http://world.honda.com/news/2015/2151016eng-crf1000l.htmlHonda’s SOHC Unicam valve train is a feature of the CRF250/450R and the low-set position of the cast camshaft (as used on the CBR1000RR Fireblade) contributes to the compact nature of the cylinder head and allows freedom for the included valve angle, and therefore an ideal combustion chamber shape. It’s also a lightweight design and helps with mass centralization, thus low centre of gravity. The inlet valves are 36.5mm in diameter, the exhaust valves 31mm.
Honda's SOHC Unicam kleppentrein is een kenmerk van de CRF250/450R en de lage positie van de gegoten nokkenas draagt bij aan de compacte natuur van de cylinderkop en geeft vrijheid van de toegepaste klephoek, en daarmee een ideale compressiekamer vorm.
http://powersports.honda.com/experience/articles/090111c0811a9fc2.aspxWith Honda’s Unicam design, a
single camshaft directly actuates the two intake valves, while the two exhaust valves operate through low-friction roller rocker arms. A roller bearing on the rocker arms reduces friction and therefore wear, which allows the cam lobes to be narrower, smaller and lighter than conventional rocker arms.
Met Honda's Unicam design bedient een enkele nokkenas de twee inlaatkleppen, terwijl de twee uitlaatkleppen worden gestuurd door twee lage-wrijving rol tuimelaars. Een kogellager op de tuimelaar reduceert de wrijving en daarmee slijtage, zodat de nokken kleiner, smaller en lichter zijn dan conventionele tuimelaars.