Auteur Topic: Welke keuze moet ik maken???  (gelezen 5418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tripple

Welke keuze moet ik maken???
« Gepost op: 02 januari 2015, 13:23 »
Goeidag
allereerst een allerbest 2015 motorjaar voor alle leden hier aanwezig met technische goede en veel ongeval-vrije km'ers gewenst...
Ik sta als nieuwbee in de TA wereld voor een dillema.
Ik ben van huis uit een PAN European1100 rijder maar ga deze fantastische machine verkopen of inruilen tegen een TransAlp 600.
Reden is dat ik de PE1100 een te zware machine vind worden om te manouvreren in mijn parkeerstandplaats (lees weinig plaatsen veel heen en weer getrek en geduw) daar mijn rug niet meer van de beste is word dit steeds vervelender.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een leuke All-Road machine en kwam uit bij 2 TransAlp Machines die in bijzonder goede staat verkeren .
1e eentje van '93 met maar 8500km-ers erop en ziet eruit en is ook bijna nieuw...
de andere '98-er met 55.000km en wel met dubbele schijfremmen vooraan....
Wat is nu wijsheid??? Gaan voor een 50.000km gelopen machine met betere remmen of de "oudere" met minder km-ers en krasloze nieuwstaat????
vinden jullie de remmen belangrijker dan de km-ers ? want 50.000 is niet zo veel geloof ik op deze machine of is een enkele rem vooraan voor een vent van 95kilo tackie genoeg om hiervoor te gaan???
Ik hoop van jullie doorwinterde TransAlp liefhebbers een leuk en eerlijk antwoord te krijgen zodanig ik kan overstag gaan om één van de twee machines aan te schaffen en ook een volwaardig TA rijder
 te worden....

groetjes Frank
Als je het niet ziet zitten , laat het dan staan!

Offline PimW

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2015, 13:32 »
Ik weeg wel een paar pakken aardappels minder, maar heb nooit problemen gehad met de voorrem. Enkele schijf mits goed onderhouden voldoet in mijn ogen prima.

Daarentegen heb je ook gelijk dat 50.000km voor een goed onderhoude transalp niet veel is.

Dat als eerste, maar in mijn ogen is stilstand niet goed voor een motor. Rubbers kunnen uitdrogen etc.
Als de eerste motor echt zo weinig gelopen heeft zou ik daar even goed naar kijken, niet alleen het glimmende plastic van de kuip. Een mooie motor is fijn, maar een goed lopende motor met weinig onderhoud is fijner.

Verder blijft het een kwestie van gevoel bij de motor en de portemonnee. Succes!

Offline Waffie

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2015, 13:36 »
hallo tripple,

die keuze zul je echt zelf moeten maken.

redenen om over na te denken

aanschafprijs ?
en welke vind je mooier

maar we moeten niet vergeten dat we in beiden gevallen al praten over fietsen die hun leeftijd al hebben en daarmee ook het probleem van mogelijke wisselstukken bij een mogelijke val partij

Vele zijn niet meer leverbaar
tenaanzien van betrouwbaarheid ben je iets beter af met het model 1998 (cdi unit) maar dat is dan ook het enige

in mijn bescheiden mening zou ik ook kijken naar de XL 650 v en misschien  zelfs de XL 700 V

maw er is aanbod genoeg

uiteindelijk is uitproberen het beste en als je dit aangeeft zal er vast wel iemand zijn die je dit wil toe staan
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline dropken

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2015, 13:39 »
Frank, allereerst ook een best en gezond nieuwjaar gewenst, een enkele remschijf volstaat om jou kilo's tot staan te brengen maar als ik dan toch moest kiezen dan ging ik voor minder km en een jongere alp. Zorg voor goed onderhoud en je kunt nog vele kilometers maken. Let er wel op of de alp geen olie verbruikt of verliest.
hoe is de staat van de ketting en tandwielen, remblokjes en remschijf, voorvork al eens olie ververst of andere vering ingekomen, accu en spanningsregelaar? zijn die goed laad hij goed bij ? zit er een voltmeter op zodat je het kunt zien (zou er anders na aankoop een opzetten) zijn de velgen goed corrosievrij (binnenkant is moeilijk controleren) meestal bij het ventiel begint die narigheid, zit het plastic goed vast en is het scheur kras vrij ? zijn de CDI's al liggend gemonteerd (anders na aankoop meteen regelen) zijn zo de zaken die me te binnen schieten waar je op moet letten maar zoals gezegd hoe jonger en minder kilometers hoe beter. (meestal tenminste) succes met de aankoop en veel plezier met een alp welke dan ook.

