Auteur Topic: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin  (gelezen 318330 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #750 Gepost op: 10 januari 2016, 17:54 »
Afgelopen week, vanaf 6 januari zijn de eerste uitleveringen gedaan. De zgn "Honda exclusive dealers" hebben voorrang en krijgen als eerste de nieuwe motoren uitgeleverd. Tot nu toe is zeker dat Motoport Goes, Motoport Breda en Pols motoren de eerste Twins binnen hebben. Volgende week volgen ook de overige dealers. Mijn dealer verwacht ze komende woensdag 14 januari.

motoport Zelhem staat er ook al één een paar weken !

Offline Geert Alp 2

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #751 Gepost op: 10 januari 2016, 21:21 »
Mijn lampjes zijn iets anders, maar het Chinese prijskaartje ongeveer hetzelfde.  :)
Als je pech hebt pakt de douane jou pakketje er tussen uit (ze doen steekproeven) en moet je belasting betalen.
Anders is het belastingvrij !  :))

@ Pim;  de carterpan-plaat is denk ik wel aluminium, ik durfde er echter niet met m'n zakmes even overheen te schrapen om hem te testen... ::) ;D
De "bescherming" voor de uitlaatbochten is echter flinterdun staal (RVS vermoed ik), dat is echt 100% voor de show. :(
Vergeleken met mijn AT of TA zit er ook erg veel plastic aan als "afscherming", zelfs voor de uitlaat e.d., maar dat zie je op modernere motoren toch veel meer als op onze oude paardjes.
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #752 Gepost op: 10 januari 2016, 22:41 »
vanavond even voor de etalage van motoport Goes staan kijken, daar staan er zomaar drie, ook de dct versie, wat me opviel is dat die constructie zo ver naar buiten steekt, trouwens het hele blok wel naar de rechterkant (linkerkant kon ik niet zien) als je daar mee onderuit gaat op de keien heb je de gaten in je blok lijkt me
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #753 Gepost op: 10 januari 2016, 22:46 »
Ben ook wel benieuwd wanneer de catalogus van Touratech uitkomt, die hebben hun spul ook al klaar.

Hoe zit dat met DCT en, eh, niet-DCT? Word het blok er breder van?
Vroeg me af of dat een in/aanbouwsel is of echt een ander blok (heb me er niet echt op ingelezen).

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #754 Gepost op: 10 januari 2016, 22:56 »
blok is rechtsvoor zeker breder,dct is echt een heel ding wat er tegenaan geplakt zit, of het ook echt een ander motorblok is weet ik eigenlijk ook niet
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #756 Gepost op: 10 januari 2016, 22:59 »
zit dus bij touratech al een beugeltje voor onder bij het blok
Varadero SD02  2004

Offline True Adventure

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #757 Gepost op: 10 januari 2016, 23:12 »
@ Pim


Offline Kingcoder

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #758 Gepost op: 11 januari 2016, 09:46 »
zocht je dit Pim,   http://www.touratech-usa.com/Adventure/Blog/vRiOTf/The-Africa-Twin-is-Here

Eigenlijk is dat Touratech spul veel mooier en waarschijnlijk soliderderder.... misschien toch maar kaal bestellen en daarna Tourtech zooi kopen?

Offline ErBoDero

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #759 Gepost op: 11 januari 2016, 13:20 »
De Franse website http://www.moto-station.com heeft de CRF1000L Africa Twin getest en een vergelijk gemaakt met 2 concurrenten.
Op 6 januari met de Yamaha XT1200ZE Super Tenere. Zie http://www.moto-station.com/article17416-comparatif-africa-twin-vs-super-tenere-duel-de-legendes.html
Op 8 januari met de BMW R1200GS. Zie http://www.moto-station.com/article17417-comparatif-honda-africa-twin-vs-bmw-r1200gs-le-boxer-au-tapis.html

Nu spreek ik geen woord Frans, maar in de staatjes van de conclusies valt me wel iets op.

In het vergelijk met de Yamaha krijgt de Africa Twin 52 punten, en is daarmee de 'winnaar' in het vergelijk.
In het vergelijk met de BMW krijgt de Africa Twin ineens 51 punten, en is daarmee de 'verliezer' in het vergelijk.

   

De verschillen zijn minimaal, maar toch. Heeft deze site het niet zo met Japanners en een voorkeur voor BMW of ... ??
Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #760 Gepost op: 11 januari 2016, 13:39 »
De Franse website http://www.moto-station.com heeft de CRF1000L Africa Twin getest en een vergelijk gemaakt met 2 concurrenten.
Op 6 januari met de Yamaha XT1200ZE Super Tenere. Zie http://www.moto-station.com/article17416-comparatif-africa-twin-vs-super-tenere-duel-de-legendes.html
Op 8 januari met de BMW R1200GS. Zie http://www.moto-station.com/article17417-comparatif-honda-africa-twin-vs-bmw-r1200gs-le-boxer-au-tapis.html

Nu spreek ik geen woord Frans, maar in de staatjes van de conclusies valt me wel iets op.

