Ongeacht welk merk motor, overal hoor je klachten over turbulentie bij motoren waarbij je rechtop zit en een redelijk rechtstaand voorscherm hebt.
Daar zijn inmiddels ook al heel veel aftermarket leveranciers op gedoken, maar dat blijven altijd oplossingen die het wel iets verbeteren maar klachten blijven. Als je er echt vanaf wilt zijn er andere systemen die ervoor zorgen dat het vacuüm achter het scherm wordt opgelost en in een andere stand staan. maar die zijn duur en zien er vaak gewoon niet uit.
Ik heb naast de alpjes ook nog een Aprilia Caponord. Daar heb ik een verhoogde ruit op zitten waarvan ik met een verf föhn de bovenste rand heb verhit en wat naar voren gebogen. dat scheelt al heel veel omdat de turbulentie dan verder naar boven gaat en net over mijn helm rommelt. Niet schrikken als je dat doet, het materiaal van het scherm wordt helemaal wit maar krijgt zijn normale kleur weer als het afkoelt.
Een andere Capo rijder heeft er wat meer onderzoek naar gedaan en ontdekte dat veel van de turbulentie van de onderkant komt, dat is bij de alp ook zo. Langs de voorpoten komt ook heel onrustige lucht naar boven.
Je zou eens kunnen experimenteren met het plaatsen van stukjes plastic achter de stuurkuip om de lucht anders te leiden. Wel oppassen dat je de stuuruitslag niet beperkt.
Succes.