Auteur Topic: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....  (gelezen 3955 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Freutel

Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Gepost op: 06 februari 2015, 20:48 »
Hallo,
Mijn TA pd06 uit 87 heeft een doorgerotte overgang van bocht naar uitlaat. De rotte uiteinden heb ik er vanaf geslepen en in de uitlaat heb ik een nieuw stuk kunnen zetten met trompet met een binnendiameter van zeg 43 mm, van staal. Dat zou alleen nog dichtgelast moeten worden en dan is idat klaar.
De bocht is wat lastiger. Ik kan daar een buis van buitendiameter 38 mm inzetten van staal en dan de overgang opvullen met een ring en een uitlaatklem. Op het internet vindt ik zo geen 38mm buis. Een stkje van zeg 7cm is al genoeg. Ik heb ook gekeken naar verloopstukken van BV 38 mm, maar die vindt ik tot nu toe alleen in RVS.

heeft iemand hier ervaring mee of een adres waar ik het kan halen of bestellen? Ik woon in de buurt van Echt, Limburg.
Groet, Freutel.
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Freutel

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2015, 22:20 »
even naar de garage geweest voor 2 fotoos................
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Freutel

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2015, 21:07 »
Onderdeel gevonden en besteld! Nu nog wat laswerk. ....
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline PimW

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2015, 21:10 »
Ja die ken ik, heb ik ook al twee keer stuk gehad.

Ik heb er nu twee stukken rvs buis opgelast en ook met rvs toevoegdraad gelast. Enige stukje uitlaat dat niet meer roest ;D

Heb toen een poging gedaan wisselstukjes te maken, maar dat heb ik nooit afgemaakt (nadat mijn uitlaat weer in elkaar zat was de noodzaak een beetje weg  8) )
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2015, 21:13 door PimW »

Offline dropken

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2015, 16:45 »
soms zou het handig zijn als je toch dingen afmaakte al was alleen om ons nitwits te kunnen helpen maar zonder gekheid je bent er wel erg handig in respect

Offline PimW

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2015, 20:32 »
Tja, hoevaak komt dit voor? Het was me uiteindelijk teveel werk maar als iemand er wat mee kan zal ik het spul eens opzoeken.

Ik heb ook nog een stuk of 8 RVS uitlaat flenzen voor op de cilinders liggen, maar die waren bestemd voor een trekveer constructie. Daar zit volgens mij ook niemand op te wachten. :P

Offline Mirko

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2015, 22:07 »
Tja, hoevaak komt dit voor? Het was me uiteindelijk teveel werk maar als iemand er wat mee kan zal ik het spul eens opzoeken.

Ik heb ook nog een stuk of 8 RVS uitlaat flenzen voor op de cilinders liggen, maar die waren bestemd voor een trekveer constructie. Daar zit volgens mij ook niemand op te wachten. :P

Als die uitlaatflenzen op een XL 600 passen wil ik er wel 2 overnemen
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline Freutel

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2015, 22:31 »
Hm verloopstuk voor in de bocht opgehaald, verkeerde maat. Morgen retour! Ik denk dat het nu een gewoon stukje 38 mm pijp word met een uitlaat pakking, zit ik ook niet met gun gum te prutsen.

Past een bocht van een 96-er TA op die van mij uit 87? Ik ben tegen een gebruikte bocht gelopen, altijd handig om achter de hand te houden. Want volgens stoppen die dingen nooit met roesten.  Maar dan moet die wel passen natuurlijk.
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline PimW

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2015, 23:13 »
Heb je beschikking tot een lasapparaat? Het makkelijkste is ''gewoon'' een stukje buis te halen bij een rvs leverancier. Dat kun je ook best lassen met een standaard mig apparaatje. Dan slijp je de collector goed schoon en moet het wel lukken.

Als de demperzijde ook verrot is moet je even opzoek naar een stukkie buis van 41x2 oid. Even kijken wat er te krijgen is. Slijp je die 3-4keer in zodat je het met een uitlaatklem kunt monteren.
Dan schuift de boel strak in elkaar en met een beetje gungum komt dat ook wel goed.

Als je die 2 stukken buis in elkaar duwt en de demper op de motor schroeft kun je het mooi uitlijnen en hechten. Als je dat doet wel even de CDI loskoppelen evenals de massa van de accu.

Offline Freutel

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2015, 12:55 »
Wel een lasapparaat, maar dat is een electrode lasser. Daarmee wil ik wel de delen "aantikken" voor het aanlijnen zoals je zelf al zegt. Dank nog voor de tip, had ik zomaar eens kunnen vergeten.
Heb jij goede ervaringen met RVS aan staal te lassen? Wist niet dat dat goed kon met Mig.
Ja, de demper is ook verrot maar daar zit al een nieuw stuk in, zie foto, binnen diameter bijna 44 mm.
Met de 38 mm buis aan de bocht en een TA uitlaat ring ( 38*44*24) zou dat moeten passen, is de opzet.

Ik snap nu ook wat je zegt: aan beide kanten een stukkie buis: bocht 1 van 38 mm buiten diameter en aan de uitlaat "41*2"
met binnendiameter ongeveer 38mm. voor het in elkaar schuiven.
Ik neem het mee! Dank!
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline PimW

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2015, 13:03 »
Wat je ook kunt doen is een paar rvs electroden halendan kun je het electrode lassen en is het goed.

Officieel moet je voor rvs Mig/mag ander gas hebben en 308 draad ofzo. Maar volgens mij moet het met een standaard mig ook wel lukken. Misschien niet zo mooi maar doet t wel.

Offline luwe

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2015, 23:00 »
rvs aan staal met 309 tig     er zijn ook elektroden voor moet je eve internet kijken
gewoon lassen met staal of rvs is min der sterk maar kan wel
dan kan ie weer jaren mee  ;)

Offline Waffie

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2015, 14:02 »
als je een draaibank heb draai je simpel het mooiste stukje passend pijp wat je kunt wensen

ik begrijp best dat men zaken mooier wilt maken maar wat is er mis met een gewoon stuk staal pijp van 3 mm en er aan lassen

en als dat dan wederom 20 jaar mee gaat


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2015, 17:00 »
Niksmis mee Ad, maar gek genoeg kan ik soms makkelijker aan RVS komen dan aan staal. Als de demper en bocht rot is wil je toch een verbinding die enigszins goed past.

De maatvoering in RVS buis is dusdanig dat je standaard maten kunt krijgen die direkt passen. Geen draaibank, geen gekut.

Wat bedoel jij met die 20 jaar? volgens mij is dat staal relatief snel weer aan het roesten en probeer het dan maar weer knap in en uit elkaar te krijgen.
Met rvs nergens last van.

Offline Waffie

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2015, 17:53 »
staal roest wel weer  maar het is niet zo dat een nieuw stuk binnen no time weer door gerot is dus  als je 3 mm dik neemt ben je zo weer 20 jaar verder voordat je dit zelfde stuk zou moeten vervangen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Overgang uitlaat en bocht doorgerot....
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2015, 20:38 »
Ik vind het helemaal niet leuk als mijn reparatie (die me bloed zweet en tranen gekost heeft!!) na één winter alweer begint te roesten :(

Daarom las ik ook met 309 toevoegdraad, blijven mijn lassen tenminste roestvrij ;D