Auteur Topic: Project P(oedercoat)  (gelezen 40239 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Project P(oedercoat)
« Gepost op: 13 december 2014, 17:53 »
Zo effe een centraal topic maken voor kleine vraagjes die ik komende tijd nog heb. Ben flink gevorderd met het strippen van mijn AT en moet straks het frame voorbereiden zodat ie de oven in kan.

De vraag gaat over de houten plaatjes waarmee ik het balhoofd boven en onder afdek. Moet ik zorgen dat deze in het balhoofd verzinken? (rand wordt meegecoat) Of moet het plaatje er juist OP zodat de rand vrij van verf blijft?
 
Plaatjon  :o




Offline Oldtimer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2014, 18:07 »
Waar nu geen verf zit mag straks ook geen verf komen.
Maar zo te zien heeft het blok het harder nodig dan het frame.

Maar we volgen graag je vorderingen, dus blijf aub foto's plaatsen
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2014, 18:45 »
het balhoofdlager draait op de schalen van het lager in het balhoofd en niet op de rand van het balhoofd of frame dus zou ik het erin laten zinken en de rand van het balhoofd mee lakken maar wel zo dat de binnenzijden van het balhoofd lakvrij blijft dus zorg dat het wel precies past, lukt dat niet dan geheel afdekken voor het zeker weten. Daar ik mijn frames vaak zelf poedercoate in het verleden dekte ik ze nooit af maar blaasde met een luchtpistool het frame schoon van poederlak op die plekken en lakte de rand dan wel mee en had de lagerplekken lakvrij. maar leg dat een poedercoater die er niets van weet dat eens uit vanaf afstand dan is afdekken een zekere optie. Mooiste is een kleurlaag en een blanke laklaag eroverheen.

Offline Brombeer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2014, 18:51 »
Blue,

Ik heb je foto wat ge-edit  ;)

De 3 rondjes links waren bij mij doorgeroest. Rondje rechts, de alu ophangbracket blok, zijn vaak erg bloemkolig.


Kijk of je tussendoor, na stralen, even het frame mag controleren?

Verder, het is afhankelijk van hoe dik gecoat wordt. En, of je ook laat verzinken (metaliseren).

Maar, stop in iedere getapte draad in het frame een boutje of een stukkie draadeind. Ook de boring voor de achterbrug as, anders past die niet meer. De achterbrug gaat ook moeilijker passen door de poedercoat. Ze hebben vlgs mij zelf doppen voor dingen als balhoofd, maar dat kun je navragen. Ik zou het randje balhoofd mee laten coaten anders krijg je daar toch echt een roestig randje later.

Doe je dat allemaal niet, kun je alle draad opnieuw tappen en pasvlakken schoonmaken.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2014, 18:58 »
vraag of ze een laklaag van tussen de 60 en 80 mu gaan zetten dat is precies genoeg voor een laag, dunner dan 60 mu is te weinig om echt dekkend te zijn en dikker dan 80 dan word het al snel sinaasappel effect en boven 100 - 120 mu is het echt moddervet gelakt en dan zijn het koekebakkers.

Offline PimW

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2014, 19:06 »
Ik had daar een speciaal schraapstaaltje voor, je word vanzelf handig in het schoonkrabben van passingen.

Na ongeveer tienmiljoenmiljard keer hetzelfde type onderdeel schoon gekrabt te hebben terwijl op tekening staat dat het niet gespoten moet worden word het nog leuk ook. Dat zeg je tegen jezelf dan he ;D

Ik zou de coater even contacten en duidelijke afspraken maken. Gewoon afstemmen wat hij wilt en wat jij wilt, dan zou het toch goed moeten komen :)

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2014, 22:21 »
@Brombeer
Het 2e rondje v links op foto heb ik uit moeten boren want inbusbout was dol. Verder heb ik tot nu toe twee bouten gehad waarbij ik een stuk roest (lees: ex-draad) mee naar buiten trok. Gebeurde bij voorste uitlaatverbinding en bij 1v2 van li-voetstepbout. Hoe de ophanging van het blok er aan toe is is nog een verrassing.
Tussendoor het frame effe controleren is er niet bij helaas. Klus gebeurt in Nijkerk en ik zit in Amsterdam.
Schroefdraadgaten in frame opvullen dat was het plan ja. Tip van achterbrugas-boring wist ik nog niet tx.
Enneh.. Metaliseren? Weet niet precies wats dat maar liever matzwart als het aan mij ligt  8) Als het effe mogelijk is neem ik ook de zijdeksels van het blok mee.

