Auteur Topic: Prolink lager kapot / verrot.  (gelezen 12558 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PietFolkertsma

Prolink lager kapot / verrot.
« Gepost op: 27 februari 2015, 00:24 »
Omdat ik niet een nieuw topic wil openen, heb ik de titel even aangepast.

Ik heb deze week net een transalp gekocht, 1992.  en vandaag zou ik even de prolink smeren/ controleren.
Hellaas is er 1 naaldlager en bus compleet verrot... de naaldlagers vielen er allemaal uit.
Is dit te repareren? met een nieuw naaldlager en bus? of is dat niet mogelijk?
en is een tweedhands driekhoekje een betere optie?
alleen het driehoekje is kapot.



Hallo,

Ik ga mijn transalp een andere kleur geven, en vroeg me af of het voorste stuk platic + koplamp van het nieuwere model ook op een transalp van 1992 past.
Ik vindt het er een stuk moderner uit zien, en als ik toch moet spuiten...

Groeten
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2015, 12:33 door PietFolkertsma »

Offline PimW

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2015, 08:54 »
Ik denk dat dat kan maar:

ik ga ervanuit dat je nu een vlakke ''rechthoekige''koplamp hebt? Je moet dan de koplamp vervangen maar ook het bevestigings frame tussenlamp/kuip en het balhoofd is anders. Zelf niet uitgeprobeerd maar ik vermoed dat je die zult moeten vervangen.

Of de teller units gelijk zijn durf ik niet te zeggen.

Als je dat wilt kan ik wel een paar plaatjes van mijn koplampframe maken, die ligt nu toch naast de motor.

Offline Oldtimer

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2015, 09:16 »
En ik heb de noodzakelijke onderdelen daarvoor zoals gewei, koplamp enz.

Bij interesse stuur een pm
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mirko

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2015, 13:00 »
En ik heb de noodzakelijke onderdelen daarvoor zoals gewei, koplamp enz.

Bij interesse stuur een pm

Hoe groot is die schuur van jou? ;-)
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline PietFolkertsma

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2015, 16:31 »
Hmm, ja het dasboard kan wel eens moeiijk worden als het anders is.

Koplamp, frame en plastic vervangen is opzich zo klaar.
Want de zijkappen zullen wel gewoon passen toch?
en wat bedoel je met ander balhoofd?

Als er veel moet worden uitgewisseld is de lol er af, en kost het waarschijnlijk nogal wat aan onderdelen.
Is maar een oude transalp, die voornamelijk voor vakantie en woon werk is.

Kon ook op google niks vinden van mensen die het al hadden gedaan.

Iemand een goed adress voor transalp stickers?

Offline Waffie

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2015, 16:59 »
mijn excuses

je het kan

benodigd 
het gewei incl subgewei voor de teller

een andere voorkuip incl koplamp

en ja ik heb het gedaan incl dubbele remschijf

en er weer afgehaald omdat de oude kuip toch net wat stoerder was

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PietFolkertsma

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2015, 22:23 »
Oke, viel het wat mee om het te doen?
Alleen de voorkuip? of ook de zijkappen? tussen de tank en lamp zegmaar.


Offline Waffie

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2015, 00:15 »
zijkappen zijn het zelfde

oja

het binnenscherm ook vervangen voor een exemplaar van 1994 of jonger

maw

het is goed te doen
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2015, 20:47 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PietFolkertsma

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2015, 10:17 »
Oke bedankt, ik weet genoeg.

Maar nu we toch bezig zijn, iemand ervaring met de givi valbeugels?
Ze staan op marktplaats voor 87euro, inclusief verzenden.
Zou dit goedkoop, duurkoop zijn?
en michien beter tweedehands? en dan welk merk?
ik wil de sterke beugels.


Offline Mirko

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2015, 11:06 »
Goede vraag
Ik had ze ook gezien en heb dezelfde vraag
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline Sandra

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2015, 17:12 »
Ik heb Givi beugels die goed hun werk doen, heb het vorig jaar uitgeprobeerd toen ik op een zandpad ineens in de gladde zone kwam... ::)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2015, 17:37 »
Citaat
Iemand een goed adres voor Transalp stickers?

http://www.autocollants-moto.fr/kit-autocollant-moto/154-kit-autocollant-honda-transalp-600v.html

Voor de stickers.
Voor de rest neem ik wel contact op met je

Citaat
het binnen scherm ook

Maar binnen scherm is de voorzijde van een Transalp na 1994 langer.
Past dus niet
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PietFolkertsma

Re: Plastic na 1994 op 1992xl600v
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2015, 10:43 »
Bedankt!

