Ook nét niet helemaal Ad
Cas zit met zijn veronderstelling eigenlijk wel goed
. Hooguit kun je zeggen dat je de balhoofdshoek niet verhoogd of verlaagd, maar vergroot/verkleint.
De verstelmogelijkheid in de veervoorspanning is idd bedoeld om de rijhoogte te kunnen aanpassen bij veranderingen in de belading. Denk aan bagage en/of passagier. De term veervoorspanning is ook eigenlijk fout, je zou het beter rijhoogteverstelling kunnen noemen.
- Als een motorfiets op zijn wielen staat en je er zelf op zit zakt deze al een stukje in de veren. Dat is dus de rijhoogte.
- Het deel van de veerweg wat dan al benut is heet negatieve veerweg. Negatieve veerweg heb je nodig om bijv kuilen in de weg op te vangen. De schokbreker kan dan uitveren en zodoende kan de band het wegdek blijven volgen. De negatieve veerweg zal zo rond 1/3 van de totale veerweg zijn.
- Het deel van de veerweg wat overblijft, de overige 2/3 dus, heet positieve veerweg en is natuurlijk bedoeld om het wiel in te kunnen laten veren bij bulten.
- Ga je meer gewicht op de motorfiets brengen zou het kunnen dat de negatieve veerweg te groot word. Met de verstelling op de veervoorspanning kun je dit dus weer op het juiste peil brengen.
De totale veerweg veranderd natuurlijk niet, dat blijft altijd gelijk
De veervoorspanning gebruiken om de motorfiets te verlagen is dus in feite oneigenlijk gebruik, daar is het niet voor bedoeld. Maar goed, persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee hoor.
Een standaard motorfiets kopen en daar zo mee gaan rijden is ook oneigenlijk gebruik. De fabrikant heeft een bepaald gewicht van een berijder in gedachten en heeft op die gedachte een veer geplaatst. Je koopt zo'n ding niet 'op maat' dus. Als je het écht goed wilt doen zou je er dus gelijk mee naar een veringspecialist moeten en aan laten passen op jouw gewicht en gebruik, maar er zijn maar erg weinig mensen die dat doen.
Mijn advies aan Cas is dus: als jij nóg wat lager wilt, gewoon proberen met veervoorspanning omlaag, evt de voorpoten ook nog ietsje (verder) doorsteken en dan even testen hoe het rijd. Bevalt het, prima! Bevalt het niet kun je altijd nog naar de specialist
Grtz,
René