Verder weet ik nog weinig van de coat-opties die ik heb. Op motorforum wordt deze coater zwaar aangeprezen http://www.gerritsen-coatings.nl/bromfiets-en-motorframes
Ik begrijp dat hij het frame zandstraalt, in de primer zet en een coatlaag erop gooit. Dan zit ik aan de 250+ euro en kan er optioneel nog een vernislaag overheen. Moet nog maar effe mailen om info. Laagdikte zal ik dan ook navragen.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2014, 22:58 door Mr Blue »

Offline PimW

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2014, 08:40 »
Metalliseren houdt in dat je voor het poedercoaten een roestwerende laag op het staal aan brengt. Mocht je de poedercoat beschadigen dan zal het evengoed niet gaan roesten. Denk aan het verzinken van staal.

Ik kan me ook voorstellen dat je daarmee roestvorming kunt voorkomen die als het ware onder de coating doorkruipt. Zal bij staal niet zo snel voorkomen maar dat voorkom je ermee.


Als je tussendoor niet kunt kijken is het misschien de moeite waard deze plekken handmatig schoon te maken/roest verwijderen en eventueel te herstellen? Als ik het zo hoor heb je meer herstelwerk aan je frame te verrichten, lijkt me dat je dat doet voor het coaten.

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2014, 13:28 »
als er goed gestraald word dan is alles schoon en dan moet er niet te lang gewacht worden voordat je gaat coaten anders komt er weer vliegroest op het staal en heb je later last van ondercorrosie. roest onder de laklaag en dat geeft op den duur weer problemen en daar hecht de laklaag ook niet echt goed. Als je iets schoon maakt voor je het wegbrengt dan zou ik er voor zolang een laagje zinkprimer op spuiten anders roest het alweer voordat het in Nijkerk is. Gerritsen is inderdaad een goed adres om je frame te laten coaten heb ik ook alleen maar goede berichten over gehoord al heb ik er zelf geen ervaring mee omdat ik het altijd zelf heb gedaan.

Offline Brombeer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2014, 17:15 »
Metaliseren,

http://www.ral.be/Pages/Metalliseren-Specialities-2.php

Dan roest het voorlopig nie meer, ook niet na beschadiging..


Ik zag bij mij pas nadat ik het terug had, dat het doorgeroest was. Die lagen roest kunnen erg hard zijn en doen vermoeden dat het in orde is. Dat is jammer want ik heb nu weer moeten lassen en dus weer een zwakke plek ten opzichte van de verzinkte rest.

Maar ja, kleinigheidje heb je altijd..  :-X
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2014, 23:52 »
Ok dus metalliseren zou wel de voorkeur hebben mocht dat ook in hun assortiment zitten. Denk dat primer dat deels al oplost maar zal het navragen. Qua voorbereidend werk lijkt het inderdaad verstandig zelf de meest aangetaste delen voor te behandelen en te sealen maar misschien stralen zij dat er vrolijk weer af. Heb nog veel vragen te mailen merk ik al. Wil hem na het coaten ook wel matgelakt hebben :) Maar voorlopig is het blok los. Morgen ff nadere inspectie en wat close up plaatjes posten

Nieuwe vraag voor iemand met blok-kennis. Ik wil de zijkanten van het blok laten mee-coaten met het frame. Ik bedoel uiteraard de deksels die je van het blok los kunt schroeven. Maar de binnenranden van die deksels zit op de pakking. Dit vlak (de rand dus) moet vermoed ik volledig vrij van verf blijven en mag geen enkel relief hebben toch? Lijkt me niet goed voor het hermetisch afsluiten. Hoe krijg ik het voor elkaar dat die binnenrand verfvrij blijft?

