Auteur Topic: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin  (gelezen 318354 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Gepost op: 04 november 2014, 10:43 »
(@mod: wellicht een nieuw hoofd topic openen? Honda Africa Twin CRF 1000 True Adventure?)

Na jaren van speculatie, heeft Honda op 4 november 2104 voor het eerst het prototype getoond van wat gezien mag worden als de opvolger van de XRV750.

Honda press release:

True Adventure Prototype
The second prototype on display is the True Adventure Prototype. Inspired by both Honda’s fantastic heritage in adventure motorcycling and our recent Dakar programme, the True Adventure Prototype captures the product direction as Honda seeks to expand its presence in the Adventure segment. This prototype has been developed to deliver outstanding off-road capability, and could provide the basis of a true round-the-world motorcycle. It’s flanked by the current Team HRC CRF450 Rally and, paying respect to Honda’s competition legacy, the 1989 Paris-Dakar winning NXR Africa Twin ridden by Gilles Lalay.

No further technical details or information on either the road going RC213V-S Prototype or True Adventure prototype are available at this time.

<a href="https://www.youtube.com/v/6xUewDN9lgY%26rel=1%26fs=1" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/6xUewDN9lgY%26rel=1%26fs=1</a>
« Laatst bewerkt op: 20 november 2015, 08:51 door voorstad »
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline voorstad

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2014, 10:49 »
En nog een foto in de buitenlucht...
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline voorstad

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2014, 11:41 »
En de Honda reclamecampagne begint: True Adventure - Episode 1 / The Dream

<a href="https://www.youtube.com/v/M-gXpyjwGgg%26rel=1%26fs=1" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/M-gXpyjwGgg%26rel=1%26fs=1</a>
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Robertehv

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2014, 11:49 »
Tering, wat een gaaf filmpje.

We hebben nu dus wel een probleem,

AT=Africa Twin
TA=Transalp
TA= True Adventure

Zou toch wel graag TA-oud en TA-nieuw in de schuur zien staan....

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Danielb

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2014, 11:50 »
Ik ga alvast maar even sparen.

Offline TransAlpGhost

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2014, 13:05 »
super ding,
is het nu een vrij groot achterwiel?



Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #6 Gepost op: 04 november 2014, 14:21 »
18 inch?
Kan de band niet goed aflezen ;D

Ik zie al dat er straks weer markt is voor carterbeschermbakjes  :))

Offline TransAlpGhost

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #7 Gepost op: 04 november 2014, 14:25 »
ja Pim, dat wordt nog productie draaien
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #8 Gepost op: 04 november 2014, 15:25 »
carterbeschermplaat zit er onder, alleen niet op dat stukje bij de uitlaten aan de linkerkant
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #9 Gepost op: 04 november 2014, 15:33 »
Heb ik gezien ja, kan veel mooier ;D

Offline voorstad

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #10 Gepost op: 04 november 2014, 16:21 »
Motorcyclenews.com:

<a href="https://www.youtube.com/v/MVrfwRa0gnY%26rel=1%26fs=1" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MVrfwRa0gnY%26rel=1%26fs=1</a>
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Menno

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #11 Gepost op: 04 november 2014, 16:51 »
Nog steeds maar een prototype.

Offline voorstad

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #12 Gepost op: 04 november 2014, 17:09 »
Nog steeds maar een prototype.

Dan heb ik mooi de tijd om nog even te sparen.... ;-)
#hetglasishalfleegofhalfvol
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline ron overkleeft

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #13 Gepost op: 04 november 2014, 18:38 »
Geen V Twin blok meer zo te zien,maar hij ziet er wel wreed uit zo.
Echt "TCN material "   :)

Offline Timy

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #14 Gepost op: 04 november 2014, 19:25 »
Ziet er gaaf uit zeg en ook nog herken ik de AT erin.Ik ben voor!!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Two Plugs

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #15 Gepost op: 04 november 2014, 20:08 »
Mooie hé, Marketing

Enige wat de Africa Twin en Dakar winnaars met elkaar gemeen hebben is dat er een X en een R in de typenaam staan.
Als een XLV iets anders is dan een XRV dan is een NXR zeker iets anders als een XRV

Helemaal correct Danny!

