Techniek > Honda Transalp

wel of niet koppeling vervangen

(1/2) > >>

stamtrans:
hallo ben nog steeds bezig met mijn projectje om een transalp met 73.000 km op de teller nieuw leven in te blazen.
nu heb ik de rechter carter deksel eraf gehaald om te kijken of de koppelings bout nog goed geborgd zat en niet is los getrild,
ik weet nog steeds niet waarom toendertijd  het achterwiel blokkeerde terwijl mijn  broer erop reed.

de bout zat nog steeds goed geborgd dus nu is mijn vraag zal ik nu wel of niet de koppelings platen zal vervangen, het boeltje ligt nu toch open.


gr jaap

The Headless Horseman:
Als er geen klachten waren over de koppeling zou ik niet vervangen.

Kwa kosten is een 2e x openmaken het probleem niet, kost je nu hooguit een nieuwe pakking. Kwa werk eigenlijk ook niet, je moet wel aardig wat weghalen om er bij te kunnen, maar als je nu alle boutjes in het vet zet gaan ze de volgende x makkelijker los  :)

Wat je nu nog wel kunt checken is of de veren nog de juiste lengte hebben, het druklager niet versleten is en of de koppelingskorf niet al te veel ingeslagen is. Anders dekseltje er weer op en klaar  8)

stamtrans:
ok bedankt maar hoe weet ik of het druklager nog goed is en hoe lang moeten de veren zijn
hoe kan je zien of het koppelings huis is niet te veel is ingeslagen

Brombeer:
+1 met Headless.


Foto 1, de lengte van een veer. Voor een Alp 600, is de minimale lengte bijvoorbeeld 37.4 mm (39 mm nieuw). De minimale dikte van een frictieplaat, 2.6 mm (plm. 3 mm nieuw). De stalen platen verslijten nauwelijks.

Foto 2 en 3, koppelingshuis en korf (waar jij de moer van controleerde). Daar kunnen putjes in komen. Daardoor zal de koppeling niet vloeiend maar schokkerig op gaan komen. A=goed, B=ingeslagen.

Waffie:
zou het niet aannemelijk kunnen zijn dat er een stukje metaal in  het carter los ligt en dat mogelijk de boel heeft geblokkeerd

demonteren geeft dan uitsluitsel maar of je die energie er in wilt stoppen



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View