Auteur Topic: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?  (gelezen 5264 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jopie

Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Gepost op: 06 januari 2015, 15:33 »
Ik vraag me wel eens af of prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig is.
Bij een dealer staan motoren soms maanden in de showroom.
Kan me niet voorstellen dat die de tank afvullen en olie in het bougiegat doen, carburateurs aftappen etc. etc.
Ook worden er auto's soms maanden gestald op een groot terrein en dan in razend tempo op een schip gereden. Daar wordt echt niet gedacht aan voorzichtig warmdraaien met koude motor. Dat is starten en met geweld plankgas het schip op of af, of een trailer op of af.
Ook staan er motoren weken of maanden op een schip of in de opslag. Kan me niet voorstellen dat er dan zoveel aandacht aan geschonken wordt als sommige TransAlp-ers hier doen voor de winterstalling.
Ook zie ik wel filmpjes op TV van auto/motor fabrieken waar ze volgas getest worden.
En dan (dealers) tegen ons zeggen: pas op, voorzichtig inrijden en pas op, voorzichtig met koude motor en pas op, korte stukjes zijn heel slecht.
Hoe slecht is het allemaal, of is het bangmakerij?

Offline PimW

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2015, 16:43 »
Korte vs lange ritten maakt zeker verschil, dat zit hem in de verbranding en bedrijfstemperatuur van de motor, maar ook smering. Ga JIJ er wat van merken als je de motor na een paar jaar weer wegdoet? Ik denk het niet. Ga ik mijn motor laten staan als het regent en ik 10minuutjes verderop naar mn werkplaats moet? Nee, fietsen duurt langer en dan word ik nat :)

Stallen is heel afhankelijk van de omgeving: verwarmde schuur of buiten in de regen. Voor de meeste zaken is wat te zeggen, maar of het nodig is/was weet je pas achteraf. Ik heb nu al 2 jaar een brandstoftank in opslag, halfvol benzine maar hij roest nog niet...

Je moet ook bij jezelf afvragen wat de motivatie is bij het vervoeren van de motor van een motorzaak, transporteur, jij. De jongeman die de motoren op een schip moet rijden (volgens mij gaan die dingen in kratten meestal maargoed) word per fiets/auto betaald en ziet ze nooit meer terug. Jij zit er misschien nog 80.000km mee opgescheept.




Offline Waffie

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2015, 16:45 »
hallo,

de voorbeelden zijn allemaal mooi maar die voertuigen zijn niet van jou en daarmee kijk je hier al anders tegen aan.

we willen allemaal dat onze eigen beestje met de grootst mogelijke liefde wordt behandeld.
vanuit technisch oogpunt zijn er zeker zaken die belangrijk zijn


benzine veroudert dus bij de dealer staan de showroom modellen zonder brandstof.
de motorolie is schoon, (oude olie bevat vervuiling door blow by gases en verzuurt hierdoor
accu verliest 1 % per dag dus opgeladen houden is belangrijk


ja ik vind een onderhoud beurt vooraf aan een langere periode van stalling belangrijk
het is belangrijk om iedere motor rustig op temperatuur te laten komen(werktemperatuur)
als je sport beoefend doe je ook eerst een warming up

dit voorkomt problemen

korte ritten zijn meer vervuilend(oa white sludge)
vergeet niet dat de onderhouds innterval  gegeven wordt voor optimale omstandigheden

maar uiteindelijk blijft het je eigen keus






technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline luwe

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2015, 22:16 »
lijkt wel slagroom op de foto maar wat is het  :))

Offline Waffie

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2015, 22:54 »
water + olie als gevolg van de korte ritten geeft een dergelijke smurrie

in de winter is dit een groot probleem voor auto's want dan bevriest deze troep ook nog eens in de ontluchting

hierdoor werkt de carter ontluchting vaak niet meer, ontstaat er overdruk  en begint de motor overal lekkages te geven

ziet erf angstig uibij motorfietsen kom jeyt het ook tegen als deze nooit echt op temp gaat komen

lucht bevat veel water en dat gaat zicht verzamelen in het carter
gezien olie en water niet echt mixen krijg je dus white sludge(mayonaise)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2015, 23:33 »
Wij zetten de brommers schoon (ook ketting gereinigd) en op de middenbok in de schuur, met volle tank, accu af en toe beetje opladen met motoracculader (geen druppellader), en in het voorjaar een flinke scheut brandstofreiniger in de tank en karren maar... :)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Jopie

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2015, 09:26 »
Bedankt voor alle reacties, maar waar het mij omgaat is de vraag waarom er bij dealers en fabrieken nooit geen problemen zijn met "vastgeroeste zuigerveren" (overdreven bedoeld) terwijl die nergens iets om geven. Die hebben zo'n houding van: Wat kan mij het schelen. En daar gaat ogenschijnlijk niks of weinig mis. Waarom zouden wij ons dan druk maken over 3 maanden niet rijden.

Offline Arjen

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2015, 10:43 »
Omdat de motoren bij dealers in een warme showroom staan, denk ik.

Een motorstalling of een schuur is vaak een stuk kouder. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten en zal dus sneller condenseren op een net iets kouder oppervlak (een motorblok bijvoorbeeld).

