershock is idd niet nodig, met een stuggere/progressieve veer wordt er ook al wat aan comfort gewonnen, dat een volledige demper beter is wil ik best geloven, maar dat had ik er niet voor over, die dingen zijn best prijzig.

Verlagingsdriehoeken kosten trouwens bijna niets, en plaatsen kun je zelf.
Voorvork doorsteken vind ik iets lastiger, maar is ook wel zelf te doen.

Zadel verlagen staat ook nog op mijn lijstje, kijk rond voor een 2e zadel, maar die staan niet zo vaak te koop.


Offline Oldtimer

Re: Varadero en 1,70 kan dit?
« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2014, 15:30 »
Citaat
Zadel verlagen staat ook nog op mijn lijstje, kijk rond voor een 2e zadel, maar die staan niet zo vaak te koop.

Kijk eens bij Viking Seats op internet.
Ik weet zeker dat hij een zadel heeft, maar maakt hem ook op maat.
Je kunt dan gewoon omruilen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.