In het vergelijk met de Yamaha krijgt de Africa Twin 52 punten, en is daarmee de 'winnaar' in het vergelijk.
In het vergelijk met de BMW krijgt de Africa Twin ineens 51 punten, en is daarmee de 'verliezer' in het vergelijk.

   

De verschillen zijn minimaal, maar toch. Heeft deze site het niet zo met Japanners en een voorkeur voor BMW of ... ??

agrément = "behaaglijkheid" een behaaglijk en aangenaam gevoel gevend.
performances = prestaties
tenue de cap = onderhoud
agilité = souplesse
freinage = remmen
ergonomie = ergonomie (“Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.”)
haute selle = hoog zadel
confort = comfort
fabrication = productie
equipement = uitrusting
prix = prijs
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2016, 15:05 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ErBoDero

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #761 Gepost op: 11 januari 2016, 13:46 »
... zit er ook erg veel plastic aan als "afscherming" ....

Vergis je niet in de kwaliteit van sommige kunststoffen, zeker als ze ook nog eens goed geplaatst zijn.

https://youtu.be/0VLwA2pxpDI

Voor de ongeduldigen:
crash op 0:48 min., begin nadere beschouwing op 1:13 min.

   
Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser

Offline Acy

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #762 Gepost op: 11 januari 2016, 13:49 »
Foutje van onze Franse vrienden , bij "performance" krijgt de AT bij de ene kolom 4 sterren en tegen de GS 3 !!

Strekking van het hele Franse verhaal is : rijdt je veel, met duo passagier en nooit onverhard is de GS de betere keus en de
XT trouwens ook. Wil je meer fun en een multi inzetbare motor is de AT de beste , wat ook logisch is , want bij een multi functionele
machine is nooit alles Super . 8)
Grace under Persure

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #763 Gepost op: 11 januari 2016, 15:30 »
ik ben van de zomer met de varadero op een onverhard weggetje nog tegen de keien geklapt en daar heeft de kunststof carterbescherming aan de zijkant ook heel goed werk gedaan, paar krassen en dat was het,kunststof pelicase zijkoffer ook nauwelijks beschadigd, terwijl je dan toch met 325kg omver gaat. De kracht van kunststof zit hem er toch in dat het flink kan vervormen voordat er iets stuk gaat.
Varadero SD02  2004

Offline Geert Alp 2

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #764 Gepost op: 11 januari 2016, 20:46 »
De "carterbescherming van de TA 650 is ook plastic, maar het wil wel barsten....  Bij Aluminium komen er deuken in, maar die zijn weet uit te deuken en het is prima te lassen, dat zie ik bij een TA650 pan niet echt zitten.
Maar op veel plekken is (goed) plastic prima, roest nooit en weegt weinig !  :)

De testen van dat Franse blad zijn gebaseerd op een aantal punten, als je de punten meer off-road georiënteerd maakt, wint een andere motor, de CRF...;

* 95 PK is offroad beter dan 100+ (GS/tenere)
* Uitrusting van een GS (complete kerstboom aan stangetje-zooi) is altijd "rijker" dan een andere motor
* Het comfort is met (te) zachte GS vering "beter", op de weg, in terrein moet je met een GS beslist niet komen, levensgevaarlijk.
* Vooral de Tenere is een verschrikkelijk zware en rauw lopende motor, mijn broer gaat zijn XT 1200 hierom inruilen op een CRF1000.
* Zadelhoogte beoordelen is voor die kleine Franse mannetjes anders dan voor ons Nederlandse kerels... :angel:

Kortom, je kunt het zo samenstellen dat die @*$-BMW wint, maar je kunt de CRF net zo goed vergelijken met een Indian Scout, de afwijking is niet veel groter. ???
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2016, 20:56 door Geert Alp 2 »
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #765 Gepost op: 11 januari 2016, 21:24 »
BMW wint

Is maar hoe je het bekijkt.

Agrément wint de twin
Agilité wint de twin
Ergonomie wint de twin

Voor mij persoonlijk zijn dit 3 zeer belangrijke punten en betekend dat je je op de twin erg snel thuis voelt en dat het een zeer prettige motor is om op te rijden. Voor mij is de twin dus de winnaar en scoort Honda hoger dan BMW.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #766 Gepost op: 11 januari 2016, 21:51 »
Citaat
* 95 PK is offroad beter dan 100+ (GS/tenere)

Dat argument begrijp ik nooit zo goed  :-\. Als je er 100 hebt, dan heb je er óók 95, dan gebruik je die laatste 5 peekaas toch gewoon niet  ::)

Als je nou zegt dat je aan 95pk genoeg hebt dan ben ik het met je eens. Maar goed, ik heb zelf aan de 50 of 55 ofzo van mijn Alp ook al genoeg. Harder dan 80km/u ga ik onverhard zélden, dat kun je met 25pk ook wel halen.

