Auteur Topic: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?  (gelezen 12956 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Gepost op: 10 januari 2015, 19:32 »
Mijn blok ligt dus momenteel uit het frame en ik wil wel 'even' de kleppen stellen voordat ie er straks weer in gaat. Probleem is, ik heb het nog nooit gedaan *blosjes krijgt*

Is er iemand die mij het zou kunnen leren. Ik heb het werkplaatshandboek dus moet het in principe kunnen, maar ben ook iemand die de shit graag uitvoert terwijl er iemand meekijkt. Wel iemand met kennis van zaken graag. Ik woon in Amsterdam en regel gebak of bier naar keuze  ::)

Offline dropken

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2015, 22:24 »
blok in de auto en naar Ad of Hans krijg je uitleg en toezicht erbij

Offline Waffie

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2015, 02:23 »
zoiets ja,
en afh van waar je woont komen we mogelijk ook gewoon langs
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mr Blue

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2015, 12:09 »
Als ik nou naast de deur woonde, maar da's 020 helaas niet. Daarnaast heb ik net in mijn logboek op weten te snorren dat de laatste grote beurt bij 46K geweest is. Teller staat nu op 48 dus is het nog helemaal niet nodig.

Offline Brombeer

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2015, 14:12 »
Hoi Blue,

Vooropgesteld dat bij die beurt ook de klepspeling is nagezien,

Je kunt wel gezellig de klepspeling gemakkelijk zelf controleren. Dan heb je stap 1 in het proces vast onder de knie. Als de klepspeling goed staat heb je niets veranderd, alleen gemeten, weet je het zeker en ook weer wat geleerd  :)


Waarom klepspeling controleren/bijstellen? Nou, alles slijt en verandert van tolerantie. Uiteindelijk ook kleponderdelen. Maar, ze hebben dat zo gemaakt dat in dat geval de tolerantie bijgesteld kan worden. Want,

- een klep die te ruim staat (te grote speling) geeft een verminderde of onevenredige prestatie.
- een klep die te strak staat (te kleine speling) kan de zuiger en/of klep zelf beschadigen.

Ten eerste, in je WPH staat hoe het moet. Maar, er zijn wel wat praktijktips,


Je meet met koude motor.

Hou aan voor de inlaatkleppen 0,15 mm en voor uitlaat 0,20 mm.

Voorste cylinder meten, krukas tegen de klok in draaien tot FT. Achterste cylinder meten, merkteken op RT.

Draai de krukas en kijk naar het betreffende klepstel. Eerst gaan de uitlaatkleppen omlaag (open) en komen weer omhoog (dicht). Daarna gaan de inlaatkleppen open en weer dicht. Draai voorzichtig door en zet nu FT of RT op het vliegwiel in lijn.

Je MOET nu eerst controleren in welke slag de krukas staat. Als alle 4 de tuimelaars van het betreffende klepstel een licht speling hebben t.o.v. de klepsteel, dan staat de zuiger in de verbrandingsslag. Daar moet hij voor klepspeling meten ook staan. Het houdt in dat alle kleppen van die cylinder gesloten zijn.

Mocht er op 1 of meer tuimelaars GEEN speling zitten, draai de krukas 1 hele slag door en zet weer op FT dan wel RT. Alle tuimelaars moeten daarna WEL een licht speling hebben. En het is die speling, die je gaat opmeten.

Meet via de kleine alu dekkapjes in het klepdeksel. Als je het klepdeksel eraf haalt gaat het makkelijker, maar loop je ook weer risico dat hij daar later gaat zweten op de pakking. En, er kan alleen maar rommel naar binnenvallen.

Maar, via de dekkapjes kom je met de voelermaat onder een verkeerde hoek bij de tuimelaar en klepsteel. Verbuig de laatste 12mm van de voelermaat zodanig, dat hij vlak ligt tussen tuimelaar en klepsteel, maar ook de rand van het klepdeksel nergens raakt.

De voelermaat moet tussen de tuimelaar en klepsteel kunnen bewegen:

1) Gaat hij er niet tussen, dan staat de klep te strak (gevaarlijk, kans op dure schade!)

2) Gaat hij er tussen, maar beweegt wat stroefjes, dan staat de klep goed.

3) Gaat hij er makkelijk tussen en voel je geen weerstand, dan staat hij wat te ruim.

