Auteur Topic: Ratellend geluid bij gas geven  (gelezen 11887 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bill

Ratellend geluid bij gas geven
« Gepost op: 07 april 2009, 17:39 »
Ik heb last van herrie >:( En dan op het moment dat ik gas geef. Dan begint er een partij te ratelen dat is niet mooi meer  :o Als ik daarna de koppeling in trek en de motor door laat rollen, hoor ik niets  ??? Ja natuurlijk wel de motor, maar geen geratel  ;D Het wordt erger als ik in een hoge (of lage net hoe je het bekijkt) versnelling rijdt. bv in z'n 5 met 50 km/u en dan het gas open trekken  :'( De motor houdt niet in trekt als een tierelier. Ik denk zelf dat het de ketting is, die op het moment dat hij belast wordt over de tandwielen ratelt. Maar ik weet van Willem de Weert dat de nokkenas kettingspanners ook wel eens problemen kan geven  :-\ Of is dat alleen bij de oudere caberatie versies  ??? Iemand enig idee of suggesties ?

Offline mikkola

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2009, 18:59 »
Na het denken William , al naar het voortandwiel gekeken.

Onlangs ook iemand geholpen,die ratelde als ie met de motor achteruit liep.
Gehele voortandwiel met haaietanden ,vond ie het zelfs jammer dat alles vernieuwd moest worden, ik heb nu het beschermkapje eraf gelaten zodat het nu voor hem wat makkelijker te controleren valt. ;D
« Laatst bewerkt op: 07 april 2009, 19:01 door mikkola »
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline delange33

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2009, 19:27 »
Voel je het erg in je voetsteunen als het geratel aan de gang is? Zou kunnen duiden op voortandwiel, of ketting-stukjes die vast gepekeld zitten? Daar verdenken ik mijn Ketting ook van zie je, zit ook niet helemaal lekker.. :-\
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline The Headless Horseman

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2009, 19:29 »
Ik hou het óók op de ketting Bill  :-\

Wat nog zou kunnen is pingelen, klink ook alsof er een hand grind tegen de (alu) carterplaat aangesmeten wordt  :-[  maar ik weet niet of een Dero daar last van heeft/kan hebben ?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

bobby templier

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2009, 21:38 »
nw vara kopen en je ben er van af (voor je verjaardag of zo):angel:

grapje zet hen eens op de bok en laat de motor de achterwiel draaien  ;)

tis een idee je vriend bob

Offline Zeegie

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2009, 21:55 »
ik had dat vorig jaar.... heb daarom de zeelandrit laten vallen....
er waren tanden krom van het tandwieltje....
ik hoop voor je dat het dat is  :o
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2009, 23:00 »
Alle opgemerkte adviezen had ik al geprobeerd. Het voortand wiel is net zo als het achtertand wiel en de DID ketting pas 5000km oud. Ook mijn achterwiel zit er recht in en de ketting loopt ook recht. Zelf dacht ik aan de ketting geleider en/of dat de tandwielen niet geschikt zijn voor de ketting.

bobby templier

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2009, 08:30 »
bill de sleutel dag of ff bij ad langs je kunt Ad ook bellen :-\

sterkte

Offline mikkola

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2009, 11:58 »
En hoe is de speling op uitgaande as / tandwiel?
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline delange33

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2009, 19:23 »
Laat ff weten Bill wat er loos was/is , ik ben benieuwd, daar ik ook met zo´n tril machine rondrijd..
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Erik

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2009, 00:16 »
Bill, jouw Dero is toch verhoogd..? Misschien zit je ondertussen door je kettinggeleider heen  ::)

Problemen met de nokkenaskettingspanners waren volgens mij alleen de eerste serie's SD01.

Wat ook nog kan is dat de onderkant van je ketting de linkse uitlaatpijp soms net raakt.
Bij mij zat daar na montage van de Hyperproveer (en montage van Akrapovic dempers) nog maar minimale speling tussen als de kettingspeling correct was afgesteld en je de ketting naar beneden duwde richting uitlaatpijp.