Wat ik wél lekker vind aan mijn GS is het giga koppel wat er mooi lineair uit komt rollen. Dat maakt dat je 'm op het onverharde heeeerlijk gecontroleerd uit kunt laten breken  8) Dat je daarbij misschien maar de helft van de 115 beschikbare pk's gebruikt vind ik totaal oninteressant  :)

En verder: who cares wat zo'n Frans motorblaadje schrijft  ::) Het gaat er toch om wat je zelf ervaart  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #767 Gepost op: 11 januari 2016, 22:39 »
Geert, varadero carterbescherming is van abs, en niet van het harde plastic als bij alp, dat gaat niet scheuren. en die tenere van je broer is daar iets mis mee? hele volksstammen zijn erg tevreden over die motor, zelfs offroad ondanks het gewicht
Varadero SD02  2004

Offline daandus

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #768 Gepost op: 11 januari 2016, 23:19 »
Mmmmm ik stond dit weekend op de motorbeurs in Calgary, en dit was de officiele lancering van de AT voor Canada.
2 stuks aanwezig - een rooie op noppies op 'n brok piepschuim en 2 grijze. Ook dat opengewerkte blok stond er.

Ik val maar met de deur in huis - ik vond 'm 'in real life' best tegenvallen.
Op de foto's lijkt het een heel heftig ruig ding - spicy zeg maar.
In 't grijs op wegbandjes zonder enige opties d'rop..... vond ik 't een V-strom-clone met spaakwielen. Zeer braafjes.

Als je een 990-R ziet, dan is dat een heftig apparaat.
Als je 'n F800GS ziet, dan ziet dat er best stoer uit.

Ik zou heel graag de Witte/Rode AT zien met 'n stoere carterbak (jaja, die iconische ronde gaten moeten er dan ook in!), vieze noppige bandjes, een afgeragde GPS op 't stuur en een Giant loop over 't zadel - denk dat het dan een heel andere fiets is om te zien!

Dit is niet om een knuppel in t hoenderhok te gooien of een zeikerige discussie te starten over wat wel/niet mooi is - maar ik ben heel benieuwd of mensen mijn eerste impressie delen.
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #769 Gepost op: 11 januari 2016, 23:23 »
wat jij wilt zien Daan komt toch vanzelf als dat ding eens bij klanten terecht komt, ff geduld
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #770 Gepost op: 11 januari 2016, 23:29 »
wat jij wilt zien Daan komt toch vanzelf als dat ding eens bij klanten terecht komt, ff geduld

Dat ligt aan de klant Arthur, als dat ding bij mij terecht komt ga je dat echt niet zien hoor ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #771 Gepost op: 12 januari 2016, 00:05 »
..als dat ding bij mij terecht komt ga je dat echt niet zien hoor ;D


Als dat ding bij mij terecht komt zal het het echt wel meer zó uit zien  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #772 Gepost op: 12 januari 2016, 00:32 »

Als dat ding bij mij terecht komt zal het het echt wel meer zó uit zien  :)



https://www.youtube.com/watch?v=WSQ1s8y9kQQ
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline daandus

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #773 Gepost op: 12 januari 2016, 02:56 »
Juist ja - die spaghettislierten langs 't blok nog ff wegwerken en 't is een superruig ding!

En dit uitlaatpijpje is ook wel stoerder dan die glimmende oliedrum die d'r nu aan hangt. Al begon ik dat aan m'n RD07 uiteindelijk mooi te vinden :-D


... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #774 Gepost op: 12 januari 2016, 07:44 »
Hoe zit dat met DCT en, eh, niet-DCT? Word het blok er breder van? Vroeg me af of dat een in/aanbouwsel is of echt een ander blok (heb me er niet echt op ingelezen).

Blok wordt van een DCT NIET breder, heb dat eerder in de documentatie van Honda gelezen.

Offline voorstad

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #775 Gepost op: 12 januari 2016, 08:48 »
Interview met de ontwerpers van de nieuwe Africa Twin (die onverstaanbare gasten in een van die teaser filmpjes  :)) ):

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline xrvtuur

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #776 Gepost op: 12 januari 2016, 12:09 »
Blok wordt van een DCT NIET breder, heb dat eerder in de documentatie van Honda gelezen.

misschien de totale breedte niet maar op de plek waar het dtc zit is hij wel breder
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #777 Gepost op: 12 januari 2016, 22:18 »
Ja klopt, op het rechter carterdeksel (koppelingkant) zit een extra uitstulping, niet heel breed, centimeter of 3 a 4 schat ik.

Was vanmiddag bij Motoport Den Bosch en daar waren ze net afgeleverd! 4 stuks, géén DCT exemplaar er bij  :-\
Ze wisten het nog niet zeker, maar wsl is er 1 van die 4 bedoeld als demo  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Zeegie

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #778 Gepost op: 12 januari 2016, 22:35 »
Wwwaaauuwww dan krijg je de kriebels als je daar tussen loopt..  :D
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline ErBoDero

Re: Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
« Reactie #779 Gepost op: 13 januari 2016, 10:04 »
Ja klopt, op het rechter carterdeksel (koppelingkant) zit een extra uitstulping, niet heel breed, centimeter of 3 a 4 schat ik.

Was vanmiddag bij Motoport Den Bosch en daar waren ze net afgeleverd! 4 stuks, géén DCT exemplaar er bij  :-\
Ze wisten het nog niet zeker, maar wsl is er 1 van die 4 bedoeld als demo  8)

met DCT


en zonder
Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser