Techniek > Honda Transalp

Ruitje en turbulentie XL650

(1/3) > >>

SAH:
Ik heb sinds kort een XL650 met een verhoogde ruit en wil graag de turbulentie wat verminderen, ik zit er nu recht met mijn hoofd in. Dat was overigens niet onverwacht, ik heb ook proefgereden met de originele ruit en die was ook niet perfect dus ik wist dat ik hiermee aan de slag zou gaan.. Ik reed voorheen op een naked waar ik ook een beetje met ruitjes heb geëxperimenteerd maar uiteindelijk bij naked ben gebleven. Nu geniet ik van meer bescherming maar heb dus veel turbulentie. Ik heb een keer gereden op de Vstrom van een vriend die een vario ruitje had en dat voelde erg goed.

Mijn ideeën op dit moment zijn eens langsgaan bij MDI voor een testrit met een andere ruit (ik ga ze morgen bellen om te informeren of ze wat voor me hebben) of een andere vario ruit te proberen, al dan niet een los opzetstukje. Ik kan me ook nog voorstellen dat ik de zaag in mijn huidige ruit zet of op een andere manier ga experimenten door er een ribbeltje op te plakken oid.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben (of heb ik een stapel topics over het hoofd gezien, dat kan natuurlijk ook :-[ )



PimW:
Is al wel eea over geschreven, even zoeken op het forum :P

SAH:
Had ik gedaan maar specifiek over de 650 vind ik niet zoveel. Dit vond ik de meest informatieve: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10651.0 had ik beter daar aan kunnen haken? Het is wel een vrij recent topic.

Ik begrijp dat het herkauwen van informatie niet zoveel toevoegt maar ik kan wel de resultaten van mijn probeersels posten. Ik moet trouwens ook even kijken wat voor ruit er nu op zit. Ik geloof wel een Honda exemplaar maar dat weer ik eigenlijk niet eens zeker. Er zit in ieder geval geen strip (meer) omheen.

Robertehv:
Ongeacht welk merk motor, overal hoor je klachten over turbulentie bij motoren waarbij je rechtop zit en een redelijk rechtstaand voorscherm hebt.

Daar zijn inmiddels ook al heel veel aftermarket leveranciers op gedoken, maar dat blijven altijd oplossingen die het wel iets verbeteren maar klachten blijven. Als je er echt vanaf wilt zijn er andere systemen die ervoor zorgen dat het vacuüm achter het scherm wordt opgelost en in een andere stand staan. maar die zijn duur en zien er vaak gewoon niet uit.

Ik heb naast de alpjes ook nog een Aprilia Caponord. Daar heb ik een verhoogde ruit op zitten waarvan ik met een verf föhn de bovenste rand heb verhit en wat naar voren gebogen. dat scheelt al heel veel omdat de turbulentie dan verder naar boven gaat en net over mijn helm rommelt. Niet schrikken als je dat doet, het materiaal van het scherm wordt helemaal wit maar krijgt zijn normale kleur weer als het afkoelt.

Een andere Capo rijder heeft er wat meer onderzoek naar gedaan en ontdekte dat veel van de turbulentie van de onderkant komt, dat is bij de alp ook zo. Langs de voorpoten komt ook heel onrustige lucht naar boven.

Je zou eens kunnen experimenteren met het plaatsen van stukjes plastic achter de stuurkuip om de lucht anders te leiden. Wel oppassen dat je de stuuruitslag niet beperkt.

Succes.

SAH:
Aan 'lekwind' van onderaf had ik nog niet gedacht, ga ik naar kijken. Ook ombuigen van het huidige scherm is het proberen zeker waard als ik geen andere oplossing kan vinden. Bedankt voor de tips.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View