Auteur Topic: Jammer en wat nu...  (gelezen 11784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Falp

Jammer en wat nu...
« Gepost op: 05 december 2014, 20:42 »
Hey luitjes,

In het kort: mijn blok doet het niet meer, das balen.

En de geschiedenis vooraf: drie weekjes terug kocht ik deze alp in haarlem voor niet al te veel. Na toch al aardig wat kennis opgedaan van motoren was het een prima deal (achteraf slechtste deal ever ;) ). Het geluid klonk goed en het reed ook gewoon goed.
Vorige week kwam de teleurstelling dat ik op de snelweg pech kreeg en na een check bij de garage is mij vertelt dat het blokje de geest heeft gegeven. Daar sta je dan toch wel dik te balen. Pure pech of karma :) en nu weet ik nog niet wat ik hier mee aan moet. Slopen of maken en ja waar vind je nog een goed werkend blok.

Ja wat nu






Offline EDxrv

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2014, 21:08 »
Betekent "Hey luitjes" dat je hier al mensen kent?

Hoeveel km heeft ie gelopen?
Ook particulier mag men niet met verborgen gebreken verkopen. Is dat nog een kans?
Wat is je budget?

Offline TransAlpGhost

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2014, 21:10 »
De vraag is hoe dood is het blok. Hoe handig ben je. Er is hier veel kennis en zeker bij Ad (waffie) en Hans valt mischien wel watte regelen
 Of een nieuwe blok van de sloop...
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline len_tour

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2014, 21:16 »
Een blok is nog wel te vinden tis alleen hoeveel heb je er voor over. Meestal is een andere motorfiets duurder dan een blokje. Wanneer de rest in goede staat is is het het waard.

Ik heb ooit een blok bij roukama motorsloop gehaald. Niet een perfect blok maar het werkt al vele km´ s. Wat is er stuk aan het blok dan?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Falp

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2014, 21:33 »

Buiten het defecte blok is de motor vrijwel roestvrij en de onderdelen zijn ook in goede staat. Ik heb roukema trouwens ook gebeld vandaag maar zE hadden er geen op voorraad. Dus de zoektocht naar een blok is begonnen. Wat is een beetje gemiddelde prijs voor een blokje trouwens.

Offline TransAlpGhost

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2014, 21:53 »
Boonstra parts in ureterp kun je online zoeken
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline mickey

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2014, 22:23 »
toevallig zag ik afgelopen week, dat Bor Motorparts nog een blok voor een 650 heeft liggen......
ik weet niet of het iets is, maar kijk maar effe op http://www.bormotorparts.com/motorblok-nl-67.html
succes!!!!

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline Falp

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2014, 23:53 »
Super handige links. Thanks

Offline Waffie

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2014, 00:21 »
Ik mag wel zeggen dat ik veel ervaring heb en vanuit die ervaring  durf ik te stellen dat de meeste transalp motoren stuk gaan door WEINIG OF GEEN MOTOROLIE =
VAST LOPEN


als mensen dan gaan roepen ..verborgen defecten. aan mijn hoela
gewoon met je luie bips vooraf die oliepeilstok eens bekijken en je plan trekken


enige oplossing..reviseren of een ander motorblok en ca 8-9 uur sleutelen op voorwaarde dat de achterbrug en prolink  los wenst te komen

ook zo'n favoriet  waarvan de eigenaar denkt dat die nooit vast gaan zitten

Wederom fout maar ja een vetpatroon kost maar liefst 4 euri


herstelling is mogelijk na gebruik van de slijptol een andere achterbrug en prolink
we kunnen allemaal wel eens pech hebben maar ik heb inmiddels al heel wat kratten vol met die pech gevallen

het maakt me triest..  om dergelijke mishandeling te moeten waarnemen
en ga extra rekenen bij die tcn leden die hun motorfiets zwaar verkrachten en als gevolg hun laatste adem uitblaasde

Starttarief voor het eerste uur  reanimeren begint voortaan bij 300 euri :))

maar misschien er ook een andere diagnose en is je hersteller aan het slapen
maw wat was de diagnose




technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2014, 00:23 »
Ik heb wel 'ns blok gesloopt..


Falp, jij koopt een motor die goed klinkt en prima rijd en zomaar ineens geeft die 'de geest'.

Wat gebeurde er? Klonken er nare ratelende of andere geluiden en toen schee die ermee uit? Op basis waarvan heeft de expert vastgesteld dat het blokje 'overleden' is?