Met dien verstande dat de XLV750R-HRC specifiek voor rally's als de Dakar werd ontwikkeld om tegenwicht te bieden tegen het geweld van de BMW R80GS Dakar.
Een succes werd het avontuur niet... We hebben er wel een mooie klassieker aan over gehouden.
Maar dat maakte Honda eind jaren '80 goed met de NXR; die net als de XLV750R specifiek voor de Dakar is ontwikkeld.
De Africa Twin was gewoon een derivaat en heeft niets met de Dakar of een rallyraid te maken, hoe zeer Africa Twin liefhebbers daar ook in blijven geloven.
De eerste Africa Twin XRV650 had een (licht) gemodificeerd Transalp XL600V frame en het motorblok van de NTV650 Revere. Das pas rally gericht ;)

Maar nu deze nieuwe CRF1000X. Die zal als toevoeging wel degelijk de naam 'Africa twin' meekrijgen, dus voor het clubmotorsortiment is dat enorm goed.
Denk voorzichtig dat deze motor ook een belangrijkere bijdrage voor het voortbestaan van de TCN gaat worden dan dat de Crosstourer of de Dominator ooit zullen worden.
Wellicht wel een reden om eindelijk eens na te denken of die naam 'Transalpclub' de lading nog wel denkt... Vindt 'Honda True Adventure Club Nederland' wel lekker bekken...  >:D

Vooraankondiging voor de ALV staat in de Transalper die vandaag in de bus is gevallen, dus be my guest. Heb in januari wat beters te doen... iets met een nieuwe dikke allroad met volledige 'adventure' accessoire- uitrusting  op een exotische plek...  :-*

Planning Honda:
Begin 2015 persintroductie met een pre-productie serie op een exotische locatie.
Medio juli 2015 start productie.
Medio september 2015: uitlevering eerste productiemodellen bij de Honda dealers.

Gewicht: rond 200kg (rijklaar), 70Kw/95PK, en... 100Nm koppel.
Er komt een volledig nieuw ABS systeem op die, uniek voor Honda, UITSCHAKELBAAR zal zijn.
En om de puristen helemaal blij te maken... 21"/ 17"

Insider heeft het over twee versies, een pure allroad versie, en een meer 'toer' georiënteerde versie. Dit is echter (nog) niet bevestigd.
Prijsindicatie: vergelijkbaar met de 'oude' Varadero, of de huidige DL1000V V-strom. Verwacht wordt een vanafprijs rond €12.000,- / 13.000,-

Op de stand lijkt 'ie naast een 'oude' NXR behoorlijk hoog, wat je van de Crosstourer niet kan zeggen.
Ik ben voorzichtig wel heel optimistisch, maar vooral ook nieuwsgierig naar hoe het blok zal bevallen. Die is immers geheel nieuw - geen afgeleide van de NC750 serie - maar gezien de ontzettend positieve testervaring van de langeduur NC700 in Motoplus (50.000 km) kán het haast niet misgaan... De tijd van een conventionele, degelijke Honda V-twin in een allroad lijken in ieder geval voltooid verleden tijd.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline TransAlpGhost

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2014, 20:10 »
Mooie hé, Marketing

Ja



<a href="http://www.youtube.com/channel/UC2AZ6JaAKk9n5CjBOPUCh7A" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/channel/UC2AZ6JaAKk9n5CjBOPUCh7A</a>

jammer als de linkjes niet werken kopieer deze dan :
https://www.youtube.com/channel/UC2AZ6JaAKk9n5CjBOPUCh7A
« Laatst bewerkt op: 04 november 2014, 20:32 door varaderohuibje »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline thedennman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2014, 21:15 »
Haha 2 plugs ,, dus honda heeft dus nooit met de xrv650 le dakar gereden....

greetsz

Offline thedennman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2014, 21:35 »
HO! HRC heeft met de NXRs de Dakar gedomineerd.
Er hebben in 1989 wel een hele batterij Honda-France XRV650 meegedaan.
En uit mijn hoofd nog aardig gedaan ook...
Honda Marketing gooit het uiteraard allemaal op een mooie hoop voor de verkoop van nieuw speelgoed.


yep..    xrv650story.eu   dus related tot le dakar... kan er zo moe van worden als men de eerste twin een opgevoerd alpje noemen C:-)

Offline mauppie

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2014, 21:43 »
Dat wordt sparen, maar we hebben ruim een jaartje  :P
Even inzoomend op de foto's: Ik mis een schakelpedaal en koppelings hendel. Of het is een DCT versie of een niet werkende prototype die met modder spray is ingespoten.
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline thedennman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #20 Gepost op: 04 november 2014, 21:49 »
Maar dat ding was ook inferieur aan de NXR... potentiele verkoopcijfers gingen boven kwaliteit.
En datzelfde gaat nu weer gebeuren. Mensen kopen een Merk, goeie Marketeer kan dikke stront als vla verkopen.

Het is dat het nooit mocht van Den Organisatie.
Wilde ooit rijders geblindoekt op verschillende fietsen laten rijden en dat ze dan moesten aangeven WAT ze gereden hadden.


natuurlijk is dat zo maar verglijk de m1 van rossi ook niet met een r1 voor de straat..     weet dit een nxr doet/deed/zal nooit 100.000 km doen 8)   maar mijn point was dat de 1st twin wel dakar connecties heeft/had ::)

greetsz

Offline Two Plugs

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2014, 21:57 »
Haha 2 plugs ,, dus honda heeft dus nooit met de xrv650 le dakar gereden....

greetsz

Thedennman...

Ik schreef dat zowel de XRV650 zowel als de XRV750 in tegenstelling tot de XLV750R en de NXR nooit voor de Dakar ZIJN ONTWORPEN.

Dat vervolgens een groep Fransen met zwaar gemodificeerde XRV's de Dakar zijn gaan rijden (en daarnaast een legioen dappere privé rijders) doet aan dat feit niets af.

Dat Honda het frame van de Transalp 600 en het motorblok van de NTV Revede heeft gebruikt voor het ontwikkelen van dd XRV650 is een feit.
En ja, je hebt volkomen gelijk: qua PK / gewicht verhouding is de Africa Twin (zowel de 650 als 750) een opgevoerde Transalp... die 30 zwaarder en (destijds) fl. 5.000,- duurder was... met slechts 10pk meer als de Alp.

De XRV blijft een onverwoestbare motorfiets.  Maar is in zijn carrière ook zwaar over gewaardeerd waar juist de Transalp 600 werd ondergewaardeerd.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2014, 21:58 »
18 inch?

En tóch zie ik ergens het getal 18 staan op die achterband Pim  :-\. Of dat de diameter is weet ik niet  ;D
Wat zijn het eigenlijk voor bandjes? Ik zie een Michelin profiel, met ergens Pirelli op de zijkant  :o

Enniewee, hij ziet er interessant uit  8). Maar zoals Menno ook al zegt, nog steeds een prototype. Maar eens zien hoe 'ie volgend jaar in de showroom terecht komt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline thedennman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2014, 23:27 »
Mooi... dat er zoiets als een forum  bestaat.. 8) laat altijd lekker zien dat gelukkig niet iedereen dezelfe meening deelt. :D

Wat ik als vaag en vreemd zie is de mega timelap tussen deze en het productie model,  ergens lees ik 09-2015 pff lang wachten voor de eventuele kopers...


Ciao

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #24 Gepost op: 05 november 2014, 00:01 »
Mja prototypes zijn er meer om de ontvangstverwachting te peilen en dit is dus niet wat je gaat krijgen.

Om even in de discussie mee te gaan, een NXR vergelijken met een XRV is zoiets als een Lancia Delta HF Integrale Evoluzione vergelijken met een Lancia Delta HF.

Persoonlijk vind ik de Varadero een medestrijder van Suzuki V-Strom en Yamaha TDM. Het enige wat ze 'all-road' maakt, is de geometrie. Dus die hoort m.i. ook hier niet thuis.


Klets allemaal niet, GAAF ding!. Mooi gespot Voorstad. Hoop doet leven..  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2014, 09:51 »
deze proto ziet er niet slecht uit. Hopelijk wordt hij niet te hoog voor mij.
"True Adventure" zal niet de typebenaming worden denk ik. Op de "oude" AT staat ook "Adventure Sports" te lezen.
Een kanshebber om mijn volgende motor te worden. Maar eerst afwachten natuurlijk EN een degelijke testrit maken.
En hopen dat er mooie frisse Hondakleuren op komen.

Offline bartjanm

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #26 Gepost op: 05 november 2014, 10:55 »
Leuk! wat zou m'n varadero als inruil doen :) Vrees alleen dat ik dan ook direct moet kijken wat een transalp als inruil doet om er twee te kunnen kopen (1 voor mij, 1 voor laura) nog maar even doorsparen dus...

Offline Robertehv

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #27 Gepost op: 05 november 2014, 10:55 »
Yep, HRC kleurstelling zou hem mooi staan denk ik.

Ik hoop met je mee dat hij laag genoeg is voor de kortbenigen, het lijkt erop dat het zadel naar de tank toe smal toeloopt dus dat geeft hoop. Als het maar weer niet te breed onder het zadel wordt door de parallel twin en het luchtfilter.

Door de verplaatsing van dat luchtfilter naar beneden hoop ik wel dat het gewicht wat lager komt te liggen en dat daardoor de handelbaarheid  op lage snelheid verbetert, ook groot voordeel voor ons verticaal gehandicapten.

Dit is trouwens de allereerste motor waar ik van overweeg om die nieuw i.p.v. gebruikt te kopen. Ik kan dan mooi wat ruimte in de schuur maken. Caponord en crossalp eruit en één motor ervoor terug.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline bartjanm

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #28 Gepost op: 05 november 2014, 10:55 »
deze proto ziet er niet slecht uit. Hopelijk wordt hij niet te hoog voor mij.


Ik heb 't precies andersom: Hopelijk wordt ie in 't echt niet te laag voor me :) (zoals 90% van de motoren :( )

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #29 Gepost op: 05 november 2014, 11:32 »
Ik denk dat het beter en gemakkelijker is om je motor te verhogen, en dan toch zeker dit type motoren, d.m.v. o.a. veren en/of zadel, dan dat je een motor moet verlagen.
En indien er 2 versies uitkomen zal de meer cross-gerichte versie wel wat hoger komen denk ik.