Offline Sandra

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2015, 13:56 »
Een collega taxi cauffeur van me heeft een mooie PD06 te koop met weinig km en wil een Pan kopen dus...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline tripple

Als je het niet ziet zitten , laat het dan staan!

Offline tripple

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2015, 14:30 »
@Sandra sorry hoor voor mijn ontwetendheid wat is een PD06?
euhhh ow dat is een Transalp hahaha welk jaar en km-ers?
Als je het niet ziet zitten , laat het dan staan!

Offline dropken

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2015, 14:42 »
het gemakkelijkste is een PD06 heeft een enkele remschijf voor en een PD10 een dubbele

Offline Sandra

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2015, 15:12 »
@Sandra sorry hoor voor mijn ontwetendheid wat is een PD06?
euhhh ow dat is een Transalp hahaha welk jaar en km-ers?
De PD10 is de opvolger van de PD06 met kleine verschillen zoals de dor Marcel genoemde dubbele schijf voor en de striping is iets anders. De blokken zijn naar mijn weten identiek.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2015, 15:14 »
Citaat
De blokken zijn naar mijn weten identiek

Behalve de opneemspoel.

Wijsheid van Ad gejat  8) 8)
Voor de rest is de mechanica identiek
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2015, 18:24 »
Vwb enkele/dubbele schijf zou ik effe kijken naar wat je met de motor wilt gaan doen.
De uitvoering met dubbele schijfrem voor (PD10) heeft gewoonweg méér stopkracht dan de enkele (PD06).

Bij 'normaal' gebruik in NL voldoet de enkele schijf prima, maar als je van plan bent om met 2 personen + vakantiebagage bergpassen af te denderen zou ik persoonlijk liever voor een dubbele kiezen  :)

Bijdewee triple, jij komt uit België denk ik? Een ruil met iemand uit Nederland die een Pan zoekt word dan wel een gedoe met papierwinkel van in/uitvoeren lijkt me  :-\

Grtz,
René

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tripple

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2015, 13:16 »
Hallo Allemaal dank jullie voor het "meedenken" .k'Heb lang gezocht naar een geschikte TA maar eindelijk ben ik dan
in blijde verwachting van een blauwe T.A van 2001....bizar genoeg ook héééééél weinig km-ers 3660km en niet van nieuw te onderscheiden... ;D
wel heeft ie een middenBok , topkoffer en hogere ruit er staat jammerlijk wel een kras op aan de zijkant want hij heeft hem een keertje laten om vallen toen hij van zijn stand schoof (vandaar die daarna geplaatste middenbok nu) maar hij is te klein voor deze motor dus de laatste jaren reed hij enkel één benzine tank leeg om hem toch "fris" te houden.....
Alle onderdelen zijn dus nog orgineel  en alsook de banden die na die paar kmters niet veel geleden hebben maar ik wil ze toch vervangen.....welke zijn de meest gebruikelijke ik dacht aan de Michelin anakee 3 iemand hier ervaring mee?
ik rijd 80% weg en zo nu en dan lust ik wel een bospaadje etc....
dank jullie alvast om mee te denken.....
Als je het niet ziet zitten , laat het dan staan!

Offline gert

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2015, 16:28 »
heb op onze Alpen anakee 3 en de conti trailattack 2 zitten. beide hele fijne banden je kunt er mee op een onverhard pad maar echte modder of mul zand gaat gewoon weg niet.
welke van de twee nu het meest duurzaam is kan ik aan het eind van het jaar vertellen. beide sets hebben er nu 4000 km op zitten en je ziet er nog niets aan.
opgemerkt wel dat wij 98% verhard rijden.

gr, gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline dropken

Re: Welke keuze moet ik maken???
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2015, 16:46 »
voor op  de weg bij nat of droog weer zweer ik bij de anakee 3 wel oppassen dat de voorband er goed op komt te zitten anders word het hobbele geiten werk,  of road rijd ik nooit dus daar kan ik weinig over zeggen.