Al wat antwoorden van de coater zelf maar inbreng blijft welkom

Metalliseren doen ze niet, De grondlaag is epoxy-primer. Tijd tussen te stralen en primen wordt kort gehouden zei hij.
Vernis na een matzwarte coating doen ze ook niet wat dan gaat het matzwarte weer glimmen.
Dikte van de coatlaag zit rond de 70 mu. Lijkt perfect dus
Roest hoef ik niet voor te bewerken met Zinkprimer of iets want dat wordt er weer afgestraald.
Verder gaf hij aan dat ik het schroefdraad kon opvullen met oude boutjes maar dat dit niet perse hoeft ('Doen wij wel')
En de zijdeksels van het blok? Hoef ik ook niets aan te doen want dat schijnen ze OOK te kunnen zonder de rand mee te nemen 8)
Eventuele tweede coatlaag behoort voor zo'n 50 euro tot de mogelijkheden

Kon het niet laten te vragen of ik erop kon wachten. Antwoord; Je kunt evt een afspraak maken om een half dagje mee te kijken en dan kun je hem 's middags weer meenemen.  :o :o Ik twijfel  ;)




   
« Laatst bewerkt op: 15 december 2014, 13:35 door Mr Blue »

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2014, 17:37 »
er is ook matte clearcoat in poedervorm dus dat zou mogelijk zijn hem mat te vernissen met poederlak.
ik zou de deksels van het blok of zijkanten zo je wilt op een plaat hout schroeven en dan is de binnenzijde perfect afgessoten en er zitten toch al gaten in voor de boutjes die blijven dan ook deels mooi lakvrij.
en alle boutjes die je zelf erin draait in je frame kunnen zij niet vergeten want dat gaat geheid gebeuren.
Meekijken .... zou ik niet doen want dan zeg je nadien is dat nu alles moet dat zoveel kosten ja dat kost zoveel want het is tijd, stookkosten, elektra en onkosten voor de poeder.

Offline PimW

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2014, 18:23 »
Er zit op je frame, ter hoogte van je scheenbeen, een type plaatje. Als je die er nu af haalt kun je hem na het coaten weer terugplaatsen.

Als je het boeiend vind ga je toch gewoon een dag daar achter je frame aan lopen. :P

Offline Brombeer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2014, 23:20 »
Er zit op je frame, ter hoogte van je scheenbeen, een type plaatje.

Goeie, Pim!


Die klinknageltjes zijn knetterhard, en bol.

Sla met een centerpunt eerst een goeie deuk erin, en boor voorzichtig uit.

Dat typeplaatje is van een blaadje sla gemaakt..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2014, 10:07 »
Even een foto met uiteraard wat vragen.
Zijkanten van het blok worden dus meegecoat. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik de blok-deksels links en rechts van het blok schroef? En ook: Het deksel aan de linkerzijde heeft twee snoeren eraan hangen. Zijn deze een beetje simpel te verwijderen en terug te plaatsen als het deksel eraf en er weer op gaat? En waarmee seal ik de snoeringangen in het blok bij montage?

« Laatst bewerkt op: 18 december 2014, 10:40 door Mr Blue »

Offline PimW

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2014, 12:22 »
In het linkerdeksel zit een spoel (of eigenlijk 3 als ik mij niet vergis. Die moet je er ook even uithalen (niet moeilijk hoor).

Kabels zitten met een rubbertje door het carterdeksel gevoerd. Ik heb naderhand altijd wat vloeibare pakking als extra ertussen gesmeerd tegen het lekken.

Jij hebt een extra bobbel voorop het deksel, die mis ik op de alp dus wat dar precies mee is kan ik je niet zeggen :)

Offline Brombeer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2014, 15:48 »
In het linkerdeksel zit een spoel (of eigenlijk 3 als ik mij niet vergis. Die moet je er ook even uithalen (niet moeilijk hoor).

Kabels zitten met een rubbertje door het carterdeksel gevoerd. Ik heb naderhand altijd wat vloeibare pakking als extra ertussen gesmeerd tegen het lekken.

+1


Jij hebt een extra bobbel voorop het deksel, die mis ik op de alp dus wat dar precies mee is kan ik je niet zeggen :)

Achter die bobbel zitten de pick-ups voor de ontsteking (er komt ook een kabeltje uit daaro). Op de bobbel zelf zit ook een alu kijkdopje met referentieteken. Die heb je nodig om de merktekens op het vliegwiel voor ontsteking en/of BDP zuiger in lijn te zetten (als je bijv. de kleppen wilt stellen).

Midden op het linker motordeksel zit ook zo'n alu dop. Die is nie om te kijken (mag wel) maar om de kruk-as te kunnen draaien.


Bromzz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2014, 16:06 »
Aha, bij de Alp zitten de pick-up spoelen aan de rechterkant. Twee hallsensors (als ik het goed heb) ''lezen'' een zogenaamd vlaggetje dat op de kruktap gemonteerd zit.

Verder zelfde idee, maar zit het kijkdopje recht boven het draai ( ;D ) dopje in het linker carterdeksel.
Als iemand mij kan vertellen waarom dat verschillend is tussen Alp en Twin houd ik mij aanbevolen :)

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2014, 23:20 »
Blokdeksels zijn eraf. Zien er behoorlijk gehavend uit als je er met je neus bovenop zit. Ik hoop dat de coater er nog iets moois van weet te maken. Verder mezelf even in de maling laten nemen door de generatordeksel die ik niet los durfde te trekken. Dacht dat ie nog ergens aan vast zat maar kon in WPboek niets vinden. Bleek magnetische dingeseh. Wist ik veel..  :-[

Maarrehm.. Blokdeksels matzwart laten coaten net als frame? Of toch zilver. En wat zouden jullie met het stuur doen? Is nu (nog) goudkleurig  :-X

Oja, welke maat boutjes(2x) gaan er aan de binnenkant/voorkant van de achterste dwarsbuis?
« Laatst bewerkt op: 19 december 2014, 23:49 door Mr Blue »

Offline Brombeer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #19 Gepost op: 20 december 2014, 02:37 »
Stuur, laten zoals het is.

Of, stralen en andere kleur coaten. Is van staal, dus roest op den duur (verder). Aftermarket sturen zijn allemaal flink lager, dus dan kom je in het 'stuurverhoger-topic' terecht  ::)

Die motordeksels straalt hij gewoon, dus worden zo mooi als je frame. Echter, alu heeft een andere uitzettings-coefficient dan de kunststof coat, dus die komt er op den (langere) duur van af..

Wat betreft boutjes in de achterste dwarsbuis, graag een pic want ik begrijp je niet!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #20 Gepost op: 20 december 2014, 11:39 »
sorry dat ik daar nu pas mee kom (gewoon niet aan gedacht) maar heb al eens carterhelften gepoedercoat en dat liet op den duur los het blok werd te heet om de poeder daar te laten zitten, dan moeten ze speciale hoge temperatuurpoeder gebruiken en die zullen ze wel niet op voorrraad hebben. En aluminium moet je laten glasparelen (nooit stralen met grit) en dan zo laten of helemaal glanzend laten polijsten of met een spuitbus met een hittebestendige lak spuiten zoals in een ander topic behandeld is.

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #21 Gepost op: 20 december 2014, 11:40 »
wat wel zou kunnen de carterdelen laten emailleren dat blijft wel zitten ook op uitlaatbochten, uitlaatdempers blijven wel mooi met poedercoating

Offline The Headless Horseman

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #22 Gepost op: 20 december 2014, 12:48 »
Mooi die kennis over het stralen/coaten hier  8)

Ik zou die carterdeksels ook gewoon zelf spuiten (na het glasparelen) met hittebestendige lak (spuitbus) in een brons-achtige kleur. Zoiets als wat Brom heeft. Foto is in een ander topic voorbij gekomen. Gooi 'm d'r nog 's op Brom  :)
Dat staat erg mooi bij het zilvergrijs van de rest van het blok. Is m.i. mooier als matzwart!
Het RD03 blok heeft ook ongeveer die kleurencombi  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #23 Gepost op: 20 december 2014, 13:59 »
René,


Die helften op dat twinblok heeft mijn voorganger gedaan. Ik heb laatst een ander blok gemonteerd tijdens een totale overhaul. Ik heb alleen het grijs metallic gedaan.

Maar ik geloof dat hij dat met 2-K lak liet doen en die is ook te hard. Dat komt er ook weer vanaf later. Het is wel heel krasvast dus beschadigd niet snel.

Die andere foto is van mijn XR-blok toen ik die net klaar had. Ik heb me toen wild gezocht naar die RD-03 kleur, die ook op de latere modellen XR zat. Het is iets mat-geanodiseerds vlgs mij. Geen lak.

Dat heb ik met een spuitbusje gedaan, maar dat is dan weer helemaaaal niet sterk.


Kleinigheidje hou je altijd. Maar inderdaad, het staat wel lekker.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #24 Gepost op: 20 december 2014, 15:07 »
Ja mooi  :)

Oh, zou ook zomaar kunnen dat het origineel geanodiseerd is ja. Ik zal 's een keer kijken bij mijn 03 blok.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #25 Gepost op: 20 december 2014, 18:55 »
Oeh da's inderdaad wel mooi zo'n bronskleurtje op dat AT blok.

Maar flinke tegenvaller dat coating op aluminium op den duur niet blijft zitten. Was eerder wel aan het twijfelen tussen lakken of coaten maar begreep dat lak meer gevoelig is voor beschadigingen omdat het zachter is/blijft. Zou ik moeten kiezen tussen emailleren of anodiseren dan zou het de laatste worden. Maar daarover weer gelezen dat gegoten aluminium (t/o gefreesde produkten) zich niet goed laat behandelen. 

Als ik het zelf zou doen. Welke merk hittebestendige lak adviseren jullie dan? Of kent er iemand misschien een spuiterij waar ze dit voor een paar tientjes bij een grotere klus meenemen?


Wat betreft boutjes in de achterste dwarsbuis, graag een pic want ik begrijp je niet!  :)
Misschien moet ik ze maar effe hertappen. Heb ze nodig voor kofferrek

« Laatst bewerkt op: 20 december 2014, 22:30 door Mr Blue »

Offline Oldtimer

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #26 Gepost op: 20 december 2014, 20:18 »
Ik heb voor het blok al een keer eerder VHT lak gebruikt die keurig blijft zitten en nadat hij warm is geweest ook bestendig is tegen benzine en olie.
Dit is in allerlei kleuren verkrijgbaar en is prima te verwerken. Kun je heel goed zelf hoor.
Er zijn al meer leden die ervaring hebben met deze lak.

Ik kreeg alleen kortgeleden een reactie dat de lak alleen nog maar aan bedrijven wordt geleverd.
Maar het lijkt me dat daar wel een mouw aan te passen is.

http://www.vhtlak.nl/hittebestendig/

foto zegt meer dan woorden.
Intussen zit de lak er al 2 jaar op en houd het prima.





Suc6

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2014, 21:34 »
Tsja soms moet je met bewijsmateriaal om je oren geslagen worden  ;) Mooi resultaat trouwens

Offline Mr Blue

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #28 Gepost op: 23 december 2014, 23:20 »
Ben er wel zo'n beetje klaar veur. Afspraak om te coaten staat gepland voor 7 januari en dan gaan we naar Nijkerk. Lekker als een malloot

... een dag daar achter je frame aan lopen. :P

 ;D

Oja ik wil een setje konische balhoofdlagers met rolletjes ipv balletjes. Wie weet waar ze de juiste hebben voor de RD07? Of zijn die ook via het forum te bestellen?

« Laatst bewerkt op: 24 december 2014, 01:41 door Mr Blue »

Offline dropken

Re: Project P(oedercoat)
« Reactie #29 Gepost op: 24 december 2014, 10:15 »
zou het bij Ad Mies proberen en anders op Ebay in Duitsland worden ze vaak aangeboden