Auteur Topic: Voorvork olie  (gelezen 6031 keer)

Offline HotelMike

Voorvork olie
« Gepost op: 13 februari 2015, 13:16 »
Bij mijn Dero (2008) de voorvorkolie vervangen. Keurig de volgens Haynes de voorgeschreven dikte (10W) en hoeveelheden gebruikt. Ook luchtkamers corresponderen met de waarden in Haynes. Gevolg is nu dat de demping veel te stug is.
Iemand meer deze ervaring gehad?
Welke dikte olie gebruiken jullie?

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2015, 23:22 door HotelMike »

Offline PimW

Re: Voorvork oile
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2015, 13:17 »
Zitten er standaard veren in? Heb je gekeken hoeveel olie er in zat?

Bijvoorbeeld Wilbers veren schrijven een andere luchtkamer voor.

Offline HotelMike

« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2015, 13:25 »
Toen ik de oude olie eruit liet was deze rood van kleur. Er kwam iets meer dan 900cc uit beide poten. Had het idee dat deze olie ook wat dunner was.
Of er andere veren inzitten, geen idee.

Verder heb ik de volledige onderhoudshistorie en facturen. Hierin wordt niet gesproken van een modificatie en/of olie verversing van de voorpoten.

Offline PimW

« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2015, 13:36 »
Luchtkamer gemeten zonder veren en de poten volledig ingedrukt? Goed de bellen uit het systeem gekregen?

Kan het zijn dat de olie na ~6jaar een beetje doodgeslagen is en na vervangen anders aanvoelt? :P Ik geloof dat het onderhouds interval van voorvork olie een bepaalde km-stand is of 1-2jaar.

Maar ik heb geen Dero, dus ik kan zo niet oordelen over hoe de vering aan zou moeten voelen als hij volgens spec staat.

Offline Mirko

« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2015, 14:49 »
Kan alleen maar beamen wat Pim zegt.

Zorg dat je veren er uit zijn, poten ingedrukt en dan luchtkamer bepalen.
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline HotelMike

« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2015, 16:19 »
De olie die eruit kwam was helder rood, amper vervuild. Deze heeft er mijns inziens geen 6 jaar in gezeten. Bij mijn weten is de fabriek af olie helder en niet rood, dus wss al eens ververst.

Ben als volgt te werk gegaan. Lege poten gevuld met nieuwe olie. Aantal keren pompen om de luchtbellen te verwijderen. Daarna met ingeschoven binnenpoten, zonder veren, de luchtkamers gemeten. Moet dus goed zijn.

Offline Mirko

« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2015, 16:21 »
Dat moet idd goed zijn.

Misschien gewoon wennen aan de nieuwe olie.
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline HotelMike

« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2015, 17:22 »
Helaas is het geen kwestie van wennen. Demping is veel te stug. Valt zo niet mee te rijden. Even een proefritje hier door de straat over de drempels. Normaal dempte hij dit mooi weg, nu klappen door je armen en dat met amper 50km/u.
Ook de geometrie tussen voor en achter is volledig zoek.

Weet iemand of er merktekens op een veer staan om zo te herkennen wat de fabrikant is?

Offline PimW

« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2015, 17:26 »
Misschien staat het op de zijkant van een wikkeling van de veer, maar ik weet dat niet zeker.

Weet je hoeveel mL er nu ongeveer in gegaan is om de juiste luchtkamer te bereiken?

Offline HotelMike

« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2015, 17:41 »
Olie hoeveelheid rechter voorpoot: 538cc
Olie hoeveelheid linker voorpoot: 511cc

Luchtkamer rechts 103mm
Luchtkamer links 114mm

In de linker poot gaat minder olie omdat daar ook nog een interne dempstang inzit.

Gebruikte olie is Putoline HPX10

Gegevens zoals boven beschreven staan in Haynes manual, deze hou ik ook exact aan.

Offline Brombeer

« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2015, 17:58 »
Ik weet niks van Dero's, maar wel een beetje over demping.

Kan zijn, dat die rode olie een dunnere was dan die voorgeschreven.

Over het algemeen geldt,

- dikkere olie geeft stuggere demping (hard aanvoelen).

