Auteur Topic: Iridium kaarsen  (gelezen 9524 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Doei, Suc6 ermee

Iridium kaarsen
« Gepost op: 19 december 2014, 16:06 »
Bericht van mod:

Topic starter heeft forum verlaten en originele tekst zelf gedelete
« Laatst bewerkt op: 21 december 2014, 12:40 door varaderohuibje »

Offline Sandra

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2014, 16:59 »
2 bougies?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Hans Schaap

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2014, 17:17 »
Frans,


Voor een TA heb je 4 bougies nodig ( Sandra geeft het al aan)


Iridium bougies gaan globaal 50.000 km mee.
Dat betekend niet dat je ze erin kunt zetten en pas 50.000 km later weer eens kijken.
Dus het monteren en demonteren doe je tijdens het onderhoud toch.
Je controleert dan de kwaliteit van de verbranding en de electrodeafstand en of de bougie nog heel is.
Dus dat levert je niet minder werk op.


Qua kosten scheelt het ook niet zo gek veel 4 setjes gewone bougies of 1 setje iridium bougies.


Voor onze alp-blokken geldt dat ze er niet zuiniger of beter van lopen.
Er zijn wel motoren die er gevoelig voor zijn, meestal wanneer de motor zwaarder wordt belast.
En dan bedoel ik via het motormanagement waarbij er meer vermogen uit een motorblok wordt gehaald.
In dat geval worden alle onderdelen en dus ook de bougies zwaarder belast.
Dan kan het wel verschil maken.


Dus is het een kwestie van waar voel jij je prettig bij.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline jeroen emke

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2014, 17:40 »
2 bougies?
Ja de XL 700 heeft er twee
still no angel found who flies at the same speed

Offline The Headless Horseman

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2014, 17:52 »
Wat een armoe bij zo'n 700  ;). Een béétje 2-cilinder heeft gewoon 4 bougies  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2014, 19:17 »
Citaat
viel me ook zwaar tegen natuurlijk

Hoeft helemaal niet hoor,
Je hebt toch ook 2 cilinders.
Er blijft er altijd wel eentje lopen, met of zonder kaarsje.. 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2014, 22:56 »
Oh.

Ik doe zo'n beetje 50.000 met gewone bougies  :-X

Ik weet eerlijk gezegd nie eens wat het interval is!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2014, 02:50 »
Haha. Fijn dat je me niet eens op de onderhouds-vingers tikt.

Ik heb al een aantal keer stil gestaan. En ja, op de meest onmogelijke plekken. Ik rij weliswaar een twin, maar ik heb enkel stil gestaan door een kapotte benzinepomp, lekke band of rotte hoofdzekering-aansluiting. Maar nog nooit wegens een bougie..

Daar heb ik er 2 teveel van  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2014, 13:50 »
Wat zijn andere weggebruikers?  ???

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2014, 14:32 »
Daarnaast hebben we het ook nog eens over veiligheid, niet alleen van jezelf maar ook van andere weggebruikers. Realiseer je je dat wel?
Het moet wel heeel raar gaan willen 4 bougies er tegelijk helemaal mee ophouden. In het bijzondere geval dat 2 van dezelfde cilinder er mee ophouden kun je op 1 poot prima een plekje zoeken om te stoppen. Maar ja dat gaat dus niet helemaal op voor een TA700 maar dan nog. Ik heb 1 keer stilgestaan door de bougies, verkeerde bougies van de motorzaak gekregen. De motor liep beroerd maar gevaar voor andere weggebruikers? Nee!
Op reis 1x gehad dat een reisgenoot zijn Vespa er bij de stoplichten steeds mee ophield. Een nieuwe bougie leek te helpen maar uiteindelijk bleek er iets te zijn met de spoelen.

Tja wanneer je gevoelig bent voor fancy termen en je verder dan 12000km wilt rijden zonder de tank er ff af te halen om bv kleppen te stellen neem dan Iridium  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2014, 15:21 »
Eigenlijk snap ik niet dat ik het nut van goed onderhoud aan de motorfiets aan ervaren motorrijders moet uitleggen.
Tja, dat snap ik ook niet.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2014, 17:37 »
Tja, 'goed' is een rekbaar begrip hè  ;D. Waarmee ik overigens geen waardeoordeel uit wil spreken  ;). Ieder moet maar doen wat hem of haar goeddunkt.

Wat de fabrikant voorschrijft is maatgevend wmb, mét uiteraard mijn eigen ideeën daarbij  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline luwe

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2014, 18:36 »
gewoon een apk voor motoren denk dat daar niks mis mee is

heeft niks te maken met de kaarsjes en was niet de vraag toch
volgens boekje ga hij nar de dokter 

Offline len_tour

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2014, 18:57 »
gewoon een apk voor motoren denk dat daar niks mis mee is

Apk heb niks met kleppenstellen, bougiewissel, (rem/vork)olie/koelvloeistof verversen, filters vervangen,  etc te maken. Dat lost dus niks op. Apk is een manier om extra geld aan ons te verdienen en verder een schijnveilige maatregel.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2014, 20:32 »
Citaat
Het zou namelijk een hele goede manier zijn om bepaalde barrels van de openbare weg af te halen.

Uhhhhhh beste Frans.
Deze discussie hebben we landelijk al gevoerd.
De uitslag was............................ :P
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2014, 21:20 »
Heb je je ingelezen in het onderwerp, je afgevraagd wat het effect zal zijn op de veiligheid in verhouding tot het gedoe en de prijs die we gaan betalen? Heb je de verschillende onderzoeken, en de kritiek op de onderzoeken/onderzoekers gelezen?
Of baseer je je op je gevoel? Het gevoel dat er veel barrels rondrijden? Zoals mijn Ransalp...die overigens ondanks zijn uiterlijk regelmatig nagekeken wordt. Dat doe ik zelf omdat een garage mij te duur is en zoals je misschien gemerkt hebt soms niet helemaal 'up to speed' zijn wbt de oude transalp eigenaardigheden. Daar moet ik dan mijn geld inleveren, geld wat eigenlijk voor een veiligheid verhogende aanschaf zou kunnen zijn zoals een band.

Maar ik ben bang dat ik kan roepen wat ik wil omdat voorstanders van de Apk overtuigd zijn van hun gelijk en geen behoefte hebben daar meer over te lezen of na te denken.... Wie weet zien ze dan dat het geen zin heeft en dat de lachende derde de Dekra lobby is en de keurmeesters natuurlijk.

Zucht...
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #16 Gepost op: 20 december 2014, 21:41 »
Ik beloof om in 2015 mijn motor beter te onderhouden  :)


 :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2014, 22:10 »
Ik beloof om in 2015 mijn motor beter te onderhouden  :)


 :angel:
Rustig brom we hebben tot 2022, tot die tijd kunnen we gewoon door blijven rijden op platte, kale banden en dezelfde bougies  >:D
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline TransAlpGhost

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2014, 00:51 »
Maar met welke boegies ga je nu mee rijden?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2014, 01:20 »
Iridium toch. En ZEKER elke 12.000 controleren. Meten is weten. En iedere 25.000 preventief vervangen. Extra werk, daar je ze bij 24.000 net had gecontroleerd.


Ik dacht tot vandaag trouwens dat medeweggebruikers gewoon te ontwijken obstakels waren, waar je ook rijdt.

Nou ja, len_tour dan niet. En Pim en Headless ook niet. Bram, die ook niet of course. Floor zie ik ook niet medeweggebruikster  (sowieso, vrouwen op een motor ;) wtf )


Frans-TA, we're pulling your leg. Ergens na een reactie van jou, zijn we de draak met je gaan steken. Je verdiende loon! Bij de TCN alleen maar serieuze rijders die hun clubmotor koesteren. Zelfs Len z'n Ransalp komt glansrijk door een 2022 APK-keuring.

Er zijn hier rijders die nogal ver door ontwikkeld zijn. Ze weten gewoon vooraf of hun motor tijdens een inhaalmanoevre betrouwbaar zal zijn  ;)

Serieuze mening op jouw vraag: Nee, Iridium bougies zijn niet zaligmakend. Op een low-performance setting als ons type Honda's, zal het geen merkbaar verschil maken, hoe je het ook beoordeelt. Maar, ieder zijn gevoel en daar wordt ook niet over geoordeeld hier.


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2014, 11:01 »
Laat ik in elk geval voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is/was om je te kwetsen of sarcastisch te benaderen, maar ik vind het nogal wat om te veronderstellen dat er veel slecht onderhouden motoren zij die aan het verkeer deelnemen. Zeker bij de TCN.

De meeste rijders, en daar ben ik er een van , stellen veiligheid, en zeker ook de eigen veiligheid op de eerste plaats.
Wanneer je de discussie gevolgd zou hebben hier op dit forum, zou je zelf ook al deze conclusie ook getrokken hebben.

Maar we vernachelen het originele topic.

Antwoord nog op de startvraag, of althans een reactie.

Ik heb geen enkele verbetering geconstateerd na het vervangen van   "normale " naar Iridium bougies qua prestaties. Het enige wat ik doe is controleren bij 10.000 km. Maar dat doe ik ook bij de gewone versie. Verbruik is geen fractie omhoog, nog omlaag gegaan.
 
Voor de statistieken:
Transalp 600 10.000 km per jaar
Varadero SD02 8000 km per jaar

Beide motoren worden perfect onderhouden en krijgen zeker 3 keer per jaar een algehele controle.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2014, 00:23 »
Dit was mijn schuld.


De vraag van Frappez-Frans was heel serieus. Als would-be connaisseur had ik gewoon gelijk een terzake doend antwoord moeten geven, in plaats van de pias uit te hangen (ook al klopt het wat ik en anderen daarover zeggen).

Als iemand advies vraagt, geef je in principe antwoord volgens het boekje.

Wat daarna eruit voorvloeide, is slechts in reactie op hoe het dan ook ge-interpreteerd moge zijn door Frans.


Nu vertrekt een nieuwkomer op het forum, die ongetwijfeld een ander gevoel voor ogen had.



Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2014, 01:11 »
Was ook mijn schuld, forum is nog lastiger dan ik dacht. Tja....misschien moet ik me ook niet mengen in meningen of standpunten. Beetje jammer dit
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2014, 19:19 »
Idd, bijzonder jammer dit.....   :(. En ook zo totaal onnodig!

En met dat "onnodig" doel ik eigenlijk meer op het om bovenstaande vertrekken van ons forum. Niet zozeer om hoe/wat een aantal van hier gereageerd heeft. Ook ik heb me hier (en ook in andere topics wellicht) schuldig gemaakt aan wat scherpe, misschien flauwe en onzinnige opmerkingen, maar ik voel mij zéker niet schuldig aan het vertrek van Frans!

Een forum is nou bij uitstek geschikt om een mening te geven. Dat dat soms gepaard gaat met een sarcastische opmerking hoort daar gewoon bij. Soms is dat zelfs gewenst om iemand even wakker te schudden. Met de juiste smileys er bij moet de boodschap toch wel duidelijk overkomen lijkt me  ::)

Erg spijtig dat Frans zich zo aangevallen voelde! Ik heb het iig niet zo bedoeld, maar ook niet zo gelezen.
Wie zich schuldig voelt mag dat van mij, maar ik heb dat zelf niet moet ik eerlijk zeggen  :)

Maar jammer blijft het.......

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline varaderohuibje

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2014, 22:09 »


Nu vertrekt een nieuwkomer op het forum, die ongetwijfeld een ander gevoel voor ogen had.


Bromz

Zo nieuw was ie nou ook weer niet Brom.... augustus vorig jaar en had best wel wat topic-starts.
Maar in een ander topic werd er al een grap gemaakt over een onderdeel van een gehaktmolen...
dus kennelijk was er ergens een druppel teveel. ook qua moderatie geen schuldgevoelens... grap hoort erbij.

Offline Brombeer

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2014, 22:57 »

Owkeujjj..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: Iridium kaarsen
« Reactie #26 Gepost op: 23 december 2014, 19:45 »
Ik heb nog even contact gezocht (per mail) met Frans...het leven van een beheerder...

Gelukkig zag hij ook wel dat er serieuze mensen rond dwalen op het forum. Gelukkig is er dus wel wat relativeringsvermogen (bij Frans). Het is natuurlijk bijzonder jammer dat iemand om deze reden vertrekt.

Misschien een herinnering (inclusief ikzelf) om toch te blijven realiseren dat het op een forum snel verkeerd overkomt. Maarja, net als in het echte leven: "heb je welles".

Om verder offtopic geneuzel te voorkomen, een slotje. PM met belangrijke dingen zijn altijd welkom ;)
“Never Stop Exploring”