Wie kan mij uitleggen hoe en waarom?
Misschien een beetje onbalans creëren voor het ultieme twingevoel?
Zie hier de vraag en zijn antwoord.
Niet helemaal, onbalans is niet het juiste woord, dan hadden ze die balansas er niet in hoeven bouwen, ze hebben de kruktappen 90 graden ten opzichte van elkaar gezet en creëren zo op onregelmatige tijden een arbeidsslag, dit geeft een "V-motor-gevoel".
Door de kruktappen ten opzichte van elkaar te verdraaien, en ook nog de mogelijkheid hebben om de arbeidslagen van de cilinders te kunnen bepalen (vlak na elkaar of juist niet), kan een fabrikant in principe elk "gevoel" en geluid uit een lijnmotor halen die hij wil.
Hij voelt dan aan en klinkt als een V-twin met een bepaalde blokhoek.
Een viercilinder kun je nog meer variëren, die kun je in principe laten klinken en lopen als een 1 cilinder, of als stermotor, als twin, V-twin, V4 en alles er tussenin..
Dat "Honda koppel controle systeem" is, net als die onzinnige automaat, weer een mooi stukje onzin waar niemand op zit te wachten, een perfecte oplossing voor een niet bestaand probleem.
Al het geld wat is die onzinnige techniek is gestopt hadden ze wat mij betreft liever in betere vering of lichtere materialen mogen stoppen.
Hoezo kunnen motorrijders nu ineens niet meer zelf in de hand houden hoeveel gas ze moeten geven als ze optrekken.
Als je als een dolle gas geeft op een ondergrond die dat niet toelaat, dan moet je wielspin hebben, daar leer je motorrijden van.
Het idiote is dat motorfabrikanten dit soort motoren maken met telkens meer vermogen, omdat ze denken dat de klant dat wil.
Vaak wil die klant dat ook, maar alleen aangezet door die mallotige motorboekjes (en programma's), die in vergelijkingstests motoren met meer vermogen daar pluspunten voor geven.
Dit terwijl een BMW GS of een KTM met 100+ pk's juist zwaar bekritiseerd zouden moeten worden omdat er in het terrein door het te grote vermogen en koppel (en gewicht) praktisch niet mee te rijden is door de gewone sterveling. En daardoor die ondingen vol met begrenzende zooi zitten omdat anders iedereen er mee verongelukt zodra ze de verharde weg verlaten.
Jammer dat Honda hier toch een beetje in is meegegaan, ondanks dat ze wel de ballen hebben gehad om "slechts" een 1000cc met "slechts" 95 pk op de markt te brengen.
Ik had liever een 1000cc gehad met 75 pk, en het volle koppel al heel laag in de toeren, en daarbij mooi rustig draaiend bij wat hogere snelheden, die DUS daarmee ook zuinig en betrouwbaar is en automatisch lang meegaat.
De nieuwe CRF is een hoogtoerig ding (ik hoorde ergens max 10000 toeren ?), dat is jammer, want dat verschil had hem juist weer opnieuw iconisch kunnen maken. De oude AT loopt lekker rustig en vind hoge toeren merkbaar niet fijn, daarmee rijdt hij ook zo heerlijk ontspannen en ga je niet snel te hard, dat fijne karakter maakt hem zo geweldig.
Dat zou bij deze nieuwe wel eens anders kunnen zijn.