Auteur Topic: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok  (gelezen 64329 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Gepost op: 06 februari 2015, 19:44 »
De eerste meldingen waren er al, maar hier het hele verhaal van de vastgelopen PD10.
Het verhaal begint met de inruil van een Transalp uit 1999 met een vastgelopen blok.

Mooie brommert verder maar ja, het blok. Vast als een huis en waarschijnlijk zonder olie gereden.
Revisie is een optie, maar er komt een aanbieding voorbij van een nagenoeg nieuw blok, waarvan de status onbekend is.
Dit blokje komt op de werkbank te liggen om de kleppen te stellen. Handiger als het nog buiten het frame ligt, want je kunt overal goed bij.

Herbert heeft de voelermaten en komt even langs aan het eind van de middag om even te helpen met klepjes stellen.



Vanaf het eerste moment klopte er al iets niet, en uiteindelijk valt ons oog op de ketting, die ontbreekt.



Bij een nadere inspectie blijkt die onder in het blok te liggen en is in 2 stukken gebroken.



Ook de spanners hebben behoorlijk schade opgelopen.
Deze is zelfs over de gehele lengte gespleten.



Detail van de spanner


Het vliegwiel moet eraf om beter inzicht te krijgen wat er gebeurd is met dit blokje en in eerste instantie gaat het niet lukken om met de conventionele gereedschappen het vliegwiel los te krijgen.
De vliegende brigade ( Jeroen Emke bied uitkomst )
Met compressor en al en met een geschikte poelietrekker arriveert hij en binnen 10 seconden ligt het vliegwiel ernaast.



Eenmaal bezig is hij niet meer te houden met die luchtsleutel en de bouten en moeren vliegen ons om de oren.
( intussen is Herbert ook weer van de partij en staat te popelen om mee te doen.)



Zoals je kunt zien ligt in notime de hele werkbank vol met onderdelen. Uhhh, had ik al verteld dat het ook weer in elkaar moet straks.



Een van de gevolgen van het kapot gaan van de ketting is het risico dat een of meerdere kleppen een dusdanige opduvel krijgen dat ze krom gaan.
Hier is dus de uitlaatklep de dupe geworden en moet deze worden gereviseerd.
Op de foto is wel mooi te zien hoe de kleur van de uitlaatklep moet zijn, maar dan wel goed aansluiten op de zitting.
Geluk bij een ongeluk is dat alleen de uitlaat klep van 1 cilinder dus schade heeft.
\




De kop is dus gedemonteerd en u onderweg naar Ad die de revisie voor zijn rekening neemt.

Nou ja, tot die tijd ligt ons projectje dus even stil, want het wachten is nu op de revisie en de juiste onderdelen.


Herbert vind het allemaal maar niks en ook Jeroen is niet voor niets gekomen zegt hij en wil verder sleutelen.
Nu is dat geen probleem, want er liggen nog 3 blokjes, waarvan de 1e het vastgelopen blok is van de PD10.
Gereedschap is er genoeg, tijd hebben we ook zat en de sfeer is optimaal.
Het kacheltje snort er lekker op los en buiten is het 0 graden.
Binnen loopt de temperatuur op naar zo'n 15 graden, dus is het hier prima vertoeven.

Laten we maar eens op onderzoek gaan naar de oorzaak ervan.



Sleutelen maakt hongerig, en dat kan zelfs de lucht van verbrande olie niet wegnemen.
Gebakken visje gaat er altijd wel in  en je raad het al, gebakken in de eigen motorolie  ;D



Heeft niemand Herbert verteld dat je met eten de pet moet afzetten  >:D

Het blokje intussen helemaal gestript en de uiteindelijke oorzaak is een vastgelopen krukas lager.


Bijna niet te zien maar toch behoorlijke slijtage van de schalen in het carterdeel



Er moet nog heel veel gesleuteld worden de komende dagen, maar nu heel even wat anders graag.
Leuk, zo'n middag met gelijkgestemden en rondvliegende olie.
Het zal je hobby maar zijn.
 

Wordt vervolgd

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2015, 21:35 »
Een paar jaar geleden heb eb ik een compressor en wat luchtreedschap gekocht. Daar heb ik geen moment spijt van. Luchtsleutel vaak onmisbaar en ook het luchtpistool om dingen uit te blazen is ideaal. Kan het iedere sleutelaar aanraden.

