Auteur Topic: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin  (gelezen 318387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #390 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:50 »
Idd, een bijzondere constructie van de klepbediening! Direct boven de kleppen (dus met plaatjes vermoed ik) aan de inlaatkant en tuimelaars aan de uitlaatkant. Wat zou het voordeel hier van zijn vraag ik me af?

Verder zie ik nog een spuuglelijke valbeugel aan die rode op de bovenste foto  :(

Dank aan Voorstad voor het delen van de foto's hier! Je zit er bovenop, da's mooi  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #391 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:13 »
Ze kunnen nu de inlaat- en uitlaatkleppen bedienen met maar 1 nokkenas, ik denk dat dat er iets mee te maken heeft. Maar als ze op de inlaatkleppen ook tuimelaars hadden gezet was er ook maar 1 nokkenas nodig.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #392 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:19 »
Het beperken van gewicht (1 nokkenas en/of minder tuimelaars), maar ook minder bewegende delen zal er zéker ook mee te maken hebben, maar ik vermoed dat het ook wat compacter bouwt zo.

Vermogen lijkt me in deze fiets niet zo'n issue  :)

Wat dan wel weer grappig is om te zien op de 4e foto is dat de nok van zowel in- als uitlaat precies op dezelfde plek zitten. Omdat de ene direct en de ander via de tuimelaar bediend klopt de timing uiteraard wel, maar het is wel opvallend.
Toeval, of expres zo geconstrueerd?
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2015, 12:27 door The Headless Horseman »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #393 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:25 »
Het beperken van gewicht (1 nokkenas en/of minder tuimelaars), maar ook minder bewegende delen zal er zéker ook mee te maken hebben, maar ik vermoed dat het ook wat compacter bouwt zo.

Vermogen lijkt me in deze fiets niet zo'n issue  :)

Yep en ach ja, die tuimelaars, je hebt ook maar 1 nokkenas nodig, ze maken wat meer geluid en je moet je klepspeling wat vaker controleren maar je hoeft niet meer je halve motor af te breken om een plaatje te vervangen. Geef mij maar tuimelaars ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #394 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:42 »
Het beperken van gewicht (1 nokkenas en/of minder tuimelaars), maar ook minder bewegende delen zal er zéker ook mee te maken hebben, maar ik vermoed dat het ook wat compacter bouwt zo.

Vermogen lijkt me in deze fiets niet zo'n issue  :)

Wat dan wel weer grappig is om te zien op de 4e foto is dat de nok van zowel in- als uitlaat precies op dezelfde plek zitten. Omdat de ene direct en de ander via de tuimelaar bediend klopt de timing uiteraard wel, maar het is wel opvallend.
Toeval, of expres zo geconstrueerd?

Ik mis dan een nok voor de achterste inlaatklep. Of e tuimelaars zitten aan elkaar vast  ;D

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #395 Gepost op: 02 november 2015, 22:42 »
Hmmzz..


Je moet anders naar het plaatje kijken.

Wat je ziet is de helft van de bediening van cilinder 1, en 1 van de 2 uitlaattuimelaars van cilinder 2 (diens nok wijst naar onder en is niet te zien.

Het is een 8-klepper blijkbaar, waarbij op het plaatje van de getoonde cilinder, de helft van de distributie is afgezaagd t.b.v. de open-view.

Kan zijn dat de inlaatkleppen hydraulisch (klepspeling door olievolume) bediend zijn? Want, de uitlaatkleppen hoef je ook niet meer te stellen (rolletjes) en een nokkenas uitbouwen om klepspeling te checken heeft nog nooit iemand hoeven doen..


Bromz, just thinking..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EDxrv

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #396 Gepost op: 08 november 2015, 19:08 »
http://world.honda.com/news/2015/2151016eng-crf1000l.html
Honda’s SOHC Unicam valve train is a feature of the CRF250/450R and the low-set position of the cast camshaft (as used on the CBR1000RR Fireblade) contributes to the compact nature of the cylinder head and allows freedom for the included valve angle, and therefore an ideal combustion chamber shape. It’s also a lightweight design and helps with mass centralization, thus low centre of gravity. The inlet valves are 36.5mm in diameter, the exhaust valves 31mm.
Honda's SOHC Unicam kleppentrein is een kenmerk van de CRF250/450R en de lage positie van de gegoten nokkenas draagt bij aan de compacte natuur van de cylinderkop en geeft vrijheid van de toegepaste klephoek, en daarmee een ideale compressiekamer vorm.

http://powersports.honda.com/experience/articles/090111c0811a9fc2.aspx
With Honda’s Unicam design, a single camshaft directly actuates the two intake valves, while the two exhaust valves operate through low-friction roller rocker arms. A roller bearing on the rocker arms reduces friction and therefore wear, which allows the cam lobes to be narrower, smaller and lighter than conventional rocker arms.