- dunnere olie geeft soepelere demping (deinen).

- kleinere luchtkamer maakt demping progressiever.

- grotere luchtkamer maakt demping meer lineair.

De viscositeit mag je dus mee spelen ((5W - 7W - 10W - 15W)

Ook de luchtkamer mag je mee spelen. Een centimeter meer of minder kan al merkbaar verschil geven.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline HotelMike

« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2015, 19:04 »
Heb nog even op het www zitten kijken. Overal hebben ze het over 10W olie. Las wel dat de originele "Pro Honda oil" een dikte heeft van SS-7 wat weer overeen zou komen met 5W. Verwarrend...

Offline ron overkleeft

« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2015, 19:12 »
Heb er zelf Wilbers progressieve veren in zitten en deze hebben een luchtkamer
van 13 cm, grote kans dat bij jou daar het probleem zit.

Als de windingen van je veer aan het begin meer op elkaar zitten dan aan het
eind dan heb je progressieve veren er in zitten en dus niet meer de originele
daar zijn de windingen over de hele lengte gelijk.
en dan kloppen de lucht kamers dus ook niet meer.

Ik zou gewoon gaan experimenteren met de lucht kamers.

Offline ron overkleeft

« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2015, 19:24 »
Heb zelf die rare pompstok in de linker poot gewoon verwijderd, niemand
die weet waar dat rare ding voor dient, dacht dat dat ding alleen bij de
ABS modellen erin geschroefd zit,zal daar wel mee te maken hebben?
In mijn beleving veert hij beter zonder die pompstok maar dat kan ook
tussen de oren zitten natuurlijk.

Heb olie dikte geprobeerd van 7.5 tot 15
7.5 is echt veel te slap en 15 bevalt wel maar net iets te straf.
10 vind ik nog het beste.

Als je de originele veren er nog in hebt zitten zou ik je wel progressieve
veren aan raden daar ga je echt beter van sturen,dingen kosten net
100 euro.

Offline HotelMike

« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2015, 19:40 »
Ron...waar die extra pompstok voor dient....geen idee, misschien een anti duiksysteem??
Mijn veren zijn van het lineaire type, de afstand tussen de windingen is overal gelijk. Ga er dan ook vanuit dat het de originele veren zijn.

Heb het spul al weer los. Zal zo nog even de luchtkamers meten.
Toen ik de oude olie eruit liet lopen kwam uit beide poten iets meer dan 900cc.
Volgens de gegevens van Haynes heb je iets meer dan 1 liter nodig.
Dit kan erop wijzen dat de vorige eigenaar met grotere luchtkamers heeft gereden.
Er zou dan wel 50cc per poot minder in hebben gezeten wat ik op zich toch wel een grote hoeveelheid vind.

Toch dempte de motor goed, niet deinen, mooi strak in de bochten.

« Laatst bewerkt op: 13 februari 2015, 22:48 door HotelMike »

Offline Brombeer

« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2015, 20:29 »
Jaa dat goed krijgen is best een gedoe.

Met een injectiespuit en een stukje aquariumslang, kun je olie wegzuigen of toevoegen, en zo vlot experimenteren. Schrijf wel steeds op wat je doet/hoeveel. Anders weet je het op gegeven moment nie meer.

Vaak krijg je met progressieve veren, ook een dunnere olie en/of grotere luchtkamer voorgeschreven. Immers, kleinere luchtkamer maakt progressiever, dus als je daar bovenop ook progressieve veren doet..

Met een dunne olie kan het ook nog vlot progressief worden, als de luchtkamer klein is. Dan dempt hij het gemiddelde veergebied soepel af, maar bij verder inveren word hij over een klein gebied snel hard.

Jip en Janneke, de oliedikte bepaald de stroefheid tijdens het in- en uitveren, de luchtkamer bepaald over hoe ver inveren, die mate van stroefheid behouden blijft.

Dan nog als laatste, als je aan de voorvering/demping iets veranderd, veranderd het veer- en dempingsgedrag achter mee. Bijvoorbeeld, als de voorkant harder wordt, is de achterkant, verhoudingsgewijs, zachter geworden. Je kunt dat compenseren door de achterkant ook harder te zetten. Dan is er weer balans.

Onbalans in vering/demping voor- en achter geeft ook een onprettig rijgedrag.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline HotelMike

« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2015, 20:43 »
Net de poten eruit gehaald en olie eruit en er weer in. Heb de luchtkamers nu 1 cm groter gemaakt.
Over een half uurtje weet ik meer.
Mocht het niet het gewenste resultaat geven dan dan weer leeg en vul ik ze met 5w.
Mocht dit te soepel zijn dan op de manier wat Brombeer zegt. Een grote spuit en een halve meter slang.
100cc eruit en dan weer 100cc dikkere erin. Zo steeds een beetje mengen tot het gewenste resultaat er komt.
Ook stoeien met de luchtkamers kan dan ook op deze manier.

Offline The Headless Horseman

« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2015, 20:48 »
Doe geen 2 dingen tegelijk!

De dikte van de oude olie was niet bekend, maar wl de hoeveelheid -> dus de luchtkamer.
Begin met je nieuwe olie weer met de oude luchtkamer en ga van daaruit met de dikte experimenteren. Ben je daar uit kun je altijd nog wat met de luchtkamer aan de gang  :)

Succes met de klus  8)

Grtz,
Ren
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline HotelMike

« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2015, 21:36 »
Headless....Zit nu inmiddels weer op de oude hoeveelheid olie. Luchtkamers zijn nu 20mm groter.
Hij is wel soepeler bovenin, maar als je goed doordouwt is hij onderin veel stugger dan eerst.
Heeft er wss toch 5w of 7,5w ingezeten.

Morgen maar eens test rijden, nu eerst tijd voor een biertje

Offline Brombeer

« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2015, 21:52 »
Doe geen 2 dingen tegelijk!

En dat is regel nummer 1, Headless!  ;)

Als je tegelijkertijd meer dan 1 verandering aanbrengt, weet je niet welk effect aan welke verandering toe te schrijven is. Leer je motor op die manier voelen. Het is een heel gedoe, maar o-zo leerzaam  :)

Offline The Headless Horseman

« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2015, 21:53 »
Zo is dat dat! Proost Mike  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline HotelMike

Re: Voorvork olie
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2015, 22:45 »
EUREKA.......via de dealer waar mijn motor altijd in onderhoud is geweest ben ik in contact gekomen met de vorige eigenaar.
Hij was destijds niet tevreden over de originele voorvering (te slap) en heeft andere voorveren laten monteren.
Er zijn toen veren van Ohlins ingekomen met een 7.5w olie en luchtkamers van 13cm.

Gister de luchtkamers al 2cm groter gemaakt. Vandaag even gereden. Wel stijver voor maar acceptabel. Heb wel de veer voorspanning achter wat opgeschroefd en de uitgaande demping iets harder gezet.

Een ieder bedankt voor het meedenken en tips.

Rest mij nog 2 vragen:

1. Waarom ongelijke luchtkamers? Als ik bij fabrikanten van vervangingsveren kijk zijn de luchtkamers links en rechts gelijk.
2. Waar dient die interne dempstang in de linkerpoot voor?

Offline Brombeer

Re: Voorvork olie
« Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2015, 00:55 »
Sorrie HotelMike, ik weet verder niks van Dero's..  :angel:

Leuk dat je progressie hebt gemaakt. Je bent er ook echt serieus mee bezig. Dunnere olie en/of grotere luchtkamer vr maakt je demping zachter. Iedere verandering vr kan een mede-verandering aan de achterkant met zich mee brengen, en andersom. Het principe berust op balans.

Dat de voorkant wat hard aanvoelt kan betekenen dat de achterkant te zacht is. Andersom, de voorkant zachter maken kan onthullen dat de achterkant eigenlijk best goed staat. Het gaat er vooral om wat jij als berijder als prettig beleeft.

Dat in het achterhoofd houdend, kun je in de toekomst eindeloos experimenteren!

Zoals Headless zei, verander steeds maar 1 ding tegelijk, en VOEL wat je motor daardoor doet.