Auteur Topic: Nieuw en op zoek -> paar vragen  (gelezen 8569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SAH

Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Gepost op: 08 november 2014, 19:54 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw en wilde even de tijd nemen mezelf voor te stellen.

Ik heb afgelopen februari mijn rijbewijs gehaald en vrolijk aan het rijden geslagen, ik overwoog al een tijdje om motor te gaan rijden maar het was er nog nooit van gekomen tot mijn vrouw een proefles voor me boekte als verrassing. Daarna was ik 'hooked' en heb zsm. mijn rijbewijs gehaald. Ik heb een gezin met twee jonge kinderen en een derde op komst dus veel tijd voor een hobby erbij heb ik niet maar gelukkig heb ik met woon-werkverkeer een goede reden om motor te rijden en heb ik er ook meteen tijd voor. Ik rijd zo'n beetje dagelijks 30km naar mijn werk in hartje A'dam. Ik werk (en rijd) op wisselende tijden (ook vaak 's avonds) en vind de motor ideaal.

Als eerste motor heb ik een Honda Hornet aangeschaft, die bevalt me op zich goed maar is het net niet helemaal en de reden van mijn registratie is dan geen raadsel meer, toch? Ik ben op zoek naar een Transalp, komende week hoop ik wat proefritten te gaan maken op zowel een 600 als een 650 en dan maar eens kijken of ik een goede deal kan maken.

De TA heeft me overigens altijd al aangesproken. Ik heb meerdere collega's die ook motor rijden en in de stalling staan meerdere Transalp. Met een collega heb ik dag van motor geruild waardoor ik lekker rond heb kunnen toeren op een 600 en dat beviel goed.

Ik lees lekker mee, sta open voor tips en aanbiedingen en ga nog wel met vragen komen maar een groot deel van de terzake doende info heb ik al gelezen. Ik hoop dus binnenkort met een motor op de proppen te komen.
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 09:13 door SAH »

Offline xrvtuur

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2014, 20:22 »
Hoi welkom hier, misschien ook eens wat om op een africa twin en een varadero te proefrijden.
Varadero SD02  2004

Offline EelkoL

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2014, 21:02 »
welkom. Op http://transalpclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=58:algemene-motorfietsinspectie-bij-aankoop&catid=22&Itemid=137 kan je aankooptips vinden. Ik rijd op een motor van Berry Wichers van desertmotors, goede kerel, zie Desert Motors op MP: http://www.marktplaats.nl/verkopers/950684.html

'99 TA

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2014, 21:08 »
Bedankt voor de tip, ik heb nu een paar lokale opties die ik de komende week wil gaan bekijken maar ik houd het in gedachten. Dat is ongeveer 1,5 uur rijden voor mij dus dat is nog te doen.

Een ander bedrijf dat me op MP opviel is Arjen Brouwer Trading in Putten, zijn daar ook ervaringen mee?

Offline Waffie

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2014, 11:23 »
je kunt zeker gaan kijken bij handels onderneming arjan brouwer
maar kijk je potentiële aankoop heel goed na maar,  beter
laat deze vooraf inspecteren door zo iets als erik van lent (aankoop keuring)
garantie voorwaarden zijn zeer beperkt en je koopt zoals het er staat

ook dichterbij en zeker binnen onze club zijn mooiere exemplaren te vinden

kijk eens op markt plaats bij dessert motoren(sublieme)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2014, 23:49 »
Clubdealer Mulders Motoren in Veendam heeft op dit moment een hele mooie 600 staan!
Maar Arjan Brouwer is ook een goede keuze, net als de door Ad (Waffie) genoemde Desert Motors van Barrie Wichers.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2014, 19:21 »
Nog steeds zoekende... Ik heb twee proefritten gemaakt, eentje op een 600 die met niet beviel (het exemplaar, niet het type) en op een 650 die me wel beviel en met een redelijke deal aan te schaffen was (qua inruil, staat van onderhoud en aflevering)

Ik wil(de) er nog meer gaan bekijken maar toen kwam het leven er even tussen. Een verkoper die af moest bellen, ik die zelf af moest bellen wegens ziekte van een van de kinderen, daarna werd ik zelf ziek. Nou ja, dat soort dingen en zo zijn er al een aantal motoren verkocht die ik op mijn lijstje had staan. Geen ramp hoort er allemaal bij,  ik hoop deze week nog een ritje te maken op een zwarte 650 waar ik al een tijdje een oogje op heb en dan meld ik me wel weer eens ;)

Offline dropken

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2014, 09:35 »
succes ditmaal met de aankoop of in ieder geval met de afspraak nakomen

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2014, 19:13 »
Vandaag weer even tijd gehad voor een proefrit en die beviel goed. Het ging om zwarte 650 die ik al een tijdje op het oog had, ik had een maatje meegenomen voor een kritische blik en de motor is goedgekeurd. Proefrit verliep ook goed en ook de prijs (met inruil) is ok. Ik heb nog een grijze op mijn lijstje staan die ik nog kan gaan bekijken maar misschien hak ik de knoop wel gewoon door.

Verder veel nat woon/werk verkeer gereden de afgelopen tijd. Meestal beginnen mijn ochtenddiensten om 8.00 maar de afgelopen weken om onduidelijke redenen om 9.00. Nou is het deze tijd van het jaar sowieso aardig druk op de weg maar een uurtje later nog wel wat meer (ik rijd rond A'dam). Gelukkig was het vandaag weekend en waaide het alleen een beetje, lekker gereden, zowel woon-werk als de proefrit.

Ik begin al aardig 'nieuwe motor' kriebels te krijgen ;)

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2014, 09:16 »
Nu komen de vragen...

