Auteur Topic: Africa twin of varadero?  (gelezen 5987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eerde jan

Africa twin of varadero?
« Gepost op: 09 november 2014, 19:58 »
Ik ben nou bezig met een 2e alp op te knappen, en als
die straks klaar is heb ik twee rijdende alpjes.
Nou wil ik die laatste als speel fietsje houden.
Maar die andere wil ik dan wel verkopen cq inruilen,
maar wat is nou een juiste keuze een AT of een varadero?
Want als ik op mijn alpje rij kom ik soms wat vermogen te kort
helemaal op de snelweg en voor de rest is de alp perfect.
Hoe zit dit met een africa twin?
Want met een varadero weet ik wel zeker dat ik vermogen genoeg heb.
Maar een varadero is ook direct veel groter en zwaarder denk ik.
Dus wat is nou een juiste keus een varadero of een AT?

Offline Cas

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #1 Gepost op: 09 november 2014, 20:14 »
Volgens mij is de AT een offroad motor en een Varadero een onroad motor.
Ik rijd zelf Varadero en soms afstanden van 900 km op een dag, zonder probleem.
Ik zit, als het kan, dagelijks op de Dero puur voor mijn plezier, heerlijke comfortabele motor.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline eerde jan

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2014, 20:22 »
Voor off road hoef ik hem niet te gebruiken want daar
heb ik de 2e alp dan wel voor.
Maar ben toch een beetje bang dat de varadero mij te
groot (lomp) is. Of valt dat wel mee?
Ik rij ook wel in duitsland in de bergen en dan wil je niet
een motor hebben die met jou aan de loop gaat in de bochtjes.
En kwa stoere looks vind ik de AT mooier.
Maar de varadero is ook zeker een mooie motor.

Offline Cas

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2014, 20:27 »
Er stond deze zomer bij Ad een Africa Twin naast mijn Varadero, is net zo groot en net zo hoog, mss iets minder gewicht.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline eerde jan

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2014, 20:40 »
Dan moet ik maar voor de dero gaan denk ik.
Maar eerst mijn andere alp klaar en dan zien of ik de alp
netjes verkopen kan.

Offline eerde jan

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2014, 22:10 »
Dat vind ik dus ook dat hij te ligt is voor op de speedway.
En wat die turbulentie betreft,  daar heb ik nou ook last van. :)) :)).
Maar het laatste type word hem zo ie zo niet, dat trekt mijn beurs niet.

Als ik het er aan toe heb moet ik gewoon eens een testritje maken op een dero denk ik.
Het is namelijk wel een motor die ik voor meerdere jaren wil kopen, en hoop dat mijn vrouw over een paar jaar ook mee achterop gaat.
Dus dan denk ik dat de dero daar het meest geschikt voor is.

Offline Cas

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2014, 22:18 »
Als je geen last wilt hebben van turbulentie moet je mijn droomfiets kopen, helaas heb ik geen 38.000 euro vrij om dat ff uit te geven.
Ik heb (zoals zovelen) al veel gedaan om dat turbulentiegedoe te op te lossen, gaat niet lukken, accepteren en genieten van die Dero.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline jbm

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2014, 22:25 »
Varadero geen ervaring mee, wel met TA 600 en AT rd07 en rd007a.
Africa Twin is veel stabieler en rustiger dan een Transalp 600, snelweg geen enkel probleem en rijden in bijv de Alpen is gewoon een genoegen. Haarspeldbochten met speels gemak en tekort aan vermogen heb ik nooit ervaren.

Offline eerde jan

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2014, 22:35 »
Haha de goldwing, maar ik wil geen motor die beter zit dan dat mijn bed ligt. :))
En met de alp heb ik ook totaal geen problemen met de haarspeld bochten maar dus wel met vermogen.
Maar ga toch voor de dero denk ik.
Met de alp lekker spelen en voor de rest de dero.

Offline xrvtuur

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2014, 23:09 »
11 jaar flink met AT rd04 gereden en nu op de varadero, die weegt inderdaad wat meer dan de AT maar zodra je 5kmpu rijd is dat gewicht verdwenen, ik vind de dero echt makkelijker rijden, straatje keren, keihard bergen op en af, plat door op en afritten, een dero kan dat allemaal leuker dan een AT, je moet er alleen niet mee door mul zand gaan rijden maar gravelpaden gaat mij boven verwachting goed met dat ding, en geloof me ik was echt gehecht aan die AT. ik ben twee jaar bezig geweest om er afscheid van te nemen, maar ik zou nu niet meer terug willen.
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2014, 23:47 »
11 jaar flink met AT rd04 gereden en nu op de varadero, die weegt inderdaad wat meer dan de AT maar zodra je 5kmpu rijd is dat gewicht verdwenen, ik vind de dero echt makkelijker rijden, straatje keren, keihard bergen op en af, plat door op en afritten, een dero kan dat allemaal leuker dan een AT, je moet er alleen niet mee door mul zand gaan rijden maar gravelpaden gaat mij boven verwachting goed met dat ding, en geloof me ik was echt gehecht aan die AT. ik ben twee jaar bezig geweest om er afscheid van te nemen, maar ik zou nu niet meer terug willen.

Kan na 4 Transalps en 1 Africa Twin (RD07, slechts één jaar in ons bezit geweest) bovenstaande alleen maar bevestigen. De Varadero is gewoon een grote Transalp. En die turbulentie? Daar heb ik geen last van, ondanks mijn ruim 2 meter. Kwestie van een goede ruit kiezen. Het zenuwachtige (injectie) karakter was een kenmerk van de eerste injectiemodellen (2003 en 2004). Is met ingang van het modeljaar 2005 verholpen. Vanaf 2008 (laatste modelwijziging) is de Dero helemaal af. Bovendien ook nog een stuk zuiniger.

Das nog een voordeel tov de Africa twin: een injectiedero is zwaarder, heeft meer vermogen dan de Africa twin. Maar is toch zuiniger in verbruik. Niet geheel onbelangrijk als je je motor als reis / woonwerk motorfiets gaat inzetten.

Met mijn huidige Dero (2012 kenteken) haal ik met gemak 1 : 20, met volle bepakking. Uitschieters naar 1 : 22 / 23 gebeurd ook. En dan rij ik niet echt langzaam (maar vooral DOOR!)
En als je je zorgen maakt over het gewicht... de Africa Twin is met dik 230 kg rijklaar, en al het gewicht bovenin, ook geen ballerina...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline eerde jan

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2014, 16:53 »
Dankje. Varadero dus, maar voor woonwerk zal ik hem denk
ik niet gaan gebruiken.

Offline harieke

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2014, 18:52 »
Heb ook altijd met de dero woon/werk gedaan maar sinds kort een motorscooter (Honda SH300I) maar moet toch zeggen het is echt een sluip/kruip door ding is met genoeg power voor de 100KM (provenciale weg) per dag wat ik ermee doe, tuurlijk de vara maakt meer plezier maar voor het moeten kruip ik toch steeds vaker op de scooter. ;)

Offline Oldtimer

Re: Africa twin of varadero?
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2014, 16:49 »
Eerde Jan, mail me maar een keer.
Ik heb een Varadero en wil eventueel best een Alp inruilen.
Kijk maar in het forumdeel "aangeboden" daar staat ook de reden dat ik hem weg ga doen.

Voor de rest, gewoon even pm' en

Groet

Marien
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.