Auteur Topic: Ketting smeren  (gelezen 10731 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nico R

Ketting smeren
« Gepost op: 20 augustus 2014, 10:32 »
Ik overweeg een smeersysteem voor de ketting van mijn Alp, maar er zijn diverse merken en systemen zoals Osco, Scottoiler en Pro-oiler. Vacuumgestuurd, met de hand via een plunjer (Osco) en electronisch.
Wie heeft ervaring met automatische kettingsmering in het algemeen en de afzonderlijke merken in het bijzonder?

Offline Jeroen

Re: Ketting smeren
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2014, 10:51 »
Ik ben heel tevreden over mijn scottoiler, heb geen ervaring met andere systemen. Inbouw was makkelijk, afstellen ook. Prijs was ook aantrekkelijk toendertijd ten opzichte van andee systemen.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline len_tour

Re: Ketting smeren
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2014, 11:15 »
Ik heb de goedkoopste scottoiler en op zich bevalt het wel maar zou ik weer moeten kiezen ging ik voor de loobman. Eenvoud en controle en de mooie prijs is daarbij de overweging.

http://www.loobman.co.uk/
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2014, 12:07 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Two Plugs

Re: Ketting smeren
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2014, 12:05 »
Ik koop één keer per 2 jaar een (goede) spuitbus kettingolie (MOTUL Chainoiler Pro of MOTUL Chainoiler Offroad) voor ongeveer 15,- en doe gemiddeld 35.000/40.000 km met een setje ketting- en tandwielen.
Heb in het verleden onder de Varadero 2 verschillende kettingsmeerders geprobeerd (Scottoiler en CLS200). Afgezien van de (forse) aanschafprijs en het feit dat ik meer olie op de achterbrug en achtervelg kreeg dan op de ketting, is de meerwaarde mij ontgaan.

Smeer gemiddeld 1x per 1.000 km, bij rijden in regen of winter 1x per 500 km en altijd op de binnenkant van de ketting na een rit (als de ketting nog warm is)
Schoon maken van de ketting? Doe ik nooit.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: Ketting smeren
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2014, 12:37 »
Ik heb sinds kort een Osco, en bevalt goed. zeer eenvoudige montage, en eenvoudig apparaat, je moet alleen zelf nog wel een handeling verrichten om te smeren, ik vergeet dat niet maar als je daar zelf wat slordig mee bent zou ik geen osco kopen.
Varadero SD02  2004

Offline ron overkleeft

Re: Ketting smeren
« Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2014, 18:20 »
Ben zelf super tevreden over de Osco, heb nu 55.500 km op de ketting staan!!!! en
is nog niet versleten, met het spuitbusje telkens niet verder als 20.000 km.
(tandwielen wel al een keer vervangen bij 32d)

Giet er Kroon kettingzaag olie in ( type "SS 100" ) voor 6 euro een liter bij de Brezan
en doe daar 35.000 km mee.( de olie van Osco kost 89.50 euro de liter)

En ja m,n wiel is altijd vet omdat ik veel aan het stangetje trek ,de ketting legt continue in,t sap omdat ik wil kijken wat maximaal mogelijk is om met een ketting
te doen,dus moet ook vaak het wiel opgepoetst worden (met wasbenzine)
Bij een meer gematigd gebruik zal het wel mee vallen maar uiteindelijk word alles
toch wel vettig.

Van de Scotoiller hoor ik altijd dat ze kapot gaan? Osco blijft heel.





Offline The Headless Horseman

Re: Ketting smeren
« Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2014, 18:53 »
Ooit een Scottoiler gehad op de Alp, maar die ging idd kapot ja  :-\

Tegenwoordig hebben wij op de lesmotoren Pro-oilers en die zijn eigenlijk probleemloos  8)
Enige nadeel zou je de aanschafprijs en de installatie kunnen noemen, maar verder geen omkijken naar.

Als ik voor mijn eigen motor zou moeten kiezen zou ik denk ik een Osco nemen.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Nico R

Re: Ketting smeren
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2014, 19:42 »
Bedankt voor de reakties tot nu toe, dit maakt de keuze voor mij bepaald niet gemakkelijk.
Ik neig zelf naar de Osco, vanwege het feit dat je zelf kunt bepalen wanneer je smeert, (in de regen wat extra).
Ik heb (nog) geen middenbok, maar die komt er z.s.m. om welke smeermethode dan ook, te vergemakkelijken.
Maar de kwast/spuitbus is ook nog steeds een (kleine) optie.