Die vastgelopen krukas moet bijna wel gekomen zijn door te weinig olie. Zon relatief nieuw blok zou toch niet zomaar mogen vastlopen.

Ben benieuwd naar je verdere revisie
Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2015, 01:02 »
Oldtimer,

Ehmm.... dat blok kan in de kliko  :-X


[economisch niet haalbaar]
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Robin66

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2015, 09:36 »
Leuk project, gezellig sleutelen!
Hopelijk zijn er voor een leuke prijs tweedehands onderdelen te vinden...

Succes en ik ben benieuwd of dit "nieuwe" blok gewoon oud kan worden op de weg.




Offline The Headless Horseman

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #4 Gepost op: 07 februari 2015, 13:57 »
Mooi smikkeltopic voor tijdens de koude dagen  :). Laat de foto's en bevindingen maar komen Marien  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #5 Gepost op: 07 februari 2015, 14:05 »
Hee jongens,
even een misverstandje weghalen.
Citaat
Zon relatief nieuw blok zou toch niet zomaar mogen vastlopen.

Het blok met het vastgelopen krukas lager is het oude blok van deze PD10.
Als alternatief voor het sleutelen aan het nieuwe blok ( het blok wat er straks weer in moet ) hebben de heren ( en ik ook ) op dit blok onze frustraties afgereageerd.
Het blok is dus inderdaad rijp voor de sloop Brommie.

Als de gereviseerde kop terug is dan gaan we verder met het opbouwen van het NIEUWE blok.
Ik heb momenteel mooi de tijd om alles netjes schoon te maken en gereed te leggen voor de uiteindelijke inbouw.

Wat ik nu nog zoek is een luchtsleutel die "normale " doppen aan kan. Het ding van de Lidl wat ik ooit kocht is niet geschikt voor standaard doppen.
Ook moet de compressor te veel druk hebben om hem te laten werken. Ik zoek dus naar een alternatief.



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2015, 14:08 »
Wat bedoel je met standaard doppen? Luchtsleutel heeft speciale doppen (harder, anders rammelen ze stuk).

Verder gewoon standaard maatvoering, alleen met een borging zodat je ze niet in je muil krijgt.

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2015, 16:01 »
Citaat
Wat bedoel je met standaard doppen?

Bij de luchtsleutel die ik van de Lidl had zaten doppen bij waarbij het vierkant anders was. Groter dus als bij de gewone standaard maten.
Wanneer ik dus een luchtsleutel heb waarbij alle doppen van 12 t/m 24 bij zijn , ben ik ( voorlopig )tevreden
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2015, 16:03 »
Speciale harde doppen zijn idd beter. Ik hen er een paar en voor de rest gebruik ik gewoon mn Gedore doppen. Die kunnen dat best aan. Als je ze continu gebruikt, zoals in een garage gaan ze vroeg of laat stuk, maar voor ons als sleutelaars gaat het best.
Yamaha XJR 1300

Offline len_tour

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #9 Gepost op: 07 februari 2015, 16:13 »
Is de luchtsleutel van de lidl wel bruikbaar? Ik moet ook een blokje splitsen en zie nu dat ik zo'n ding dus ook nodig heb en ze zijn nu weer bij de lidl geloof ik.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Mirko

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2015, 16:21 »
Als ik gereedschap koop dan koop ik merkspul, maar luchtsleutels zijn natuurlijk erg duur. De mijne heb ik via een veiling (BVA). Dan koop je vaak voor een redelijk bedrag een mooi stuk gereedschap.
Yamaha XJR 1300

Offline PimW

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2015, 16:34 »
Ja maar dat vierkant heb je in drie maten, je kunt gewoon verloop doppen krijgen.

1/4'', 1/2'' en 3/8''. Slagmoersleutel is naar mijn weten doorgaans half duims.

Offline Mirko

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2015, 16:38 »
Ja maar dat vierkant heb je in drie maten, je kunt gewoon verloop doppen krijgen.

1/4'', 1/2'' en 3/8''. Slagmoersleutel is naar mijn weten doorgaans half duims.