Klopt het dat je bij een TA 650 van de latere versies (2005) vrij makkelijk de veervoorspanning achter kunt wijzigen? Het leek alsof er een uitsparing voor een inbus sleutel in de linker achterkap zat maar ik ben vergeten het na te vragen en kan het online ook niet 1-2-3 vinden.

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2014, 09:26 »
Zit idd een gaatje in 1 van de zijkappen, maar dat is vzviw niet voor de veervoorspanning, maar voor verstelling van de (uitgaande?) demping  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2014, 09:46 »
Aha! Heb je enig idee hoe effectief dit is in de praktijk (met bagage of passagier)?

Offline The Headless Horseman

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2014, 11:53 »
Geen flauw idee voor de 650  ;D

De ervaring die ik heb met verstelbare demping is:
- op mijn Alp had ik eens een schokbreker van een RD03 gemonteerd, die heeft óók een mogelijkheid om de demping te verstellen, maar eerlijk gezegd nauwelijks iets van verschil kunnen merken  :-\
- op mijn 1150GS zat ook die verstelmogelijkheid, daar merkte ik wél verschil.
- op mijn huidige GS zit full ESA, maar ik doe er eigenlijk weinig mee moet ik zeggen  :)
- verder op de Alp wél wat geëxperimenteerd met de voorvork, dikke/dunne olie, luchtkamer wijzigen etc., daar heb ik wel wat verbetering kunnen halen  8)
Ik denk dat ik over het algemeen vrij ongevoelig ben voor de vering/demping van de motor  :-\
Persoonlijk zou het me dus weinig boeien of er wel/geen verstelmogelijkheden voor de vering op een motor zitten  ;D


Als je de belading van de motor gaat wijzigen dmv passagier en/of bagage moet je in eerste instantie de veervoorspanning opschroeven om de rijhoogte weer op het oude niveau te brengen. Je zou dan evt de demping ook wat zwaarder moeten maken om deinen tegen te gaan. Of dat écht nodig is of verbetering brengt is een kwestie van uitproberen  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2014, 13:17 »
het wijzigen van de veer voorspanning op de 650 is niet 1,2,3 gebeurt omdat de wartel  moeilijk toegankelijk is .
daar zijn wel aftermarket oplossing voor maar dan zul je moeten denken aan een ander demper met de ze mogelijkheid
ik schat de kosten op ca 550 -600 euri

gangbaar is een andere veer van bijv hyperpto of ohlins
deze voldoet  in veel van de gevallen omdat de motorfiets minder inzakt bij duo en bagage

voorzijde zal overigens dan ook aangepakt moeten worden waardoor de rijhoogte  optimaal blijft

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2014, 16:16 »
Helder, bedankt voor de info.

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek. Kogel -> Kerk...
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2015, 20:29 »
Wel, de kogel is door de kerk. Volgende week zaterdag ga ik mijn Transalp ophalen. Het is een zwarte 650 geworden uit 2005 8)

Ik heb er uiteraard veel zin in!

Snelle vraag: Ik heb een (buiten)hoes nodig, zal wel een grote moeten zijn want motor heeft een hoge ruit. Heeft iemand een tip voor een passend exemplaar?

Offline Robertehv

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #16 Gepost op: 17 januari 2015, 21:06 »
Beste hoes voor een buitenslaper is die van Verheul.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #17 Gepost op: 17 januari 2015, 21:40 »
Goede tip, bedankt. Ik vond in een handomdraai volgens mij ook de goede maat: http://www.tenkateshop.com/18-allroad-58-919

Heb je er zelf ervaringmee en zijn die goed? Wat ik lees is positief, ik ben met name benieuwd of ze ook een tijdje meegaan, de hoes van mijn huidige motor is na een jaar wel 'op' eigenlijk. Hard geworden op een aantal plekken en de eerste scheur heeft zich ook al aangediend.

Ik ben in de toekomst van plan om de motor in de achtertuin te gaan stellen waar ik redelijk makkelijk een afdak kan maken (en iets minder makkelijk toegang heb tot een schuurtje) maar dan moet ik eerst nogal wat aanpassen aan de tuinpoort en even kijken of ik met deze motor überhaupt de steeg in kom. Mooi project voor de zomer.



Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2015, 22:29 »
Even tussendoor: Klopt het dat ik alleen recente posts nog aan kan passen op dit forum? Ik wilde eigenlijk de titel van de startpost up to date maken.

Offline Arjen

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2015, 12:53 »
Even tussendoor: Klopt het dat ik alleen recente posts nog aan kan passen op dit forum? Ik wilde eigenlijk de titel van de startpost up to date maken.

Ja, dat klopt. Tot 24 uur na plaatsing.
Als je iets aangepast wilt hebben, kan dat altijd. Daar kan je gewoon het 'rapporteer' knopje voor gebruiken, dan maken we het voor je in orde :)
“Never Stop Exploring”

Offline Robertehv

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2015, 21:10 »
Mijn ervaringen met Verheul zijn heel goed. Zachte binnenkant van de hoes voorkomt krassen. Ik heb de mijne twee jaar gebruikt en met de motor meeverkocht. Was nog soepel na een hele strenge winter met veel sneeuw te hebben verwerkt.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline SAH

Re: Nieuw en op zoek -> paar vragen
« Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2015, 21:47 »
Top, goed om te horen. Ik heb er eentje besteld. Aanstaande zaterdag haal ik de motor op dus ik heb het maar niet uitgesteld, gewoon nodig in mijn geval. Tzt. zal ik ook mijn ervaringen posten.

Ik heb er **************** zin in!