Offline PietFolkertsma

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #13 Gepost op: 01 maart 2015, 14:45 »
update over de naaldlager.

Heb met moeite de oude lagers eruit gekregen.
Heb op de draaibank een busje gedraait, en vervolgens met een grote hamer met grof geweld de lagerbussen eruit geramd.
En was ook nog in staat om de lager mater af te lezen.
HVS 17,5 x 24,5 x 22 staat erop.
En de keering is 17,5 x 26 x 5 denk ik. maar dat kon ik niet aflezen van de keering.

Iemand een tip voor het terug plaatsen van het nieuwe lager straks??   prolink verwarmen? en dan het lager in de koelkast?
Of zou het verwarmen niet nodig zijn?

Offline PietFolkertsma

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #14 Gepost op: 01 maart 2015, 14:53 »
Ik kan op internet geen complete set vinden, met 2 naaldlagers, 2 keeringen en een nieuwe bus.
Iemand enig idee waar dat te bestellen is?

Gr Piet.

Offline Oldtimer

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #15 Gepost op: 01 maart 2015, 17:08 »
Ik heb nog een prolink liggen, maar daar was 1 bus van vastgeroest aan de bout die er doorheen zat.
Ik heb die doorgeslepen.
De naaldlagers zijn nog helemaal goed.
Dus als je de langste bus nog hebt, zou je die kunnen gebruiken.


PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #16 Gepost op: 01 maart 2015, 17:12 »
je hebt eigenlijk 2 problemen

de lagers zijn origineel duur maar daar is after market voor (in engeland te bestellen )  echter de stalen bus zul je ook moeten vervangen

andere oplossing

polymeer op maat draaien en erin persen en  als lager en de bus rondslijpen zodat ze weer mooi rond is(afdraaien gaat niet want ze is veel te hard.

uitbesteden kan ook maar reken op ca 100 euri herstelkosten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mirko

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #17 Gepost op: 01 maart 2015, 17:29 »
Je kan ook een komplete prolink op e-bay kopen (miss zelfs wel op marktplaats)
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline Waffie

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #18 Gepost op: 01 maart 2015, 18:50 »
dit betreffende onderdeel is het meest verwaarloosde onderdeel aan de motorfiets

Ik heb al veel clubmotoren van dicht bij gezien en  geen enkele eigenaar heeft mij uit zich zelf gevraagd dit kwetsbare onderdeel te controleren of te smeren

en je komt er pas achter als je het moet demonteren
en als ze dan vast geroest is kennen we maar 1 oplossing

de slijptol

Zodoende  zou ik persoonlijk ieder gebruikte pro-link grondig nakijken en geen vertrouwen hebben met de gedachte.. het zal wel goed zijn

het onderdeel kost ca bijna 300 euri nieuw en voor die centjes mag je best wat zuinigheid  erop verwachten

hou dit in gedachten :(
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2015, 23:42 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PietFolkertsma

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #19 Gepost op: 01 maart 2015, 19:46 »
Bedankt voor de reacties.

Orginele kitjes zijn inderdaad harstikke duur, en dat is het eigenlijk niet waard.
Ik kan voor 46euro uit engeland twee lagers thuis laten komen. maar dat is nog zonder keeringen en bus.
keeringen zullen niet heel duur zijn, en bus zou ik zelf kunnen draaien.
Of zou dat speciaal ijzer zijn?

De prolink van Marien is ook een optie, maar ik denk niet dat je die lagers er uit kunt krijgen.  temeeste niet als je ze heel wilt houden.
beste optie zal waarschijnlijk tweedehands zijn.
want polymeer lijkt mij ook wat een tijdelijke optie.
beste zal dan waarschijnlijk een goede tweedehands zijn. want nieuwe lagers zijn wel erg duur..

Offline PimW

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #20 Gepost op: 01 maart 2015, 19:48 »
Dat zijn geharde bussen met een hele strakke maatvoering en oppervlakte ruwheid. Kun je niet draaien.

Keerringen voor een euro per stuk bij de keerringenboer, bussen voor ~8euro bij de honda dealer (als ik het mij goed herinner).

Je kunt wel brons draaien (als je amco hebt toevallig), dat werkt prima. Kunststof kan ook, Delrin geloof ik. Of je moet in de boeken duiken en eens bellen met de leverancier van iglidur, misschien hebben die wat.

Offline Bill

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #21 Gepost op: 01 maart 2015, 19:58 »
Ik heb lagers besteld bij een machine fabriek of zo iets. zal vanavond eens in mijn facturatie kijken of ik kan vinden waar dat ook al weer was. scheelde in ieder geval een hoop euro's
Wordt vervolgt....

Offline jeroen emke

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #22 Gepost op: 01 maart 2015, 20:16 »
het vervolg

ik koop de lagers hier

http://shop.marksman-ind.com/91079-ka3-831-replacement-bearing-175x245x22mm-2110-p.asp   ongeveer 8 euro per stuk

91079-KA3-831 REPLACEMENT BEARING 17.5x24.5x22mm.


91079-KA3-831 REPLACEMENT BEARING 17.5x24.5x22mm

A Drawn cup type needle roller bearing 17.5x24.5x22mm Dimensions are internal x external x length. No inner race, As used in Honda swing arm linkages. including NX650 Dominator, XRV650 Africa Twin, XR200R, CR500R and many others.

In stock and ready to ship.
still no angel found who flies at the same speed

Offline Mirko

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2015, 21:19 »
Deze heb ik gekocht op e-bay voor 46 euro. Helemaal kompleet. Niet het goedkoopste, zoals je in de andere reacties kan lezen, maar wel compleet. Moet het bij mij nog monteren dud daarover kan ik nog niets zeggen.
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline PietFolkertsma

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #24 Gepost op: 01 maart 2015, 22:00 »
Probleem met die lager uit engeland is de verzendkosten, en ze zijn zonder bus en keeringen.
ik kom op 46euro voor twee lagers inclusief verzenden, en dan moet ik ook nog een bus en keeringen kopen.
ik heb al een paar mailtjes verstuurd naar wat marktplaats advertenties.

is jammer dat die dingen zo verekte duur zijn.


Op ebay vindt ik alleen swingarm bearings, dat zullen de lagers voor de achterbrug zijn. en niet voor de prolink

Offline PimW

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #25 Gepost op: 01 maart 2015, 22:05 »
De swingarm lagers kun je ook zonder problemen krijgen bij elke lagerboer :)

Offline jeroen emke

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #26 Gepost op: 01 maart 2015, 22:09 »
[quote

is jammer dat die dingen zo verekte duur zijn.



[/quote] ach duur ik heb laatste een naaldlager vervangen bij een XT 600 lager koste 41   de bus 16
still no angel found who flies at the same speed

Offline PietFolkertsma

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #27 Gepost op: 01 maart 2015, 22:22 »
Ik zal morgen eens even bellen naar de locale motorzaak, zien of die z ekunnen bestellen en hoe duur.


Offline Mirko

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #28 Gepost op: 01 maart 2015, 22:28 »
Probleem met die lager uit engeland is de verzendkosten, en ze zijn zonder bus en keeringen.
ik kom op 46euro voor twee lagers inclusief verzenden, en dan moet ik ook nog een bus en keeringen kopen.
ik heb al een paar mailtjes verstuurd naar wat marktplaats advertenties.

is jammer dat die dingen zo

Op ebay vindt ik alleen swingarm bearings, dat zullen de lagers voor de achterbrug zijn. en niet voor de prolink


Keeringen zaten erbij, bussen niet. Heb even gekeken, maar zie nu ook alleen nog maar de swingarm lagers.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2015, 22:30 door Mirko »
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline Waffie

Re: Prolink lager kapot / verrot.
« Reactie #29 Gepost op: 01 maart 2015, 23:50 »
mooiste is natuurlijk lager brons gleufjes erin en een smeernippel erop

de stalen bus aanpassen (rond slijpen en 2 o ringen gebruiken om  vuil buiten te houden

zeker als je een draaibank hebt goed te doen


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl