Auteur Topic: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin  (gelezen 318498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tukkertwin

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #540 Gepost op: 12 december 2015, 10:23 »
Gisteren de nieuwe Twin bekeken bij Motor Oost in Rijssen. Nog even met Luwe gesproken.
Ik vind het een mooi ding!
Hij voelt aan de hand een stuk lichter aan dan mijn eigen RD07a.
Iemand belang bij een RD07a van 2001? ;) ;)

O ja afspraak voor een testrit staat reeds (waarschijnlijk januari)
Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.

Offline Peter M

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #541 Gepost op: 12 december 2015, 12:24 »
Ben vandaag even wezen kijken naar de Africa Twin. [bij Arie Molenaar in Ijsselstein]
Echter kijken alleen is dan net niet voldoende. Zo dacht de verkoper dat hij te hoog voor mij was om erop te komen. Maar het is gelukt en het zit heel lekker.
Hoop dat ik in de lente voldoende hersteld ben om een proefrit te gaan doen met de DCT versie. Ben ik echt benieuwd naar.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2015, 15:21 door Peter M »

Offline Timy

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #542 Gepost op: 12 december 2015, 13:39 »
Nu bij Arie Molenaar in Ijsselstein.  Staat ie! Gaafffffg
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Waffie

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #543 Gepost op: 12 december 2015, 13:40 »
beste

proeven is altijd leuk maar  hij is gewoon erg prijzig in een markt waar veel keus
is,
zeker  voor de gemiddelde tcn lid niet direkt  tot de mogelijkheden  bij uitstek(te duur !)
wil je wat aapassingen )die we allemaal willen gaan we richting de 18.000
en dan gaan we lekker raggen....




hoe ik denk dat het gaat ?

ik noem als voorbeeld , de Varadero  die nu pas onder de tcn leden  echt populair begint te worden.
om dat ze betaalbaar  is als occasion
en mede door de huidige marktprijzen zien we ook de recentere modellen als de  crosstourer of nc 750 nog niet teveel
redenen laten zich raden

er zal zeker animo zijn voor de nieuwe africa twin maar dit zal tijd kosten

pak hem beet een jaar of 5 :))

« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 02:21 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #544 Gepost op: 12 december 2015, 13:44 »
 ;D


Offline Timy

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #545 Gepost op: 12 december 2015, 15:12 »
Heb daar minstens 1 tcn lid gesproken die m heeft gekocht. Dus 1 is binnen!
Denk dat de africa twin meer markt trekt dan de varadero destijds. Maar ben t eensch dat de oude voorlopig nog de overhand zal hebben.

Sprak daar iemand die op n GS rijdt. Schijnt dat in die 'wereld' de twin ook roering veroorzaakt  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #546 Gepost op: 12 december 2015, 15:18 »
Is inderdaad zo.
Ik heb meerdere motors waarvan er 1 niet-Honda is, namelijk een GS. Ik kom op het BMW-forum en op GS-forum. Daar is een speciaal topic over de nieuwe AT. Maar dat zal bij de andere merken zoals Yamaha, KTM, enz ook wel zijn.

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #547 Gepost op: 12 december 2015, 16:51 »
Is jouw nick op het GSforum ook Canis? Ik hang daar ook vaak rond  :)

Nét terug van Arie Molenaar om effe een kijkje te nemen. Hij ziet er in 't echie ook super uit  8) Er stond een rode schakelbak en een r/w/b met DCT en de kofferset er aan.

Vond de r/w/b versie tóch net wat minder mooi als ik gehoopt had. Het wit is mooi metallic/parelmoer, zoals ook mijn oer-Alpen zijn, maar het rood en blauw net een beetje te donker 😕
De rode uitvoering is toch ook wel erg mooi!
Het ziet er allemaal prima uit, imposante fiets en tóch niet lomp, zoals bijv een Tenere die er in de buurt stond.
Dashboard en koplampen zijn zeer geslaagd.

Zithoogte is voor mij prima, stond dacht ik in de hoogste stand, maar we konden zo gauw niet vinden hoe je het zadel moet verstellen. Ook staand voelt hij goed aan

De originele kofferset is overigens prutspul, ik zou er liever een mooi setje Zega's aan hangen 8)

Ik stond even met Jeroen te praten die er ook al 1 besteld heeft  :)

Grtz.
René
« Laatst bewerkt op: 12 december 2015, 16:55 door The Headless Horseman »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline tukkertwin

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #548 Gepost op: 12 december 2015, 17:18 »
Ben ik het toch niet helemaal met Waffie eens (mag toch?) de andere modellen die jij noemt komen en kwamen voor mij als Twin rijder niet eens in beeld, omdat dat volgens mij totaal andere motoren zijn.
Zo zie ik een Varadero en Crosstourer echt niet als alternatief voor een Twin.(te zwaar en bijvoorbeeld gietwielen in de verkeerde maat)
De nieuwe Twin is volgens mij de eerste die echt ook meer off-road gericht is, en daarom ook de eerste die in aanmerking komt als vervanger van de huidige twin. (als ik tenminste Honda wil blijven rijden). 
Dus ook al is de Varadero aantrekkelijk als occasion, voor mij is het geen alternatief.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2015, 17:20 door tukkertwin »
Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #549 Gepost op: 12 december 2015, 17:31 »
Op het GS-forum ben ik Nobilta ;)

Honda heeft nooit een vervanger voor de AT uitgebracht, tot nu dan.

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #550 Gepost op: 12 december 2015, 17:32 »
Is dat zadel niet elektronisch verstelbaar? Gewoon op een knoppie drukken?

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #551 Gepost op: 12 december 2015, 17:35 »
En toch klopt wat Adje oppert voor mij in  ieder geval wel. Ik vind het best een mooi ding maar ik kan hem pas over 5+jaren kopen, als ik mazzel heb. ;D

En ik zal heus de enige niet zijn :)

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #552 Gepost op: 12 december 2015, 17:51 »
Is dat zadel niet elektronisch verstelbaar? Gewoon op een knoppie drukken?

Ah, dan weet ik je daar ook te vinden als nobilta  :)

Nope, niks geen elektrische poespas voor het zadel. Het zou a la GS dmv de steunpunten aan de onderkant moeten, maar wij kwamen er zo gauw niet uit  :-\
Het is toch wel een vrij basic fiets, met niet al te veel toestanden. Zo is de bediening van de koppeling ook gewoon met een kabel. Precies dat wat je wil op een lange verre reis  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #553 Gepost op: 12 december 2015, 18:02 »
Ah, dan weet ik je daar ook te vinden als nobilta  :)

Yes.

En voor mij ook liefst zo basic-mogelijk.
Misschien ga ik morgen weleens kijken. En misschien een testrit vastleggen.

Offline Geert Alp 2

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #554 Gepost op: 12 december 2015, 19:48 »
Yes.

En voor mij ook liefst zo basic-mogelijk.
Misschien ga ik morgen weleens kijken. En misschien een testrit vastleggen.

Voor mij ook (TZT), Je kunt die automaat gemakkelijk weer terugbouwen naar een echte schakelmotor heb ik gezien.
Dus als hij over een paar jaar wat betaalbaarder is maakt het niet uit welke ik tegen kom !  ;D
Heeft er al iemand behoefte aan een ombouwsetje om van zijn Africa Twin een scooter met leasbakgeluid te maken !
Die rode vind ik ook erg mooi, direct een paar Heidenau Scoutjes er om en gaan met dat ding !!
Ik verwacht dat hij rijdt als een oude AT, maar lichter aanvoelend en meer koppel, dus krachtiger en sneller.
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline EDxrv

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #555 Gepost op: 12 december 2015, 20:03 »
zeker  voor de gemiddelde tcn lid niet direkt de keuze  bij uitstek(te duur !)
Nou ja, stel dat je je oude AT goed kan verkopen.
Dat ABS lijkt me in de regen op de snelweg toch wel veilig.
Ik heb 1 keer ABS met de auto echt flink gebruikt in Duitsland....


Offline Waffie

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #556 Gepost op: 13 december 2015, 02:29 »
Zo zie ik een Varadero en Crosstourer echt niet als alternatief voor een Twin.(te zwaar en bijvoorbeeld gietwielen in de verkeerde maat)
De nieuwe Twin is volgens mij de eerste die echt ook meer off-road gericht is, en daarom ook de eerste die in aanmerking komt als vervanger van de huidige twin. (als ik tenminste Honda wil blijven rijden). 
Dus ook al is de Varadero aantrekkelijk als occasion, voor mij is het geen alternatief.

ik probeer het anders

je hebt net even + 16.000 uit gegeven omdat je huidige twin het net niet meer trekt

hoeveel zullen het er werkelijk zijn die zich een dergelijke luxe kunnen permitteren

de nieuwe twin is een mooie fiets maar zal zich toch vooral op de verharde weg gaan manifesteren (net als met de BMW  GS gebeurt)
voor dat ruigere werk  zijn betere en zeker goedkopere oplossingen (CRF )
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Geert Alp 2

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #557 Gepost op: 13 december 2015, 09:19 »

je hebt net even + 16.000 uit gegeven omdat je huidige twin het net niet meer trekt


Een nieuwe AT kost nog geen 14.000 hoor, als je meer dan 16 nodig hebt (automaat) ben je oud en heb je geld zat (hypotheek afbetaald)  :))


de nieuwe twin is een mooie fiets maar zal zich toch vooral op de verharde weg gaan manifesteren (net als met de BMW  GS gebeurt)
voor dat ruigere werk  zijn betere en zeker goedkopere oplossingen (CRF )