Want zo'n Alp-blok sloop je maar op 1 manier: zit geen olie meer in......


#edit: Waffie  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2014, 00:31 »
Het maakt me triest..  om dergelijke mishandeling te moeten waarnemen
en ga extra rekenen bij die tcn leden die hun motorfiets zwaar verkrachten en als gevolg hun laatste adem uitblaasde

Is de naam van de persoon die mij altijd uitlacht omdat ik mijn Varadero (die ik een warm hart toedraag) 2x per jaar demonteer om alles weer opnieuw in het vet te zetten om te voorkomen dat alles vast gaat zitten toevallig niet Ad?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #12 Gepost op: 06 december 2014, 00:38 »
2x per jaar is wat veel, zelfs als je zomer en winter rijdt. Doe je dat wel, dan volstaat 1x na de winter.

Maar, pe-rio-diek.. dat is wat Waffie bedoelt. KIJK er eens naar.


En ja, hoe intensiever het gebruik, hoe korter het interval zou moeten zijn.

Mijn Twin Pro-link en achterbruglagers zijn 220.000+km gebruikt in meer dan 40 landen. Woestijn, rally, zomer-winter-pekel- ieder jaar weer.

Mijn assen en bouten komen er desondanks altijd netjes gesmeerd uit..


[hoewel ik desondanks toch es een blok heb gesloopt  :-X]
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #13 Gepost op: 06 december 2014, 07:24 »
Hmmmmm, "overleden" klinkt altijd zo definitief  :-\
Wat die dealer wsl bedoeld is dat het, gelet op zijn eigen tarieven, economisch gezien niet haalbaar is het blok te herstellen.
Maar goed, daar kijken een aantal mensen hier toch anders tegenaan  :)

Zoals al eerder gevraagd hier, waar ik benieuwd naar ben is wát er nu precies kapot is aan dat blok?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline TransAlpGhost

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #14 Gepost op: 06 december 2014, 13:06 »
boonstra heeft voor zowel de 600 als de 650 een blok.

tot nu toe heb ik onderdelen daar vandaan die doen wat ze moeten doen, maar zoals je al hoort is "overleden" iets wat hier niet echt bestaat,

even lid worden en je geniet van alle hulp en kunt er ook lekker mee gaan rijden bij georganiseerde ritten  ;)

succes

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Falp

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #15 Gepost op: 06 december 2014, 13:26 »
Ik had inderdaad een ratel geluid maar dat bleek het hitteschild te zijn. Dus eraf gehaald een het ratel geluidje was direct weg.
Als het blok vastliep door te weinig olie, dan weet ik niet waarom ik olie zelf heb bijgevuld en gechecked na mijn aankoop.


De dealer heeft 2 uur de motor onderzocht dus die werkplaatskosten zijn een feit. Hij Heeft de startmotor onderzocht omdat daar het probleem zou liggen, blijkbaar was dat het niet en zou dus volgens zijn conclusie het blok dood zijn. Hij vroeg me nog als laatste of er genoeg olie in zat.   

Anwb heeft ook 10 minuten ernaar gekeken. Startmotor of je blok.
Dus naast mijn weinige technische kennis over elektra, meetingen en dat soort gein is er wel naar gekeken.

Ik ben blij met de reacties van jullie allemaal. Een vastgelopen blok door te weinig olie zien jullie als de meest voorkomende reden dat een transalp blok stuk gaat, goed om te weten.

Mijn enige eis voor het kopen van deze motorfiets was:
-Motorisch goed en starten lopen, dat deed ie ongeveer 2 weken zoals bij aanschaf en proefrit perfect.

Ik ga het de komende tijd laten bezinken.

   








 







 


Offline Falp

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #16 Gepost op: 06 december 2014, 13:33 »
boonstra heeft voor zowel de 600 als de 650 een blok.

tot nu toe heb ik onderdelen daar vandaan die doen wat ze moeten doen, maar zoals je al hoort is "overleden" iets wat hier niet echt bestaat,

even lid worden en je geniet van alle hulp en kunt er ook lekker mee gaan rijden bij georganiseerde ritten  ;)

succes

Ik was zeg maar eerst van plan de motor beetje te leren kennen een paar maandjes en daarna mee met jullie te toeren af en toe,lid worden etc. Vind het een beetje vaag om zonder motor te komen hangen bij jullie, als je snapt wat ik bedoel.