Binnenkort eerst maar even een weekendje naar de Eifel.  ;)
Jullie horen wel wat het is geworden en de ervaringen die ik ermee opdoe.

Offline len_tour

Re: Ketting smeren
« Reactie #8 Gepost op: 20 augustus 2014, 20:09 »

Ik neig zelf naar de Osco, vanwege het feit dat je zelf kunt bepalen wanneer je smeert, (in de regen wat extra).


Vandaar dat ik de loobman noemde, die is echt goedkoop dus je kan er geen buil aan vallen.

Wat betreft kapotte scottoilers? Die van mij doet het al 3 jaar (ook offroad) en idd hij vet de rest ook wat in maar ach daardoor is 1 kant van de velg netter als de andere en dat is de kant waar de olie op komt dus....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline ron overkleeft

Re: Ketting smeren
« Reactie #9 Gepost op: 20 augustus 2014, 20:53 »
Bedankt voor de reakties tot nu toe, dit maakt de keuze voor mij bepaald niet gemakkelijk.
Ik neig zelf naar de Osco, vanwege het feit dat je zelf kunt bepalen wanneer je smeert, (in de regen wat extra).
Ik heb (nog) geen middenbok, maar die komt er z.s.m. om welke smeermethode dan ook, te vergemakkelijken.
Maar de kwast/spuitbus is ook nog steeds een (kleine) optie.

Binnenkort eerst maar even een weekendje naar de Eifel.  ;)
Jullie horen wel wat het is geworden en de ervaringen die ik ermee opdoe.
Met een osco heb je geen middenbok nodig, gewoon smeren als je 50 meter
van je huis bent en langzaam uitrollen, de warme ketting doet het vet verdelen en
hechten aan de ketting.

Met een spuitbus moet je veel meer gedisciplineerd zijn dan moet je na je rit
weer de motor op de bok zetten en op je knietjes.(snachts na het werk)?
Ik heb dat nooit echt op kunnen brengen en na 20.000 km was altijd m,n ketting op
Met de Osco heb ik het zelf in de hand en onder controle.

Offline mickey

Re: Ketting smeren
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2014, 21:05 »
Ik rij nu ook al enkele jaren met veel tevredenheid met mijn osco oiler. Niet meer na thuiskomt je ketting smeren, maar inderdaad 50 mtr voor aankomst stapvoets rijden, een keer aan de plunjer trekken en je kunt er weer 300 km tegen. Ik vind de vuiligheid heel erg meevallen. Voorheen deed ik meestal teveel olie of spay er op en was het een grote bende.
Sinds de osco oiler rij ik voortaan ruim 35000 km met een kettingset, voor de osco oiler rond de 22.000 km. De moeite waard, in mijn ogen.

Mickey

Offline Bomba

Re: Ketting smeren
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2014, 21:41 »
Ik gebruik nu een jaar of 2 de Scottoiler op allebij de Alps. Ja, eenvoudige montage en nee niet echt last van olie op de velg. Is en kwestie van juist afstellen. En ach, een paar spetters olie op de velg vind ik niet zo'n probleem.
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline Cor van leeuwen

Re: Ketting smeren
« Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:39 »
Ik heb ook een osco op mijn alp 700 , ben net terug van 7 dagen door het zwarte woud en 2100 km .
met dag etappe, s van ongeveer 300 km per dag , iedere dag aan het einde van de dag even de osco zijn werk laten doen en hij stond weer klaar voor de volgende dag.
Ik zit nu op de motor

Offline Waffie

Re: Ketting smeren
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2014, 00:32 »
ik begrijp het niet helemaal,


bij een kettingfiets hoort onderhoud en dat betekend zo nu en dan wassen en poetsen en de ketting smeren

hoe kun je nu klagen over wat vettigheid op je achterwiel.  gewoon een signaal om wat wd 40 te pakken en een lap erover te trekken .. en voila weer schoon

spuitvet heeft niet mijn directe voorkeur omdat aan het vet ook het vuil blijft kleven en dat grinding stuff  is niet bevorderlijk voor levensduur van ketting en tandwielen

als iemand zijn beschermkapje van het voortandwiel wel eens heeft gedemonteerd begrijpt me precies

ik heb daar met olie geen last van

een smeer systeem met olie houdt de ketting nat en schoon iets wat je met de spuitbus onmogelijk bereikt
maar het is een keus

kies dan voor een cardan fiets



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline GK

Re: Ketting smeren
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2014, 07:47 »
of een snaar ^-^

Offline Bikkel

Re: Ketting smeren
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:13 »
of een snaar ^-^

die kan ook breken, en ik weet niet hoe die houd met off-road rijden
ik heb tenminste nog nooit een offroad machine gezien met een snaar
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Piraat

Re: Ketting smeren
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2014, 10:22 »
Ik heb er een loobman opzitten. Lekker simpel, goedkoop en doeltreffend!