In geval 1 MOET je bijstellen, in geval 3 hoeft dat misschien niet persé. Je kunt ook met oplopende diktes voelermaat eerst meten hoe ruim hij dan echt staat en kijken of dat nog binnen de tolerantie is. Maar, voor optimale prestatie van betreffende cylinder is het beter dat kleppen van hetzelfde type (inlaat dan wel uitlaat) dezelfde speling hebben.


Heel verhaal weer! Meetze!  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2015, 14:30 »
Als dat makkelijk is, er staat bij mij een motorblok op een sokkeltje met het kleppen deksel en ontstekings deksel gedemonteerd.

Niet echt in de buurt, maar ik kan wel een paar plaatjes schieten als dat iets verduidelijkt (mocht je aan de zeer uitgebreide uitleg van Brombeer niet genoeg hebben).

Edit:

Ik zie nu pas dat het een Twin betreft, ik heb een Alp blokje. Maargoed, voor de beeldvorming zal het niet zoveel uitmaken  :)



Offline dropken

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2015, 14:58 »
je zei dat de US alp van jou met een kilometerteller verkocht was, maar volgens mij hadden ze allemaal een mijlenteller en is er net als ik bij de mijne gedaan heb er later een kilometerteller op gezet voor het gemak.
Dus wie zegt dat jouw kilometer origineel is en dat de stand klopt ????? zou dus minimaal controleren.

Offline Waffie

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2015, 00:19 »
om jullie uit de droom te helpen,

van geen enkele motorfiets kun je met 100 % zekerheid de km stand voor waar aan nemen

in alle gevallen is het afgelezen km stand

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hans Schaap

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2015, 10:14 »
Mocht je toch willen kijken hoe e.e.a. in zijn werk gaat kun je ook nog bij mij in Elburg langskomen.


Je kunt je eigen blok meenemen of op mijn instructie-blok oefenen wat op een bok is gemonteerd.


Ik sluit mij bij Brombeer aan dat klepspeling controleren/stellen niet automatisch wordt meegenomen in een grote beurt.


En bij Waffie als het gaat om de betrouwbaarheid van km-standen zeker als de tellerunit is gewisseld.


Het blok staat naast de motor, dan is het een kleine klus die weinig tijd kost.
Zeker met de uitleg van Brombeer erbij.


Als het blok straks weer is gemonteerd zul je ook de synchonisatie willen controleren/ afstellen dan is het gewenst om de kleppen goed te hebben staan.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2015, 13:55 »
En als Elburg en Sprundel iets te ver zijn, kun je ook een keer hier in Alphen terecht.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Mirko

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2015, 15:55 »
Dit bedoel ik niet negatief, maar als je niet weet hoe je kleppen moet stellen. Doe het dan vooral niet zelf. Je kan veel schade veroorzaken met een fout. Laat het dan doen. Als die hulp hier geboben wordt is dat heel mooi. Maak dar gebruik van. Ik woon niet in de buurt anders had ik het ook wel ff willen doen.
Yamaha XJR 1300

Offline PimW

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2015, 15:58 »
Staat toch gewoon in het werkplaatshandboek en hierboven omschreven.

Zolang je doet wat er staat (werkplaatshandboek is behoorlijk goed) kan je niet veel verkeerd doen.

Offline daandus

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2015, 23:18 »
het is redelijk simpel maar ik begrijp je stress wel.
Maar een groot gevaar is er eigenlijk niet, TENZIJ je echt veel bij moet stellen.
Als je met een kwart slagje max. de boel afgesteld krijgt dan is er geen zorg.
Als je de boel 5 slagen los draait, of erger, strakker zet - dan is het slim om het blokje in de kofferbak te gooien en even iemand mee te laten kijken.

Eigenlijk het enige wat fout kan gaan is TDC vinden van de compressieslag. Maar met wat hulp van youtube vogel je dat zo uit.
Ik kijk nooit naar de merktekentjes: bougie eruit en de stel-dekseltjes eraf. Schroevendraaier in 't boegiegat en 't achterwiel draaien (op de middenbok) in z'n 5e versnelling. Beetje je verstand/youtube gebruiken, en je vogelt 't uit. Leer je ook meteen hoe 'n 4-takt werkt ;-)
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2015, 23:25 »
Je kunt eens langs Amsterdam Noord komen rijden. Ik ben daar samen met een vriend bezig met de klepspeling van een VFR.
Deze heeft alleen shims i.p.v. stelschroeven, maar dat mag de pret niet drukken?

Offline Brombeer

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2015, 02:22 »
Daan, wij zijn Wereldreizigers. Wij hebben ook nog andere methoden  ;D


Dit bedoel ik niet negatief, maar als je niet weet hoe je kleppen moet stellen. Doe het dan vooral niet zelf.

None taken.


In mijn korte how-to aan Mr.Blue staat enkel hoe hij dat eenvoudig zelf kan meten. Om iets in een gecontroleerde stap bij te leren, en de staat van zijn motorblok zeker te weten, bij wijze van ijkpunt. Er staat niet hoe hij de klepspeling zou kunnen veranderen en mogelijk (terecht) schade kan veroorzaken.


@Hotel, toen ik 17 was had ik reeds een Alfetta GTV.. En mijn jonge KXF Kawa heeft ze ook. Shims. Da's ook gewoon kleppen stellen maar op een andere manier. In the Middle Of Nowhere stel ik liever mijn Twin  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2015, 09:32 »
@Brombeer Prettige aanvulling op het WPHboek dank. Denk dat ik idd eerst maar eens (gezellig :D) erachter moet komen wat de in- en uitlaat-kleppen zijn (hints zijn welkom uiteraard) Daarna de speling checken en indien te ruim, dan weet ik of ik er iets mee moet. Cilinderdeksels laat ik lekker zitten.

@robgoesdakar Ik wil graag een keer wil komen kijken maar eerst de fiets weer in elkaar. Alvast dank voor het aanbod wat uiteraard ook geldt voor de andere uitnodigingen.

Eigenlijk het enige wat fout kan gaan is TDC vinden van de compressieslag.

Euhh, De TDC ja, dat zeg ik. Wazdat? (Altijd fijn als je het bijna snapt en iemand gooit er een technische afkorting in)  :'(  :)






« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 10:26 door Mr Blue »

Offline Robertehv

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #16 Gepost op: 14 januari 2015, 10:36 »
Het is in het engels maar wel duidelijk.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=94861
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline PimW

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2015, 11:21 »
Een Twin heeft volgens mij ook drie kleppen, dus de inlaat (2x) vind je onder het ovale deksel en de uitlaat onder het ronde deksel (1x).

Overigens spreekt dit voor zich als je de uitlaat volgt!

Onderstaande foto's komen van een Transalp blokje, maar dat mag de pret niet drukken. Het principe is immers hetzelfde.

Namelijk, als je alleen de kijkluikjes opent zie je niet zo goed wat je nou eigenlijk aan het doen bent!





Zoals je ziet loopt er één nokkenas door de kop met aan de dynamo zijde van het motorblok (als je erop zit links) de distributie ketting. Op de nokkenas liggen drie tuimelaars die elk één klep open drukken. De speling die je afstelt zit tussen de klepsteel en de tuimelaar (daar zul je met voelermaatjes tussen moeten poeren).

Daarom is het noodzakelijk dat je weet waar de zuiger (en dus de nokkenas) staat: je stelt de klepspeling als ze onbelast zijn (de tuimelaar niet op de steel drukt).
Wat je door de inspectie luikjes te zien krijgt is de bovenkant van elke klep: er zit een stelboutje op de tuimelaar (met een vierkant kopje) waarmee je de ruimte tussen de klep en tuimeaar af kunt stellen.


Offline EelkoL

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2015, 11:23 »
Euhh, De TDC ja, dat zeg ik. Wazdat? (Altijd fijn als je het bijna snapt en iemand gooit er een technische afkorting in)  :'(  :)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_centre
'99 TA

Offline Mr Blue

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2015, 13:37 »
Oefh. Heb dus even genoeg te bestuderen tx.

Offline Brombeer

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2015, 15:11 »
Ik begrijp sowieso niet waarom er jargon gebruikt moet worden, en zeker niet TDC of, in ons moers taal, BDP.

Het WPH refereert naar merktekens op het vliegwiel, namelijk FT (Front Top) en RT (Rear Top).


Blue, gewoon aan beginnen. Door enkel kijken wat er nou allemaal gebeurt, maak je immers niks kapot. Het wordt gaandeweg vanzelf duidelijk. Ik heb de foto van Pim wat ge-edit:

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dropken

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2015, 16:51 »
brombeer dat heb je mooi gedaan daar hebben meerderen wat aan.

Offline Hotel 317

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2015, 22:30 »
Daan, wij zijn Wereldreizigers. Wij hebben ook nog andere methoden  ;D

Zo is het maar net. Af en toe een vingerhoedje klepslijppasta in de motorolie en je weet zeker dat de speling nooit te strak wordt  ;).

@Hotel, toen ik 17 was had ik reeds een Alfetta GTV.. En mijn jonge KXF Kawa heeft ze ook. Shims. Da's ook gewoon kleppen stellen maar op een andere manier. In the Middle Of Nowhere stel ik liever mijn Twin  :)

Deze VFR is van een vriend van mij. Zelf heb ik een VFR400 die vreemd genoeg (?!) tuimelaars heeft.

Anyhow:  5 kleppen te strak, 1 stelplaatje konden we elders herbruiken, wat neer komt op 4 stelplaatjes a €6 per stuk... Ik ben al lang blij dat hij niet de VTEC heeft  ;D

Offline Brombeer

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2015, 01:48 »
Ik ga nog even voeren  :)


Waarom klepspeling.  Waarom een bepaalde ruimte tussen de tuimelaar en de klep? Er zit zelfs ook een verschil in benodigde speling voor de inlaatklep, ten opzichte van de uitlaatklep!


Ik ga van de hak-op-de-tak,

1) aanzuigmengsel inlaat is zeer koud > metaal waar dat langs gaat (klep-omgeving), koelt af.
2) verbrandingsgas is zeer heet > klepomgeving is juist erg warm.


Moleculen ten opzichte van elkaar nemen meer of minder ruimte in, naar gelag hun temperatuur. Zo ook ijzermoleculen. We noemen dit uitzetten, of krimpen. Dit impliceert dat de omgeving van de uitlaatkleppen, onder invloed van die hogere temperatuur, meer zal uitzetten (meer ruimte nodig heeft), dan die van de inlaat. Men noemt dat ook wel de uitzettings-co-efficient.


De klepspeling word afgesteld in koude toestand. En eigenlijk meet je verkeerd om, omdat de ontwerper het makkelijk voor je heeft gemaakt. Dus, andersom gezien, de ontwerper heeft het zo bedacht dat als de metalen delen hun respectievelijke bedrijfstemperatuur hebben bereikt, de klepspeling, die onder invloed van warmte op die specifieke plek uitzetten, te verwaarlozen zal zijn.

Want, inlaat word gekoeld door luchtstroom terwijl de uitlaatzijde juist heel erg warm is door het verbrande gas. Dan zal de inlaatzijde dus veel minder uitzetten dan de uitlaat.

Echt, een klepsteel is gewoon een staafje ijzer. Gelet op bovenstaande, zal die steel meer of minder uitzetten onder invloed van de omgevingstemperatuur. In praktijk: de klepsteel zal langer worden (uitlaat, warm, dus langer en kleinere speling t.o.v. de tuimelaar opleveren), of korter worden (inlaat, koeler, dus korter en grotere speling opleveren).


MAAR: waarom dat autie  gedoe met die uitzettings-coefficient??

Mja.., een door de nokkenas aangedreven tuimelaar tikt op de klepsteel. Zoals een hamer op een spijker. Slaan van metaal op metaal, met ruimte ertussen (hamer gaat omhoog en lost neergaande energie op de spijker) levert op den duur deformatie van het materiaal op (spijker krom) omdat er energie word uitgewisseld. Deformatie heeft dus verandering van vorm tot gevolg. Het is juist die verandering van vorm, die de ontwerper wil tegengaan. Want anders gaat het op den duur kapot!

Men maakt gebruik van de verschillende mate van uitzetting van het metaal, onder invloed van warmte. Het is gebleken dat hoe vloeiender de energie-overdracht tussen nokkenas en tuimelaar, en tussen tuimelaar en klepsteel (minimaal hamertje-tik-effect), hoe minder deformatie van het materiaal. En hoe stabieler de klepspeling blijft. Immers, onjuiste klepspeling kan ernstige schade opleveren.


Kortom,

Omdat de uitlaat klepsteel langer word door de warmte op die plek, compenseerde de ontwerper dat met een ruimere speling om 'nul' tijdens bedrijfstemperatuur te bereiken. Hetzelfde berekeningetje deed hij voor de inlaat klepsteel.


Zie daar. Het verschil in klepspeling  :)


(carburateurs zijn NOG leuker  :) )




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EDxrv

Re: Kleppen stellen. Wie leert mij iets nieuws?
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2015, 10:12 »
Ik ga van de hak-op-de-tak,
Nee hoor, dit is goed.