Offline PimW

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #17 Gepost op: 06 december 2014, 13:39 »
Mag ik vragen hoe hij stuk gegaan is? Want als je blok vastloopt onder het rijden merk je dat wel ;D
Als je zonder olie rijd, zou je verwachten dat (mits niet stuk) je oliedruk lampje aanspringt voor het zover is. Maar je zegt zelf al dat je het peil wel bijgehouden hebt?

Dus hij viel onder het rijden stomweg uit ofzo? Kun je dat beschrijven?

Op basis van wat er hier staat zou ik nog niet concluderen dat het blok dood is.

Hoe ze op de startmotor komen weet ik niet. Als hij niet vastgelopen is zou ik eigenlijk eerst de ontsteking/electra verdenken. En dat is te fiksen  :D

Offline Waffie

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #18 Gepost op: 06 december 2014, 13:46 »
Ik zal je toch nog een beetje hoop willen geven

kun je dat ding opladen en er mee langs komen

kost je niets  alleen de rit

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline TransAlpGhost

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #19 Gepost op: 06 december 2014, 14:08 »
Ik was zeg maar eerst van plan de motor beetje te leren kennen een paar maandjes en daarna mee met jullie te toeren af en toe,lid worden etc. Vind het een beetje vaag om zonder motor te komen hangen bij jullie, als je snapt wat ik bedoel.

ik bedoel ook als hij weer rijd ;)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2014, 14:10 »
Ik zal je toch nog een beetje hoop willen geven

kun je dat ding opladen en er mee langs komen

kost je niets  alleen de rit

this is your live changing offer

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Falp

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #21 Gepost op: 06 december 2014, 14:18 »
Eigenlijk wel he! what can I loose  :))

Offline Cas

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #22 Gepost op: 06 december 2014, 14:25 »
what can I loose  :))

Je Alp, als je hem niet goed vastzet  :D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Falp

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #23 Gepost op: 06 december 2014, 14:45 »
Cas dat gun je me niet, kom op man

Offline Cas

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #24 Gepost op: 06 december 2014, 15:06 »
Nee, dat gun ik je zeker niet, maar ik moest denken aan die motorfiets die ik een paar jaar geleden op de snelweg zag liggen, die was van een aanhangwagen afgedonderd. Verder geen aanrijdingen maar wel een lange file.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #25 Gepost op: 06 december 2014, 19:44 »
Dag Falp,


Ik neem aan de je je motor in de buurt hebt.

Als je het contact aanzet, heb je dan cockpit lampjes?

Zo ja, als je op de startknop drukt, gaat de startmotor dan rond?

Zo niet, zekeringen en electrische aansluitingen controleren (kabels op de startmotor, accuklemmen etc.

Draait de startmotor wel rond, dan zit het blok i.i.g. niet 'vast'.

Je had olie zei je, dus laten we dat -in principe- even buiten beschouwing.


Bepaalde bouwjaren Alp zijn berucht om het stukgaan van de CDI('s) (ontstekingsunit) onder het zadel.

Mijn advies, omdat je ook nog niet zoveel sleutelervaring/gereedschap hebt, regel een aanhangert en ga ermee langs bij Ad (Waffie). In no-time zal hij je een betrouwbare diagnose geven en wat mogelijk je opties daarna nog zijn.


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #26 Gepost op: 06 december 2014, 19:56 »
Dit Advies zou ik zeker waarmaken en ermee naar Ad gaan dan weet je waar je echt aan toe bent en komt er een eind aan een hoop onzekerheid en raden naar oplossingen die je nu niet kunt weten. Plus dat Ad je waarschijnlijk een heel eind in de goede richting kan verder helpen.

Offline Robertehv

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #27 Gepost op: 08 december 2014, 09:47 »
Dit zou natuurlijk een fantastische workshop kunnen zijn......

Ik zou daarvoor best een keer naar Sprundel willen komen en mee willen kijken/luisteren naar Dr. Waffie.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Waffie

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #28 Gepost op: 08 december 2014, 12:05 »
we kunnen er natuurlijk ook een tcn sessie van maken

mogelijk komt de motorfiets as zaterdag al maar moet nog antwoord krijgen van falp
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Robertehv

Re: Jammer en wat nu...
« Reactie #29 Gepost op: 08 december 2014, 13:00 »
En natuurlijk de medewerking van Falp zelf, lijkt me wel een goed plan, zo'n TCN sessie, leuk idee Ad.

Ik kan zaterdag, de avond ervoor is toch een alcoholloze Stammtisch Zuid ::)
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.