Auteur Topic: Wat vervangen  (gelezen 5118 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mirko

Wat vervangen
« Gepost op: 02 januari 2015, 16:17 »
Hallo,

Ik heb sinds kort een Transalp XL600 1989 USA model.

Heb hem als opknapper gekocht en haal alles los.

Als ik het blok er uit heb zijn er misschien dingen die makkelijker te vervangen zijn dan met het blok in het frame.

Er is niets echt kapot en hij loopt netjes (60.000km)

Hebben jullie tips wat ik preventief moet vervangen nu het blok er uit gaat?

Kettingspanners? Klepseals?

Ik hoor graag jullie mening / ervaring

Mirko
Yamaha XJR 1300

Offline robgoesdakar

Re: Wat vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2015, 16:20 »
De Transalp blokjes zijn over het algemeen gemaakt voor een minimum levensduur van 160.000 km, bij fatsoenlijk en regelmatig onderhoud.
Dus als het echt maar 60.000 km is, dan zou ik verder het blok niet open maken om zaken preventief te gaan vervangen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Wat vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2015, 16:25 »
Je zou de kleppen kunnen stellen, inspectiedeksels op de voorste cilinder zijn een beetje vervelend bijkomen vind ik.

Zelfde voor de bougies. Verder niet aan sleutelen.

Offline len_tour

Re: Wat vervangen
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2015, 16:35 »
Stel je vindt het leuk en je hebt de tijd en spullen is klepseals vervangen niet heel gek denk ik. Hoeft niet, kan wel. Je komt dan wel aan aardig wat kosten ivm koppakking ed dus of je dat nu wilt....

Weet je het olieverbruik op de snelweg al? Dan pas kan je een echt advies krijgen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Wat vervangen
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2015, 17:34 »
Ja psies, wat Lennert al zegt: evt olieverbruik is eigenlijk maatgevend om te bepalen óf je al iets moet gaan vervangen of niet.

Is het trouwens 60.000 km, of 60.000 ml? Want dat maakt wel wat verschil natuurlijk  :)

Bij mijn eigen USA blok heb ik bij 100.000ml = idd 160Kkm een top-end revisie gedaan. Toen was het nodig ivm oplopend olieverbruik.
Leuke klus, maar wel aardig wat kosten, dus preventief zou ik het niet doen nee.

Of de nokkenaskettingen of spanners versleten zijn heb je ook zo gecontroleerd, zéker als het blok er uit is.
Je hebt een wph neem ik aan?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Mirko

Re: Wat vervangen
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2015, 15:49 »
60.000 km. Hij is nieuw uit de USA gekomen en verkocht met km teller.
Yamaha XJR 1300

Offline Timy

Re: Wat vervangen
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2015, 19:30 »
Ik zou het klepdekselpakking van de achterste cilinder vervangen (en evt voor). Komt altijd een keer ivm uitdroging en dan moet alsnog het blok eruit. In principe kan dit dan ook laten zweten maar het staat niet mooi.  ;)

Is een pakking van ca. 13euro en als je er toch bij bent, het is een klusje zonder risico's! Ben je gelijk ook bij de kleppen! Verder zou ik bovenstaande doen maar echt niets ophalen als er geen klachten zijn.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Mirko

Re: Wat vervangen
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2015, 21:28 »
Je zou de kleppen kunnen stellen, inspectiedeksels op de voorste cilinder zijn een beetje vervelend bijkomen vind ik.

Zelfde voor de bougies. Verder niet aan sleutelen.

Dat ga ik zeker doen
Yamaha XJR 1300

Offline Mirko

Re: Wat vervangen
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2015, 22:44 »
Behalve het standaard werk als kleppen stellen ga ik de kettingspanners wel even controleren. Koppeling haal er ook uit voor controle (kan normaal natuurlijk ook met motor in het frame).

Zit nog te twijfelen om de seal van de schakelpook preventief te vervangen.

Yamaha XJR 1300

Offline len_tour

Re: Wat vervangen
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2015, 18:49 »
Zit nog te twijfelen om de seal van de schakelpook preventief te vervangen.
Is een kleine moeite maar vergeet niet de seal bij de koppeling das echt *** wanneer die na demontage gaat lekken
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Mirko

Re: Wat vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2015, 15:40 »
Welke seal bedoel je?
Yamaha XJR 1300

Offline PimW

Re: Wat vervangen
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2015, 15:49 »
In het rechter cartedeksel zit een keerringetje ter afdichting van de ontkoppel-as. Dat armpje waaraan je koppelingskabel vast zit :P

In heel veel gevallen gaat deze zweten als je de deksel van het blok gehad hebt. Vervangen dus (om te vervangen moet het deksel los)!

Als je de carterdeksel met een nieuwe pakking monteert kun je wat vettigheid op de pakking/pasvlak smeren. Dan kan het zijn (als je een beetje mazzel hebt) dat de pakking de volgende keer niet scheurt/vast geplakt zit aan je carter als je de deksel demondeert.

Offline Mirko

Re: Wat vervangen
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2015, 19:33 »
Het deksel ligt nu los ik zal die seal inderdaad preventief vervangen. Bedankt voor die tip.

Pakkingen smeer ik altijd aan een kant  in met een beetje vaseline of soms ook gewoon met motorolie.
Yamaha XJR 1300