Hier dus nog met originele uitlaat:


Was wel handig, op de bok moest de kettingspeling zó afgesteld worden dat je de ketting nét niet tegen de uitlaatpijp kon duwen, dat was ook precies de juiste kettingspeling  :)
Als je fiets verhoogd is én de ketting hangt iets te slap kan dat inderdaad geratel geven, zeker als de ketting een beetje klappert bij een laag toerental in een hoge versnelling. Hopelijk is het zoiets simpels..
« Laatst bewerkt op: 09 april 2009, 00:36 door Erik »

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2009, 13:30 »
Hoi Erik,
Dacht ook eerst dat de ketting geleider het was, maar vorige week bij Ad nog gecontroleerd tijdens de banden wissel. De ketting over de uitlaat is ook het probleem niet, daar had ik al rekening mee gehouden.
Heb er net weer even onder gelegen en het voorste tandwiel gecontroleerd. Ziet er goed uit en zit er op zoals het hoort. MAAR ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Volgens mij zijn de pakkingen tussen de bocht verbindingen eruit geblazen. Zou ook kunnen kloppen met het moment dat ik gas geef het geluid erger wordt. Voel ook lucht eruit komen op de overgangen. lekker plek trouwens net achter de brug overgang. Ga de boel nakijken en laat het hier horen.

Erik

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2009, 01:01 »
Jaahh.. probleem gelokaliseerd dus! Kan je zien hoe moeilijk het is om een probleem op afstand te beoordelen  :D

Maar jij hebt er een leuk paasklusje bij, complete uitlaat eraf en overal nieuwe pakkingringen mét goede klemmen monteren  ;D  Ben je voorgoed van dat probleem af.

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2009, 19:47 »
Snap er nu geen biet meer van :-\ Zaterdag wat gespeeld in het mulle zand  ;D 's avonds bij mijn monteur langs met het verzoek even te luisteren naar mijn geratel  ??? Hij is een stuk gaan rijden maar kwam terug met de mededeling dat hij niets vreemds hoorde ratelen  :o Wel dat mijn uitlaat lekt op de ringen bij de bochten, maar verder geen bijzonderheden.
Kan komen door het spelen in het zand dat de ketting wat uitgerekt is. Zei hij. Maar goed het is in ieder geval niets motorisch  ;D En ik hoor het nu ook niet meer  8)

Erik

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2009, 19:59 »
Een Varadero die het mulle zand mist.. heb jij dat weer..    ;D

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #15 Gepost op: 20 april 2009, 23:20 »
Te vroeg, veel te vroeg gejuicht  :'( :'( :'(
Zaterdag tijdens de fantastisch betuwerit waren Willem de W en ik lekker aan het gummen op de rijndijk. Tot dat ik opeens wederom een geratel hoorde  >:( Stoppen en de boel inspecteren. Niets te zien en te horen  ??? Rijden maar weer en tempo maken om die CBRetjes even weg te blazen. Totdat het opeens wel heel erg hard ratelt  :-\ Weer gestopt en nu op de middenbok de zaak helemaal geinspecteerd. En ja hoor...Achterwiel lager aan gort  :-[ Verder rijden in laag tempo was ookniet meer te doen, dus motor bij een vriendelijke boer gestalt.
Net met RobTA motor opgehaald in zijn mooie motorbus  ;D Blijkt in de bus dat mijn keeringen van beide voorpoten opok lek zijn. Das mooi ku :-X
Thuis achterwiel gedemonteerd en aan mijn huismonteur gevraagd of hij mijn wiel mee neemt naar zijn werk. Hij zij als hij dan toch met de auto naar zijn werk moest hij de voorpoten ook wel mee wilde nemen. Dus stonden we vanavond om 22 uur nog buiten de poten te demonteren om er vervolgens achter te komen dat mijn balhoofd lager ook een behoorlijke tik heeft :o We zijn nu toch bezig...dus hup ook het balhoofd demonteren. Buurman met zijn armen vol spullen richting huis en morgen bij motoport Vianen alles in orden brengen voor mij  ;D
De Vara staat er nu wel heel zielig bij op een stapel stenen zonder wielen en voorvork. Maar goed straks is het weer als nieuw(hoop ik) dan motorisch nog een beurt en hij kan er weer even tegen  :angel: :angel: :angel:

TPFKAP

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #16 Gepost op: 20 april 2009, 23:28 »
Hoe gaat ook alweer dat gezegde ???, een komt nooit alleen ;D. Dan heb je dus vanaf volgende week een nieuwe vara ;D, succes ermee.

Erik

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #17 Gepost op: 21 april 2009, 00:35 »
Gefeliciteerd Bill! Eindelijk opgelost..  :P

bobby templier

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #18 Gepost op: 21 april 2009, 10:31 »
Gefeliciteerd Bill! Eindelijk opgelost..  :P
dat AD dat niet gezien heeft met de banden monteren of hield je hem van zijn werk af ;D ;D
grapje :P

een lager kan zo in gort draaien  >:D van België  naar huis last van richels dus ff gekeken 3 lagers vervangen en het was klaar ;D

Offline delange33

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #19 Gepost op: 21 april 2009, 19:30 »
Da's mooi ku :-X ja! Ben benieuwd hoe je brommer dadelijk rijd. Je zal het verschil best merken. :)

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #20 Gepost op: 24 april 2009, 23:43 »
Vandaag de motor weer helemaal afgemonteerd.
Nieuwe keerringen, nieuwe pen balhoofd lager onder en boven, nieuwe lager en stofring achter wiel, nieuwe kering bij het koppelingsstaafje, nieuwe koppelingskabel. De laatste heb ik langs de oude gelegd. Die is namelijk alleen beschadigd maar nog niet gebroken  ;D dus als die nu breekt is het een kwestie van even wisselen  ::) Het geratel wat ik hoorde is een lekke uitlaat bocht precies bij het spruitstuk va de achterste cilinder  >:( Daar kan je ook zo lekker bij  :'( Het is niet zo dramatisch dat er gelijk een nieuwe op moet, maar het zit er wel aan te komen. Dus wie er een weet..........
Motor rijdt weer als een  ??? Varadero  ;D

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #21 Gepost op: 13 oktober 2009, 20:29 »
Bill, jouw Dero is toch verhoogd..? Misschien zit je ondertussen door je kettinggeleider heen  ::)


Even een oud topic nieuw leven in blazen.
 Ratelen was weg maar ik had nog steeds het idee dat er wat aanliep of zo.
 Weer de aandrijf lijn gecontroleerd en nu eens alles los gehaald. En jawel Erik je hebt gelijk gehad. De ketting geleider is helemaal versleten en had een deze dagen de geest gegeven wat mijn achterbrug zou hebben gekost. Vandaag een nieuwe geleider gemonteerd €45,- kost dat stukkie plastic maar is altijd nog goedkoper dan een nieuwe achterbrug.
 

Erik

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2009, 20:36 »
Da's mooi William  :) Ook weer (net op tijd) opgelost.

Hopelijk ben je nu een beetje klaar met je Dero, er is dit jaar wel genoeg aan gesleuteld ondertussen..

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2009, 23:24 »
Da's mooi William  :) Ook weer (net op tijd) opgelost.

Hopelijk ben je nu een beetje klaar met je Dero, er is dit jaar wel genoeg aan gesleuteld ondertussen..
Helaas :'( >:( :'(
Vandaag tijden een rijtraining zag ik dat mijn Vara stond te lekken ??? Bij inspectie blijkt het koelvloeistof te zijn. Echter druppelt de vloeistof van de moer bij de voorste uitlaat bevestiging af en verders zie ik niets. Die moer is hol maar zit toch op een bout bevestigd. Mijn koelvloeistof tankje is nu helemaal leeg en hij lekt dus niet meer ;D Maar daarmee is het probleem niet weg. Enig idee wat dit kan zijn ???

Offline Waffie

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2009, 23:52 »
Helaas :'( >:( :'(
Vandaag tijden een rijtraining zag ik dat mijn Vara stond te lekken ??? Bij inspectie blijkt het koelvloeistof te zijn. Echter druppelt de vloeistof van de moer bij de voorste uitlaat bevestiging af en verders zie ik niets. Die moer is hol maar zit toch op een bout bevestigd. Mijn koelvloeistof tankje is nu helemaal leeg en hij lekt dus niet meer ;D Maar daarmee is het probleem niet weg. Enig idee wat dit kan zijn ???

of een slang die lekt of een radiateur is lek (lees doorgeschuurd)

het komt wel een voor dat een deel langzaam door het alu heen schuurt met een lek als gevolg

afpersen geeft uitsluitsel ?

je kunt ook gaan voor de anti lek pil voor koelwater systemen

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2009, 00:43 »
Is toch vaak een probleem bij Dero's, slangklemmen die maar net vast zitten (is ook ooit een terugroepactie geweest). Bij die van mij kon ik alle slangklemmen een paar volle slagen aanzetten zonder te overdrijven.

Offline mrpink

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2009, 09:19 »
Mischien toch maar eens gaan kijken voor een alp?  ;)


Wessel

Offline Bill

Re: Ratellend geluid bij gas geven
« Reactie #27 Gepost op: 08 april 2015, 17:58 »
Mischien toch maar eens gaan kijken voor een alp?  ;)


Wessel
Rij alweer een tijd op een alp en jawel hoor ik heb nu ook weer hetzelfde probleem met geratel.
Ik sloop gewoon alles ;D 8) :P
Ga verder in Transalp topic.