Techniek > Honda Transalp

(Tijdelijk) op 1 cilinder lopen XL600V '92

(1/3) > >>

Sep:
Beste transalprijders,

mijn honda transalp XL600V uit 1992 loopt na het starten tijdelijk op 1 cilinder. In het  begin was het misschien een minuut, later werd dit steeds langer. Ik dacht dat dit de bougies moesten zijn omdat als hij eenmaal weer op twee cilinders ging lopen weer vol vermogen kreeg (en het dus niet aan de benzine zou liggen.
Nu heb ik vandaag alle bougies vervangen (lastig te bereiken trouwens de bougies bovenin;)) maar het probleem doet zich nog steeds voor. De voorste cilinder bleef koud waar de cilinder dichter naar de achterkant van de motor wel warm werd. Vervolgens heb ik de bougie voor eruit gehaald om te kijken of deze wel vonkte: dat deed hij niet... Toen heb ik de verbindingen gecheckt met de bobines en de CDI, dit leek in orde. Als laatste heb ik de CDI's verwisseld: Dit deed de voorste bougie vonken!

Mijn vraag is nu tweeledig: kan het zijn met in het achterhoofd dat hij op een gegeven moment wel op twee cilinders gaat lopen toch deze CDI unit kapot is? Of zou de voorste cilinder dan helemaal nooit moeten vonken?
Als dit zo is: heeft iemand (nog een goed adres voor) een CDI voor dit type liggen?

Hoor het graag!



Oldtimer:
Helaas kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat je CDI naar de galemieten is.
Wat nog mogelijk is dat de bobines of 1 ervan sluiting maakt, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Je zou ze dus kunnen omwisselen. Het feit dat er 2 per cilinder zitten maakt het mogelijk om er telkens 1 los te trekken ter controle.
Voor een nieuwe:
Probeer Ad Mies eens of Hans Schaap. Waffie op het forum. ( Hans onder zijn eigen naam )
Een gebruikte kan ik je niet aanraden. Heel vaak zijn deze erg onbetrouwbaar.

Kosten liggen rond de 120 euro per stuk.

Je zou ook kunnen proberen om de defecte CDI door te solderen.
Instructie hiervoor vind je op het forum.

Paul:

--- Citaat van: Oldtimer op 26 oktober 2014, 19:04 ---Helaas kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid melden dat je CDI naar de galemieten is.
Wat nog mogelijk is dat de bobines of 1 ervan sluiting maakt, maar lijkt me onwaarschijnlijk.
Je zou ze dus kunnen omwisselen. Het feit dat er 2 per cilinder zitten maakt het mogelijk om er telkens 1 los te trekken ter controle.
Voor een nieuwe:
Probeer Ad Mies eens of Hans Schaap. Waffie op het forum. ( Hans onder zijn eigen naam )
Een gebruikte kan ik je niet aanraden. Heel vaak zijn deze erg onbetrouwbaar.

Kosten liggen rond de 120 euro per stuk.

Je zou ook kunnen proberen om de defecte CDI door te solderen.
Instructie hiervoor vind je op het forum.

--- Einde van citaat ---

ik heb nog één toevoeging aan dit verhaaltje om te testen, op één van de cdi's werkt de toerenteller als deze als je de stekkers (lees cdi's)omwisselt moet die wel of niet werken   !(sorry Oldtimer moest ik nog FF kwijt )

Oldtimer:

--- Citaat --- !(sorry Oldtimer moest ik nog FF kwijt )
--- Einde van citaat ---

Nee, je hebt helemaal gelijk Paul, en daar is geen sorry voor nodig. ;) ;)

GK:
jep klinkt inderdaad als CDI probleem, toerenteller controle is een goeie ;-)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View