Ik zie het toch anders; de meeste GS-rijders zijn geen domme jongens, die weten ook wel dat hun motor 100 kilo te zwaar is om echt het terrein in te rijden.  Ze hebben die motor gekocht om "echt" op avontuur te gaan, de Alpen in, dwars door Noorwegen, soms zelfs nog wat verder, en soms zelfs een gravel pad of een (stevig) bospad voorzichtig inrijdend (staand, want dat hoort zo  ;D).   Ze hebben ontdekt dat hun dure, stoer uitziende GS goed op de weg rijdt, maar eigenlijk alleen daar goed in is, en dat daarnaast ook de betrouwbaar te wensen overlaat.
Die mensen zien ook de marketing-filmpjes die ons dol, eh, enthousiast, hebben gemaakt over de nieuwe AT.  behoorlijk wat GS-rijders hebben vroeger ook een AT gehad (of hebben er over gehoord), vonden dat ding geweldig omdat hij offroad ook goed te rijden was.   De AT 750 werd te oud, dus ze wilden weer wat nieuws, Honda had dat niet dus werd het BMW...    Nu jaren later Honda met een veelbelovend alternatief komt, wat niet de nadelen van een GS heeft (veel lichter(aanvoelend), veel goedkoper en waarschijnlijk veel betrouwbaarder), gaan ze die kopen en gaan echt op avontuur, ook van de weg af !   Onverharde passen rijden (= geweldig), naar de Noordkaap over gravelwegen, door Zweden, Finland, het oostblok, daar kun je je offroad nog heerlijk uitleven !
Je moet er over de weg heen, dat klopt, maar er is nog genoeg offroad te rijden hoor ! (ook in Nederland trouwens)
Ik heb nu al zin in onze tour door Scandinavië de komende zomer, er staat minstens 1000 km off-road al in de planning !
Als je het goed voorbereid zijn er duizenden bospaden en gravelwegen te berijden.  Alleen het plannen is al feest  :D
« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 09:21 door Geert Alp 2 »
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #558 Gepost op: 13 december 2015, 09:48 »
Zit wel wat in hoor wat Ad zegt: Een nieuwe Twin aanschaffen zal voor veel huidige TCN leden wat boven het budget zijn, dat denk ik ook  :-\

Maar er zijn genoeg allroad liefhebbers die het zich wél kunnen permitteren en ik denk dat een aantal daarvan de TCN de afgelopen 10-15 jaar verlaten hebben, domweg omdat er door Honda niks leuks geleverd werd  :(

Reken er maar op dat er onder de huidige GS, KTM, SuperTenere etc rijders serieuze belangstelling is voor de nieuwe Twin  8)
En een aantal daarvan zal ons ook best weer weten te vinden  :)

Ik voorspel een succes voor de nieuwe Twin  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline sneekie

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #559 Gepost op: 13 december 2015, 10:07 »
Ik heb de TCN niet verlaten , heb wel een GS en ben van plan deze in te ruilen voor een nieuwe africa twin ( zonder DCT). Dus nog niet geheel bejaard.
Heb inderdaad een aantal jaren geleden bij mijn 94 er Africa Twin een tweedehands BMW gekocht omdat Honda op dat moment niet iets had waarvan ik warm werd.
Nu een aantal jaren later met de Nieuwe twin kom ik volledig terug naar Honda,
De inruil van de BMW zal het bedrag wat ik af moet tikken een stuk lager maken  ;)
Trouwens de verhalen over de betrouwbaarheid herken ik niet de afgelopen jaren geen enkel probleem gehad met de BMW.


Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #560 Gepost op: 13 december 2015, 10:13 »
Kijk, dat bedoel ik  :). Leuke plannen heb je Sneekie  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #561 Gepost op: 13 december 2015, 10:34 »
Inderdaad, hier net hetzelfde verhaal.

Offline robgoesdakar

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #562 Gepost op: 13 december 2015, 11:00 »
Wat Ad zegt, geldt voor elke nieuwe motor. Een nieuwe motor, of het nu een Twin, GS, of ander merk is, kost gewoon heel veel geld en dat heeft niet iedereen zomaar even ter beschikking.

Een motor kopen is voor het overgrote deel van de kopers een stuk emotie. Er zijn er maar weinigen die 10-tallen motoren gaan testrijden en dan van elke motor de positieve en negatieve zaken op papier zetten en dan gaan bepalen welke het meest positief uit de bus komt (eventueel nog met nieuwe testritjes op een paar overgebleven kandidaten). En laten we eerlijk zijn, elke nieuwe motorfiets waar je nu op gaat rijden zal heerlijk rijden ten opzichte van een motor van 10 jaar oud. Het zullen maar kleine details zijn die een koper over de streep zullen trekken, dus wordt de keuze veelal bepaald door emotie, waarbij je de, door 'tegenstanders' geopperde bezwaren weg wuift.

Iedereen heeft ook andere wensen/eisen ten aanzien van zitpositie, hoogte, etc etc.... om maar even te zwijgen over 'looks'.

Van wat ik nu om me heen hoor en lees, is de nieuwe AT echter nu al een succes. Er zijn er al besteld zonder ook maar een meter erop gereden te hebben !!
Ik heb al ex-leden gehoord die de twin hebben besteld !

Voor de club verwacht ik dus eigenlijk weer een nieuwe groep potentiele leden die nu geen lid zijn. En voor de huidige leden die nog even niet in staat zijn om een nieuwe aan te schaffen is het gewoon geduld hebben.

Ik ga even bewust niet 'life' kijken. Ben bang dat ik mezelf niet kan bedwingen om dan meteen te bestellen (zeker met een mooi verkochte inruil deal van de verkoper), en dat kan ook ik momenteel even niet trekken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #563 Gepost op: 13 december 2015, 11:58 »
Met zijn strakke lijnen, afwerking tot in de kleinste details en voorzien van de laatste technologische ontwikkelingen is deze Africa Twin weer helemaal bij de tijd.
Zit je in het drukke verkeer dan lekker op de automaat, dan kun je je alle aandacht richten op het verkeer i.p.v. het schakelen.
Hoewel ik zelf denk dat als die automaat er dan toch op zit je die ook bijna altijd zult gebruiken.
Als ik op het papieren kenteken van mijn Varadero kijk staat daar "massa ledig voertuig 246 kg" als ik op mijn kentekenCard kijk staat daar "massa rijklaar 253 kg". Beiden kloppen volgens mij niet maar het gewicht van de Varadero zal niet veel afwijken van het gewicht van de Africa Twin.
Wat ik mij afvraag is welke van de 2 het meeste comfort zal bieden bij grote afstanden op het verharde, ik zou zelf denken de Varadero.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline delange33

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #564 Gepost op: 13 december 2015, 13:44 »
Mijn Varadero weegt trouwens 285kg rijklaar. DCT AT 242 kg rijklaar, volstrekt andere gewichtsverdeling ook.
Heb er net op, en aan gezeten. Puike afwerking, slank en errug moooooi! Beetje zoals m'n vriendin eigenlijk.. 8)
..en hij past, als er stuur verhogers opgezet worden perfect. (1.96m)
« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 15:32 door delange33 »
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #565 Gepost op: 13 december 2015, 14:59 »
Cas op mijn papieren kenteken staat bij ledig gewicht ook 253 kg maar jij hebt geen abs dus het lijkt erop dat je papieren kenteken wel klopt maar je nieuwe kaart niet. Volgens mij is rijklaar gewicht met volle tank 275 kg voor de abs versie.
Varadero SD02  2004

Offline ErBoDero

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #566 Gepost op: 13 december 2015, 15:38 »
Volgens mijn kentekenbewijs is het rijlaar gewicht van de Varadero ABS 2007  264 kg. Het rijklaar gewicht van de Afrika Twin ABS is volgens de folder 232 kg.

Ben net ook in Eibergen geweest en heb er aan en op gezeten  :D :D :D :D :D  :) :) :) :) :)   ;D ;D ;D ;D ;D   en ik overdrijf niet.
Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #567 Gepost op: 13 december 2015, 16:26 »
Goed, ook hier allemaal verschillende gewichten en de enige manier om het zeker te weten is de weegbrug bij de RDW.
Maar de Dero zal enkele 10 tallen kg zwaarder zijn dan de AT. Waarschijnlijk een goede motor voor lange avontuurlijke tochten waarbij je ook onverharde stukken tegenkomt. Maar om deze nieuwe Africa Twin te kopen om er moedwillig mee door de blubber te baggeren daarvoor lijkt hij mij veel te mooi :))
« Laatst bewerkt op: 13 december 2015, 17:06 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline delange33

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #568 Gepost op: 13 december 2015, 17:25 »
Weegbrug bij de RDW zegt 283 kg, dat heb ik voor het gemak afgerond naar 285. Die twee kg heb ik wel in de topkoffer. ;)
Mijn Vara is een Engelse brommer die ik zelf heb ingevoerd. 8) (2005 abs)
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline Canis

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #569 Gepost op: 13 december 2015, 17:32 »
Dus volgetankt? En zonder topkoffer? Zelfs een lege topkoffer zal wel 2kg wegen.

Voor degenen die al op de nieuwe AT gezeten hebben en een oude AT hebben: hoe zit het met de zithoogte t.o.v. de oude?