Auteur Topic: welke uitlaat  (gelezen 4643 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline FransH

welke uitlaat
« Gepost op: 14 januari 2015, 20:18 »
Op mijn nieuw verworven AT zit nog de originele uitlaat. Ik wil graag een andere uitlaat met een wat stoerder geluid. Nu heb ik op het internet gezocht en er is best veel aanbod. Wie kan mij vetrellen welke uitlaat zowel goed is en ook nog goed klinkt.

Offline Robertehv

Re: welke uitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2015, 20:19 »
Mooi, ik ga alvast bier en chips pakken 8)
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Sandra

Re: welke uitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2015, 23:12 »
Mooi, ik ga alvast bier en chips pakken 8)
Wat een flauwe opmerking, we zijn allemaal motorrijders en ook al is het onderwerp al vaker voorbij gekomen.
Waarom zou je elkaar niet normaal te woord kunnen staan?

Frans, ik heb al vaker een AT gehoord met een Hashiru uitlaat van Polo Motorrad uit Duitsland, Ik heb hem zelf ook op m'n Transalp en klinkt goed maar niet overdreven, met e-keur overigens!
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Robertehv

Re: welke uitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2015, 08:26 »
Dito voor jou.

Je weet toch zelf ook wel wat voor een discussie hier normaal op volgt?

Beste Frans, een uitlaat is zo ontzettend afhankelijk van persoonlijke voorkeuren dat je waslijst van opties krijgt waar je eigenlijk niets mee opschiet.

De een zweert bij Laser, de ander origineel, ik heb zelf een Bos op mijn crossalp maar een originele klaarliggen om te monteren.

Naast het geluid is ook het wel of niet aanwezig zijn van een E keur een punt van aandacht waarbij de een het niet uitmaakt en de ander de weg niet opgaat zinder dat keurteken.

Het beste advies wat ik je kan geven is om gewoon een keer naar een activiteit te gaan en te luisteren naar de diverse uitlaten en te praten met de andere Alp piloten.

Succes!
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline FransH

Re: welke uitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2015, 08:54 »
beste Sandra en Robert,

allebei bedankt voor jullie info, hier kan ik wat mee.
Ik ben nieuw op het forum en had al even gezocht (blijkbaar niet goed genoeg :)  maar nog niet zoveel kunnen vinden dus vandaar mijn vraag.

gr Frans

Offline Robertehv

Re: welke uitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2015, 09:30 »
Ha, als we altijd eerst zouden zoeken zou er een hoop nieuwe info niet op het forum komen dus goed dat je de vraag stelt. Ik geloof dat een paar mensen van hier een nieuwe uitlaatfabrikant hebben uitgeprobeerd. Ik geloof dat die Hozar of zo heet. Daar hadden we ook niets van geweten als er niet vaker een nieuw topic hierover wordt geopend.

Je gaat er vast wel uitkomen straks, bij een meeting kun je alles mooi naast elkaar horen en zien en dan je eigen voorkeur vormen.

Komt goed!
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline FransH

Re: welke uitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2015, 10:40 »
tnx komt zeker goed... :)

Offline Arjen

Re: welke uitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2015, 10:43 »
Het is inderdaad heel persoonlijk.

Als je weleens naar het buitenland gaat, met name Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk, is het verstandig om na te denken over een e-keur. Daar wordt op gecontroleerd.

Ook of de uitlaat 'open' moet zijn of niet. Dit geeft vaak een mooi roffel, maar ook teveel decibels. Zelf ben ik in 2013 in Zuid-Limburg aan de kant gezet voor een geluidsmeting door de Nederlandse politie. In de week voor de aanhouding had ik mijn (open) uitlaat vervangen door een Laser Produro (met e-keur), omdat die oude uitlaat zoveel geluid maakte.

Overigens zijn er zat mooie uitlaten die wél binnen de norm blijven (er zit een plaatje op je frame, daarop staat hoeveel dB jouw motor mag produceren bij een bepaald toerental) en toch ook prima mooi klinken.

Robertehv heeft het (waarschijnlijk) over de Huzar uitlaat. Meer informatie staat hier:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=11192.0

Ik weet niet of die ook leverbaar is voor de AT, zou je even na moeten vragen. In dat draadje staat wel veel informatie van TCN'er Voorstad, inclusief filmpjes enzo :)

Zelf heb ik nu een produro, die ik gekocht heb bij Pajic. http://www.pajic-racing.nl/honda/
“Never Stop Exploring”

Offline FransH

Re: welke uitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2015, 13:30 »
beste Arjen,
bedankt voor zoveel info..ik ga het allemaal uitzoeken.
gr Frans

Offline Bono

Re: welke uitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2015, 23:45 »
Ik heb een Huzar onder mijn twin en dat bevalt tot op heden prima.
-- Han --

Offline FransH

Re: welke uitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2015, 19:27 »
nogmaals bedankt voor alle reacties...uiteindelijk is het een Leo Vince geworden.. Arjan Brouwer in putten had nog een mooie liggen.

Offline Robertehv

Re: welke uitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2015, 19:38 »
Heb ik onder mijn Caponord hangen. Fijne pijpjes! Mooi geluid en toch E-keur.

Alvast een montagetip, die aluminium ringen hoeven alleen bij gebruikers in Zwitserland erin.

De db-Killers kunnen eruit worden gehaald door het uitboren van schroefjes maar dan heb je niets meer dat E-keur maar meer aan goede oordoppen ;)
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.