Auteur Topic: Vering achter  (gelezen 3053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GK

Vering achter
« Gepost op: 12 maart 2015, 10:58 »
Beste Allen,

Ik wil mijn achterveer/demper spuiten, deze ziet er niet meer mooi uit.

Ik heb een motorlift, kan ik dan deze achterveer relatief makkelijk loshalen en demonteren en weer monteren.

Groet

Kwafo

Offline Waffie

Re: Vering achter
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2015, 11:20 »
hallo kwafo

gaat vrij een voudig  zeker als je een middenbok hebt

 maak de prolink los aan de achterbrug
vervolgens de bout uit de prolink waarmee de demper vast zit

breng de achterbrug zo hoog mogelik (vast binden met bijv een strap en verwijder de bout die achter het luchtfilter huis zit
dit is een bout met moer
gebruik een bij voor keur 2 ratels met verlengstukken en een paar extra handjes, die zijn namelijk even handig

als de moer eraf is tik je de bout eruit en laat je de demper opvangen

de veer verwijderen is een ander verhaal

maar een tip
waarom niet direkt een andere veer plaatsen( hyperpro)

kost je ca 105 euri en dat heb je tenmiste iets(beter)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline GK

Re: Vering achter
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2015, 12:35 »
Dat is inderdaad ook een idee, misschien iets voor volgende maand  :angel:

Maar je geeft aan dat de veer verwijderen een ander verhaal is, is dit erg lastig? Ook als ik er een andere veer op zet zal ik m toch los moeten maken en weer bevestigen.

grt Kwafo

Offline Waffie

Re: Vering achter
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2015, 22:25 »
dat is juist

hehet verwijderen van de veer is een kwestie van de gehele voorspanning eraf halen  dus de wartels los draaien

je bent even bezig

even de borg wartel los tikken en dan

een haak pen sleutel.. dit bespaart je de beschadiging aan de wartels die  je krijgt als je gaat hameren
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Vering achter
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2015, 22:57 »
Ik heb meermalen een veer laten stralen en poedercoaten. Weer jaaaaaren mooi!

De meningen zijn verdeeld daarover, maar voor 3 tientjes ga ik niet meer disussieren  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline GK

Re: Vering achter
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2015, 08:14 »
bedankt voor de tips!

Offline Mirko

Re: Vering achter
« Reactie #6 Gepost op: 13 maart 2015, 16:01 »
De veer spuiten is leuk voor het oog, maar, zoals Ad ook al schreef is een nieuwe (progressieve) er op zetten een beter plan.

Dat geeft echt een verschil. Ik heb dat vaak bij oudere motoren gedaan. Op mn Alp komt ook een nieuwe, maar daar heb ik nog niet mee gereden. Maar ik ga er van uit dat dit ook bij een Alp een verrijking is.

Meeste plezier haal je echter wel uit het vervangen van de originele voorveren. Beide is natuurlijk het beste, maar ik weet niet of je daar budget voor hebt.
Yamaha XJR 1300

Offline Mirko

Re: Vering achter
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2015, 16:04 »
dat is juist

hehet verwijderen van de veer is een kwestie van de gehele voorspanning eraf halen  dus de wartels los draaien

je bent even bezig

even de borg wartel los tikken en dan

een haak pen sleutel.. dit bespaart je de beschadiging aan de wartels die  je krijgt als je gaat hameren

Bij andere motoren staan de veren vaak onder spanning en heb je veerspanners nodig. Ik hsd veerspanners gebruikt bij de achterveer van mn Alp, maar dat is dus idd niet nodig. Deze kan je zo losschroeven.
Yamaha XJR 1300

Offline GK

Re: Vering achter
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2015, 19:33 »
Wellicht een keer voor en achter in een rit vervangen, misschien is er dan nog wat korting bij te krijgen  :angel: