Hoi Blue,
Vooropgesteld dat bij die beurt ook de klepspeling is nagezien,
Je kunt wel gezellig de klepspeling gemakkelijk zelf controleren. Dan heb je stap 1 in het proces vast onder de knie. Als de klepspeling goed staat heb je niets veranderd, alleen gemeten, weet je het zeker en ook weer wat geleerd
Waarom klepspeling controleren/bijstellen? Nou, alles slijt en verandert van tolerantie. Uiteindelijk ook kleponderdelen. Maar, ze hebben dat zo gemaakt dat in dat geval de tolerantie bijgesteld kan worden. Want,
- een klep die te ruim staat (te grote speling) geeft een verminderde of onevenredige prestatie.
- een klep die te strak staat (te kleine speling) kan de zuiger en/of klep zelf beschadigen.
Ten eerste, in je WPH staat hoe het moet. Maar, er zijn wel wat praktijktips,
Je meet met koude motor.
Hou aan voor de
inlaatkleppen
0,15 mm en voor
uitlaat 0,20 mm. Voorste cylinder meten, krukas tegen de klok in draaien tot FT. Achterste cylinder meten, merkteken op RT.
Draai de krukas en kijk naar het betreffende klepstel. Eerst gaan de uitlaatkleppen omlaag (open) en komen weer omhoog (dicht). Daarna gaan de inlaatkleppen open en weer dicht. Draai voorzichtig door en zet nu FT of RT op het vliegwiel in lijn.
Je MOET nu eerst controleren in welke slag de krukas staat. Als alle 4 de tuimelaars van het betreffende klepstel een licht speling hebben t.o.v. de klepsteel, dan staat de zuiger in de verbrandingsslag. Daar moet hij voor klepspeling meten ook staan. Het houdt in dat alle kleppen van die cylinder gesloten zijn.
Mocht er op 1 of meer tuimelaars GEEN speling zitten, draai de krukas 1 hele slag door en zet weer op FT dan wel RT. Alle tuimelaars moeten daarna WEL een licht speling hebben. En het is die speling, die je gaat opmeten.
Meet via de kleine alu dekkapjes in het klepdeksel. Als je het klepdeksel eraf haalt gaat het makkelijker, maar loop je ook weer risico dat hij daar later gaat zweten op de pakking. En, er kan alleen maar rommel naar binnenvallen.
Maar, via de dekkapjes kom je met de voelermaat onder een verkeerde hoek bij de tuimelaar en klepsteel. Verbuig de laatste 12mm van de voelermaat zodanig, dat hij vlak ligt tussen tuimelaar en klepsteel, maar ook de rand van het klepdeksel nergens raakt.
De voelermaat moet tussen de tuimelaar en klepsteel kunnen bewegen:
1) Gaat hij er niet tussen, dan staat de klep te strak (gevaarlijk, kans op dure schade!)
2) Gaat hij er tussen, maar beweegt wat stroefjes, dan staat de klep goed.
3) Gaat hij er makkelijk tussen en voel je geen weerstand, dan staat hij wat te ruim.
In geval 1 MOET je bijstellen, in geval 3 hoeft dat misschien niet persé. Je kunt ook met oplopende diktes voelermaat eerst meten hoe ruim hij dan echt staat en kijken of dat nog binnen de tolerantie is. Maar, voor optimale prestatie van betreffende cylinder is het beter dat kleppen van hetzelfde type (inlaat dan wel uitlaat) dezelfde speling hebben.
Heel verhaal weer! Meetze!