Vergeleken met een opslagloods, caravanstalling, schuur/garage, is een showroom bij de dealer relatief goed geconditioneerd qua temperatuur en luchtvochtigheid. Er wordt gestookt, want zo'n koude showroom is ook zo ongezellig ;)

In de showroom heb je dus veel minder last van vocht en dus ook veel minder van roest. Hetzelfde zie je (overdreven) bij iemand die zijn motor altijd in de garage zet, of juist een 'buitenslaper' heeft.
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2015, 11:51 »
Bedankt voor alle reacties, maar waar het mij omgaat is de vraag waarom er bij dealers en fabrieken nooit geen problemen zijn met "vastgeroeste zuigerveren" (overdreven bedoeld) terwijl die nergens iets om geven. Die hebben zo'n houding van: Wat kan mij het schelen. En daar gaat ogenschijnlijk niks of weinig mis. Waarom zouden wij ons dan druk maken over 3 maanden niet rijden.

een dealer werkt voor uurtje factuurtje en zal dus zeker tegenover de klant nergens een probleem van maken. nog zal hij zich uitlaten over de staat waarin een motorfiets verkeert bij de verkoop ervan anders dan uitstekend
nog zul je bij een dealer zelden een motorfiets zien staan die ouder is dan ca 5-6 jaar (showroom modellen)
maar neem maar van mij aan dat  een fiets die 3 maanden onaangeroerd staat echt niet start.
de voorvorkolie zo goor is als de nete en de motorolie niet fris meer is
en ja hij zal nog steeds  starten met start hulp, en veren en de bocht om gaan met gecupte banden
omdat de banden gewoon te zacht staan
 maar echte antwoorden zijn er niet te geven omdat je het niet aan de buitenzijde kunt zien
een werkplaats gezegde roept.. bij twijfel vervangen

waarom gaan mensen dood bij hun 30e en andere als ze 100 zijn
of wanneer je rookt of juist niet
vragen des levens
ofwel welk onderhoud is wenselijk... preventief of curatief of een combinatie van beiden
het zijn keuzes

als je een auto rijdt.... wanneer vervang je de ruiten wissers

per stuk  of beiden
wanneer vervang je de banden
als  ze afgekeurd worden bij de apk of als je ze niet meer veilig acht dus 2 mm
en zo kunnen we door gaan.
 doe  wat jij denkt dat wijs is en  dan is het goed want een exact antwoord kan ik je niet geven

ik doe het wel omdat ik van mening ben dat dit de betrouwbaarheid en de technische staat van het voertuig betrouwbaarder maakt, waardoor ik tegen de laagst mogelijke onkosten motorfiets kan blijven rijden en de mogelijke uitval tot een minimum kan beperken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline frankie

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2015, 22:03 »
Mijn motor gaat aan het eind van het seizoen "geprepareerd" de verwarmde stalling (mijn garage) in.

Grondige was- en poetsbeurt
Nwe olie en filter.
Verse remvloeistof.
Nwe koelvloeistof (elke 4 jaar)
Vrije slag koppeling controleren, eventueel afstellen.
Vrije slag gashandvat controleren en eventueel afstellen.
Nwe luchtfilter (elke 2 jaar ongeacht km stand).
Remklauwen controleren en schoonmaken.
Ketting schoonmaken en opnieuw invetten.
Nwe bougies (elke 2 jaar  ongeacht km stand).
Voorpoten reinigen en nieuwe olie (elke 2 jaar).
Steekassen reinigen en invetten
Wishbones vh linksysyteem reinigen en invetten (elke 2 jaar)
Klepspeling controleren (wanneer voorgeschreven)
Alle cruciale bouten even los en vast draaien (denk aan bouten van de uitlaat, hitteschildjes, klemmen) en eventueel invetten.
Accupolen controleren, eventueel schoonmaken en invetten met vaseline.
Alle stekker verbindingen controleren, eventueel schoonmaken en inspuiten met vloeibare vaseline.
Tank afvullen met benzine.
Accu aan de lader.

Een hele waslijst, sommige zaken zijn mss niet altijd even noodzakelijk, maar ik mag graag sleutelen. Heb een verwarmde garage met alle middelen voorhanden

Mijn motor is dan weer helemaal klaar voor het motorseizoen, dan alleen maar rijden, rijden, rijden.....

Whow...dat is serieus werk !!
Mocht je nog meer sleutelwerk zoeken....kan de mijne wel in je verwarmde garage zetten  ;)
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline frankie

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2015, 11:21 »
 ;D ;D

Je hebt helemaal gelijk !!
Beter voorkomen dan genezen toch !

Dank voor je aanbod maar dan sleutel ik wel weer hier thuis  :))
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Motormuus

Re: Is prepareren voor de (winter)stalling wel echt nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2015, 17:24 »
Ik doe niet aan winterstalling maar rij gewoon door! :-)

Wel wordt de motor na elke rit afgespoeld met de tuinslang (zout) maar verder onderhoud ik hem elke twee maanden. Dit houdt in:
  • Ketting smeren
  • Olie controleren
  • Schoonhouden met hoge drukspuit
  • bandenspanning controleren
  • ieder jaar nieuwe voorband
  • ieder half jaar nieuwe achterband

Deze winter heb ik wel groot onderhoud gepland waaronder het demonteren en ultrasoon reinigen van de carburateurs ivm het verslikken af en toe, luchtfilter reinigen (met K&R reinigingsset) en de remolie vervangen (voorrem voelt sponzig aan) Verder de evt roestplekken behandelen met roestwerende verf.

Gr, Jan
[/list]
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl