Techniek > Honda Transalp

Startprobleem en knallen uit uitlaat

(1/2) > >>

MJB:
Ha allemaal,

Ik heb de laatste tijd wat problemen met het starten van mijn Transalp ('99 model). Een tijdje geleden startte hij wel prima, alleen kreeg ik vrijwel elke keer een harde knal uit de uitlaat (niet meer origineel, Akrapovic pijp). Alleen tijdens het starten, bij het verdere lopen is er allemaal niks aan de hand. Lijkt dus erg op onverbrande benzine in de uitlaat, maar is hier iets aan te doen en zo ja? Met zo'n open pijp schrik ik zo midden in Amsterdam namelijk nogal wat mensen op en op de universiteit gingen er wat scooter alarmpjes af. En is zo'n knal nog schadelijk voor de motor zelf?

Inmiddels heb ik niet alleen een knal bij het starten, maar start hij überhaupt vaak niet meer. De startmotor draait even rond, maar al na een paar seconden trekt de accu dat niet meer en hoor ik alleen nog maar getik. Met aanlopen krijg ik 'm wel gestart, maar met mijn geringe lengte (1.78) lukt dat me nauwelijks. Met wat duw hulp is het geen probleem, maar het is vervelend om dat telkens nodig te hebben.

De accu is nieuw en door de accuspecialist nagelopen, daar zit het probleem dus niet. De spanningsregelaar lijkt na doormeten ook gewoon in orde te zijn. Waar zou ik het probleem dan moeten zoeken? Toch de startmotor zelf? Die draait dus op zich wel rond, maar die slingert het blok dus niet aan, en met de accustarter op de accu aangesloten loopt ie binnen een seconde.

Iemand een idee voor het knalprobleem en/of het slecht starten?

Alvast bedankt!

PimW:
Die knallen komen vaak door een lekkage in je uitlaatsysteem. Dus even nalopen of alle verbindingen dicht zijn en eventueel pakkingen vernieuwen of monteren met gun-gum (halfords).
Ik weet verder niet f het feit dat je met een vrij open demper rondrijd nog invloed heeft op de afstelling van je motor. Ik vermoed dat hij nu armer loopt, dat kan knallen geven maar ik weet dat niet precies.

Wat heeft de specialist geconstateerd aan de accu? Als hij de startmotor maar een paar seconden rondkrijgt lijkt me dat niet goed. Kun je niet een ander exemplaar lenen uit een andere motor om te testen?
Wat meet je over de spanningsregelaar voor laadspanning?

robgoesdakar:
Accu is misschien wel goed volgens de specialist, maar heb je niet ergens lek-spanning waardoor de accu leeg getrokken wordt en je dus de volgende ochtend/middag niet genoeg spanning meer hebt om te starten.

Oldtimer:

--- Citaat ---en met de accustarter op de accu aangesloten loopt ie binnen een seconde.

--- Einde van citaat ---

Wat is een accu starter ?

Als hij wel goed start met een lader of power pack ga er dan maar vanuit dat het toch de accu is of de regelaar.
Als je er een andere accu op zet weet je het.
Of de accu wordt niet voldoende geladen, of hij is gewoon defect.

Knallen kan verschillende oorzaken hebben, maar ik denk dat als de motor wel normaal start dit probleem ook opgelost is.
Wanneer de motor niet meteen aanslaat hoopt zich onverbrand mengsel in de uitlaat op, wat ontsteekt op het moment dat de motor wel aanslaat.
Wanneer een startmotor alleen maar en paar keer ronddraait is die in elk geval niet kapot. Het tikken geeft aan ( start relais ) dat er te weinig vermogen is om de boel rond te laten draaien.

Dus even een andere accu en proberen of het dan wel lukt.
Over het meten aan de spanningsregelaar vindt je op dit forum ook heel veel info.

Suc6

MJB:
Bedankt voor de snelle reacties!

Volgend weekend ga ik er weer even aan zitten, motor staat bij m'n ouders ivm de betere sleutelmogelijkheden. Ik verdacht eerst al de accu (van het merk Exide, iemand ervaringen?), die heb ik eruit gehaald en aan een lader gehangen. Die laadde op tot zo'n 13,6V, maar stond de ochtend erna op 12,7. Dat leek me niet helemaal de bedoeling, dus heb ik 'm naar de accuspecialist waar ik 'm gekocht heb gebracht. Accu was toen een half jaar oud. Daar hebben ze 'm getest (hoe weet ik ook niet) en nog een nachtje daar opgeladen. De volgende ochtend kwamen zij met de conclusie dat de accu ondanks dat de spanning iets teruggelopen was wel gewoon goed was, maar ik heb wel een nieuwe mee gekregen. Als het daar wel opeens goed mee werkt heb ik m'n probleem opgelost (kan ik nu niet testen), maar er werd mij dus verteld dat de vorige accu nog wel gewoon goed was.

Met wat voor spanning in de accu mag ik verwachten dat de motor zonder problemen snel zou starten? Er vanuit gaande dat alles verder gewoon naar behoren werkt.

@Oldtimer: Zo'n apparaat bedoelde ik. Ik ken dat als accustarter :P:


Overigens krijg ik de knal al direct, niet pas na een tijdje niet starten. Er is dan dus, lijkt me, nog geen benzine rondgepompt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View