Met Honda's Unicam design bedient een enkele nokkenas de twee inlaatkleppen, terwijl de twee uitlaatkleppen worden gestuurd door twee lage-wrijving rol tuimelaars. Een kogellager op de tuimelaar reduceert de wrijving en daarmee slijtage, zodat de nokken kleiner, smaller en lichter zijn dan conventionele tuimelaars.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2015, 17:28 door Eduardxrv »

Offline EDxrv

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #397 Gepost op: 08 november 2015, 19:59 »
bijzondere constructie van de klepbediening! Direct boven de kleppen (dus met plaatjes vermoed ik) aan de inlaatkant en tuimelaars aan de uitlaatkant. Wat zou het voordeel hier van zijn vraag ik me af?
een lichter blok dus.

Offline EDxrv

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #398 Gepost op: 09 november 2015, 17:19 »
zie foto alleen dan met een kogellager als contact

Offline voorstad

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #399 Gepost op: 10 november 2015, 16:51 »
De eerste review!

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Im2nkPp0tI0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Im2nkPp0tI0</a>
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #400 Gepost op: 10 november 2015, 17:34 »
Ik had dat kereltje wel eens willen zien opstappen en wegrijden.
Gegarandeerd dat hij op zijn snufferd gaat, hij kan amper over het zadel kijken.

mss toch niet gemaakt voor de Japanners ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Yank

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #401 Gepost op: 10 november 2015, 18:55 »
Raar kereltje!!!! beter voor achterop en voor in de tent.  ;) ;)

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #402 Gepost op: 11 november 2015, 12:20 »
Ik had dat kereltje wel eens willen zien opstappen en wegrijden.
Gegarandeerd dat hij op zijn snufferd gaat, hij kan amper over het zadel kijken.

mss toch niet gemaakt voor de Japanners ??

De gemiddelde lengte van de Nederlandse man is 1.80 mtr. en dat is volgens mij al een kritische lengte voor dit soort hoge motorfietsen.
De gemiddelde lengte van de Japanse man is 1.66 mtr. en die kunnen dus nooit op dit soort motorfietsen rijden. Die worden volgens mij dus alleen voor de export gemaakt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #403 Gepost op: 11 november 2015, 13:05 »
Gewoon aanpassen aan de motor :)

Gaston Rahier kon ook best aardig wegkomen op tamelijk hoge fietsen en afgelopen vakantie achter een mini Turk gereden op een beer van een KTM, deed ie best goed ja ;D

Offline alain

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #404 Gepost op: 11 november 2015, 14:01 »
Kereltje ? Kereltje ? Man ? Gaston Rahier? 

Dat is toch een vrouw in dat filmpje?




PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #405 Gepost op: 11 november 2015, 15:17 »
Volgens mij ook, idee blijft hetzelfde.

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #406 Gepost op: 11 november 2015, 18:16 »
Gewoon aanpassen aan de motor :)

Gaston Rahier kon ook best aardig wegkomen op tamelijk hoge fietsen

De Belg Gaston Rahier heeft 2x Paris-Dakar gewonnen. Hij ging met zijn linkervoet op de linkervoetsteun staan, begon te rijden en zwiepte dan zijn rechterbeen over het zadel heen, sommigen beweren zelfs dat hij een trapje gebruikte.
Met een allroad motor rijd je natuurlijk ook door het dagelijkse verkeer en dan lijkt deze manier van opstappen, als het rode licht op groen springt of als het kruispunt vrij is, mij niet de meest ideale ;D

Als je een motorfiets koopt waarmee je op de openbare weg gaat rijden en je kunt met gestrekte voetjes nog net met de punten van je laarzen het wegdek raken, dan heb je de verkeerde motorfiets gekocht, levensgevaarlijk!
« Laatst bewerkt op: 11 november 2015, 18:30 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #407 Gepost op: 11 november 2015, 18:39 »
Beetje oefenen dan kan iedereen dat ;D

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #408 Gepost op: 11 november 2015, 18:49 »
Jaja, maar motorrijders met offroad ervaring hebben (naar mijn mening) een veel betere motorbeheersing dan motorrijders die alleen op het verharde rijden.
Ik rijd momenteel ook altijd over de gladde binnenweggetjes en als mijn achterwiel iets uitbreekt in een bocht heb ik gegarandeerd een ander gevoel dan wanneer dat bij jou gebeurd.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.


Offline Oldtimer

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #410 Gepost op: 11 november 2015, 19:46 »
Citaat
Dat is toch een vrouw in dat filmpje?

Goh, begin toch echt op leeftijd te komen als je dat verschil niet ziet
Maar moet eerlijk zeggen, niet zo op die details gelet. 8)

Blijft een klein opdondertje
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #411 Gepost op: 11 november 2015, 22:45 »
De Belg Gaston Rahier (..) ging met zijn linkervoet op de linkervoetsteun staan, begon te rijden en zwiepte dan zijn rechterbeen over het zadel heen

Meoni deed dat ook. In zand kom je dan makkelijker weg omdat de motor gaat rijden voordat hij volledig belast is door het rijdergewicht. PimW stap soms zo af, weet ik toevallie   ::)


Als je een motorfiets koopt waarmee je op de openbare weg gaat rijden en je kunt met gestrekte voetjes nog net met de punten van je laarzen het wegdek raken, dan heb je de verkeerde motorfiets gekocht, levensgevaarlijk!

Welnee. Een toenmalig meissie was 1.64 op mijn Twin. Met bergstappers aan kon ze nčt met de puntjes van d'r teentjes bij de grond. Nee wat deed die, d'r kontje van het zadel af met 1 volle voet op de grond en de ander hing er half overheen. Ging het licht op groen, gas erop en onderweg hees ze zichzelf er weer op. Lekker wijf!

Mijn meisjes..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #412 Gepost op: 11 november 2015, 23:09 »
Meoni deed dat ook. In zand kom je dan makkelijker weg omdat de motor gaat rijden voordat hij volledig belast is door het rijdergewicht. PimW stap soms zo af, weet ik toevallie   ::)


Welnee. Een toenmalig meissie was 1.64 op mijn Twin. Met bergstappers aan kon ze nčt met de puntjes van d'r teentjes bij de grond. Nee wat deed die, d'r kontje van het zadel af met 1 volle voet op de grond en de ander hing er half overheen. Ging het licht op groen, gas erop en onderweg hees ze zichzelf er weer op. Lekker wijf!

Mijn meisjes..  :)

Mooi verhaal hoor Brombeer, maar Pim is een jonge gast en een geoefend rijder.
De opstap en afstapkunsten op het filmpje van Peter zijn leuk om naar te kijken maar je hebt ook hier te maken met jonge mensen en een gecontroleerde situatie op een oefenterrein.
Hoe zou het zijn als deze mensen in het werkelijke verkeer een noodstop moeten maken? Waarschijnlijk linker of rechter pootje gebroken omdat de motor erop ligt.
Ik rijd al heel lang dagelijks door het verkeer en heb nog nooit een motorrijder zo'n circusstunt zien uitvoeren en vraag me ook af wat oom agent hiervan zal zeggen.
Nee, op zo'n manier met een motor door het verkeer rijden is onverantwoord en levensgevaarlijk.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #413 Gepost op: 11 november 2015, 23:22 »
Ik vind t wel makkelijk zo op en af stappen af en toe, in zand helemaal anders gaat ie graven. En op vakantie hoef ik mn been niet zo ver op te zwiepen ;D

Maar ik kan wel zittend met de voeten aan de grond verder hoor.

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #414 Gepost op: 11 november 2015, 23:41 »
Ik vind t wel makkelijk zo op en af stappen af en toe

Ik zou het wel eens willen proberen maar als ik met mijn bijna 60 jaar mijn rechterpootje niet breek door de plotselinge snelle beweging dan weet ik toch wel zeker dat ik mijn linkerpootje breek omdat er een Varadero op ligt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #415 Gepost op: 12 november 2015, 01:07 »
Cas,


Ce topique gaat over de Africa Twin.

Die weegt wellicht minder op je pootje (Vara wegdoen)   


#kunstjes op je moter  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #416 Gepost op: 12 november 2015, 15:03 »
Ik had dat kereltje wel eens willen zien opstappen en wegrijden.
Gegarandeerd dat hij op zijn snufferd gaat, hij kan amper over het zadel kijken.

mss toch niet gemaakt voor de Japanners ??
Volgens mij zegt ze (denk ik) ook "Kolere" bij een poging van opstappen om seconde 0:46  ;D ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #417 Gepost op: 12 november 2015, 17:16 »
Citaat
...jonge mensen...

Daar reken ik mezelf al niet meer toe  ;) maar op- en afstappen zoals getoond in Peter's filmpje lukt mij ook wel. Tenminste... als er voldoende ruimte is enzo. Het vereist idd enige oefening en durf, maar dan is het eigenlijk kinderlijk eenvoudig  :)

Maar ben het wel met Cas eens dat het zo in het verkeer niet echt gaat werken  :-\. Dat het kán wil niet zeggen dat het verantwoord is en als je zo móet op- en afstappen omdat je niet anders kan vind ik toch ook wel degelijk dat je te klein bent voor de betreffende motor!

Om on-topic te blijven: Mooi ding die nieuwe Twin  8) ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter M

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #418 Gepost op: 12 november 2015, 18:27 »

De opstap en afstapkunsten op het filmpje van Peter zijn leuk om naar te kijken maar je hebt ook hier te maken met jonge mensen en een gecontroleerde situatie op een oefenterrein.



Helen zal het geweldig vinden als ze hoort dat je met een leeftijd van 50 nog jong bent :)


Terug naar on topic..... ik hoop dat ik na revalidatie een proefrit kan maken op de nieuwe AT.

« Laatst bewerkt op: 12 november 2015, 18:29 door Peter M »

Offline Gaska

Re: Honda True Adventure - CRF1000 - New Africa Twin
« Reactie #419 Gepost op: 13 november 2015, 12:34 »

Poznan, Poland  ;D