Auteur Topic: Dilemma's, dilemma's...  (gelezen 7066 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Dilemma's, dilemma's...
« Gepost op: 03 november 2014, 10:50 »
Ik ben de trotse eigenaar van een blauwe Africa Twin uit 1997. Mijn Africa Twin echter, heeft weinig reden trots te zijn op MIJ want ik heb hem qua onderhoud wat verwaarloosd. Da's zacht uitgedrukt.
Nu wil ik hem opknappen en heb er op dit moment alweer zo'n 500 euri aan besteed.
Nu zat ik gister op Marktplaats en zag deze staan http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-honda/m861508830-honda-xrv-750-africa-twin-nieuwstaat-met-diverse-extra-s.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Je voelt hem al aankomen misschien..
Ik twijfel nu dus of ik zal investeren in mijn oude AT, of hem verkopen zoals ie nu is en geld bijleggen voor een nieuwe.
Frame is op sommige plekken goed roestig (Maar valt voor de klusser misschien nog mee) en ook het blok heeft last van corrosie. Denk dat ik het frame sowieso nog laat coaten want verkopen of houden, de roestplekken moet aangepakt worden.
Maar dan? Wat zou iemand nog neerleggen voor een AT (1997, 48k) met een versgecoat frame, een op zich goed lopende motor. Maar waarvan het blok er dus niet meer als moeders mooiste uit ziet?

Offline PimW

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2014, 11:33 »
Ik zou er niet veel voor over hebben, want iemand die wél het frame coat maar geen onderhoud heeft gedaan vertrouw ik niet.

Bij aankoop zou ik er rekening mee houden dat het blok af is.

Offline Two Plugs

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #2 Gepost op: 03 november 2014, 11:51 »
Maar met 48K is een Africa Twin blok toch nog (lang) niet af, Pim?
Afhankelijk natuurlijk hoé die 48K er op zijn gekomen...  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #3 Gepost op: 03 november 2014, 12:24 »
De laatste 20k heb ik er zelf op gezet. Alles op asfalt. Hij zag er bij aanschaf ook niet zo uit alsof ie ooit modder geproefd had. Verder is ie -tot ik hem liet staan- wel onderhouden (de normale beurten waarbij geen noemenswaardige reparaties) maar heeft ie de laatste jaren dus stilgestaan, buiten.
 
De corrosie op het blok was trouwens al aanwezig toen ik er nog dagelijks op reed. Komt volgens mij eerder door korte stadsritjes (waarbij het blok niet de tijd krijgt om goed op te warmen) dan door verwaarlozing. Of heb ik dat mis?
« Laatst bewerkt op: 03 november 2014, 12:47 door Mr Blue »

Offline PimW

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #4 Gepost op: 03 november 2014, 18:59 »
Citaat
Mijn Africa Twin echter, heeft weinig reden trots te zijn op MIJ want ik heb hem qua onderhoud wat verwaarloosd. Da's zacht uitgedrukt.

Als ik dat lees kijk ik niet eens meer naar de km-stand. Ik zeg dat als ik eventuele koper zou zijn ik hem zou aanschaffen met in mijn achterhoofd dat het blok gaar kan zijn.

Het klinkt alsof de hele motor aan een opknapbeurt toe is en als ze dan aangeboden word met knap frame snap ik niet waarom de rest dan niet ook meegepakt is (immers, alles was toch los).
Dus als koper zou ik daar vraagtekens bij plaatsen en zeker een marge inbouwen voor bijkomende kosten na aanschaf.

Offline Sandra

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #5 Gepost op: 03 november 2014, 21:46 »
Ik ben de trotse eigenaar van een blauwe Africa Twin uit 1997. Mijn Africa Twin echter, heeft weinig reden trots te zijn op MIJ want ik heb hem qua onderhoud wat verwaarloosd. Da's zacht uitgedrukt.
Nu wil ik hem opknappen en heb er op dit moment alweer zo'n 500 euri aan besteed.
Nu zat ik gister op Marktplaats en zag deze staan http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-honda/m861508830-honda-xrv-750-africa-twin-nieuwstaat-met-diverse-extra-s.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Je voelt hem al aankomen misschien..
Ik twijfel nu dus of ik zal investeren in mijn oude AT, of hem verkopen zoals ie nu is en geld bijleggen voor een nieuwe.
Frame is op sommige plekken goed roestig (Maar valt voor de klusser misschien nog mee) en ook het blok heeft last van corrosie. Denk dat ik het frame sowieso nog laat coaten want verkopen of houden, de roestplekken moet aangepakt worden.
Maar dan? Wat zou iemand nog neerleggen voor een AT (1997, 48k) met een versgecoat frame, een op zich goed lopende motor. Maar waarvan het blok er dus niet meer als moeders mooiste uit ziet?
Bent u eigenlijk wel een trotse?? ::) eigenaar van de door u beschreven en tevens verwaarloosde motor?
Jammer dat iemand zijn motor verwaarloosd om vervolgens aan iets anders te beginnen om het ook te...ja...wat eigenlijk...
verabbezakken
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2014, 22:46 »
Bent u eigenlijk.. *knip* ..verabbezakken
Dat toontje. Hahahaha!

Als ik dat lees kijk ik niet eens meer naar de km-stand.
Nee maar jij bent dan ook Pim van Perfection in motoren. ;) Je zou hem niet nemen dus. Duidelijk. Geen antwoord op de vraag maar oke. Doei!

