Auteur Topic: Remhandel veert niet meer volledig terug  (gelezen 11977 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

Remhandel veert niet meer volledig terug
« Gepost op: 10 januari 2015, 12:11 »
Heren technici,

Mijn handremhandel veert niet meer volledig terug, waardoor het remlicht overuren maakt. Als workaround heb ik nu de onvolprezen post-elastiek erop gefrobelt zodat het remlicht het verkeer niet teveel verward.

Is dit eenvoudig op te lossen of moet ik dit bewaren tot een ritje Sprundel?

Dank!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Arjen

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2015, 12:43 »
Ik neem aan dat je het remvloeistof peil hebt gecontroleerd?
“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2015, 13:06 »
Haal de hendel eens los, maak schoon, controleer het rubber hoesje, WD40 er op en netjes monteren. Kan een hoop schelen. En idd Arjans opm.

Succes
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline V-Twin

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2015, 13:41 »
Hoeveelheid remvloeistof zal marginale invloed hebben.
In de hoofdrem cylinder zit een veer die de zuiger en dus het remhandel terug duwt.

Schoonmaken of olieën van het scharnierpunt zal vaak voldoende zijn.
Probleem kan ook zitten in een uitgesleten bronzen/koperen bus die in het scharnierpunt is geperst waardoor het gat niet meer mooi rond is en wat hakerig gaat werken. Check ook even of dat kleine veertje bij het handel noig aanwezig is en vrij kan werken.
Succes.

Offline Arjen

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2015, 14:30 »
Hoeveelheid remvloeistof zal marginale invloed hebben.
In de hoofdrem cylinder zit een veer die de zuiger en dus het remhandel terug duwt.

Die veer zit er wel, maar bij een heel laag vloeistofpeil komt de hendel niet meer terug, omdat de (hoofdrem)cilinder niet teruggeduwd wordt door de remvloeistof. Daar kom je vanzelf achter als je de remvloeistof vervangt op een Alp.

“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2015, 16:01 »
Citaat
Is dit eenvoudig op te lossen of moet ik dit bewaren tot een ritje Sprundel

Ritje Duiven mag ook. Iets dichter bij Nijmegen toch.
Mochten we er niet uitkomen dan is Sprundel altijd nog een optie.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2015, 21:20 »
Haal de hendel eens los, maak schoon, controleer het rubber hoesje, WD40 er op en netjes monteren. Kan een hoop schelen.

+1


Het hoesje verhard/verpulvert op den duur en gaat tussen de plunjer zitten. Je kunt simpel zien of hij heel, of kapot is. Is zelf te vervangen, hij zit in een groefje in de behuizing geduwd.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2015, 23:29 »
Weet je zeker dat je probleem op 't stuur zit?
Die Nissin klauwen zijn niet erg pekelbestendig.... en als je d'r nu nog mee rondtokkelt rijd je vast door de pekel.

wij hebben een aantal keer problemen gehad dat de rem niet lekker vrij kwam.
Dit kwam omdat de cylinders in de remklauwen stroef liepen en dus niet lekker terug zakten - wat uiteindelijk wat vloeistof terug duwt naar je reservoir en je remhendel.

Wat wij deden (iedere 5000/6000km op reis):
(tip: doe slechts 1 kant tegelijk, dan kun je niet per ongeluk de cylinders uit n remklauw persen)
(BELANGRIJK: zomaar een veegje vet, super dun... geen grote klodders in je remklauwen achterlaten!!!)
- remmen los, blokkies eruit, metalen gevalletjes eruit, alles schoonmaken met n tandenborstel en een soppie.
- drogen
- een lijmklemmetje over de cylinders en ze een stukje eruit drukken door te remmen - pas op, niet te ver!
- Dan een lusje maken van een stukje stof, en dat rondom de cylinders trekken om ze te poetjes, aan alle kanten dus.
- Dan een anders stukje stof als lusje insmeren met vet, en dat er omheen trekken om het zomaar heel dun een klein beetje vettig te maken
- cylindertjes rustig naar binnen duwen met je lijmklemmetje.
- Dan evt de boel weer naar buiten, schoonmaken (zit allerlei zout-troep op...) en opnieuw invetten, en naar binnen drukken etc.
- Als het allemaal een beetje netjes is en soepeltjes loopt zetje de boel weer in elkaar.
- VERGEET NIET even de remmerij aan te drukken met je remhendel - ik vergat dat ooit in de stad en ging rijden terwijl alledrie de klauwen een cm van de blokkies stonden......

Wij zijn dit gaan doen iedere 5000/6000km tijdens de reis omdat het jaarlijkse beurtje niet voldoende bleek. Een keer uitgesteld en toen ging de boel weer aanlopen - voorkomen is beter dan genezen!

Jaja, er zullen mensen piepen over de noodzaak voor  bijzonder lepelaaronderkaakgewrichtvet en er is speciaal rem/rubbervet wat waarschijnlijk goed is. Ik gebruikte gewoon lagervet.... ..


Ik had zo'n klein klemmetje bij me:
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2015, 01:34 »
Bij nader inzien, als de remhendel niet terugkomt,

Zoek het in de hendel. Smering verhard? Want,

Zonder nu eerst dieper op de materie in te gaan, in de remhendel zit een kleine, ballpoint size maar dikkere, veer in de behuizing, die de hendel terug duwt naar de uitgangspositie. De hendel-met-veer, staat volledig los van de rest van het werkelijke remsysteem.


Haal de hendel los, maak alles schoon en vet opnieuw in. Monteer opnieuw.

Stap één.


#edit: ik zie nu dat Lennert en Bram dit al geopperd hadden. Dus inderdaad, begin bij stap 1  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline voorstad

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2015, 08:43 »
Dank voor alle tips. @oldtimer: dank voor je aanbod, goed plan. Ik mail je.