Offline Motormuus

Re: Ketting smeren
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2014, 19:17 »
Ik heb er een loobman opzitten. Lekker simpel, goedkoop en doeltreffend!

Ik heb er eentje besteld in de UK voor (omgerekend) 29,- euro :)

http://www.loobman.co.uk
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Waffie

Re: Ketting smeren
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2014, 22:26 »
want mensen met commerciële belangen verkopen natuurlijk het liefst een duur smeersysteem van Scotoiler of Osco met eventuele montage dan dat ze een simpele spuitbus met vet van 12 euro gaan verkopen.

gelukkig komen deze tcn leden niet op ons forum voor,

enkel leden die mee denken aan een meest praktische oplossing

voor welke prijs dit uiteindelijk is bepaal je zelf.

en het loobman systeem is veel waar voor je geld alsmede de keus voor een ltr cardan olie


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Nico R

Re: Ketting smeren
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2014, 22:52 »
Klopt helemaal Frans, ik gebruik de spuitbus nog steeds maar dit vet houdt inderdaad vuil vast.
Ik had begrepen dat dit met een oiler minder het geval zou zijn en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Volgens mij doen de verschillende systemen allemaal wat ze beloven, ketting smeren en de levensduur ervan verlengen.

Ik sprak laatst met een ScottOiler gebruiker, moest niks van Osco hebben maar ik werd er wel nieuwsgierig naar, vandaar mijn vraag hier.

Ik hoop dat andere lezers hier ook iets aan hebben.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Offline xrvtuur

Re: Ketting smeren
« Reactie #20 Gepost op: 22 augustus 2014, 07:19 »
Ik ben het wel eens met Ad dat het smeren van de ketting bij motorrijden hoort, ook is het een manier waardoor je min of meer gedwongen even naar je achterwiel en band kijkt, en zo problemen kan voorkomen. Op mijn laatste vakantierit in juni heb ik nogal eens omstandigheden gehad waar het lastig was om de motor op de middenbok te zetten, ook had ik veel regen onderweg waardoor ik wel eens wat extra had willen smeren. Na 20 jaar met een spuitbus heb ik dan nu een Osco erop maar ik kijk na iedere rit toch nog even mijn band en ketting na als hij op de bok staat merk ik.
Varadero SD02  2004

Offline Sandra

Re: Ketting smeren
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2014, 17:59 »
Wij smeren tegenwoordig met caramba kettingspray, slingert er ook niet af en is lekker goedkoop tov van andere merken.
Als het'' im angebot'' is hier net over de grens bij Polo, kopen we een paar bussen. Kleurloos trouwens.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline ta89

Re: Ketting smeren
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2014, 18:53 »
Wij smeren tegenwoordig met caramba kettingspray, slingert er ook niet af en is lekker goedkoop tov van andere merken.
Als het'' im angebot'' is hier net over de grens bij Polo, kopen we een paar bussen. Kleurloos trouwens.

Caramaba uit Mexico?

Ik ben tevreden met mijn scottoiller, rij er nu zo'n 7 jaar mee en zonder problemen.
Nu over overgezet op mijn "nieuwe" alp en werkt prima.
Transalp pd 10 2000 50th anniversary model
Cb550f1 '76
Moto Guzzi California 3 met zijspan ‘89
Honda  Cb750F Bol’dor ‘81 (te koop)

Offline Sandra

Re: Ketting smeren
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:06 »
Caramaba uit Mexico?

Ik ben tevreden met mijn scottoiller, rij er nu zo'n 7 jaar mee en zonder problemen.
Nu over overgezet op mijn "nieuwe" alp en werkt prima.
Nein, aus Deutschland... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Nico R

Re: Ketting smeren
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2015, 20:02 »
Ik heb inmiddels een OSCO gekocht, ik zit alleen met de vraag waar ik hem kan bevestigen.
Zijn er mensen met een TA 650 en een OSCO? de verkoper op de motorbeurs zei dat ik twee gaatjes moest boren in het frame, lijkt mij beter van niet!
Iemand suggesties?