Offline Cas

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #7 Gepost op: 03 november 2014, 23:19 »
Je huidige AT houden en die op Marktplaats kopen. Als je ooit eens reserveonderdelen nodig hebt ben je meer geld kwijt dan je voor je huidige AT zult krijgen. Dus ik zou hem lekker strippen en de bruikbare onderdelen bewaren of verkopen op Marktplaats, brengt meer op dan de hele motorfiets verkopen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2014, 00:15 »
Hád ik maar plek voor twee. Misschien scheelt verkoop on onderdelen iets tov in zijn geheel maar is me teveel gedoe mezelf kennende. Wel een optie waar ik nog niet over had nagedacht.

Offline Cas

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2014, 00:26 »
Het frame schoonmaken en spuiten, brengt een hoop geld op. Hetzelfde voor het blok, goed ontvetten, opschuren en spuiten met een spuitbusje engine paint van Motip. En dan hebben we het nog niet over al het plastic dat erop zit.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ron overkleeft

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2014, 00:53 »
Eigenlijk is de twin nog niet zo verwaarloosd denk ,het blok gaat al vlug bladderen
bij een AT. 
en ook het frame tussen de radiatoren gaat snel roesten,maar dat zegt niks
over de staat van het blok en als hij verder normaal onderhoud heeft gehad
en de remklauwen zijn niet door de pekel aangevreten dan is de kans groot
dat deze AT verder weinig mankeert.

Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2014, 09:25 »
Motor loopt inderdaad nog (of wéér moet ik eigenlijk zeggen) als een zonnetje. Hij was er erger aan toe geweest als ie zijn periodieke onderhoudsbeurten -voordat ie een periode stil stond- had gemist maar da's dus niet het geval. Weet nog niet hoeveel doekoe ik er nog in ga steken maar spuiten van het blok heb ik als optie nog wel in mijn achterhoofd.

Wat zou de waarde zijn als frame en blok er weer toonbaar uitzien? Ik gok zelf op zo'n 2500? Klopt dat een beetje?

Edit. Waarom dit topic naar de voorstel-rubriek is verplaatst snap ik niet helemaal...
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 11:43 door Mr Blue »

Offline mickey

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2014, 09:37 »
He Mr Blue,

Misschien heb ik zo wel interesse....
dan kan ik hem in de wintermaanden naar eigen idee opknappen.
kun je me eens wat foto's sturen en een prijs die je in gedachte hebt......


Ik hoor graag van je
Mickey

Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2014, 10:09 »
Oke hij is dus wel wat meer waard dan wat ik noemde >:D
Ben er nog niet uit wat het gaat worden hoor. Kan goed zijn dat ik hem hou. Coaten staat sowieso nog op het programma zoals ik al aangaf. Zal straks effe een fotootje droppen.
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 17:15 door Mr Blue »

Offline PimW

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2014, 16:41 »
Je moet het niet verkeerd opvatten, maar zoals je het in je eerste post neerzet geef ik mijn eerlijke mening over wat dat bij mij voor beeld oproept.
Zeker als je de motor aan wilt bieden met een nieuw gelakt frame maar de rest krakkemikkig. Ik denk niet dat de verkoop dan storm loopt.

En als ik dan opzoek zou zijn naar een Twin had ik verder gekeken, daar vroeg je toch om? :)

Als je wat meer uitleg geeft en het voornamelijk om uiterlijke verwaarlozing gaat schets je een heel ander beeld.

Ook doei?


Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2014, 17:17 »
Je moet het niet verkeerd opvatten..
Is al goed. Dank voor je bijdrage. Er zit wat in in wat je zegt.

Offline mickey

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2014, 17:52 »
Denk er maar eens over na,
Ik heb evt wel interesse, al je hem niet opknapt.
ik hoor het wel een keer, anders stuur maar een pm.


Offline Canis

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #17 Gepost op: 05 november 2014, 09:25 »
Waarom niet zelf houden en er gewoon mee blijven doorrijden?
Je kan het blok en frame eventueel nog beetje opknappen voor jezelf als je wil.

Offline Mr Blue

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2014, 10:03 »
Begin zelf ook te twijfelen of ik hem wel moet wegdoen. Mijn dilemma komt niet voort uit dat fiets op zou zijn, maar eerder doordat ik weinig ervaring heb met een Twin uit elkaar halen. Ik kan er 1000 euro in steken (zit al op de helft dus) om frame en blok te stralen/spuiten . Of ik kan er 1000 bijleggen voor een goed uitziend exemplaar.

Moet ik wel weten wat een evt geinterresseerde ervoor zou geven maar die vraag is nog niet beantwoord.

Offline Oldtimer

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #19 Gepost op: 05 november 2014, 10:15 »
Wat men er voor zou geven is geheel afhankelijk van de uiterlijke staat, kilometerstand en onderhoud historie.
Je kunt dat voor een groot gedeelte zelf invullen.
Als voor een perfect onderhouden Twin van hetzelfde jaar bijna 4000 voor wordt gevraagd zal die van jou best 2000 op kunnen brengen schat ik.
Het opknappen van het blok hoeft geen honderden euro's te kosten, maar wel veel tijd.
Heb je dat, dan zou ik je aanraden de komende wintermaanden de boel uit elkaar te halen en netjes op te knappen.
Er zijn vast wel leden die je daarbij kunnen helpen.
De resterende 5oo euro kun je dan besteden aan andere dingen om hem weer helemaal perfect te krijgen.

Suc6 met je overwegingen


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Miquel

Re: Dilemma's, dilemma's...
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2014, 19:47 »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996