Vrijwel alle slagmoersleutels zijn inderdaad 1/2 duims
Yamaha XJR 1300

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2015, 17:08 »
Citaat
Is de luchtsleutel van de lidl wel bruikbaar

Als je een goede compressor hebt misschien wel.
Ik heb er een die tot 6 bar gaat.
Ding draaide nauwelijks rond en had ook geen slagkracht.
Ik heb hem weggegeven aan iemand met een zwaardere compressor.

Bij het setje zaten maar 4 doppen en natuurlijk niet in de goede maten.

@ Pim, alweer wat geleerd.  ;)

@ Mirko, wat is een redelijk bedrag. Een slagmoersleutel is uiteraard een machtig mooi stuk gereedschap, maar hoe vaan gebruik je het en wat stel je voor eisen.
Met of zonder voorinstelling van slagkracht bijvoorbeeld ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2015, 17:12 »
Wat is er mis met gewoon handgereedschap voor het werken aan een blok?  :-\

Ik snap dat bouten en moeren soms erg vast zitten of moeten, zodat je niet genoeg kracht kunt zetten op een los blok, maar dat is toch ook wel op te lossen. Voor het genoemde vliegwiel heb ik het blok gewoon weer effe in het (losse) frame teruggeplaatst en met 2 steekassen vastgezet  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Sandra

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2015, 17:17 »
Hoi, kijk eens bij HBM maschines. Slagmoersleutel 1/2 duims. 750 nm losbreekmoment voor 99 euro.
Of als je iets meer betaald een Hazet 850 nm. losbreekmoment voor rond de 130 euro (div aanbieders marktplaats. )
Ga zelf waarschijnlijk voor Hazet.
En Marien, de voorgeschreven werkdruk voor slagmoersleutels is meestal 6 bar,een kleine compressor zal dan vaker
aanslaan,maar hij zal het gewoon doen. Dat zag je wel bij het kleine compressortje van Jeroen ,die roste de boel toch maar mooi los.
Een Lidl/Kijkshop exemplaar heb ik ook gehad,maar die werkte bij mij ook niet met grote compressor.
(Hebben vaak ook beperkt losbreekmoment. )
Gr. Herbert.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 17:40 door Sandra »
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2015, 17:19 »
Ik wacht graag jou bevindingen af Herbert.

Maar zoals geconstateerd moet er ook een bepaalde druk gemaakt kunnen worden.
Wat zijn de eisen van beide systemen.

Citaat
wat is er mis met gewoon handgereedschap voor het werken aan een blok?
Helemaal niks Rene, en ik werk ook het liefst met standaard gereedschap maar deze keer was het vliegwiel er echt met geen mogelijkheid af te krijgen. Alle truukjes zijn geprobeerd.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 17:21 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2015, 17:21 »
Jaaa je hebt ze nog wel een maatje groter,maar dat is als je aan dumpers moet werken ofzo. 1/2" is i.d.d. normaal. Voor 69 euro koop je niet veel. En wat als je Hazet 850 Nm net niet genoeg is? Bovendien komen luchtsleutels in verschillende types. Je hebt ook lucht ratelsleutels, bijvoorbeeld.

Luchtsleutels hebben i.d.d. een bepaalde druk nodig maar het probleem zit hem daarnaast veel meer in lucht-verbruik van jou specifieke apparaat. Je hebt er een redelijk big-ass buffer voor nodig met een pomp die het verbruik voldoende compenseert.

Als ik moet kiezen en aan een budget gebonden, zou ik eerder kiezen te investeren in een kleine en grote momentsleutel, voor als je de boel weer gaat monteren. Een luchtsleutel is enkel handig om koppeling en vliegwiel te lossen. Maar daar is wel omheen te werken zonder.


@ Oldtimer, dus dat blok met die ketting en kromme klep is je oude PD10 blok en niet die van via Waffie?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #18 Gepost op: 07 februari 2015, 17:24 »
Citaat
@ Oldtimer, dus dat blok met die ketting en kromme klep is je oude PD10 blok en niet die van via Waffie?

Nee Brommie, dat is juist het blok van Ad.

Het blok met het vastgelopen krukaslager is het oude blok van de PD10
Ik ga zo dadelijk foto's plaatsen van de ramp en zal de link hier bij zetten.
Onbegrijpelijk waarom dit spul zo kapot is gelopen.
Maar bekijk de foto's zelf maar.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2015, 17:29 »
Ahh wel dus toch wel die.


Dan blijf ik bij mijn eerdere idee. Ik vind het nogal een risico. Laat je geen zand in de ogen strooien door dat 'nieuwe' aan dat blok. Het is gewoon kapot op een onwenselijke manier.

Dieper liggende mogelijke schade blijft verborgen, tenzij je het volledig splist en ieder onderdeel opmeet.

Ik vind dit economisch even griezelig als een XR-blok van 20 jaar oud reviseren.... :-X
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2015, 17:33 »
Ja, begrijp ik. Maar kijk even mee naar de foto's.
Misschien kan de oorzaak beperkt blijven tot een kapot geraakte ketting.
Tanden op de krukas hebben geen schade maar kijk ook eens naar de groeven in de geleider.
De krukas zelf draait vlekkeloos.

http://www.mijnalbum.nl/Album=3ROHJG8F

Oh ja, het zijn de laatste foto's in dat bestand. De rest is grotendeels de oude fun.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2015, 17:34 »
Mijne kocht ik voor 50 euro. Het is een Bosch met verstelbaar moment.

NB: Met een goede slagmoersleutel is 6 bar genoeg. Mijn compressor is ook 6 bar en ik krijg alles los.
Yamaha XJR 1300

Offline Sandra

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2015, 17:45 »
Mijne kocht ik voor 50 euro. Het is een Bosch met verstelbaar moment.

NB: Met een goede slagmoersleutel is 6 bar genoeg. Mijn compressor is ook 6 bar en ik krijg alles los.
Sluit ik me helemaal bij aan,onlangs krukaspoelie van pers. auto dop 36 los moeten maken.
Zels met een hefboom van ruim een meter niet los te krijgen.Even geleende luchtratel erop en los wasie.

Gr. Herbert.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2015, 17:48 »
Oldie, dit is je nieuwe blok toch?


Klopt het wat ik zie aan de nokkenas-lagers in de kop?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2015, 17:49 »
Ja, dit is het nieuwe blok.

Deze kop is trouwens ter revisie naar Ad

Citaat
bij het kleine compressortje van Jeroen

@ Herbert,
Dat was mijn compressortje, Die van Jeroen stond buiten,
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2015, 17:55 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline len_tour

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2015, 17:56 »
Kijk! Wat heerlijk leerzaam dit! Hoef ik niet een sprintje naar de lidl te trekken maar ff een paar tientjes erbij sparen of met het blok en een tientje om hulp zoeken. Dank voor de tips en het mooie topic!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jeroen emke

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2015, 18:05 »
Oldie, dit is je nieuwe blok toch?


Klopt het wat ik zie aan de nokkenas-lagers in de kop?
je bedoel de schaal waar de nokkenas in draai waar schijn  lijk  zonder MoS2  vet gemonteerd ?
still no angel found who flies at the same speed

Offline Swijgerde

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #27 Gepost op: 07 februari 2015, 18:07 »
Ik heb zelf ook z'n bouwmarkt compressor met een slagmoersleutel (ligt bij een maat dus kan merk niet noemen) volgens mij gewoon een beetje gegoogled en besteld ergens heel setje met verschillende maat dopjes. Het probleem is zoals eerder gezegd niet de werkdruk want de meeste compressoren doen 6 tot 8 bar. Het probleem is je buffer, de huis tuin en keuken compressoren leveren niet genoeg liters om je sleutel continu te laten draaien en het trekt je buffer daardoor snel leeg. probleem is dat een betere compressor en/of grotere luchtdrukvaten vaak een flinke prijskaart hebben.

Toch werkt het wel als je de compressor de tijd gunt om weer op te drukken. Ik heb in het verleden gebruikt om een MB80 te restaureren.

Offline Brombeer

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2015, 18:20 »
je bedoel de schaal waar de nokkenas in draai waar schijn  lijk  zonder MoS2  vet gemonteerd ?

Ja. Al die lagerschalen, trouwens.

Daar valt niet veel aan te reviseren, of wel..?

Hoe is die nokkenas? Zit de donkere coating er nog op of glimt alles?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

Re: De perikelen van een (bijna ) nieuw blok
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2015, 18:51 »
Ja. Al die lagerschalen, trouwens.

Daar valt niet veel aan te reviseren, of wel..?

bij deze gasten http://www.jspp.nl/84354/Werkzaamheden/1.aspx kunnen wat voor je doen 150 euro
still no angel found who flies at the same speed