Techniek > GPS navigatie

De Zümo en Offroad-tracks

(1/1)

RuuJan:
Ik gebruik eigenlijk geen tracks op de Zümo. Een offroad-route als de W&W Classic rijd ik net zoals ik dat met de Quest al deed. Ik maak er een directe route van. Dit doe ik als volgt:

Ik laad de track in Mapsource. Vervolgens selecteer ik deze en dan verschijnt hij als een route op het scherm in de vorm van zwarte bolletjes.

Dan zet ik in Mapsource de routing functies uit. Nu gaat MS dus niet meer herberekenen.

Vervolgens maak ik een nieuwe route en maak op iedere richtingsverandering van de track een viapunt. Na een kwartiertje klikken heb je dan een route die perfect op de track valt.

Als je deze track naar de Zümo stuurt zul je in de meeste gevallen nog tegen een probleem aanlopen. De Zümo kan namelijk maar maximaal 200 (en geen 250, zoals de meeste andere Garmins!) viapunten per route hebben.
De oplossing hiervoor is redelijk simpel. Dupliceer je route en noem de ene deel een en de andere deel twee of ochtend en middag. Dan knip je van de eerste een stuk af aan het eind en van de tweede het begin. Daarmee kun je onder de 200 punten per route komen. Als je slim bent laat je ze een stukje overlappen en probeer je de grens rond de lunchpauze te leggen. Dan kun je tijdens de lunch rustig het tweede deel activeren.

Voor de W&W Classic had ik trouwens vier stukken, want het waren in totaal iets van 500 punten. Het resultaat was wel een perfecte offroadroute in de Zümo, maar dan niet als track.

Er bestaat trouwens ook een programma dat de omzetting van track naar route kan doen, maar dat heb ik al lang niet meer gebruikt.

Bill:

--- Citaat van: ruujan op 03 mei 2009, 19:35 ---Ik gebruik eigenlijk geen tracks op de Zümo. Een offroad-route als de W&W Classic rijd ik net zoals ik dat met de Quest al deed. Ik maak er een directe route van. Dit doe ik als volgt:

Ik laad de track in Mapsource. Vervolgens selecteer ik deze en dan verschijnt hij als een route op het scherm in de vorm van zwarte bolletjes.

Dan zet ik in Mapsource de routing functies uit. Nu gaat MS dus niet meer herberekenen.

Vervolgens maak ik een nieuwe route en maak op iedere richtingsverandering van de track een viapunt. Na een kwartiertje klikken heb je dan een route die perfect op de track valt.

Als je deze track naar de Zümo stuurt zul je in de meeste gevallen nog tegen een probleem aanlopen. De Zümo kan namelijk maar maximaal 200 (en geen 250, zoals de meeste andere Garmins!) viapunten per route hebben.
De oplossing hiervoor is redelijk simpel. Dupliceer je route en noem de ene deel een en de andere deel twee of ochtend en middag. Dan knip je van de eerste een stuk af aan het eind en van de tweede het begin. Daarmee kun je onder de 200 punten per route komen. Als je slim bent laat je ze een stukje overlappen en probeer je de grens rond de lunchpauze te leggen. Dan kun je tijdens de lunch rustig het tweede deel activeren.

Voor de W&W Classic had ik trouwens vier stukken, want het waren in totaal iets van 500 punten. Het resultaat was wel een perfecte offroadroute in de Zümo, maar dan niet als track.

Er bestaat trouwens ook een programma dat de omzetting van track naar route kan doen, maar dat heb ik al lang niet meer gebruikt.


--- Einde van citaat ---
Perfecte oplossing Ruud. Maar toch denk ik dat het ookgewoon moet kunnen in de Zumo. Danny zou scheurneus benaderen geloof ik. Maar tot die tijd is dit de manier.

RuuJan:
Ja, er is trouwens nog een ander heel vreemd probleem bij het narijden van tracks op de Zümo. Als je om wat voor reden dan ook de track een stukje terugrijdt, gaat de Zümo altijd herberekenen. Dat schijnt op geen enkele manier uit te schakelen te zijn. Het opnieuw laden van de track is de enige oplossing.
En je weet zelf wel hoe vaak je even een stukje terugmoet, al is het maar om iemand uit de greppel te halen. Ik heb dit vorig jaar geprobeerd en aan den lijve ondervonden met de Eindhovenrit. Die ben ik gestart op de ruwe track, maar nadat ik een keer terug gereden was om te kijken waar de rest van de groep bleef, was mijn track volkomen in de war. Ik ben toen maar weer omgeschakeld naar mijn eigen manier.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View