Wellicht had ik iets duidelijker moeten zijn, het gaat om het allerlaatste stukje. De handel komt wel terug maar de laatste paar milimeter waar je de microswitch hoort schakelen, daar blijft de handel "lam". Met als gevolg dat het remlicht blijft branden.

Ik vermoed dat er een of ander veertje hoort te zitten, maar dat moet ik nog uitzoeken.

Tegen de tijd dat mijn agenda weer wat meer ruimte heeft, rij ik even naar Duiven denk ik.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 09:39 door voorstad »
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Robertehv

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline voorstad

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2015, 10:02 »
Dank!

Lijkt er inderdaad op dat ik zo'n setje nodig heb. Of een gebruikte handel ergens vandaan.

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2015, 12:29 »
enkel een goede inwendige poetsbeurt.. lost alles op

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2015, 12:34 »
Citaat
enkel een goede inwendige poetsbeurt.. lost alles op

We gaan vrijdag poetsen Ad.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2015, 12:48 »
We gaan vrijdag poetsen Ad.

Gaan we doen! Tot vrijdag.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2015, 13:59 »
de rempomp even eruit nemen
door de remvoeistof weg te zuigen en de segering te verwijderen waardoor de rempomp er uit komt

daarna met de dremel  erop zodat alles weer schoon is  en weer monteren

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline chaos

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2015, 22:24 »
ik zou eerst nummertje 10 vervangen
is erg simpel en heeft een heel groot effect ( in de meeste gevallen)

Offline len_tour

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2015, 23:24 »
Ik vermoed dat er een of ander veertje hoort te zitten, maar dat moet ik nog uitzoeken.
Heb je de boel al schoongemaakt en gesmeerd en hielp dat niet?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2015, 00:09 »

De hendel bedient 2 dingen: het remsysteem, en daarnaast de microswitch voor het remlicht.

Dat veertje zit daar, om de remhendel terug te duwen tegen de microswitch aan.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2015, 15:29 »
heb zo'n revisiesetje zelf twee weken terug gebruikt voor hetzelfde probleem op mn RD04.
Voor 28 euri weer als nieuw...


Groet, Jan

Offline voorstad

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2015, 12:20 »
Gister, na een prachtig ritje door de Overbetuwe en Nederijn (Looveer) in alle rust (met daglicht en overdekt) bij Oldtimer naar het probleem gekeken.

De microswitch zit onder de hendel. De hendel werd ver genoeg teruggeduwd door de veer. Het was alleen een delicaat afstelklusje; met de stelschroef op de remhendel kun je  afstand waarmee de handel onder de microswitch indrukt enigzins stellen. Na die schoongemaakt te hebben konden we de switch weer ver genoeg indrukken.

Na nog wat gezellig gekletst te hebben weer met een heerlijk zonnetje teruggereden. Oldtimer: bedankt!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline TransAlpGhost

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #21 Gepost op: 01 maart 2015, 12:59 »
Ha ik heb het zelfde probleem en weet nu wat me te doen staat.
 ;D
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline voorstad

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #22 Gepost op: 02 maart 2015, 08:48 »
Ha ik heb het zelfde probleem en weet nu wat me te doen staat.
 ;D
Graag gedaan, en de credits gaan naar Oldtimer...!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Zot

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #23 Gepost op: 02 maart 2015, 08:53 »
Gister, na een prachtig ritje door de Overbetuwe en Nederijn (Looveer) in alle rust (met daglicht en overdekt) bij Oldtimer naar het probleem gekeken.

De microswitch zit onder de hendel. De hendel werd ver genoeg teruggeduwd door de veer. Het was alleen een delicaat afstelklusje; met de stelschroef op de remhendel kun je  afstand waarmee de handel onder de microswitch indrukt enigzins stellen. Na die schoongemaakt te hebben konden we de switch weer ver genoeg indrukken.

Na nog wat gezellig gekletst te hebben weer met een heerlijk zonnetje teruggereden. Oldtimer: bedankt!

kijk uit dat je het compensatie gaatje niet dicht zet!!!

Offline Brombeer

Re: Remhandel veert niet meer volledig terug
« Reactie #24 Gepost op: 02 maart 2015, 10:37 »
Het was alleen een delicaat afstelklusje; met de stelschroef op de remhendel kun je  afstand waarmee de handel onder de microswitch indrukt enigzins stellen.

Mja. Ik had hier al eerder op gereageerd en ik had geen zin om naderhand er nog op in te gaan. Maar,

Jullie verhaal klopt niet.

Het zit zo:

Dat hele rem- en hendelsysteem aan het stuur bestaat uit drie aparte dingen, te weten de rempomp an sich. De hendel, waarmee je de rempomp bedient. En de remlichtmicroswitch. Het zijn allen op zich staande elementen, die door de constructie van het geheel, al dan niet kunnen worden bediend.

Als het remlicht het niet doet, zoals in jullie geval, dan zoek je het in dat electrisch geheel, waarvan de microswitch onderdeel is.

De hendel zelf bestaat uit 2 delen. Er is het draaiend deel, dat door een veertje altijd terug wordt geduwd naar de rustpositie omdat daarmee de remlichtschakelaar in de 'uit' stand word geduwd. Daarnaast zit er optie in het draaiend deel om de hevel, waarmee je de rempomp kan bedienen, ten opzichte daarvan te verstellen afhankelijk van de beschikbare vingerlengte (kleine menschen-grote menschen).

Lang verhaal kort, er valt, zoals jullie stellen, niks af te stellen aan het draaiend deel van de hendelcomponent t.o.v. de microswitch. Het was gewoon vuil en dat heb je schoongemaakt.

Zoals ik al veel eerder meldde..  ;)


Bròòòmzz  :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin