Touratech vind ik echt een showmerk, vooral voor de BMW GS hebben ze zo'n beetje een RVS kapje, stripje of beugeltje voor elk denkbaar onderdeel. Het ziet er voor de liefhebber allemaal erg cool/stoer uit, maar het is dure zooi en veel is uitsluitend voor de show.
Ik weet niet of jullie de motoren van de DAKAR-rally hebben gezien ? Hoeveel Touratech spullen zaten daar op ?
Vraag ook eens een echte wereldreiziger (die niet wordt gesponsord door Touratech), die rijdt er niet mee, die heeft goede bescherming waar nodig, en geen bescherming waar het niet nodig is. (kapjes voor rempotjes en spoilertjes om andere spoilertjes weer uit de wind te houden en andere onzin...
Als ik dit (mijn mening) op het GS-forum zet wordt ik gelyncht denk ik...
Goede schokbrekers; http://reigersuspension.com/wordpress/motor/enduro/shockabsorber4/
http://reigersuspension.com/wordpress/motor/enduro/frontfork2/
Kost wat, maar dan heb je wel het beste ! 100x beter dan Touratech...
Hoezo? Die Redbull-stickers zijn toch verder ook niet functioneel op een Dakar fabrieks-KTM?
En een wereldreis wordt echt geen intensere beleving door wel of geen Touratech spulletjes.
Ik vind het allemaal nogal subjectief geroep. Of het nou gaat over een Honda-automaat of een Reigerdemper. Dacht je dat Ohlins en WP inferieur materiaal leveren?
De ervaring namelijk, leert dat het allemaal nuance is. Er bestaat simpelweg niet zoiets als 'puurheid'. In je eigen hoofd misschien, want daar leven blijkbaar de randvoorwaarden van die visie. Geloof me, met je traditioneel geschakelde bak komt de klap even hard aan als je op smoel gaat als reed je met een DCT.
Peterhansel rijdt al 20 jaar in de Dakar mee, en Loeb wint gewoon gelijk de eerste keer. Met gelijkwaardig materiaal..
Verder ben ik het met Horse eensch, die prolink IS progresssief dus de veer lineair. Wat verander je dus aan de achterkant? Een liniaire veer die bij jouw rijdergewicht past. En als de demping je niet bevalt, ook een beter instelbare demper die bij jouw beoogde rijplek past.
Ook in de USD is liniair beter. Progressief gedrag kun je opwekken door te varieren in luchtkamervolume. Daar is veel over in te lezen op het web. Erg interessant
Bromz