Auteur Topic: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan  (gelezen 5676 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Freutel

nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Gepost op: 11 januari 2015, 21:22 »
Hallo, Ik ben bezig met een transalp uit 87 nieuw leven in te blazen.
Nu is na een aantal malen starten de oude accu niet meer in orde, en moet er een nieuwe komen.
Ik lees dat bij verschillende accu's het niet de bedoeling is deze te gebruiken voor het starten van motoren die lang niet gelopen hebben. Dat zal zijn omdat de accu dan direct flink belast wordt, neem ik aan. Zonde om een nieuwe accu dan gelijk "kapot te starten" denk ik dan.
Welke accu's zijn hiervoor beter geschikt en is dit op een andere manier te omzeilen?

Alvast dank voor goede tips! Groet, Freutel
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Waffie

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2015, 00:17 »
onzin,

als je zeker bent dat je huidige accu (lood/zuur) overleden is  heb je een andere nodige

hierin kun je dan wel weer kiezen voor wederom een lood/zuur maar ook voor een onderhouds arme accu zoals motobatt deze heeft

je kunt  de startcapaciteit even vergroten door in serie een grotere bij te plaatsen dmv start kabels maar als alles in goede staat is zal je motor zeker gaan starten

dus verse brandstof en goed werkende ontsteking + goede accu is gewoon starten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Freutel

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2015, 17:36 »
okay Waffie, dank voor je reactie.
Een grotere accu kan dus ook een auto-accu zijn?
groet!
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline len_tour

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2015, 22:36 »
Starten met remmenreiniger in het luchtfilter helpt. Zou dan zonder extra accu moeten werken. De rest moet dan wel ook zijn. Schone carbs ed....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Robertehv

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2015, 10:44 »
Klopt maar vooral meer dan voldoende capaciteit in de accu, want als 'ie lang heeft stilgestaan zal er doorgestart moeten worden.

Even de carbjes aftappen zodat er verse peut in kan lopen, dan de tip van LT hierboven en dan gaat dat goed komen.

Heb zelf vorig jaar op die manier nog een Bol d'Or gereanimeerd die al een jaar of zes niet had gelopen.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Mirko

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2015, 15:32 »
Een accu gaat zeker niet kapot van te lang starten. Hij gaat wel leeg, maar dat is niet erg, behalve dat je dan niet meer verder kan starten. Laden en ontladen is juist goed voor een accu.
Yamaha XJR 1300

Offline Robertehv

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2015, 16:01 »
En juist dat leeg gaan is dan dus erg vervelend, vandaar, goede accu voor het beste resultaat.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Waffie

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2015, 16:34 »
Een accu gaat zeker niet kapot van te lang starten. Hij gaat wel leeg, maar dat is niet erg, behalve dat je dan niet meer verder kan starten. Laden en ontladen is juist goed voor een accu.

een accu te ver ontladen is wel degelijk funest omdat  de platen beschadigd raken

daarom hebben we verschillende type accu's zoals startaccu's en tractie batterijen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline luwe

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2015, 23:18 »
kun je de motor ook starten met een druppelaar aangesloten
of gaat dan de druppelaar kapot 

Offline Waffie

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2015, 08:49 »
ja dat kan,
je startmotor wilt graag 130 ampère en je hebt druppelladers en opladers  waarmee je ook kunt starten

niet doen dus

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mirko

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2015, 12:55 »
een accu te ver ontladen is wel degelijk funest omdat  de platen beschadigd raken

daarom hebben we verschillende type accu's zoals startaccu's en tractie batterijen

klopt, maar ik ga er van uit dat als een accu leeg is je hem gaat opladen en niet blijven starten tot de platen krom trekken;-)
Yamaha XJR 1300

Offline len_tour

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2015, 23:33 »
1x compleet leegtrekken tast de levensduur en capaciteit vd accu aan... Ga naar een lokale accuzaak (geen motorzaak)en koop een accu en acculader specifiek voor de motor. Daar is het min of meer betaalbaar en je kunt
1 je accu volladen voor je start
2 je accu fris houden wanneer de brommer lang stil staat

Je accu leegmaken voordat je hem weer oplaad is achterhaald en gold nooit voor reguliere lood/zuur accu's. Het geldt ook niet meer voor telefoon/laptop/tablet/camera accu's.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Mirko

Re: nieuwe accu voor transalp die lang heeft stil gestaan
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2015, 12:58 »
1x compleet leegtrekken tast de levensduur en capaciteit vd accu aan... Ga naar een lokale accuzaak (geen motorzaak)en koop een accu en acculader specifiek voor de motor. Daar is het min of meer betaalbaar en je kunt
1 je accu volladen voor je start
2 je accu fris houden wanneer de brommer lang stil staat

Je accu leegmaken voordat je hem weer oplaad is achterhaald en gold nooit voor reguliere lood/zuur accu's. Het geldt ook niet meer voor telefoon/laptop/tablet/camera accu's.


Degene die deze poll begon had een oude lood/zuur accu. Mijn opmerkingen zijn ook op basis van een lood/zuur accu. Anders krijgen we ook een ander verhaal.
Yamaha XJR 1300